Poklepávací den na jihu. U Budějovic a Krumlova začínají stavby důležitých silnic

Zahájení stavby přeložky silnice I/20 u Budějovic (srpen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby přeložky silnice I/20 u Budějovic (srpen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na osm kilometrů dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Budějovicemi čekají obyvatelé přilehlých obcí desítky let.

(Aktualizováno 14:00) Hned dva rituály s kladívky a kamenem naplánovalo na dnešní dopoledne Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v jižních Čechách. Za účasti ministra dopravy Martina Kupky slavnostně začala stavba dlouho očekávané přeložky silnice I/20 na příjezdu do Českých Budějovic od Písku a odstartovalo i budování krumlovského dálničního přivaděče.

Na Českokrumlovsku sláva proběhla v 9:00. Jde o stavbu I/39 Třebonín (MÚK D3) – Rájov, která napojí Český Krumlov na dálnici D3. Zakázku získala s cenou 323 milionů společnost M-Silnice.

Tříkilometrová stavba se oproti původním plánům rozjíždí se zhruba tříměsíčním zpožděním, neboť stavbaři museli respektovat podmínky plynoucí z výjimky pro zvláště chráněné druhy, kterou získali od jihočeského krajského úřadu.

Stavbu lze rozdělit na dvě části: západně od dálnice vznikne zmíněný krumlovský přivaděč (I/39), východně od dálnice stavbaři zbudují přeložku silnice II/155. Podle ŘSD stavba mimo jiné zajistí úlevu obcím od tranzitní dopravy. Poslouží jako obchvat Dolnímu Třebonínu a Prostředním Svincům.

„Stavba zajistí napojení Českého Krumlova a celé oblasti Lipenska na dálnici,“ řekl Kupka. Hotovo by mělo být v roce 2026. Přilehlý dálniční úsek D3 Hodějovice – Třebonín má být hotov do konce letošního roku.

I/39, úsek D3 - Rájov. Pramen: ŘSD

I/39, úsek D3 – Rájov. Pramen: ŘSD

Rozsahem větší bude modernizace silnice I/20 na severním okraji Českých Budějovic. Na osm kilometrů dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Budějovicemi čekají obyvatelé přilehlých obcí desítky let. Na poklepání základního kamene se mohli přijít podívat v 11:30 a také jich několik dorazilo.

Stavbu lze rozdělit na dvě části. Od Budějovic k Češnovicím (cca 6,5 km) bude zbudován směrově rozdělený čtyřpruh v nové stopě, který naváže na stejné uspořádání na výjezdu z krajského města. Zbylé dva kilometry bude směrově nerozdělený třípruh. Uleví se především obcím Dasný a Češnovice, pro které bude přeložka znamenat vyvedení tranzitní dopravy mimo zástavbu.

Vedle vyvedení tranzitu mimo obce se rovněž zvýší kapacita silnice, což bude potřeba v souvislosti s dokončením dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Podle Kupky se využití této trasy zvýší. Jihočeský hejtman Martin Kuba připomněl, že je rovněž třeba postavit takzvanou severní českobudějovickou spojku, aby se dopravní proudy od Písku mohly přelít na dálnici D3. Stavba by měla začít ještě letos.

Zakázku získalo sdružení firem MI Roads, Doprastav a M-Silnice. Cena činí 1,257 miliardy korun, což je zhruba 70 procent ceny předpokládané. Hotovo má být v roce 2027.

Zahájení stavby přeložky silnice I/20 u Budějovic (srpen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby přeložky silnice I/20 u Budějovic (srpen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby přeložky silnice I/20 u Budějovic (srpen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBuldozer provádí skrývku ornice pro silnici, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKamion na silnici I/20. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKamion na silnici I/20. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZahájení stavby přeložky silnice I/20 u Budějovic (srpen 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářI/20 Pištín - České Budějovice. Pramen: ŘSD
Tagy I/20 I/20 Pištín - České Vrbné I/39 přivaděč Český Krumlov ŘSD
26 komentářů