Pokladny či úschovny pod SŽDC? Na železnici vzniká plán na zajištění síťových služeb
Na české železnici vzniká plán, který by cestující neměli na první pohled nijak pocítit, jeho naplnění ale bude znamenat zásadní
Na české železnici vzniká plán, který by cestující neměli na první pohled nijak pocítit, jeho naplnění ale bude znamenat zásadní proměnu vztahů mezi dopravci a správcem infrastruktur. Mimo jiné by šlo zřejmě i o personální přesuny mezi Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty.
Ministerstvo dopravy totiž zadalo SŽDC, aby prověřila možnosti převodu sdílených čili síťových služeb do své kompetence. „V souvislosti s otvíráním trhu osobní železniční přepravy bude nezbytné, aby byla zachována síťovost některých služeb historicky poskytovaných unitární železnicí,“ napsal ministr dopravy Dan Ťok v dopise správcům železnice.
Co vše bude pod síťové služby patřit, zatím není jasné, seznam se teprve ladí. Jasno by mělo být ve čtvrtém kvartále. Řeší se například prodej jízdenek na nádražích pro všechny dopravce nebo služby úschovny zavazadel.
„Na seznamu síťových služeb může být téměř cokoliv, od prodeje jízdenek až třeba po řešení ztrát a nálezů. Nyní ve spolupráci s ministerstvem dopravy pracujeme na vydefinování toho, kde by – obrazně řečeno – měla být dělící čára. Kde jsme smluvním partnerem čistě pro jednoho dopravce a kde můžeme být smluvním partnerem pro všechny dopravce,“ sdělil deníku Zdopravy.cz generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Podle něj ale zdaleka není jasné, které služby nakonec na seznamu skončí. Ve hře jsou například i služby pro invalidy, tedy obsluha plošin pro nástup a výstup z vlaku, služba ztráty a nálezy nebo i dispečink osobní dopravy.
Mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková potvrdila, že se problematika sdílených služeb skutečně řeší. „Návrh, že by agendu prodeje jízdních dokladů měla převzít SŽDC, nechystáme,“ dodala. Podle ní to SŽDC může zajišťovat po dohodách s dopravci. To se děje už dnes na menších stanicích.
Zatímco v době unitární železnice všechny tyto služby pro cestující spadaly pod České dráhy, postupně přebírá tuto činnost SŽDC. České dráhy v minulosti upozorňovaly na to, že je to v konkurenčním boji může znevýhodňovat. Převedením činností pod SŽDC by došlo ke sjednocení podmínek. Podle Svobody by navíc mohli dopravci ušetřit, když by se náklady rozprostřely mezi více firem.
Jan Sůra, Jan Šindelář