Pohledem Jana Šatavy: (Cyklo)dráhy, aneb efekt cyklostezky místo železnice
Cyklovůz společnosti GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
"Na parkoviště přijede rodina v barevných oblečcích s koly na střeše auta, sundá bicykly a jme se podávat výkony."
Článek asi měl vyznít tak, že předem zahazujeme možnost využití příležitosti „chytnout to za koule“: Jenže všechno souvisí se vším a při nejmenším, je to běh na hodně dlouhou dobu. Až čas prověří, co je výhodnější pro společnost. Ale sleduji delší dobu omezování provozu na lokálkách, a ono to zpravidla probíhá takto. Zavedeme časovou polohu vlaků, která nevyhovuje nikomu. A ještě třeba to podpoříme autobusem, jenž jede v obdobné trase i časové poloze. Pak se divíme, že tím nikdo nejezdí. Je mi jasné, že mnoho lidí jezdí autem i na záchod a jít kilák na vlak nezvládne. Pak máme lidi,… Číst vice »
Chudák Honza, taky to s ním jde rychle.
Nejhorší dopravce.
Kdo? Pan Šatava a jeho RC?
Takže když si to shrneme – v úvodu se autor naveze do rodinky v oblečcích co jde podávat výkony. To je nejspíš nedostatek sociální inteligence, je to rodina, tak je jasné že asi s dětma nejezdí Tour de France nebo Krále Šumavy, prostě se jedou projet. Jo, mají dresy, hanba jim, asi, nebo nevím co za sdělení to má být. Autor ať to tu klidně rozvede. V článku se použije na úvodku fotka cyklovozu ze Šumavských lokálek, kde tento jezdí v létě na všech spojích – aniž by se zmínilo že to je prakticky jediná trať v republice kde to… Číst vice »
Vidím, že je třeba natočit nový snímek, nejlépe pod názvem Záhada zastánců udržení provozu již dávno mrtvých lokálek:-).
A aby to nevzal někdo za nesprávný konec, tak zdaleka ne každá lokálka je mrtvá. Ale taková lokálka Mšeno – Mladá Boleslav už bohužel mrtvá je. Řepa se nevozí a vozit nebude, trať v úseku Lhotka – Mšeno nevede údolím Pšovky kolem Kokořína, ale mimo něj. Co vyhovovalo dříve, je zbytné dnes a nikdo už kvůli turistům trať překládat do údolí Pšovky nebude.
čistě k obrázku: toto vlečnézařízení na kola má jenom GWTrain, nebo snad i nároďák ??? Na konci léta plánujeme s asi 30 koly delší výlet na Valašsko a do Tornáda se nám to už cpát nechce….
sup do tornada a neremcat.
Čistě k otázce: Ne. Podobné „vlečné zařízení na kola“ České dráhy nemají.
Nejlepší je napsat, kam jedu na výlet a nenapsat odkud.
Delší výlet s 30 koly vlakem, to bude dobrodružná akce, něco jako první let na Měsíc. S asi stejným rizikem neúspěchu. Jako vážně, vlakem jsem se s kolem nacestoval dost a tohle bych vám vřele nedoporučoval. 30 kol, i kdyby polovina z nich byla dětská, výrazně překračuje kapacitu pro přepravu kol u většiny vlaků. Možná by bylo jednodušší sepsat, kde by to problémy nedělalo: krom vyobrazeného cyklovozu možná u „dvoješusu“, u tří spojených 845 (možná i dvě by to zvládly) a už mě nic víc nenapadá. Krom toho, taková skupina by vyčerpala skoro celou kapacitu i u jmenovaných souprav. Budete… Číst vice »
Lidi nemaj soudnost. 30 kol najednou! 🤦 To si fakt někdo myslí, že s tolika koly do jednoho(!) vlaku normálně nastoupí? Tak z toho bych chtěl vidět fotoreportáž 😁
Tak nějak.
Mě tu pořád ytáčí argumenty, proč něco nejde, ale tady bych udělal výjimku. 30 kol, to je na zaplněný autobus s cyklovlekem, ne na vlak.
Nebál bych se, že se ti cyklisti zaříděj jinak. Ale pak ať železničáři nepindaj, že nepoužili vlak…
Fotoreportáž už nestihnu, ale my už tak jezdíme z Lipníku nad Bečvou do Vsetína asi 3 rokem. První ročník jsme rezervovali místenky pro kola v rychlíku/nebo Ex, který měl už v Mohelnici 2 hod seka. Tenkrát byl z Lipníku asi půl hodiny po našem plánovaném odjezdu vypravován Os (tornádo), směr Vsetín. Slovo dalo slovo a narvali jsme to do celého vlaku průběžně, včetně oddílu hned u kabiny strojvůdce. Vloni to samé, protože vázat se na rychlíky/Ex na hlavním koridoru Praha – OV, to je jak montovat automaty na prezervativy ve Vatikánu. Raději Tornádem přískokem vpřed….
Souhlas.
So furt máte s Boreckým? Chybí vám snad šukafon do Mochova nebo co?
tomáš
ahoj tomasi!
Zdrastvuj Tomas!
Ty vaše reakce….ale od srdce jsem se zasmál. Takže také zdravím a příště si budu dávat pozor. Jen se sluší říci, že to je zbloudilé slovo „to máš“ s překlepem a tudíž bez mezery , keré mělo být součástí delšího textu.Proto to malé první písmeno.;-)
🙂 No jo, tak jsem se upsal, to je toho 🙂
To je div že Krušné Hory jsou podle něj propadak, ale na Moldavu se vehementně cpe ač ještě pomalu netuší s čím tam jezdit. Holt krajský peníze jsou lákadlo ať s tím někdo jede nebo nikoliv.
Je dobře, že Krušné hory jsou propadák, protože se tam dá strávit pohodová dovolená a nejsou tam davy turistů jako na Šumavě. Pár šukafonů na železniční spojení stačí. Koukáte se z okna na krásnou krajinu a nemusíte poslouchat uřvané dovádějící dětičky ani chlapyvole který machrujou jak si budou honit
kilometry na značkovejch kolech
Z tohoto pohledu máte asi pravdu. Jen místní pláčou…mladí odchází pryč…a krajina i sídla pustnou. Takže brzy nebude kam jezdit…
a co je podle vas lepsi cilova skupina na cintani o prolouzeni podpory zbytecnych lokalek?
Honzo, já Ti mám takovej pocit, že ten článek úplně nevyznívá, jak jsi asi sám chtěl…
Vyznělo to jako lobbing. Mělo to být snad něco jiného?
Ale lobbing za co? Za provoz 810 někde, kam se cyklisti stejně nevejdou víc jak 4?
Lobbing za zachování i těch lokálek, kde jezdí minimum lidí a na které má Šatavova Railway Capital vozidla. Lobbing za dotování poloprázdných spojů, lobbing za kšefty (nebo byznys, chcete-li, ať to nezní tak pejorativně) společnosti RC.
Podél Baťova kanálu byla také vybudována cyklotrasa. Na rozdíl od D55 toto velkolepé dílo vzniklo i přes protesty místních v rekordním čase. Najednou nevadily všechny natury, ptačí oblasti a další zelené nesmysly. Od té chvíle přestala pro místní správu existovat plavba po Baťově kanále a všechno se zaměřilo na cyklisty. Bohužel to funguje opravdu tak, že do přístavu dojede rodinka v cyklooblečcích, nasednou na kola a odjedou na celý den pryč, přičemž auto samozřejmě zabírá místo na parkovišti.
kdezto kdyby odjeli na lodi, tak si auto vezmou sebou?
ono kdyz potrebujete unavit deti, tak je mnohem lepsi je vzit na kolo nez na nejake chlastaco-duchodcovske plaveni se lodi.
Většina půjčoven lodí má své soukromé parkoviště, ale chtěl jsem říct spíš to, že unavovat děti na kole můžete na desítkách tisíc kilometrů cyklotras a cyklostezek, kdežto vodních cest je u nás přes 500km. Přijde mě proto mnohem smysluplnější pořádně se starat o vodní cestu, než investovat peníze do zbytečné cyklostezky podél Baťova kanálu, která vede paralelně s dalšími cyklostezkami.
A nebyla tam už dřív stezka pro koně, která šla uzpůsobit?
Samozřejmě že potahová stezka podél kanálových úseků je, ale podstata je, proč se musí ze všeho dělat cyklostezka? Proč raději neopravili polní cestu, která vede o 50m vedle a je na ni vyznačena mezinárodní cyklotrasa?
Jaké paralelní stezky jsou třeba mezi Kroměříží a Veselím? Já o žádných bezpečných nevím. Z Kroměříže jedete při Moravě, ale princip je stejný. Můžete jez jedině přes Kvačice do Otrokovic a pak jedině po hlavní silnici. Případně jet přes kopce směrem na Kostelany. Rozhodně ta stezka tady smysl má. Z Otrokovic do Napajedel rozumná cesta pro kola není, je využívaná i pro dojíždění do Otrokovic do Barumky. Úsek z Napajedel do Hradiště je dnes bez cyklostezky absolutně neřešitelný, pokud nechcete jet po kopcích a po polňačkách. Stejné to je z Hradiště do Veselí. Při dnešní dopravě se už ani pořádně… Číst vice »
Ano, to máte pravdu. Já se omlouvám, měl jsem být více konkrétní. Jedná se o úsek Veselí nad Moravou – Hodonín, kde je alternativních cyklotras po rovině dost.
I když restaurace a občerstvení využívají jak vodáci tak cyklisté, myslím, že vést cyklostezku napříč přístavy je velmi špatné řešení a k rozvoji cestovního ruchu to tady zrovna nepomáhá.
Na“írat lidi? Mné prijde, že jen šotouše. A to je dost velký rozdíl.
no pokud lidem s opacnymi nazory date stejne oznaceni, tak pak v tom mate bordel a vznikaji podobne „paradoxy“.
ktere by nevznikly, kdybyste nebyl osel.
Zjevně nechápete, že existují dvě skupiny podporovatelů železnic. Šotouši, kteří by vše chtěli ideálně v rozsahu z počátku 20. století a zastánci moderní, výkonné železnice. Ti ekonomicky gramotnější z nás si uvědomují, že nelze mít obojí…
Někomu prostě vadí, že se neplatí vlak za 170 kč/km pro 3 až 4 lidi na spoj, který jede jednu zastávku. Ano, 1x byl ten vlak plný.
Ale tak se to nesmí počítat, sčítání cestujících je špatně, realita je úplně jiná, kdo počítá cestující tak netuší o čem je řeč. O víře. O přesvědčení. O svatokrádeži!
Velmi dobře napsané a poučné.
Nevím, zda je jihočeská trať České Budějovice – Nové Údolí ideální vzor. Zejména ranní vlak odjíždí v sezóně před 8, aby tak ujel rychlíkovým přípojům ze všech směrů a fakticky tak znemožnil dojet na Šumavu bez auta z větší dálky.
Tady je ale míč straně objednatele, aby objednal posilový vlak a to se nestalo. Místo toho se zvolilo uživatelsky nepřívětivé řešení. Obecně je celkově špatně, když není z Budějic do Krumlova zaveden hodinový takt.
Souhlas, to je velká ostuda, vlak jednou za dvě hodiny, na v podstatě příměstské trase a ještě takhle exponované.
no on ten vlak neni ani nejak extra plny v te dvouhodine…
no, ve dvouhodině asi těžko bude… na takový interval se každý vybodne …
Tak hlavně Ex7 by prostě měl být transformován do hodinovky (stejně jako Praha – Plzeň), ideálně již od konce roku, rozvětvené do Lince a Krumlova (2+2 h). S tím, že v sezóně by ta krumlovská větev pokračovala na Šumavu.
Řešit tohle přestupem na přeplněný Os vymetající vše možné i nemožné je samo o sobě úchylárna.
na sumavu? jako 4x bmz do nove pece nebo tak neco?
na takove zamery se trat mela vytunit o trochu vic… 🙂
No a? Vždyť už to tam jezdilo. Stačilo by dodělat dráty a opravit svršek tam, kde ještě není. Samozřejmě ono by to tam k nějakým přeložkám taky svádělo, ale i bez nich by to bylo sakra zajímavé díky tomu, že by se z Prahy do CB (a časem snad CK) jelo hrozně rychle.
jo taak, „stacilo by“ doldelat 30 km dratu a mame vystarano 🙂
I kdyby to „23 let dočasně“ mělo přepřahat…
Proč by se měla zhroutit doprava od Měchenic po Dobříš? Od Cisovic jezdí vlaků ve všední dny už teď minimum a autobusy dostačují. Pro dojíždění denně se to stejně nedalo používat,pokud se člověk extrémně nenudil a nepotřeboval zabít čas. Podobně celé roky dostačují autobusy ve vesnicích, které jsou od té trati 10 a víc kilometru. I tam jsou chaty. Těch údolí je tam víc. Co třeba celé Štěchovice. A o rušení víkendových vlaků a nákladních jsem nikde neslyšel, tak proč tu autor článku straší, že tam má být cyklostezka? Může to doložit zdrojem?Ten článek mi prijde, že je jen snuskou… Číst vice »
Do Dobříše je i nákladní doprava, takže strašit rušením trati je od pana Šatavy účelové a nefér. A on to samozřejmě ví, protože se v dopravě pohybuje celý život, akorát nechápe, že ono špidlovské „zdroje jsou“ už neplatí.
Co je ale daleko horší, je lpění u trati Vrané – Dobříš na charakteru provozu, který už tam být rozhodně nemá.
Stačí si třeba pod tím nepředstavovat vlaky po půlnoci a brzy ráno z Dobříše, kterými nikdo nejezdí.
Kdo není turista či (nezávodící) cyklista nepochopí, o čem pan Šatava píše. Dnes všichni pospíchají, aby stihli co nejvíc, takže honem do auta, co nejrychleji dojet k cíli, udělat selfie a poslat na sociální sítě. Pánové a dámy (a ostatní „bezpohlavní“) – už cesta je cíl!
Mimo jiné, tam, kde o víkendu nejezdí vlak si zpravidla o jiné dopravě můžete nechat jen zdát. Stačí si na IDOSu zkusit některé trasy naplánovat v sobotu a jste okamžitě v obraze. Ovšem těm, kdo znají pouze Karlštejn, Český Krumlov a Karlovy Vary se můj argument bude zdát k smíchu.
no on i kdyby tam vlak jezdil, tak vetsina lidi pojede autem – zaprve z pohodlnosti, zadruhe do vetsiny podobnych vyletnich mist jsou vlaky bizarne pomale.
Ono auto je kolikrát jediný řešení. Jet na cyklovýlet s více lidma, nebo dětma veřejnou dopravou je v podstatě nereálný, pokud tam nejede přímej spoj.
Do velke miry to chapu. I kdyz si vzpomenu na cestovani z Prahy nekam, ta loterie, co zrovna pojede (nizkopodlazni Elefant, nebo klasika), jestli ty kola pro zmenu stihneme vylozit a nebudeme zdrzovat, variantne jeste s libustkama typu „aby se clovek dostal ke kolum, musi prolizt pulkou vozu, co je prvni trida“… nic moc. Pred casem jsme jeli s kolama z vyletu z Nyrska na Rudu. Jasne, leto, cyklotras je okolo trati dost, fajn. Ale v takove Regionove je kapacita taky dost omezena, popr. dojde na jeste vtipnejsi okamziky, kdyz tam nekde pozdejs chce pristoupit nekdo s kocarkem (ma totiz… Číst vice »
Vlak má to místo na kole jednodušeji resitelne. Ani to nemusí být speciální spoj.
Jo, v principu jo. Reálně se to na českých železnicích děje minimálně.
No dobře, ale co si z toho mám odnést? Že by se místo rušení měly víc podporovat cyklovlaky?
To jsou nekonecne diskuze. Nasi predci lokalky staveli ciste pragmaticky a dle tehdejsich moznosti. Vetsina zde diskutujicich jiste uziva moderni techniku kolem sebe, ale jezdit chce 50 kilometrovou rychlosti na lokalce o malych polomerech oblouku… To mi hlava nebere. Za sebe bych to shrnul, ma-li trat potencial na to byt elektrifikovana – zachovat v opacnem pripade holt umre jako mnohe tovarny, cukrovary atd. A babicky a dedy bude vozit pecovatelska sluzba dodavkou jako uz to funguje v nasi obci nekolik let…
Už víme jak to tady umírá nebo se ruší je cesta do pekla..
Viděl bych to podobně, ale elektrifikaci bych zivotaschopnost železnice nepodminoval – to mi přijde dost zjednodušený pohled.
Souhlas, elektrická trakce není všechno. Okolo Žirovnice a Počátků vede železnice dokonce i s trolejí. Přesto obyvatelé Žirovnic(e?) vlakem do Počátků nejezdí.
Co tak asi bude za 15 roků „zadrátované“? Kladno, Zlín, možná také Vlára, Brno-Jihlava … ale z Liberce směr Německo a na Hradec Králové?
Co najistotu „zadrátované“ nebude, tak koleje v kontejnerovém terminálu.
Jestli to nebude tím, že dráha obě města míjí a nejbližší zastávka pro obě je ve Stojčíně, kde staví i rychlíky, tam se ta zastávka oficiálně jmenuje Počátky-Žirovnice.
Právě že ne. Elektrifikace je cesta vpřed.
Ono by to chtělo postupovat jako u silnic. Dělat různá narovnání (a tím i zkrácení), aby se těmi 50 jezdit nemuselo.
Problémem je, že ta různá narovnání využije u silnic plno osobních aut, dodávek, autobusů, traktorů, kamionů… u lokálky zpravidla ta jedna regina nebo šukafon jednou za hodinu nebo dvě. Ale cena toho narovnání bude podobná…
Jen ty hanácké serpentýny zatím nikdo nenarovnal. Cesta vede mezi poli, ale na most se musí esíčkem.
Po zlepšení směrování a tím i rychlosti vůbec neočekáváte zvednutí poptávky?
Jako že by vám přeložka a zvýšení rychlosti za „miliJardu“ vygenerovala při úspoře cestovní doby 5 minut místo jednoho páru šukafónů za dvojhodinu dva?
Tedy že si k té „miliJardě“ za úpravu tratě zvýším ještě provozní dotaci za druhý šukafón a stejně tam budu muset mít autobus pro místa, kam se vlak nedostane?
Jenže ona to není miliarda. Musíš to počítat tak, že od stavby s přeložkou odečteš stavbu „komplexní rekonstrukce v ose“. Takže tam budou vícenáklady za zemní práce (a výkupy), méněpráce za obnovu svršku a popř. trakce (kabelů atd) v délce zkrácení trasy (a popř. prodej nově nepotřebných pozemků). A k tomu menší provozní náklady (kratší trasa, méně oblouků/větší poloměr). Neboli asi to nevyjde tam, kde budeš muset postavit most nebo větší zářez atd., zejména se slabším provozem, ale „vyměnit pole vlevo od trati za pole vpravo od trati“ nemusí být vůbec blbý nápad ani na relativně vedlejších tratích ani čistě… Číst vice »
Jak jsem psal jinde. Dala by se takovýmito úpravami s reálně přijatelnými náklady, na cestě z Dobříše do Prahy stáhnout půlhodina jízdy? To je tam minimum, aby to něco změnilo v lákavosti. Cokoli pod to je jen kosmetika.
Tam asi fakt ne (byť podle mě je třeba o Praze neuvažovat jako o hmotném bodu, ale to nechme nyní stranou). Měl jsem na müsli tratě jako Zdice – Písek, Nymburk – Jičín apod.
Díky. V tomto případě je to IMO bohužel nereálný i bez uvažování Prahy jako hmotného bodu na hlaváku. Je to prostě pomalý i na ten Braník (přestup na tramvaj) a Krč (budoucí přestup na metro D). Možná až ta Krč bude, bude stát za to to znovu promyslet. Na trati se do té doby počítá se zachováním víkendového provozu, i denního z té části kolem Měchenic, takže ta by měla zůstat v provozu.
Asi si pořídím jako mluvčího T. Zárubu 🙂 , který to velmi dobře rozvinul a já k tomu asi nemám moc dodat.
Ne, neočekávám. Jsou tratě, kde je autobus stejně pomalý jako lokálka. Autobus si své cestující najde, protože na něj dojdou za 3 minuty na náves. Na vlak půjdou 15 minut za obec, protože vlak středem obce nenatáhnete a když půl obce nezboříte, tak ho ani nepřiblížíte. Když lokálku o 5 minut zrychlíte proti autobusu, pořád to bude s cestou na vlak o 8 minut delší… při denním dojíždění čtvrt hodina denně, hodina a čtvrt za týden, skoro 60 hodin za rok. Kde je ta výhoda vlaku?
A jsou tratě, kde tak daleko nechodíte, některé přeložky se dají postavit i blíže k obcím.
Narovnat oblouky taky znamená, že místo 40 pojedete 80 (s patřičným zabezpečením, protože některé tratě mají i tento problém, viz Švestková dráha)) a pak to nebude jen 5 minut.
A školáky bude vozit kdo?
Školní autobus. Tak jak je vozí všude možně po republice tam, kde je to na vlak pro děcko hodinu pěšky.
to je fakt zasadni problem. taky jste si vsiml, ze do skoly jezdi deti jen tam, kde vede vlak a ve zbytku republiky pretrvava negramotnost?
prosta matematika: 2866 stanic a zastavek – z toho bych se nebal odebrat tretinu jako zcela nepouzitelnou, protoze mimo dochazkovou vzdalenost dane obce (a bude to asi vic, ale nechce se mi to rucne cistit), jste nekde na 2000 zastavkach. obci je v cr 6258, takze vidite, ze existuje 2x tolik obci, ktere musi nejak zit bez dobrodini vlakove dopravy, moznosti se za jizdy vyprazdnit, prebalit dite a odvezt kolo.
Ruší se autobusové linky ruší se železniční tratě které už nikdo nikdy neobnoví. Když necháme přestavět železnici na cyklostezky pár firem se na tom napakuje z dotací EU. A tím to skončí. Co za 5-10let cyklostezka bude v havarijním stavu a už nebude mít nikdo zájem zaplatit údržbu. Nebylo by lepší vedle železnice souběžně udělat cyklostezku tak kde to je technicky možné a provozovat a udržovat současně.
To je příliš logické a proto to neprojde. Mimochodem Vámi popsaný koncept v Rakousku v některých oblastech funguje – jen tedy údržbu takových cyklostezek zajišťují samosprávy.
Cyklostezka za 5 roků v havarijním stavu? Ale notak, takovéhle pohádky si nechte. Je spousta silnic s povrchem starším než 20 let, jelikož se tam nesolí.
Někde je ten povrch vydřený, protože je 50 let starý a jezdí tam zemědělská tehcnika. Kupodivu jsem to na kole projížděl bez nehody…
Taky si myslím. Pokud se to nebude v zimě solit, tak vydrží dlouho
Jenže ono to není jen problém povrchu. Občas se na cyklostezce objeví i něco s výfukem a váhou větší než obézní cyklista,,jinde to nadnese kořen stromu a nebo si sedne betonový mostek a vyrobí to schodek, další pastí jsou mosty ze dřeva . Kvůli tomu jsem na některé cyklostezky přestal jezdit na silničce. A fakt je to tak 5 let, co se takové věci rozpadají a něco málo se i řeší.
Ano, občas je cyklostezkou bývalá polní cesta a majitel pole má výjimku, aby ho mohl i nadále obdělávat – právo přístupu k nemovitosti.
Nebo tam může jet povodí, vodárny, energetici… kteří předtím tu polňačku využívali k přístupu k jejich zařízením.
Což ale nebude případ bývalé železnice, takto využívána nebyla.
Technické závady a kořenem nadzvedlý povrch potkáte i na silnci. Nejznámější případ je asi zvlněná dálnice v Ostravě.
Kde se zrušila železniční trať naposledy? A kdy to bylo? Možná tak ta v článku zmíněná Střezimíř, která je nahrazená dvojkolejným koridorem na rychlost 160+.
Hostašovice – Nový Jičín, okolo roku 2010?
Takže před 12 lety pár km trati. Evidentně to u nás není žádná tragédie, jak to tady občas z diskusí vypadá.
To ale uz neni ono, protoze na tom koridoru na 160+ si neotevrete okno a na zachode diru rovnou na koleje… To neni ta prava romantika.
vy jste na kole jel naposledy pred 30 lety do konzumu, ze?
https://www.dolni-rakousko.info/top-cyklotrasy – doporucuju projet „cyklostezky v havarijnim stavu“ v udoli ybbsu a dyje
Nebude tak trochu problém s vlastnictvím ? Těleso tratě má povětšinou jednoho vlastníka (ano najdou se nevyřešený kousky), kdežto pro novostavbu cyklostezky vedle tratě už by se muselo vykupovat .
Ono je to hlavně individuální, každá trať má jiný „potenciál“ jako trať a jiný jako cyklostezka. Byl jsem se třeba projít po (šotouši a nádražáky kdysi pochopitelně mnohokrát oplakané) Mutěnce https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/7976-Mutenka-po-letech/ , a překvapilo mě, že slouží primárně hlavně místním na přesuny (více pěší, ale často i kolmé) na pár kilometrů. A soudě dle nezkrachovalé hospody se tam při letní sezóně snad najde i nějaká ta cykloturistika. Zásadní nevýhodou vlaku tam zřejmě bylo, že jezdil jen párkrát za den, což je pro místní i pro turisty (včetně cykloturistů přepravujících se vlakem) příliš řídké (což lze mimochodem pozorvat i na té… Číst vice »
Jestli máte na mysli hospodu z nádraží ve Svatobořicích, tam to cekem žije, protože je v přijatelné docházkové vzdálenosti od lidských sídel a zároveň odlehlá, kdy zákazníci neruší starousedlíky a i oni posedí v klidu od okolního ruchu. Je to malá útěcha, kdyby zůstala trať, jak znám SŽ s.o., šla by za pár miliónů staniční budova k zemi a nahradil by ji „bunkr“.
Je tu jeden zásadní rozdíl. Na Mutěnce jezdili vlaky mezi malými sídly. Z Dobříše jezdí do Prahy. Sice je vedle dálnice, ale na jejím konci uživatele čeká často zacpaná Praha. Takže ve výsledku ta železnice některé lidi oslovuje.
Ta trať má bohužel takové parametry, že zejména teď, když mají busy na Strakonické vyhrazený pruh a tím budou o hodně míň náchylné na ty zácpy, těžko tam bude vlak konkurenceschopný. Hodina a půl na 55 km (po trati, busy na Smíchov ujedou odhadem tak 45 km) je prostě v dnešní době pro převážnou většinu lidí nepoužitelné. Zejména vzhledem k umístění toho nádraží v Dobříši (pro většinu lidí další spousta minut na vlak oproti busu). A to nemluvím o Mníšku a dalších obcích, které to na ten vlak mají pěknou štreku, pokud to má člověk jít pěšky. Aby se o… Číst vice »
Jenže ta trať neslouží dopravě na Smíchov a ani nemusí sloužit Mníšku (leda že by se tam opět konečně obnovila vlečka a využila se i pro nákladní dopravu a průmyslovou zónu). Slouží jiným obcím a jede na Modřany, Braník, Vršovice, Hlavní a třeba i dál do Čech. Takže sloužit mohou obě tato spojení. A co se týče Dobříše, tam schází něco jako městská doprava s propojením na okolí a samozřejmě se zajížděním a přípoji k nádraží. Pak by vše vypadalo jinak. Čili schází ta kloudná nabídka, aby to někoho lákalo a aby to lidem sloužilo a k něčemu bylo. Jenže… Číst vice »
Jasne, ze nejenom na Smichov. Ale ten Smichov je na temer celej zbytek Prahy nesrovnatelne lip napojenej nez ten Branik. A na ten Hlavak je to hodina a pul. Jasne, Dobrisska MHD k nadrazi by neco malo zlepsila. Ale pokud pak ten vlak jede do prvniho vetsiho dopravniho uzlu v Praze hodinu a pul cistou dobou jizdy, neni to pro bezny dojizdeni pro prevaznou vetsinu lidi konkurenceschopny. Takovej vlak je proste jen pro nadsence a pro ostatni max na obcasnej vylet, Je to skoda, muze nam to byt lito, ale je to realita, ze pokud cesta na 50 km trva… Číst vice »
a proc by lidi jezdili marsrutkou na nadrazi a pak jeli dve hodiny vlakem, kdyz muzou jet rovnou autobusem do prahy a usetri hodinu na jednu cestu?
Protože by jeli vlakem, čímž by dosáhli nirvány.
Úlohu MHD v Dobříši plní meziměstské linky, proto taky jezdí od nádraží přes Větrník a ne rovně kolem zámku jako ještě docela nedávno. Zastávka u nádraží je od nepaměti.
Ale kam byste tím vlakem jezdil? Pro dojíždění do Prahy konkurenceschopný není a žádný jiný cíl po cestě dostatek cestujících nevygeneruje..
Nejezdil mezi malými sídly, ale mezi Hodonínem a Kyjovem, dvěma největšími městy okresu
A přesto to nestačilo. Protože Ratíškovice-Kyjov po kolejích ne. A Milotice a Dubňany? Z Dubňan do Hodonína… Vlakem?
Tak jezdí autobus a je rychlejší.
Našel. Horní huť, vedla tam vlečka, kvůli hutnímu průmyslu ji stavěli, ne kvůli převozu lidí do kostela.
Jenže komín dnes slouží jen a pouze k šíření mobilního signálu a obnovovat starou huť jen proto, aby měla lokálka zátěž?
Hlavně ale jede přes jiná sídla než vede ta „dálnice“. Čili plní zcela jiný účel, ale problémem je, že na ni nejsou přípoje od autobusů a lidé s autobusy pak nejedou, protože kodrcat se s nimi do Prahy přes řadu obcí a pomalu a nepohodlně se nikomu nechce. Tak pak roste cestování auty a autobusy i vlaky nemají cestující. To je ta dopravní koncepce p. Boreckého a jeho kolegů.
dedo, pripoj vlaku na autobus funguje jen v pripade, ze ten vlak je rychla paterni trat. pripoj autobusu na sukafon, ktery je jeste pomalejsi nez ten autobus, nefunguje.
vase pul stoleti stare nazory a predsudky proste dnes fungovat nebudou.
Jojo, lidi těma autobusama nejezdí a proto se se na 317 vypravují kloubáky.. Ještě tam máte nějakej váš nesmysl ?
jakoze v danem case oslovuje 5 lidi, zatimco dalsich 500 jede po dalnici?
Úvaha hezká, ale srovnání Vejprt a Šumavy, resp. Krušných hor a Šumavy lehce kulhá. Na Kvildě jsou tisíce turistů i bez vlaku, zatímco u Vejprt takovýhle vejvar turistů nebude, ani kdyby tam vlaky jezdily co každých 10 minut. Jsem pro podporu dráhy a vadí mi demagogie na obou stranách.
Jenže prodrážní demagogie je ta správná!
Hlavní jsou emoce. A nostalgie. A nalezení třídního nepřítele.
Problém Vejprt je ten, že z Prahy do Chomutova není pořádné železniční spojení. Podobné je to i u tratí z Číčenic a Strakonic do Volar, kde i v letní sezóně stačí šukafon nebo sprinter.
Vám nevoní souprava InterJet ?
Kvalita vozového parku není vše. Problém je, že se z Prahy do Chomutova jede 2 hod 27 min závlekem přes Ústí (177 km) nebo 2 hod 39 min přes Lužnou (130 km). Ale tak snad vyjde to, že kolem roku 2035 by to měla být necelá hodina.
Do Vraňan je z Prahy spojení přímo luxusní, oproti Regionově do Kladna. Přesto to turisty na lokálce do Lužce nevygenerovalo.
Samotné spojení s Prahou to nezachrání. Musí být v cíli něco zajímavého, co přitáhne lidi samo o sobě.
A co by dělali turisté v Lužci???? Ano, občas se podívat někam, kde to neznám a projít se okolím, proč ne? Tam je ale to pro dojížďku do škol a do práce a třeba k lékaři, ale hlavně pro obnovenou průmyslovou zónu, nákladní dopravu a jejich zaměstnance. Ale opět to zde necháme zplundrovat a budeme se hádat o zábory půdy a krajiny jinde a hlavně s napojením na silnice a s další výstavbou a betonováním krajiny. A pak se všichni neznalí diví, co je to s klimatem a jak člověk za nic nemůže.
Ono by mohlo být, ale co bylo se zrušilo a nyní je snaha zrušit i ten zbytek v podobě nefunkčního paskvilu. Opět kvalitní koncepce dopravy hodná odborníků typu Borecký a spol.
Ale u těch Vejprt a této části Krušných hor to může vypadat obdobně. Jenže dnes tam nice není, spíš to vypadá jak po válce, není ubytování, nejsou hospody, obchody atd. Takže když se chce něco rozvíjet, tak právě v těchto místech, kde to neškodí a kde více turistů nenadělá takovou paseku jako třeba v již přecpaných Krkonoších nebo i na té Šumavě.
Strejda Honza si přihřívá polívčičku.
Souhlasím s autorem. Nyní nám navíc vládne ODS, tak dojde k tlaku na likvidaci lokálek. Toto modrá péra umí.
Je zajímavý jak modrogumídci do morku kosti nesnáší modrý ptáky. Až by to skoro stálo za nějakou studii.
Nepatřím k modrému dopravci. Sryjako#
to nevadi, modrogumidek muze byt i placacka.
Pro barvoslepého jsou všichni slepci. Tak vám doporučuji vyšetření.
Asi mají důvod. Podepsali se na moha věcech a škody nadále přetrvávají a odpovědnost nikde.
za skody na vasi nervove soustave nemuze ods, ale zub casu.
„Chápeme v plné šíři její socioekonomickou roli?“
Možná bych začal tím, že by železnice měla sloužit lidem a né lide železnici. Nedělat z železnice modlu s celospolečneskou povinností naplňovat něčí vyfabulovaný potenciál, který se projeví na jediném spoji z desítek tisích naprosto prázdných. Pak to špatně dopadne.
Jeden spoj plný a desítky tisíc prázdných? To je dost přehnaný nepoměr a tak to rozhodně není. Nikdy není každý spoj narvaný, nicméně je poměrně častý případ, kdy jedním směrem jezdí vlaky plné a druhým prázdné. A také to, že v sedle pracovního dne je prostě poprávka menší, než ve špičkách. To je u VHD zcela běžná a normální vlastnost, bez ohledu na druh dopravy. A rozhodně to není důvod ji kvůli tomu rušit.
„Jeden spoj plný a desítky tisíc prázdných? To je dost přehnaný nepoměr a tak to rozhodně není. “
To je realita Mochova. Naplnil se jeden jediný spoj, jinak se tam milovníci lokálek neobjevli snad 10 roků.
Ne, to pravda není. Existovaly spoje, které jezdily dost vytížené každý den, ač uznávám, že to byly asi tak dva z těch dvanácti.
Opět otázka koncepce a nabídky. Navíc ta trať byla v plánu v rámci vytvoření okruhu kolem Prahy k přestavbě a nadále se měla podílet na nákladní dopravě k místnímu průmyslovému areálu, který je stále jako po bombardování.
Ale tak je tomu i u silniční dopravy.
Také je dobré si uvědomit, že ty cyklostezky z nějaké lokálky kolikrát nedávají žádný smysl, když vedou odnikud nikam, zatímco původní trať navazovala na jinou páteřní trať. Třeba takový Lužec nad Vltavou, tam kdekdo navrhuje z té trati udělat cyklostezku, když už tam ten most je. Ale k čemu by, propánajána, taková cyklostezka byla? Aby se cyklista z Lužce mohl projet tři kilometry kamsi do polí, tam se otočit a jet zpátky? To jako nejde ujet tři kilometry podél Vltavy a je po té projížďce zrovna někam ke Spomyšli taková poptávka? Vlak aspoň v těch Vraňanech navazoval dále na Kralupy… Číst vice »
A co svézt se vlakem s kolem z Prahy do Spomyšli, na kole do Lužce a pokračovat podél řeky na Mělník a podél Labe? Dorazit z Veltrus, pokračovat do Spomyšle a pak vlakem s kolem po koridoru do Prahy? Lidi z Lužce těch pár km na kole na koridorovou zastávku, tam kolo nechat a vlakem kam potřebujou?
Jasně, nějaká cyklomagistrála by to nebyla, ale nesmysl to, pokud ta trať má tak jako tak zaniknout, úplně není…
Cyklostezka místo trati z Vraňan do Lužce nesmysl je, naprostý. Zbytečný výkřik do tmy, nikam nevedoucí asfalt.
Hlavně když tam jsou pozemky pro průmysl a je jejich napojení na trať. V Lužci i prostory bývalého cukrovaru mohou sloužit nějaké výrobě či skladování s využitím železnice – opět zde byla vlečka (snad i zarostlá tam nadále je). A je možné i další protažení tratě do přilehlých obcí a třeba i na Mělník a i k využití pro účely vodní dopravy. Opět, jen chtít. Hlavním problémem je to, že se stále odnímá zemědělská půda svému účelu, stejně tak volná krajina. Tam kde by platil zdravý rozum a skutečně odpovědné hospodaření, by zábory půdy a volné krajiny byly v současné… Číst vice »
hele to co povazujete za zdravy rozum, jsou naproste fantasmagorie.
postavte si to v teteckach a prestante tady ze sebe delat idiota.
Z Lužce se k vlaku na kole dostanete snadno už dnes, podél labe vede značená cyklotrasa k vedlejší zastávce Mlčechvosty. Stavět druhou duplicitní cyklostezku k železnici fakt smysl nedává. Nemyslím si, že stanice Vraňany by nabízela cestujícím něco víc, než zastávka Mlčechvosty.
Navíc nikdy nikdo neřekl, že trať má zaniknout. Pouze na ní přestala být objednávaná pravidelná osobní doprava, ale to neznamená, že se tam v budoucnu nemůže vrátit. Na zánik trati naštěstí nemá ani současné vedení SČ kraje dostatečnou moc.
Znacena trasa po silnici a oddelena cyklostezka je vyrazny rozdil. Ta silnice je uzka, s par neprehlednymi zatackam (vcetne uzkeho a velmi neprehlednemu podjezdu pod trati u te zastavky Mlcechvosty, kterym se na/z vlaku jednim smerem musi) a diky oblibene jahodarne a zahradnictvi v sezone s nemalym provozem aut.
Nerikam, ze se tam ma ta trat rusit kvuli cyklostezce. Ale rikam, ze pokud by zanikla, znamenala by premena na cyklostezku citelny prinos oproti ponechani ladem.
Nemyslím si, že silnice III. třídy je natolik vytížená, aby po ní nebylo bezpečné jezdit na kole. Cyklostezka místo trati do Vraňan by byla nikam nevedoucí pahýl, po kterém by jezdilo ještě mnohem méně lidí, než jezdilo tím vlakem před zrušením. Tady by přestavba na cyklostezku žádný, ale opravdu absolutně žádný význam nemělo.
Možná si toho málokdo všimnul, ale v Lužci dokonce jsou firmy s dopravou kamiony. Takže další důvod to nějak řešit. Ale obec to asi nezajímá a vedení SČk také ne. Vždyť na zdraví lidí a životní prostředí se co?….
Co by na tom mel kraj resit? Ma jim naridit zeleznicni povinnost a tim je vyhnat? Trat zrusena neni, kdyby pro ne davalo smysl tam vlak misto kamionu vyuzit, muzou. Hodne stesti pri jeho procpani z Vrananskeho nadrazi po koridoru?
ano, stredocesky kraj je tu od toho, aby firmam v luzci prikazal vyuzivat zeleznicni nakladni dopravu, protoze to napadlo jednoho geronta z brna.
rekneme to rovnou: chtelo by to vseobecnou zeleznicni povinnost. do ustavy!
Sice nejsem z Brna, ale Brno se píše s velkým B a Ušatá bude nejspíš z jiného koutu ….
ustava se taky pise s velkym u!
Mno a taková drobnost. Je železnice i na druhých koncích ? Nebo si to představujete tak, že jeden kamion se bude motat celej den po městě a navážet zásilky na vlak, kde je přeloží a na druhým konci je zase složí a rozvezou ? A jak dlouho by trvala doprava po železnici ? Navíc nená žádna vyjímka, že kamion složí a buď na místě, nebo poblíž naloží další náklad a jede dál.Ale zas jinam. V malých objemech je železnice zcela mimo. Pro velký objemy je pro změnu ideální. Jenže ty doby, kdy se vozilo uhlí pro celou republiku je pryč.
Tohle elegantně řeší kontejnery snadno překládatelné z vlaku na kamion. Ale opět u toho platí, že ta část, která má smysl po železnici, je v takovém případě ta, kde těch kontejnerů jedou desítky. Kéž bychom ji podporovali (i kdyby jen tím, že pro ni budem mít na kolejích adekvátní kapacitu). A ty kousky na koncích do jednotlivých skladů kamiony.
Kontejnery pro vnitrostátní přepravu ? Pro mezinárodku budiž. Je vcelku normální, že se na návěs naloží palety pro několik odběratelů a rozváží se postupně. Něco místní mezisklad,, něco jede dál. Za jak dlouho projede návěs z Břeclavi do Ústí a za jak dlouho by to trvalo vlakem ? Než se vagon dostane na seřazovací nádraží, tak kamion je v polovině.
Jo, ale nemalá část těch kamionů jede taky mezinárodně. A ten čas (a jeho spolehlivost) vlaku s kontejnery jsou taky omezovány tím, že pro ně není na tratích dost místa. Jasně, nikdy to nemůže vyřešit všechny přepravy. To je nesmysl. Ale mohla by IMO jít na koleje o poznání větší část těch dálkových, být pro to podmínky. Ostatně balíkovky dneska na řadě tras v podstatě jezděj tak, že každý depo nakládá kontejnery a kamiony se sjedou někde v půlce cesty na parkovišti, tam si kontejnery prohoděj a každej se vrací na svý depo. Být železnice díky kapacitě spolehlivější pro náklady,… Číst vice »
Byl jste tam nekdy? O vikendu v sezone je do te jahodarny takovy provoz, ze parkovani a dopravu na miste (na jejich parkovistich) ridi i 5 zamestnancu najednou.
Tím bych si nebyl jistý. MD je podivná instituce i s podivnými úředníky.
Z toho Lužce to navíc mohlo nahradit nesmyslné kapacitně přehnané vlaky na Kralupy a ty kapacitní tam vést na Roudnici pouze ve špičkách. Hned by se ušetřilo. Navíc tam hlavně z Kralup na Roudnici dopravu řeší rychlíky a na ty osobní skutečně stačí 810 nebo Regionova. Takže tam se mohly střídat a doplňovat vlaky od Livbochovic a od Lužce na Kralupy a dále pak přípoje na Prahu atd.
Ad Krušné hory – no s kolem se nedostanete ani do Perninku, ona je tam totiž kapacita 5 kol na jeden vlak za dvě hodiny a šlus, takže cyklobus nebo autem nahoru a pak druhým autem zpátky pro první – dráha tam slouží pro těžbu dotací, vedlejší efekt, vozbu cyklistů na hory, tam nemá. V JČ kraji to přitom jde. Skoro to vypadá že s kolem to jde jenom tam kde jezdí soukromník, a i tak je to drahé, takže ad kopanec do rodinky v oblečcích co vystupuje z auta – spočítejte si kolik platí. Prakticky pakatel , a doveze… Číst vice »
Jsem proti rušení trati pod pláštíkem konzervace, ale sotouse stříkající ze zvuku barci bez tlumiče fakt nemusím. To není budoucnost zeleznice
To jste vypíchla to „nejtvrdší jádro“ , ti Vás nebudou mít rádi 😀 Jinak samozřejmě souhlas, dneska mají mít vozidla určitý standart (nízkopodlažní, uzavřený systém wc, klimatizace, minimální hlučnost, dynamika jízdy, zásuvky, wifi, místa na kola a kočárky).
Naopak, co největší hlučnost, aby to přehlušilo lidi.
Správně. To aby přes ta sluchátka přijíždějící vlak vůbec slyšeli.
To je jako říct, že provoz historických parních vlaků, kredenců a hurvínků nemá budoucnost
Nemá. Ona kdyby železnice místo prezentace historie lidem předváděla spíš budoucnost tak by možná nalákala pár lidí. Ale parní vlaky a ostatní historický vlaky jsou pro většinu lidí jen atrakce . Asi jako kolotoč. Lidi se podívají na parní vlak, hurvajze a pak přijede 810, která tam jezdí posledních 40 bez jediný změny. POkud železnice nenabídne to co její konkurence, tedy NP vozidla s klimatizací, k tomu rozumnej interval a rozumnou jízdní dobu, tak prostě zmizí v historii.
Já zase nemusí lidi co škatulkují stejně jako se mi nezamlouvá označení šotouš. Mimochodem co je na motoru bez tlumiče špatného? Takový motorkář s otevřeným výfukem rozčiluje i mě pokud jezdí kolem příliš často, ale zase vím, že takový otevřený výfuk dokáže přispět k bezpečnosti. Takový cyklista se pak nemá důvod leknout když ho bude předjíždět. Tedy za předpokladu, že tento cyklista nebude vypadat jako Otík a nebude mít na uších sluchátka.
🤦♂️🤦♂️🤦♂️
Houby, realne ty hlasity vyfuky na motorkach zadnou bezpecnost neresi, je to mytus (vetsina toho randalu jde smerem dozadu, takze aby to bylo kvuli bezpecnosti, musela by ta motorka couvat). Jde jen o otravovani a niceni zdravi okoli kvuli vlastnimu egu.
Clovek na kole slysi docela z dalky i sebetissi motorku. Pokud neni neslysici. A motorka ma jet a predjizdet ho tak, aby ho neohrozila, i kdyz to zrovna neslysici bude.
Já s Vámi souhlasím. Jen jsem se snažil hledat pozitiva i tam, kde jich příliš není. Ten zvuk nejde pouze dozadu i když je v tom směru nejhlasitější, ale dané vozidlo je slyšet na mnohem větší vzdálenost než by bylo se seriovým tlumičem. Podstanou věcí kterou jsem chtěl napsat je to používání sluchátek na jízdním kole v provozu. Navíc někteří cyklisté neslyšící asi jsou když neslyší vozidlo blížící se k nim zezadu a nejsou schopni na to reagovat tím, že se srovnají do lajny a nepojedou vedle sebe.
Jo a kdyby na tom mém názoru něco nebylo, tak by nebylo třeba aby se na elektromobily mntovalo zařízení napodobující zvuk motoru. I moderní vozidla se spalovacím motorem při jizdě přílišhlasitá nejsou a už vůbec ne při nízkých rychlostech.Největší hluk nadělá odvalující se pneumatiky po vozovce. Když připočítáte vzduch proudící kolem uší cyklisty a nebo hluk z protijedoucích vozidel…
I motorka se sériovým tlumičem. dokonce nejspíš i elektrická motorka, patří ve vyšších rychlostech (i vyšších legálních), právě díky aerodynamickému hluku a hluku odvalování pneumatik k těm hlasitějším vozidlům na silnicích. Stačí občas poslouchat. Nebo si najít měření. Jediné, kdy jsou elektrická vozidla opravdu nebezpečně tichá, je v rychlostech, kterými toho cyklistu na silnici stěží dojedou… Plus samozřejmě vždycky platí to, co jsem psal, předjíždět mají jen tam, kde neohrozí předjížděného. I kdyby byl neslyšící. Celé to žvanění o bezpečnosti hlasitých výfuků jsou opravdu jenom čisté výmluvy. Na bezpečnost při jeho instalaci myslí přesně 0,000% těch, kdo si ho na… Číst vice »
Když se neumíte rozhlédnout, tak uši to nezachrání.
Já tomu asi zcela nerozumím, smyslu toho článku. Je to reakce na nějaké konkrétní případy plánovaných přeměn? Proč to není víc konkrétní?
neni, po lonskem intelektualnim uspechu, kdy pan satava prirovnal vyznam sukafonu v polich za vsi k elektricke pripojce, pokracuje dale ve filosofovani.
No dobře, ale proč tady?
Nějak nám to tu káčkovatí…
Já to vůbec nemyslím ve zlém, ani jízlivě. Autora neznám, soudím jen dle textu, který je dost zvláštně napsaný, jakoby autor podprahově na něco konkrétního reagoval, ale já vůbec netuším na co….
Chce získat peníze na svůj železniční byznys. To je celé.
on reaguje na slameneho strasaka, ktereho si sam vymyslel.
Pane Šatavo, na které trati byl zastaven provoz proti vůli kraje, nebo regionu, chcete-li? Z poslední doby mě napadá jediný případ, a sice Chotiměř – Radejčín. Všude jinde k zastavení provozu došlo z vůle krajské samosprávy, kde o tom rozhodli politici zvolení v řádných volbách. Takže nás tu nelakujte, že se něco děje proti vůli místních obyvatel.
Mimochodem ty tři přestupy, to je fyzikální vlastnost autobusu?
Ne, ty přestupy jsou realita spojení okolí Dobříšské tratě s centrem Prahy, které vlak zvládal přímo. Nejsou to všude tři přestupy, ale minimálně jeden přestup na metro v Praze tam vždycky je.
A z vlaku na metro se nepřestupuje?
Vlak vás zaveze přímo do centra, kromě toho staví i ve Vršovicích, Kačerově, Krči atd. U Smíchovského nádraží nic není.
a co je u hlavniho nadrazi? je tam park vhodny pro pastvu sparkate zvere?
Je tam možnost odjet jiným vakem zase někam jinam a tak dál.
Přece by jsi po nich nechtěl, aby opustili území SŽ…..
no to bych si ani nedovolil naznacit. 🙂 jen na smichove udela clovek s rezijkou v kapse vetsi stesti nez treba na kacerove. 🙂
Centrum Prahy je Můstek, nebo Staroměstské náměstí, ne hlavní nádraží.
Vlastně to nejsou nikde tři přestupy, kromě Hraštice mají všechny obce přímé spojení autobusem do Prahy.
Nejsem pro rušení tratě, ale objednávat zdo od Rymaně dál do Dobříše je ekonomicky nesmysl.
Jenže ty místní „dálkové“ autobusy jsou hrůza. S tím normální člověk do Prahy nepojede. Takže jediné řešení je, aby ty stávající linky vždy navazovaly na vlaky a byly k tomu přizpůsobené. Jako příklad třeba Dobříš, Hraštice, Nová Ves, Rymáně, Mníšek, Čisovice…..Čili není třeba nic rušit ani zavádět, jen skloubit a přizpůsobit potřebám lidí. Ale to chce také znát místní situaci, znát dopravní proudy a třeba i s tím také jezdit namísto služebním autem. Výsledkem pak může být více cestujících, tržeb a třeba i snížení zátěže silnic osobními auty.
Normální člověk = Ušatá? Sledoval jsem teď několik dní ty strašné autobusy, a nikdy by mě nenapadlo, že se v nich najde až 60 nenormálních lidí.
prizpusobit trat s rychlosti 40 km/h potrebam lidi moc nejde.
No, ty hrůzostrašné autobusy jsou dennodenně plné, jímá mě děs kolik máme nenormálních sousedů.
Smysl by dávalo jedině jezdit až do Rymaně a tam navázat 688, ale to bohužel nevychází časově na ostrý obraz jako v Čísovicích.
Vlašim – Trhový Štěpánov, Čísovice – Dobříš..
Ten Trhový Štěpánov nebyl proti vůli kraje, ale přímo z jeho popudu. Navíc na Dobříš se jezdí. Zrovna za pár minut, v 00:30, takový vlak jede. Má číslo 2001 a jede jako linka S88. Další jedou ráno.
Trhový Štěpánov byl proti vůli dotčených obcí, ne proti vůli kraje. Dobříš to samé, stejně tak Mšeno, Městec Králové atd.
Kraj jasne rekl, na co ma a na co uz ne. Dobris si byla ochotna prispet na vlaky v pracovnich dnech coby dalsi doplnkovou moznost k tomu, co by objednal kraj, tak je ma. Jine obce chtely vlaky jen, kdyz jim je kraj bude dal plne hradit na ukor tech, kam ani koleje nevedou. Samy prisppet nechtely, tak silne jim asi na tech vlacich nezalezelo. Tak holt nemaj.
Většina lidí v Dobříši Regiošuk vůbec nevnímá, pokud mu nezavazí na přejezdu.
Ani agroferťák soudruh Havlíček s tím nic neudělá…
Obce vůli neprojevily žádnou. Jen verbální. Z keců se vlak nezaplatí.
Zrovna Dobříš projevila i vůli přispívat, takže vlaky zůstaly. Tam, kde to byla jen vůle verbální, nezůstaly. Logické.
„Všude jinde k zastavení provozu došlo z vůle krajské samosprávy, kde o tom rozhodli politici zvolení v řádných volbách.“
Kde všude s tím šli ti řádně zvolení politici do voleb? Kdyby s tím do těch voleb šli, nikdy by se řádně zvolenými politiky nestali…
to neni pravda, problem nejezdeni na dobris je problemem par duchodcu s rezijkou, vetsina z nich v oblasti ani nezije.
v aktualni situaci „nejsou“ regiosuky, je nedostatek personalu, tak ho budeme vozit na vejlety se vzduchem na dobris? fakt milionovy napady…
Já jsem reagoval na to VŠUDE jinde. Tvrdím, že takové zobecnění je nesprávné.
Opravdu? Nebo rozhodnutí bylo iniciováno úplně jinak a něčím jiným?
CIA, banderovci, zednáři, Mosad, Vatikán a spolek zahrádkářů z Mnišku pod Brdy.
To jsou viníci.
chce se mi blejt. a jak ted ty davy z mnisku odvezeme? vzdyt u nadrazi se kloubovy autobus ani neotoci…
Tohle by mělo být trestné.
Případně pisatel už dávno na uzavřeném oddělení v Dobřanech.
Jako všichni šotofanatici.
Trestné by mělo být to, co tu píšete vy.
satava byval dobry, ale k cemu ma na stara kolena zapotrebi tohle, fakt netusim…
Na rozdíl od politiků, kteří vystudovali jiné obory – například ministr dopravy je vystudovaný tiskový mluvčí, ministr financí vystudovaný informatik a rozhodují – Šatava jednak vystudoval VŠD v Žilině, jednak sloužil jako výpravčí.
A jako manažer nebo správce železničního podniku taky nezklamal …
Svatá pravda. Odborníky (a zejména v odpovědných a rozhodujících funkcích) aby člověk pohledal!!!! A v politice? No tam snad není vůbec žádný, ale zato politik do všeho mluví.
tak snad bude lip, az se zaklapne to viko. ne ze bych vam to pral, ale jine reseni vaseho vztahu ke svetu nevidim.
ve vedoucich pozicich je znalost technologie daneho oboru urcite nezbytna, ale urcite neni nutne vysokoskolske vzdelani v tom oboru. to je jen takova oblibena modrogumni legenda…
a nevim, jestli je posledni veta myslena ironicky, pokud je myslena vazne, tak uplne neodpovida realite.
Peníze?
Jde mu o peníze z veřejných rozpočtů pro jeho vlastní podnikatelské aktivity. To zas není tak těžké z článku vydedukovat.
A proč? V čem nemá pravdu, v čem je to špatně? O co vám opravdu jde? Svěřte se, ale po pravdě!
ad „cyklofašisté“ – No nevím, já bych si tedy z jedné skupiny přirozených spojenců železnice /busem kola fakt nic moc, že/ úplně nepřátele nedělal. 😉
Bohužel, tohle u nás většina železničních subjektů vytrvale ignoruje. Ty vozy na kola na fotce jsou super, ale naprostá výjimka. Obvyklej stav je nulová nebo minimální kapacita pro kola (jednotky ks na vlak) a člověk s kolem se na české železnici cítí jako velmi nevítanej vetřelec. O bezpečném parkování kol na nádražích nemluvě. Není pak divu, že řada lidí pro dopravu sebe a kol na místo výletu (protože na výjezd z města rovnou na kole si netroufnou, není tam na to leckde dostatečně bezpečná infrastruktura) volí s kolem radši auto, než vlak. Nechtějí riskovat, že někde uvíznou, protože se nevejdou… Číst vice »
Nikdy se to tak nedělalo!
Cestující by to zneužili!
Nizozemí je placka, dá se to srovnávat jen s městy v nížině (např. Pardubice, Olomouc, Nymburk).
1) Kopce zdaleka nejsou takový problém, jak si většina lidí, kteří kvůli nim na kole nejezdí, myslí. Ze začátku problém, dělaj, ale celkem rychle se člověk rozjezdí tak, že jich většinu v pohodě vyjede. A zbytek se vždycky dá vytlačit. Ostatně pár desítek let už jsou k dispozici kola s přehazovačkou, netřeba zůstávat u těch nizozemských klasických jedno až třírychlostních. A docela často platí, že kopce jsou aspoň předvídatelný a moc se nestěhujou, zato takovej vítr (a že na placce u moře umí foukat…) 2) Docela často má člověk třeba v Praze cestu na jedno nádraží/železniční stanici z kopce a… Číst vice »
S kopcem si poradí množící se elektrokola …
Tuhle švindl cyklistiku zapomínám a neuznávám.
Dopomoc, ktera zmirni kopce je svindl. Zatimco jezdit necim, co za cloveka udela motorem uplne vsechnu praci je vrcholovej sport? A co jezdeni v placatejch mestech? Taky svindl? Nemyslim si.
Pokud jezdím v autě na místech, kde by se dalo jezdit na kole (bez švindlu) nebo v MHD tak je to lenost a pohodlnost.
A pokud jezdite autem na miste, kde by to na klasice bylo jen pro trenovanyho sportovce, kterymu nevadi prijet na misto zpocenej, ale na e-kole v pohode se zlomkem spotrebovany externi energie proti tomu autu?
Od toho by mělo být MHD.
To je furt spousta spotřebovaný externí energie na toho člověka. A ten člověk nemá pohyb, kterej by potřeboval…
Vy asi bude z těch, co si v zimě hodí lyže na ramena a vyšlapou si sjezdovku, aby se pak mohli svézt dolů. Protože použít vlek by přece bylo „švindl lyžování“.
To jste uhádl, já totiž v zimě nesjezduji, maximálně běžkuji.
To já taky, sjezdování mě nebaví. Ale nebudu říkat, že to není sport jen proto, že je to jinej sport než běžky.
Já jsem mluvil o švindl cyklistech. Až si někdo přidělá k běžkám (lyžím) nějaký pásový bazmekt a bude se takhle pohybovat, tak budu mluvit o švindl běžkařích nebo lyžařích.
Já jsem byl dříve také razantně proti. Ale časem jsem dospěl k názoru, že v určitých případech jsou elektrokola výhodná. Třeba, když se potřebujete nezpotit při cestě do zaměstnání. Nebo prodlouží aktivní věk starším lidem. I když sám bych elektrokolo nechtěl. Zatím.
Přesně to je důvod, proč o elektrokole uvažuju do města. Na výlety si s výjimkou extrémně kopcovatých oblastí vystačím s klasikou doufám ještě dlouho.
Když já se nějaké lepší kolo s přehazovačkou bojím kvůli odcizení nechávat někde déle. Na popojíždění po městě mám speciálně plečku, jen aby to jelo.
A když to vezmu do extrémů, třeba v takovým Liberci by mě zajímala ekonomika elektrokola, protože bych ho musel furt nabíjet, kolik by se to vyplatilo proti lítačce na MHD? V Pardubicích elektrokolo nepotřebuji.
Jo, samozrejme drazsi kola znamenaj potrebu lepe zabezpecenyho parkovani. Coz je ale resitelny, pokud je vule.
Obercne je cena nabijeni elektrokola vetsinou zanedbatelna. Zejmena pokud to clovek pouziva opravdu jen jako dopomoc na zmirneni kopcu.
Lépe zabezpečené parkování znamená při popojíždění po městě to znamená mít velký těžký zámek, což pro operativu (zamknout/odemknout/protáhnout) taky není dobré.
Jak tak pozoruji tyhle švindl cyklisty, tak to moc na dopomoc nepoužívají. A švindl koloběžkáři už vůbec.
Zkusil jste to nekdy? Ono to bez slapani nejede (pokud jo, neni to kolo, ale velmi lehkej moped (proc ne, za podminky, ze se bude jezdec chovat jako mopedista a nehrat si na cyklistu, z pohledu mesta furt lepsi lehouckej elektromoped nez tunovy auto)). Kolobezky jsou jina vec, tam se holt elektrickej a lidskej pohon v praxi kombinuje slozite. Mozna par odrazu pri rozjezdu, ale pak uz to asi nejde.
Ono by to bez šlapání jít nemělo, ale „přeprogramované“ kolo, které to dokáže není prý žádná vzácnost.
Nemám nic proti elektromopedům, to už je pak ale kategorie, kdy na takovýto stroj musíte mít řidičák, patřičné zkušenosti a neohrožujete (nesmíte, protože tam nemůžete oficiálně) normální cyklisty na cyklostezkách.
Jo, přesně tak, pokud to má plyn a nemá to omezovač vypínající motor při 25, je to podle mě i podle předpisů lehkej moped, má to mít RZ, řidič papíry a helmu a nemá to jezdit po cyklostezkách. Jo, bohužel u nás tací švindlíři určitě jsou. Ale rozhodně to není úplnej standard. Znám dost majitelů elektrokol, včetně vlastních rodičů, a jejich známých, kteří díky tomu můžou dál jezdit i v pokročilém věku a s umělými klouby, a nevím o nikom, kdo by to kolo měl chipnuté. On rozumný člověk moc nemá důvod to dělat, ta pravidla, kdy se to posuzuje… Číst vice »
Já si třeba myslím, že pokud má něco nějaký motor, tak by na to měly být „papíry“. Samozřejmě pak nastávají problémy s různýma děckýma vozítkama. Asi bych to řešil snížením rychlosti (od 5km/h) a i nějakého výkonu.
Ale jinak se asi obecně shodneme.
Ostrava je také placka
Mám vyjmenovávat všechny placky? Uvedl jsem příklady. Čekám, kdy se ozve někdo z Mechova. 🙂
To máte samozřejmě pravdu, já to myslel „z hlediska možností systému Dráha“ (že to mnohde je trestuhodně zašlapáváno je věc jiná). Jinak k té poslední míli bych doplnil elektrokoloběžky. A propos, často když už někdo bere kola, nebere zas elektrokola…
Jo, elektrokoloběžky možná taky. I když u těch si zatím netroufnu odhadnout, nakolik je to móda, která brzy přejde, a nakolik rozumné řešení pro významný počet lidí. Nepočítám, že by zanikly, ale furt mi přijde možné, že skončej jako zvláštnost pro malou skupinu. Ale každopádně má železnice jako celek v dohledné době obří příležitost. Čím dál víc lidí, kteří si nějakým takovým prostředkem (ať už to bude kolo, koloběžka, nebo ještě něco jinýho podobnýho) dokážou snadno a pružně vyřešit poslední míli nebo pět. Dokáže jim nabídnout dostatečně lákavé a spolehlivé služby na delší vzdálenosti a na pro ně těžko průjezdných… Číst vice »
K těm elektrokoloběžkám:
https://www.rozhlas.cz/dite-na-kole-do-provozu-radeji-nepoustejte-7924314
A dnes? Děti na elektrokoloběžkách v provozu jsou velice častý jev a přitom jízdní kolo a koloběžka je to samé.
Dost možná je ta elektrokoloběžka spíš náročnější na zvládnutí než kolo, protože ovládání plynem je výrazně míň „citlivé“ než šlapání na kole, hrozí, že se člověk něčeho lekne a otočí plynem naplno, malá kolečka jsou náchylnější na rozhození rozbitou silnicí, nízká plocha stupátka náchylná na uváznutí na nějaké nerovnosti. Navíc, vypadá nevinněji, je snazší s ní začít. Ale o to horší můžou být první krizové situace. Pravda, snáz se koloběžka v pádu opustí a člověk má šanci dopadnout na nohy, nebo aspoň řešit jenom sebe a pád mu nekomplikuje stroj mezi nohama. Ale myslím, že to nebezpeční (té elektrické) nevyváží.… Číst vice »
Dobrá, a kdo tedy zaplatí ten „váš“ vagón navíc, …. Jo, to by se muselo zvednout jízdné/dovozné za každé takové kolo. Když to cyklistické zaplatí, tak proč ne.
Já to věděl, cestující by to zneužili… Samozřejmě, že by se za kola platilo, jako se za ně ostatně platí už teď. Pokud je to málo, tak ať to klidně zdraží. Ale ať je to služba, na kterou se člověk může spolehnout, bez toho to prostě nebude fungovat. Obecně je to služba, která by železnici mohla přinést nemálo cestujících navíc. Pokud má teda železnice o nějaké cestující zájem… Ono to vožení kol auty není žádnej zázrak, není to extra pohodlné, člověk se o něj vždycky trochu bojí (pokud nemá dodávku, kam by je dal dovnitř), dost to zhoršuje aerodynamiku, je… Číst vice »
Zvýšením přepravného za kola nezvýšíte kapacitu vlaku na kola, zejména ne u ucelené EJ / MJ …
Za „žraloka“ by se musel přidat vůz se spřáhlem ….
To potenciálního zákazníka nemusí zajímat. Ten potřebuje takovou kapacitu pro kola, aby se mohl spolehnout na to, že když dojede na kole na nádraží, že ho odtamtud vlak i s kolem doveze tam, kde má v plánu jezdit, a že ho potom jiný vlak doveze zpátky k domovu. Přičemž třeba dopředu neví, jak daleko a kam na tom kole ten den dojede, takže si moc nemůže rezervovat místo na ten zpáteční vlak předem. Pokud mu toto železnice není schopna nabídnout, pojede holt autem (někam, kde může udělat vhodný okruh nebo cestu tam a zpět, případně podle potřeby prodloužit/zkrátit). Jestli to… Číst vice »
Ten kdo to objedná. … kdyby se měly náklady uhradit z ceny přepravného, tak by za se kolo muselo platit násobně více než za jízdenku.
Restaurační / bistro vozy si na sebe taky nevydělají ….
A jakou kapacitu jízdních kol ve vlaku si objednavatel (MD, kraje) objednal … ? Bohužel vozy Ds (původně Dsa) jsou více méně zlikvidovány, tu a tam nějaký vůz v kopřivách stojí … Někde se přestavěly na doprovodné k jeřábům nebo nehodovým vlakům.
Přitom tohle vozy by mohly být upraveny na kolovozy. Stejně tak i vozy BDs, které čeká rozřezání na šrot.
Jo, to je fakt, objednatelé v tom jedou taky.
Ale i tak bych čekal, že když to netrkne objednatele, že aspoň dopravci budou chodit a říkat, hele, necháváme úplně zbytečně plavat řadu cestujících s kolama, nechcete do toho zadání přihodit místa pro ně? Vždyť je to strašná škoda, že jim nemáme co nabídnout…
A když ani ti dopravci, tak aspoň někdo, kdo píše takovej článek, by se mohl zamyslet, co a jak železnice lidem s koly reálně nabízí a co by jim nabídnout mohla. Přitom očividně je schopnej vidět přínos takovýho řešení na těch pár místech, kde je nebo bylo…
Když ono je pohodlnější vše zničit než využít a pak brečet, že na nové není.
Busem kola fakt nic moc – aha – na Horní Blatnou to dáte cyklobusem nebo vlakem? ( kapacita 50 vs 5 kol) Nebo na Špičák, když se člověk netrefí do jediného vlaku ráno, tak s tou kapacitou 4-8 kol na vlak, nevím, to po silnici projede na střechách aut za minutu. Vůbec nevíte jak mimo realitu jste, jediná trať kde to trochu funguje je to Nové Údolí – jinak kde jinde v republice je na to spoleh, že se vlakem s kolem dostanu? Naposledy západní expresy, snížení kapacity z 22 kol na 8 – to je realita, ne nějaké články… Číst vice »
Viz výše – ano, někde to je napřesdržku. Ale pokud ten bus není styl „na 1-2 místech naložit, na max. 3 místech vyložit“, tak pokud jede víc než minimum kol, zas to hrozně zdržuje. Čili lze samozřejmě zavádět extra cyklobusy, ale jako doplněk klasické VHD je to značně nevhodné. Ve vlaku je (resp. mohlo by být) místa celkem dost, nástup a výstup řešen samostatně cestujícími a jen s minimální časovou ztrátou.
A pak dám protipříklad – CityElefanty kolem Prahy.
Ony ani ty elefanty nejsou nic světobornýho. 12 míst pro kola na takovou jednotku taky není zrovna moc. Jasně, lepší než drátem do oka a ve srovnání s tím ostatním je to ještě dobrý, ale je to takovej ten příslovečněj jednookej král mezi slepými…
Můj osobní rekord je 35 kol ve Hliníku.Vlaková četa to vzdala,zpoždění na příjezdu do Prahy jen cca.15 minut.
Jo, to jo, reálně se vejde samozřejmě víc. Ale vždycky je riziko, že to vlaková četa nevzdá. A ta oficální kapacita je spíš k pláči.
Minimální časová ztráta funguje ale jen tam, kde ty vlaky nejsou plný. Když jedete Elefant plnej, nebo třeba patra na Pacifiku, tak musí plno lidí vystoupit aby se mohlo vyndat jedno kolo.
A jiná věc je ta strašná darda co se platí za kolo. Pak když člověk chce vyjet s dětma někam kousek od baráku a vrátit se vlakem, když mají děti dost, tak se dost prohne.
Takže já za sebe žádnou speciální spojnici mezi železnicí a cyklistikou nevidím. A ty tisíce aut co o víkendu jezdí s kolama na střeše mi to jen potvrzují.
Principielně by to vlakem šlo s koly většinou líp. Bohužel železnice v drtivé většině případů tuto příležitost ignoruje, takže díky aspoň za ty cyklobusy tam, kde jsou.
Vy jste nikdy neslyšel o cyklobusu?? http://www.csadplzen.cz/?ob=cyklobusy&ls1=menu_cyklobusy
Ještě raději odkaz přímo na foto http://www.csadplzen.cz/foto/v_sumava_cyklobus_01ec.jpg
Hezký článek. S když už, tak by se to mělo jmenovat „stezka pro chodce a cyklisty“. To proto, aby již název jasně sděloval, že na ní mají co dělat obě skupiny a cyklisté až po chodcích proto, aby jim bylo zřejmé, že na chodce mají brát ohled. Cyklisté dostali svůj metr a půl na silnici. Co dostanou chodci ? Proto je podle mě výhodnější dráha s cykloporovozem.
Čistych cyklostezek je opravdu minimum, a u nich bych klidně nechal povinnost jich využít, pokud to není sporné.
Chápu. Teoreticky by taková povinnost u opravdu čistě cyklostezek nevadila. V praxi by to zaprvé bylo minimum případů (jak sám píšete, takových je u nás minimum). A za druhé strašně blbě dokazatelné (že se člověk nechtěl uprostřed toho úseku zastavit někde, kam by se z té cyklostezky nedostal; že měl a mohl vědět, že ho ta cyklostezka opravdu navede tam, kam potřebuje (a celou dobu jako vyhrazená), atd.
Ono když ty vyhrazené stezky budou opravdu lepší, většina lidí je použije i bez povinnosti…
Byly dřív cyklovlaky, nebo cyklisti? Mám silný pocit, že na Šumavě právě cyklisti zachránili lokálku, ne naopak. Je samozřejmě super, že tam vláčkaři a kraj využili příležitost, ale ty davy cyklistu by tam byly i tak, protože národní park a byť v horách, tak je to z Nové Pece 30 km po rovině, což je pro masovku ideální. Vejprty neznám, ale mám pochybnosti,, že by to právě tam vlak zachránil. Já si představím svrab a neštovice a v konkurenci všech ostatních hor jsem zatím nenašel důvod, proč cestovat minimálně 30 let v čase.
Dřív bylo vejce, nikoliv slepice. Jen to vejce nebylo slepičí. Želvy jsou starší druh.
Důležité ovšem je postavit kurník, jinak v noci liška odnese slepice a pro samé filosofování nebudou ani vejce. A s prázdným žaludkem se filosofuje dost špatně.
Jste hodně naivní, když tu vykládáte, že by tam bylo tolik cyklistů bez vlaků. Nebylo. A když už bylo, tak by jich tolik nebylo v hospodách. Když je člověk autem, tak prostě pít nemůže, aby se mohl s tím autem vrátit. Sice na kole pít taky nesmíte, ale málokdo to dodržuje. To je realita. A hodně lidí chce jezdit nějaké trasy a ne okružní jízdy od auta k autu. Samozřejmě prostředí dělá taky dost. Takže nějaký cyklisti by tam byli. Ale dost by jich opravdu ubylo, kdyby tam vlak nejezdil.
Můžu vám jen doporučit, abyste si udělal hezký výlet, podíval se, kolik tam jezdí na kole lidí, kolik z nich používá vlak a odkud kam ti v tom vlaku jedou.
Také naprosto souhlasím. Vidím to i u nás. Rodinky „měšťáků“ přijedou na chalupu naloženi plným kufrem a levným nákupem v Globusu. Ten vyloží na své chalupě, nebo v lepším případě apartmánu. Pak naloží kola na nosič auta a vyráží na cyklovýlet. Pak zjistí že není kde zaparkovat, nebo tedy by i bylo, ale to je placené parkoviště, takže to hodí někam k cestě, odbočce apod. Vyjedou na výlet a zase se vrátí k autu, naloží a dojedou grilovat na chalupu. Jediné koho podpoří je benzínka a do místní samošky si dojdou pro rohlíky a vztekají se, když ve 3 odpoledne… Číst vice »
„problematika se posouvá nenápadně do pozice „musíme zrušit regionální dráhy, abychom na nich mohli vybudovat cyklostezky“.“ Já si nemůžu pomoct, ale mně přijde, jak kdyby si pan Šatava v úvodu vytvořil ukázkovýho slaměnýho panáka v podobě zlých lidí, kteří chtějí mermomocí všude trhat koleje, a pak se s ním po zbytek textu ne moc elegantně pral. Celkem vtipný mi přijde posmívání se dotování stavby cyklostezky z veřejných rozpočtů, když bez nich by železnice nepřežila ani měsíc. Dotování určitých služeb a staveb je zkrátka běžnou součástí spravování kraje. Takhle to trochu vypadá, jak kdyby se pan Šatava bál, že se postaví… Číst vice »
Asi tak. Oni totiž ti „škůdci“ skutečně existují, bohužel ani omylem nejde o stavitele cyklostezek, jde spíš o „vnitřního nepřítele“ dráhy jako takové (v různých organizacích, na různě vysokých pozicích). A z tohoto článku mají nyní nejspíš velkou radost, protože jeden z jejich silnějších protivníků se právě naprosto zbytečně úplně odvařil.
Škoda, velká škoda.
Ale tohle oni nepochopí, na to nemaj.
Resp oni chtějí úplně jinou železnici než vy, nebo já. Oni chtějí muzeum, kde jim budou hradit nostalgické jízdy ze státního.
Můžete být prosím tak neobyčejně laskav a specifikovat to ONI do podoby konkrétních osob …. Nebo si snad ONIKÁTE ?
Potrefená husa a tak dále,a tak dále.
Ačkoliv více či méně souhlasím s autorem článku, tak si neodpustím poznámku. Chomutov s Jirkovem opravdu není srovnatelný s Budějcemi. Při drobné nadsázce jsou Budějce dvojnásobné.
Chomutov + Jirkov 65 tisíc, České Budějovice 93 tisíc. Z Českých Budějovic na bližší část Šumavy ještě dlouhá cesta jako z Prahy do obou Českých Rájů, do vzdálenějších jako z Prahy do Krkonoš, Jizerských a Lužických hor, Českosaského Švýcarska. Chomutov těsně pod horami. Tedy situace skutečně poněkud odlišná, ale nedrobná nadsázka pana Kavky ji nevystihuje, a je poněkud mimo.
No skoro bych se vsadil, že takových, kteří by rádi vyrazili o víkendu na výlet do hor, bude v těch Budějovicích i víc než dvojnásobek. Ono fakt nejde jen o počty obyvatel, ale i o pravděpodobnost, s jakou budou mít o takovou službu zájem…
A co když jsou v těch horách lidé, kteří by o víkendu rádi vyrazili do Prahy?
Nikdo jim nebrání, naopak. Jen se bojím, že jich bude ještě o několik řádů míň než těch z Chomutova/Jirkova, kteří by chtěli do hor, natož než těch z Budějovic, kteří chtějí do hor…
To všechno je sice možné, ale každý týden se značná část obyvatel Budějovické pánve sbalí a jede na Šumavu. A to takovým způsobem, že ve vlacích/autobusech/přírodě není k hnutí. Troufnu si tvrdit, že jižní Čechy mají neporovnatelně lepší vztah k Šumavě než severní Čechy ke Krušným horám. Takže ano, Budějce nelze porovnávat s Chomutovem, kde je dost obyvatel bez vztahu k místní krajině
Souvisí to s podílem německých obyvatel do roku 1945. Ti z Chomutova odešli a místo nich se nastěhovali noví, bez vztahu k tomu místu. To v Budějovicích nebylo, a nebo naprosto minimálně.
On je tam také ještě třeba Most, Kadaň, KLášterec…..
Skvělé napsáno. Díky za lidi jako je pan Šatava.
Je to jen jeden, navíc jednostranný pohled na danou problematiku.
Nezamyslice-Morkovice. Cyklostezka má vyšší využití než dráha.
Ano. Ale co taková regionální trať Nezamyslice-Morkovice-Zborovice-Kroměříž. Na jednom konci modernizovaná koridorová trať do Brna, na druhém konci okresní město. Neprospěl by takový projekt regionu více, než ten osamělý úsek cyklostezky?
Cyklostezky mám rád a souhlasím s tím, že provoz na původní Morkovičce, navíc se špatným zapojením do žst. Nezamyslice, by dnes neměl smysl. Ale pouhé zrušení trati a nahrazení cyklostezkou není podle mě žádný velký pokrok.
Že by Nezamysličtí jezdili do Kroměříže přes Morkovice a Zborovice? 😀
Ona ta cykloztezka není osamělá, na kole se dá jezdit i tam, kam nevede, po místních silnicích a opravdu tam není provoz jako na Magistrále v Praze.
Že by někdo jezdil plně zkrz se nedá předpokládat, ale ten kdo by jel ze Zdounek, Zborovic do Brna by to měl rovnou do Nezamyslic kratší než přes Kroměříž.
Kusé tratě v takhle rovném terénu je dopravní ostuda., na rozdíl třeba od trati do Rokytnice v O.h. Kousek vedle je další ostuda v Tovačově.
Takhle rovném terénu? Ze Zborovic by bylo potřeba nastoupat na 2 km cca. 60 m. Tj. tunel, horská dráha nebo značná klikatice a to s nulovým potenciálem pro tranzit. Když už tady něco šotopropojovat, tak spíš Zdounky – Brankovice/Koryčany.
Tenhle šotoprojekt do Brankovic jsem už viděl. Tunel na vrcholu byl taky.
Tovacov je v čem ostuda? Město a trať navazuje na Kojetín..s tama na Brno nebo Přerov
A do Olomouce autobusem…
Osobně si myslím, že v budoucnu se to i zde změní a v nějaké podobě se železnice postaví a rozšíří.
ani za pulstoleti prace v oboru nepochopil, k cemu draha je…
Opravdu? A k čemu je Morkovicím nějaká cyklostezka vedoucí kamsi do polí k Nezamyslicím, když vlak měl v Nezamyslicích přípoje do Olomouce i Přerova?
Což byl právě ten důvod, proč s tím nikdo nejezdil. Morkovice na Olomoucko nemají vazby, a ty vesničky z Prostějovska, jako je třeba Tištín, jsou frekvenčně slabé.
Ten hlavní důvod byl chybějící kousek (doslova) k trati do Kroměříže. Takových chybějících kousků – ať už zrušených pod záminkou ideologie a železné opony, nebo údajných úspor, eventuelně nedostavěných proto, že vždycky se najde někdo, komu jakýkoliv liniová stavba na nebo u jeho pozemku/domu/bytu/provozovny/maringotky/stanu/hřiště/doplňte si bude vadit a nebo se vynoří nějaký pseudoochránce něčeho a bude se usilovně soudit třeba za to, aby měsíc v noci vypínali, že ho to budí.
Takže jen další úsek slabé osobky.
Někdy si tu Zborovicku vyzkoušejte…
Vyzkoušel jsem ji vlakem a po zrušení trati chvíli po otevření s vozíkem a dětmi v něm. Co na to říct? Nechtěl bych se vyhýbat s druhým takovým „spřežením“ . Pro jízdu se samostatně jedoucími dětmi je zase nezajímavá. Jejich slovy – už jsme tu byli, ale příště raději podél Moravy, nebo na Lešnou, na Lukov atd… Tudíž utopené prachy a hodně. Samozřejmě je to můj soukromý názor a zde jezdící cyklisté mají zase svůj a to je dobře.
Neřekl bych zas že by nikdo nejezdil, je to relativní, ale kolem 20 cestujících si ten motorák našel. Problém byl nejdříve v politickém tlaku doby, kdy za ministra Římana měla padnout 1/3 železniční sítě a zde se začalo. Vlak, který jel 25 minut nahradil autobus jedoucí 45 minut. Další průšvih bylo krajské uspořádání. Radní ve Zlíně nezajímalo spojení Morkovic mimo kraj a osud trati přenechal kraji Olomouckému, pro ten je trať také nezajímavá, protože hlavní bod se nachází jež ve Zlínském a ty jejich vesničky jsou drobné a na samém okraji s krajem Jihomoravským.
Bus Nezamyslice žel. st. – Morkovice nám. jede cca 22min….
20 lidí… na to stačí autobus, který navíc zastaví v Nezamyslicích u školy
A jak víte, že tam nikdo nejezdil? A co třeba jízdní řád a přípoje??? Já jsem tam byl za provozu párkrát a prázdný vlak jsem tam nezažil – byly to všední dny.
Třeba tak, že odtud pocházím?
Z Těšic, Tištína, Koválovic a Osíčan jezdí děcka do školy a k doktorovi do Nezamyslic. Stejně tak se dá jet na kole na nádr do Nezamyslic a pokračovat směrem PV-OL, VY-BM, nebo PR. Vzhledem k množství směrů ten vlak z Morkovic nikdy nenavazoval na všechny směry. Kolo je tak rychlejší.
Pokud vím, tak Leo expres navrhoval náhradu vlaků autobusy na trati Číčenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary, nikoliv trati České Budějovice – Nové Údolí/Volary. Je potřeba také zdůraznit, že Šumava je historicky turistický region a trať České Budějovice – Nové Údolí má několik turistických cílů na trati Boršov nad Vltavou, Zlatá Koruna, Český Krumlov, zastávky podél Lipenské přehrady, Stožec, Nové Údolí což srovnávat s Krušnohořím, které je dlouhodobě známé jako území těžby uhlí a chemického průmyslu je zavádějící. Záleží hlavně, zda má železniční doprava potenciál v pravidelné dopravě a její možnost nahrazení autobusy (rychlost), čemuž obvyklá traťová rychlost… Číst vice »
Krušnohoří má cyklodopravu do hor vyřešenou autobusy ve dvouhodinovém taktu.Linky Chomutov-Křímov-Mariemberk a Klášterec-Kovářská-Vejprty můžou přepravovat až 20 kol.
Dvouhodinový tak je opravdu „ideální“ ….
Tuhle se starosta Horní Bečvy stěžoval, že na Pustevny jezdí moc aut, pro nejedou „kyvadlovým“ autobusem …
Dohledal jsem, že ten kyvadlový BUS jede jednou za hodinu. Když se přijede autem 5 minut po jeho odjezdu, jen naivka bude čekat 55 minut na další, když je za 25 minut na Pustevnách ..
Navíc rodinné auto = 4 osoby, BUS = zpravidla 40 míst k sezení > kapacita 10 aut …. nehledě na provozní dobu, zejména v létě s dlouhými dny ….
Přiznám se, že jsem měl čas přečíst jen titulek, ale už z toho je jasné, že nejlíp se na takové cyklostezce bude jezdit v zimě.
To je jednoducha prima umera. V zime se po cyklostezce jezdi tak dobre, jak dobra je jeji kvalita a udrzba. Coz plati naprosto obecne.
Zima? Co je to zima?
Takový to, jak se na horách jezdí na lyžích, chodí na rybníky bruslit a hrát hokej a tak…
A po cyklostezkách se prohánějí cyklisti.
Po těch udržovanejch jo.
U nás můžete v prosinci na rybníce tak chytat ryby. Hokej tak leda pokud jste Ježíš.
Pak tam nejspíš nemáte takovou zimu, aby bylo potřeba nějak extra řešit zimní údržbu cyklostezek. Bohatě by vám stačila celoroční…
To je to období v roce, kdy napadne před domem sníh – inženýr či dělník jsou si před nadílkou rovni – lopatu do ruky. Jinak bude na jaro před domem ledovka náramně hladká a naražená kyčel se zeptá, co jsi dělal v zimě.
Sníh? Co to je? To tu u nás na jihu nemáme. Ale občas napadnou cihly a tašky.
Zajimavy, skoro celej clanek pricetnej a pak si ho shodi jednim vpravde imbecilnim odstavcem, protoze nemuze odolat pokuseni si kopnout do neceho, cemu nerozumi…
A tím příčetným zbytkem nemyslím, že má pravdu. Jen že je to relativně příčetnej názor, se kterým by se dalo diskutovat. Ale ten jeden odstavec dost vylučuje šanci, že by ta diskuse k něčemu byla.
> problematika se posouvá nenápadně do pozice „musíme zrušit regionální dráhy, abychom na nich mohli vybudovat cyklostezky“.
Kde se tak děje? Já jsem nic podobného nezaznamenal.
Kozina?
Morkovice?
Trhový Štěpánov, KOuřim, Mšenská, na Straškov……to vše jsou tratě, kde to někdo navrhoval a prosazoval a i nadále se k tomu kloní, je to jen malý počet z těch, kde se o tom také mluvilo. Ono toto šílenství je docela rozšířené. A třeba namísto tratě na Kladno v Praze měla být dálnice. A někomu to v hlavě straší nadále.
Připojuji se k dotazu.
Tohle je podle mě slaměný panák.
Návrhy na konzervaci znějí ve smyslu: dráhu dočasně zakonzervujeme a na jejím tělese lze postavit cyklostezku aby byla liniovost jasně zachována.
Přičemž je jasné, že se to nikdy nestane. Základní jednotka dočasnosti je jeden furt.
Ano, z těch návrhů zákonů to tak vypadalo, když tam nebyl mechanismus obnovy. Proto jsem jako s celkovou takhle navrženou změnou taky nesouhlasil, ač to mělo i nějakou dílčí dobrou myšlenku.
A do práce budou místní dojíždět auty, protože busíky s třemi přestupy jsou pro tento účel zpravidla nepoužitelné…
——-
Nejsou tři málo? Já bych tam rovnou napsal pět, ať to má tu pravou váhu.
Vy to tam používáte a denně jezdíte?
Souhlasím s panem Šatavou!
Skvěle sepsané, naprosto souhlasím.