Infrastruktura Železnice

Pokladny či úschovny pod SŽDC? Na železnici vzniká plán na zajištění síťových služeb

Pokladna, ilustrační foto. Autor: České dráhy
Pokladna, ilustrační foto. Autor: České dráhy

Na české železnici vzniká plán, který by cestující neměli na první pohled nijak pocítit, jeho naplnění ale bude znamenat zásadní proměnu vztahů mezi dopravci a správcem infrastruktur. Mimo jiné by šlo zřejmě i o personální přesuny mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty.

Ministerstvo dopravy totiž zadalo SŽDC, aby prověřila možnosti převodu sdílených čili síťových služeb do své kompetence. „V souvislosti s otvíráním trhu osobní železniční přepravy bude nezbytné, aby byla zachována síťovost některých služeb historicky poskytovaných unitární železnicí,“ napsal ministr dopravy Dan Ťok v dopise správcům železnice.

Co vše bude pod síťové služby patřit, zatím není jasné, seznam se teprve ladí. Jasno by mělo být ve čtvrtém kvartále. Řeší se například prodej jízdenek na nádražích pro všechny dopravce nebo služby úschovny zavazadel.

„Na seznamu síťových služeb může být téměř cokoliv, od prodeje jízdenek až třeba po řešení ztrát a nálezů. Nyní ve spolupráci s ministerstvem dopravy pracujeme na vydefinování toho, kde by – obrazně řečeno – měla být dělící čára. Kde jsme smluvním partnerem čistě pro jednoho dopravce a kde můžeme být smluvním partnerem pro všechny dopravce,“ sdělil deníku Zdopravy.cz generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Podle něj ale zdaleka není jasné, které služby nakonec na seznamu skončí. Ve hře jsou například i služby pro invalidy, tedy obsluha plošin pro nástup a výstup z vlaku, služba ztráty a nálezy nebo i dispečink osobní dopravy.

Mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková potvrdila, že se problematika sdílených služeb skutečně řeší. „Návrh, že by agendu prodeje jízdních dokladů měla převzít SŽDC, nechystáme,“ dodala. Podle ní to SŽDC může zajišťovat po dohodách s dopravci. To se děje už dnes na menších stanicích.

Zatímco v době unitární železnice všechny tyto služby pro cestující spadaly pod České dráhy, postupně přebírá tuto činnost SŽDC. České dráhy v minulosti upozorňovaly na to, že je to v konkurenčním boji může znevýhodňovat. Převedením činností pod SŽDC by došlo ke sjednocení podmínek. Podle Svobody by navíc mohli dopravci ušetřit, když by se náklady rozprostřely mezi více firem.

Jan Sůra, Jan Šindelář

83 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Mimo téma : Chtěl bych se zeptat autorů jesli je nějaké vyjádření od MD ohledně kompenzací u RJ když ČD mají uznávat slevu z nejnižšího jízdného což u RJ není.
    Děkuji za vaší odpověď jestli na to téma se chystá nějaký článek.

    • Dej si na sebe nápis, že chceš zrušit pohodlné vagony RJ nebo za komunistů bylo lépe nebo, že se znárodní RJ a Jančura půjde hledat pod zem uran. Ty jsi škůdce cestujících.

      • Pane Petře výměr ministerstva financí má platit pro všechny dopravce ne jen pro ČD.
        Nebo vy chcete aby Jančura jednal nepoctivě?

        • coudy: Do maximalni možné ceny stanovené ministerstvem se tarif Relax ve špičce společnosti Regiojet vejde.
          A tato společnost za vybrané místo ma stejnou cenu pro všechny. Studenti, důchodci ci normálně platici cestující.
          U ČD tomu tak nebylo, proto MD rozhodlo správně, protože ČD poskozovali studenty, důchodce i MD. Neni možné, aby v jednom spoji byli za stejné místo a cestu jiná cena.

          • a tuším že maximální stanovená cena na trase PH – OV je 484Kč a tu RJ překračuje…

          • Co je na tomhle k nepochopení?
            Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem, a to s výjimkou bodu 10.1. této přílohy.

    • TH článek ohledně kompenzací u RJ které čerpá i z vyšší ceny a ne z nejnižší tu není ani jeden. Když tak prosím o odkaz.

  • Na tomto webu se pořád mluví o návaznosti vlaků různých dopravců, vzájemném uznávání jízdenek a státním dohledu nad tím vším. Tohle snad bude první krok…

    • Tohle s tim v podstate nema nic spolecneho. U ciste komercnich spoju je to na rozhodnuti dopravce a nelze ho k necemu podobnemu nutit. U zavazkovych spoju zalezi na objednateli, jake si zada pozadavky… dopravce se tomu prizpusobi a v nabidce s tim bude pocitat. Na tom neni co extra vymyslet, ale objednatele se to jeste nenaucili, protoze u CD to brali jako samozrejmost.
      Ale verim, ze timto bude nekdo ucelove argumentovat. 😉

      • Ale má, vše co je v budově a na nádraží má patřit pod sždc, protože přes nádraží jezdí spousta vlaků co patří pod soukromníka a nevím, proč někde má být tři kasy, když tam může být jedna sždc.

        • No jasne, trafika, pekarna, pizzerie a kdyz tam jsou dve restaurace, tak vse taky pod SZDC, protoze vse ma byt statni. Ach jooo

      • Vzhledem k tomu, že vstup na železnici je podmíněn udělením licence od státu, může si stát diktovat ledacos i všem dopravcům bez ohledu na to kdo je vlastní.

        • Coz o to, stat si muze teoreticky zkusit diktovat, ale pravdepodobne by to skoncilo zalobou na diskriminaci, nebo neco podobneho…

          • To sice asi ano, ale nebyl bych si a priori ani zdaleka jist tím, že by žalující vyhrál zcela „bez ztráty kytičky“.

            • o jaké diskriminaci mluvite? když bude podmínka platit pro všechny? zatim jsou z hlediska legislativy v konkurenční nevýhodě ČD.

  • Budova nadrazi patri szdc… dava rozum ze prostory v ni jako pokladny a uschovna zavazadel a pujcovny kol a trafiky a obchody … budou pod jejich spravou… to ale znamena tisice moznosti. Nevim jak totiz si tuto zpravu vylozit?

    Stejne jako obchody plati najem sprave budovy budou cd (a dalsi) platit za pronajem mista pro vydaj listku? I za misto za automat? Nebo cd bude muset dokonce koupit ctverecni metry v budove nadrazi od szdc?

    Nebo pani pokladni bude zamestnanec sdzc? To bude mega tunel :/ 😀

    • Pronajem mista se davno plati… i za ten automat. Takze ze vseho vyse jmenovaneho zbyva jen ta posledni moznost…

  • Teda, vy z ty zeleznice delate dobrej paskvil. Za chvili nikdo nebude vedet kdo je kdo a kdo ma co na starosti. Nejsem zastance cd monopolu, ale tohle drobeni je fakt na studeny obklad hlavy.

    • To už nevědí dávno ani zaměstnanci, nejen „klienti“ – ale umíte si vůbec představit, jaké výhody to naopak skýtá v případech, kdy od sebe potřebujete „odkopnout“ nějaký problém, kterým se nechcete zabývat, nebo který by Vás dokonce mohl nějak ohrozit?

  • přijde doba kdy stejně jako národní aerolinky- čsa budou i české dráhy malou bezvýznamou firmou, svět bohužel jde opačnou cestou a nemyslím si že někdo ušetří , ba naopak, rozdrobenímna malé dopravce budem pak všichni platit za služby mnohem více.

    • Komu patří letiště v jednotlivých zemích ? Jednotlivým aerolinkám, nebo jinému subjektu ? Komu patří pražské letiště ?

  • Tady je vidět, co všechno v té platbě ČD stát měl. Asi pak budou překvapení, že ono to nakonec výjde v součtu dráž..

    • Každá „fyzická atomizace“ vyjde ve výsledku samozřejmě dráž (a často mnohem dráž), než když je provedena jen účetně, aby vynakládání prostředků bylo přehledné a průhledné „v papírech“, kde je to jistě vhodné a žádoucí …

    • To ale hned videt nebude. Naopak se bude poukazovat na to, ze klesla cena za vklm a bude se oslavovat, ze soukromnik vydelava pri nizsich cenach tam, kde CD pred tim prodelavaly. Dopravce totiz do nabidek nebude ztratove polozky vubec pocitat… coz tipuju probehlo uz v nabidce RJ pro Ustecky kraj, kde jsem psal, ze v tom asi nejsou pokladny, cekarny, atd., proto je o tolik levnejsi nez CD.

      Ztratove polozky zustanou v rezii SZDC a bude se to nejspis dosypavat jinak.
      Ono to „by navíc mohli dopravci ušetřit, když by se náklady rozprostřely mezi více firem“ trochu kulha, protoze velke stanice si na sebe vydelaji bez problemu i nyni a v tech malych ztratovych stanicich zase nebude vice dopravcu na rozprostreni nakladu, takze se naopak jejich ztrata prohloubi, protoze prodej pres prostrednika bude samozrejme drazsi o provizi pro SZDC. Pak pro dopravce nezajimava pokladna bude dotovana krajem, nebo dosypem od statu. Ekonomicke zakonitosti jsou zde jasne.
      Nejvic mi to pripomina scenar s vodarnama, kde tucne zisky odchazi do zahranici a obcim zustala ztratova vodovodni sit… tedy privatizace zisku a socializace ztrat… Docela osvedceny „privatizacni“ model.
      Rad bych se mylil, ale uvidime…

    • Kdyby to mely byt pokladny, byl by to megatunel a CD by to pak mohly zavrit…

      • Proč? Mně se to zdá jako logické a optimální řešení, dnes přijde cestující na hlavní nádraží a musí se zajímat, kde jsou pokladny právě jeho dopravce. To je velmi nepřehledné. Nechápu, proč by to měl být tunel.

        • Chce to trochu nahlednout pod povrch… Zde nejde ani tak o pokladny, jako o ten celositovy system, ktery je jiz napojeny na vsechny IDS a take mezinarodni prodej vcetne rezervaci. CD to buduji radu let a dlouhodobe investuji nemale castky, je to pro ne neco jako rodinne stribro… k tomu samozrejme Inkarta, ktera jako celorepublikove reseni je neco jako zlate vejce.
          Toto pracne budovane „zazemi“ prave soukromnikum chybi a znamenalo by to pro ne obrovskou investici. To by jim takto odpadlo a platili by jen nejakou provizi, nebo pomernou cast nakladu bez investic. Tedy podle v politice davno praktikovaneho hesla: „privatizace zisku, ale naklady musi zaplatit jini“.
          Neverim, ze by CD od SZDC dostali trzni hodnotu za tento celositovy, v realne praxi overeny a pomerne robustni system, protoze to by byla mnohem vyssi castka, nez pri prodeji budov. Neni ani pravdepodobne, ze by SZDC proplatilo nemale naklady vlozene do pripravy zamestnancu, nebo do vybaveni pokladen.
          Takze cely ten navrh nezni jako priprava na konkurenci, ale priprava pro konkurenci. 😛 Prozatim vsechny kroky, tak jak je sleduji v behu casu, tomu napovidaji.
          Ale nechame se prekvapit… co z toho vyleze.

          • prodejní systém ČD je obecně ceněný jako jeden z nejlepších v Evropě. A navíc se v současnosti vyznamně modernizuje.

            • Ano, jenze toto by nemohlo zustat pod CD, protoze by soukromnici mohli opravnene namitat, ze CD mohou sledovat data konkurence.
              Samozrejme existuje i varianta, ze si vsichni dopravci ponechaji to sve a pokladni bude mit v prestupni stanici na prepazce treba 4 terminaly, 4 ctecky karet, 4 pokladny s hotovosti, atd. Ale to mi neprijde moc realne, protoze tam neni tolik mista a pokladni by se z toho musela zakonite zblaznit.

              • Svůj prodejní systém má přece každý dopravce. Ale v kontextu s nabídkou RJ dostává tento záměr zcela nový nový rozměr. Má-li RJ uspět s nabídkou ta rameni Praha-Berlín musí asi splnit 2. podmínky:
                1. vlaky nemohou být povinně místenkové. Takový systém ovšem RJ nemá a potřebujeho.
                2 zásadnější je ovšem, že bude muset nejen prodávat, což dělá na pokladnách ze systému HAFAS DB, ale bude je muset i uznávat. A to znamená se zapojit do cleringu v rámci UIC. To je ovšem náladné, Platí se už jen za účast dost velká částka a samozřejmě se pro to musí vytvořit SW podpora. Myslím, že už jsem něco podobného jednou zadával, ale asi to bylo nepohodlné autorům.

                • Nebylo to nepohodlné, ale obsahuje to poměrně zásadní obvinění bez jakýchkoliv důkazů.

                  • Jenze Honzo, co kdyz je to pravda ? Cetl jsem i tu prvni smazanou verzi a ta varianta mne napadla davno pred tim, jen jsem ji napoprve takhle otevrene nenapsal, protoze zatim neni jednoznacny dukaz. Jsou jen indicie, ktere vypadaji jako souhry nahod, ale logiku to bohuzel ma…
                    Nyni je jeste cas to stopnout, na SZDC dat jen ztraty a nalezy + uschovny a pokladnam se vyhnout treba s vymluvou, ze to bylo na natlak odboru. Jinak z toho muze byt slusna afera, protoze tohle jiste napadne mnohem vice lidi a kdyz podaji par TO na UOOZ, tak se tim budou muset zabyvat. A to by ve finale neprospelo asi nikomu.

                    • Omlouvám se, ale způsob argumentace vypustit desetkrát lež – co když je to pravda a pak ji začít řešit, bych opravdu nerad připouštěl.

                  • Vždycky jsem si myslel, že diskuse je i o hypotézách a hypotéza se samozřejmě může ukázat jako lichá. Navíc neoficiální a neveřejná podpora něčeho je těžko prokazatelná a zcela určitě není na papíře. Stačí přeci jen ústní pokyn. A že tento systém zejména ve státní sféře funguje, o tom asi nikdo nepochybuje.

  • Chápu to tak , že pokladny v stanicích budou SŽDC a budou prodávat jízdenky na všechny dopravce?

    ČD opět pošlou na SŽDC další várku svých zaměstnanců! Státní rozpočet je už uzavřen, super.

    Opět se dělají věci bez finančního krytí.

    ANO, hezky to děláte………

    ————————————————————————————————————————————–

    Přijedu do Linz Hbf – taky mají pokladny , ale mají tam dostatek automatů na jízdenky – dokonce v čestině. Koupím si lístek na vlak i na MHD.

    V Českých Budějovicích je jen jedna modrá bedna a občas je mimo provoz. Automat žádný!

    GW Train automat má! Zaplatím kartou a jedu do Nového Údolí .

    Nebude to tím, že cestující pojedou, až se ji bude chtít? A potom ženou do vestibulu a stojí frontu na pokladnu. Potom lamentují. A řvou na průvodčí v vlaku. Chudák ženská musí mít železný nervy.

    • No jenže pak to vede k zavárání nádraží. A cestující budou klepat kosu na mraze a dešti. Nebo v plechové budce, do které se ani nevlezou. Resp další důvod pro auto. Zejména při zpožděních. A například na Ostrava Opava jsou téměř notorické zpoždění všemi směry. Díky infrastruktuře… A absenci výhyben. Vše blokuje vše.

    • „A potom ženou do vestibulu a stojí frontu na pokladnu.“
      A Vy si snad myslíte, že když ve vestibulu budou místo osobních pokladen 1 či 2 automaty, tak že tam snad cestující žádné fronty stát nebudou?

      • Jiste ze budou… na frontu u automatu staci i jeden nerozhodny zakaznik. A jsou lide, kteri dokazi delat frontu i u automatu na kafe. 🙂

  • O tomto kroku se šeptalo již před cca rokem. Pokladní SŽDC budou prodávát tzv národní jízdenku + IDS+ např úschovnu. ČD Centra se rozšíří tak kde se to ČD vyplatí. Všichni budou spokojeni protože se bude prodávát národní jízdenka (drahá) a přes net různé akční (levné).

  • Ještě by mohla SŽDC převzít depa a čerpačky a pak už zbývají jen kolejová vozidla a můžeme to celé přemalovat na ČD a máme zpět unitární železnici:-))

    • Depa klidně ať má SŽDC, stejně jako veškerou infrastrukturu včetně všech staničních budov i Masaryčky. Co si má co dopravce ČD dělat výkladní skříň z nádražní budovy, která má sloužit všem a zcela logicky patří k infrastruktuře. Nádražní služby k SŽDC. Pokladny – tam je to jedno.

    • Přesně tak, nakonec by bylo vše státní, snad až na personál vlaků. To by ta liberalizace dopadla …
      ČD mají sice plno masařek, ale proti SŽDC mi připadají jako podstatně lépe fungující společnost, a to jak z hlediska služeb zákazníkům, hospodaření, tak i vývojem „k lepšímu“ za posledních 10 let. SŽDC pořádně nezvládá ani údržbu infrastruktury, nedovedu si představit, že by tato organizace měla jednou stavět rychlé tratě …

    • Alespon je videt jak kvalitni mame politiky a to za poslednich cca 30 let. Dobu temna pred tim nepocitam, od te doby bylo dost casu se ze dna odrazit.
      Kdyby hned na zacatku vzniklo CD-infrastruktura, CD-doprava a CD-preprava jako dcerinky, nemuselo se vyhazet oknem nekolik miliard. Ale ne, oni vytvori SZDC, ktere melo na zacatku snad ani ne 250 zamestnancu, pak se jen chaoticky presupuje a vznika pri tom jen dalsi fura nesmyslu…

      • To by bylo jiste pekne ale obavam se ze zrovna za tohle odborari v roce 1997 nestavkovali

      • „Kdyby hned na zacatku vzniklo CD-infrastruktura, CD-doprava a CD-preprava jako dcerinky, nemuselo se vyhazet oknem nekolik miliard.“
        No, ono vlastně něco podobného dokonce vzniklo, ale ne jako „dceřinky“, ale jako „divize“ jedné unitární železnice – netvrdím, že to fungovalo dobře, ale s příchodem „liberalizace“ a „privátů“ (a umetání cest pro jejich úspěšné „podnikání“) by to stejně dlouhodobě vydržet nemohlo.

  • 1)Nemyslím si, že v současné době je podíl nákupu jízdenek u ČD přes internet až tak vysoký, aby to vedlo k rušení pokladen u tohoto dopravce. Stačí se podívat na fronty u pokladen a to nejen v pátky a neděle. ČD má jasně nasazená pravidla pro zavádění, či rušení pokladen.
    2)O spolehlivosti dopravce GWTR víme všichni svoje, počínaje nehodovou událostí letos a dále např. nahrazování vlaků autobusy při nedostatečné kapacitě vedoucí až k tomu, kdy musí zasahovat PČR a ČD musí rušit vlak. A kolik komplikací cestujícím vzniklo omezeným prodejem jízdenek u jmenovaného dopravce nemusím snad ani psát….. Nemyslím si, že omezování personálu na vlaku je plus, ba naopak, je to značné snížení kultury cestování.

    • Aleš.K: pokud se bavíme o dálkových linkách, tak například u Regiojetu využívá nákup přes internet většina cestujících, dle mého odhadu 80 – 90 %, u ČD to nebude ani polovina. Důvodů může být několik: automatická místenka včetně výběru místa, jednoduchý a přehledný systém, nižší cena kreditové jízdenky oproti ceně na pokladně, kdežto u ČD je mimo vlaky SC výběr místa omezen a ceny s různými slevami jsou nepřehledné.
      Pokud si přečtu příspěvek uživatele „medvěd“, tak tomu systém automatů na rozdíl od Vás zřejmě vyhovuje více než pokladny.

      • S Regiojetem jezdí „pravidelní“ cestující, kteří vědí kdy přesně pojedou. Jsou to takové „organizované zájezdy“, kdy se cestující dopředu nahlásí kdy a kam pojede. Jízdenka platí jen pro konkrétní vlak. Ti co neví, kdy přesně pojedou, tak těm se to moc nehodí. Ono koupit si několik jízdenek na více vlaku a pak je postupně stornovávat, podle toho jak cestující časově stíhá/nestíhá, to taky zabere nějaký čas. A proto také je mnoho spojů dopředu i několik dní vyprodáno a pak půl hodiny před odjezdem je najednou část míst volných. Ale dá se na to spoléhat, že se uvolní, nebo nás někdo, kdo čeká na ta uvolněná, nepředběhne ?

        • karel: Proto je rozdíl mezi dálkovou dopravou, kde lidé jedou dál ve větším množství a pokladna se uživí, např. krajská a bývalá okresní města, ale pro regionální, kde jezdí dvou čí třívozová jednotka stačí v každé jednotce jeden nebo dva automaty, kde si navolíte odkud kam a zaplatíte kartou. Pak je to pouze o systému, zda-li bude nahraný systém jednotného tarifu v rámci kraje nebo pouze pro danou linku.

          • Je ovšem otázkou, zda ty automaty + revizoři potřební k tomu, aby se z cestujících (zejména těch pravidelných) nestali nejdéle během jednoho týdne dlouhodobí „černí pasažéři“, nevyjde nakonec dráž než provoz s průvodčími – nehledě na to, že v tomto státu zatím není (a určitě ještě dlouho nebude) pro všechny občany uzákoněna povinnost vlastnit a používat bankovní (či jiný) účet a platební kartu k němu.

            • železničář v důchodu: Ale záleží na dané službě dopravce, u některého dopravce máte personál v každém vagone a u nekoho jeden na pět vagónů a u lokalek je ve vlaku pouze strojvedoucí.

              • Bavite se o regionalce a pak do toho hodite personal v kazdem voze ? Neco mi uniklo ? 😉

            • Dopravci jezdícím v závazku veřejné služby můžou být černí pasažéři v zásadě jedno – prokazatelná ztráta mu bude uhrazena tak jako tak, takže si nepohorší. Pohoršíme si akorát my jako daňoví poplatníci.

      • Rezervace není možná u vlaků Os a Sp, dále výběr místa na plánku vozu není možný u vlaků přijíždějících ZE zahraničí. Kromě zmíněného není u jiných vlaků než SC výběr místa nijak omezen. Zrovna tak mají ČD přes internet místenku zdarma, systém je také poměrně přehledný. A „systém slev je nepřehledný“ je nesmysl, eshop ČD automaticky sám nabídne nejnižší cenu.
        Osobně se domnívám, že jde spíše o zvyklosti zákazníků. Regiojet jezdí také velmi dálkové relace, cesty, jež lidé logicky plánují dopředu, a tudíž si jízdenku koupí přes internet, protože jenom kvůli jízdence se na nádraží nikomu nechce.

        • No nejnižší cenu rozhodně nenabídne, resp. jde o cenu, která je výhodná pro dopravce, ale už moc ne pro cestujícího. Typicky, když se potřebuju dostat přes větší město, odkud už jsou akční a včasné jízdenky. Tak je ideální to rozdělit na lokálku do tohoto města a pak tu akční/včasnou dál. Úspora může být i víc jak dvě stovky.

        • Příklad: z Velkých Karlovic do Prahy za 517 Kč (cestující 26-54, bez slevy). Ale ze Vsetína už jen za 349 Kč (základní včasná). Takže za 27 km motoráčkem si připlatím 168 Kč.

          • A co se stane když budete mít dělenou jízdenku a ujel by vám poslední přípojný vlak?

            • já myslel že to je výhoda síťovosti národního dopravce, že na vás počká 🙂

          • Jo a ještě mně napadlo že ta jízdenka ze Vsetina bude platit pouze na ten vlak kdežto z těch Karlovic to bude platit na všechny vlaky

            • Za ty nižší stovky tisíc km, které mám dosud s národním dopravcem najeto, se mi to stalo pouze jednou. Vlivem mimořádnosti na trati (přejetej) mi ujel poslední přípoj od rychlíku. Byla půlnoc, město s 10 tisíci obyvateli. Taxi nikde nikdo. Než čekat 5 hodin na první ranní spoj, raději jsem šel 10 km pěšky. Ani tehdy ani dnes by mi možnosti tarifu (resp. jednoho dokladu) nijak nepomohly. Já se nutně potřeboval dostat do cíle.

            • Ze Vsetína je akční základní – platí na všechny vlaky, to není superakční – ta je vázaná na konkrétní vlak.

  • 1) potřebuje železniční doprava tolik pokladen, kolik jich dnes funguje, vzhledm k možnosti nákupu přes internet či v automatu ve vlacích
    2) případná dohoda by měla vzejít sjednání mezi dopravci a SŽDC, nikoliv jako přesun ztrátových aktivit ČD na SŽDC, protože jistý dopravce neumí analyzovat své potřeby a náklady (při přechodu souboru Šumava pod GWTR zůstali 4 pokladny pro prodej lístků a vyřizování průkazek v uzlových stanicích, zbytek lidí si kupuje jízdenky v automatu, neprodává pokladna, ani vlakvedoucí, či průvodčí, takže je nižší potřeba personálu a nezatěžují se ani pracovníci řízení provozu. Ale je to podmíněné jednoznačným tarifem a ne několika tarify, podle množství konkurence, apod.

    • 1) to je otazka… u zakladni dopravni obsluznosti to musi fungovat pro vsechny cestujici, tedy i pro cloveka bez internetu… Radu pokladen proto primo vyzaduji politici v krajich a to i v pripade, ze je jejich provoz ztratovy.

    • Kdysi jsem četl o modelu, kde dopravce platí správci infrastruktury za použití osobního nádraží. Byl to poplatek za vlaky, které v dané stanici zastavují. Zavést tento poplatek a odpovídajícím způsobem do něj promítnout náklady za provoz pokladen a dalších služeb (úschovna, čekárna, topení/klimatizace), by bylo dobré řešení.

Newsletter

Partneři


Výběr editora