Podobu hlavního nádraží a Sherwoodu s tramvajovou tratí chce navrhnout 26 týmů

Hlavní nádraží a Vrchlického sady při pohledu od Opletalovy ulice. Pramen: IPR PrahaHlavní nádraží a Vrchlického sady při pohledu od Opletalovy ulice. Pramen: IPR Praha

Týmy architektů, urbanistů a krajinářů mají za úkol navrhnout rekonstrukci nové odbavovací haly nádraží, urbanistické řešení parku a podobu tramvajové tratě od Národního muzea do Bolzanovy ulice.

Pražský magistrát a Správa železnic mají za sebou první etapu soutěžního dialogu, který má vtisknout novou podobu pražskému hlavnímu nádraží a jeho okolí. Projekt nese název Nový Hlavák; vítězný tým navrhne způsob rekonstrukce nové odbavovací haly, revitalizaci přilehlých Vrchlického sadů a podobu tramvajové tratě skrze park. Do uzávěrky tendru, která byla 15. července, přišlo 26 přihlášek. Devět týmů je výhradně českých, zbytek tvoří zahraniční nebo smíšené skupiny řešitelů. Oznámil to pražský Institut plánování a rozvoje.

„Téma je neuvěřitelně komplexní a vyžaduje účast a zkušenosti multidisciplinárního týmu. Očekávali jsme, že o soutěžní dialog bude zájem nejen ze strany tuzemských účastníků, ale i ze zahraničí. Celkový počet 26 přihlášených, a to celkem ze 13 zemí světa, ale předčil naše očekávání,“ uvedl garant zadání k soutěžnímu dialogu, architekt Jakub Cigler.

Přihlášené týmy, které prokáží svoji kvalifikaci pro účast v soutěžním dialogu, budou vyzvány ke zpracování metodiky přístupu k jednotlivým tématům, které bude nutné v území řešit. Na základě této metodiky pak hodnotící komise v září 2022 vybere pět architektonických týmů, které v dialogu budou dále pokračovat.

Týmy architektů, urbanistů a krajinářů mají za úkol navrhnout rekonstrukci nové odbavovací haly nádraží, urbanistické řešení parku a podobu nové tramvajové tratě od Národního muzea do Bolzanovy ulice. Předpokládaná hodnota požadované dokumentace je 174 milionů korun. Všechny tři projekty by se následně měly uskutečňovat ve vzájemné koordinaci.

Správa železnic (SŽ) hovoří o potřebě kompletní rekonstrukce nové odbavovací haly od roku 2016, kdy pražské hlavní nádraží převzala do majetku. Podle SŽ byla předchozí rekonstrukce, zajišťovaná firmou Grandi Stazioni a završená v roce 2011, nekvalitní a nedostatečná. Největší bolestí je střecha, kterou zatéká, nedostatečná je podle SŽ například také vzduchotechnika. Kromě oprav jsou v plánu i dispoziční změny v interiéru, na střeše má vzniknout park, klidová zóna s kavárnou i nový přechod přes magistrálu. Práce by měly začít v roce 2023 a trvat zhruba čtyři roky.

Vedení tramvajové trati skrze Vrchlického sady. Pramen: IPRPohled na magistrálu, Vrchlického sady a hlavní nádraží. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady, pohled od magistrály. Pramen: IPR PrahaHlavní nádraží a Vrchlického sady při pohledu od Opletalovy ulice. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaPražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů.
Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623Vrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaVrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaTestování tratě v Opletalově ulici. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvajová trať v Opletalově ulici v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvajová trať v Opletalově ulici v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letitou pražskou ostudou jsou také Vrchlického sady, které si vysloužily přezdívku Sherwood. Ačkoliv divočina 90. let je již dávno pryč, stále nejde o místo lákající k rekreaci. Městská část Praha 1 nikdy nenaplnila své sliby proměny parku, správu území proto nedávno převzal magistrát. Důvodem jsou i jeho plány na přivedení tramvají před odbavovací halu.

Tramvajová trať povede z Vinohradské mezi budovami Národního muzea (zde jsou už položené koleje) podél magistrály Wilsonovou směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Trať poté odbočí do ulice Politických vězňů a Washingtonovou ulicí se dostane před halu Hlavního nádraží do Vrchlického sadů. Tam by byla též zastávka. Následně se napojí na současnou trať v ulici Bolzanova skrze Opletalovu ulici, kde bylo nedávno obnoveno torzo tramvajové trati. Výstavba trati má proběhnout současně s revitalizací parku. Nové propojení by mělo odlehčit přetíženým spojením v centru. Dnešní celoměstský tramvajový systém je podle města příliš závislý na úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou.

Podle loni schválené strategie rozvoje pražské tramvajové sítě by měla trať začít vznikat v roce 2025. Další informace jsou na stránce novyhlavak.cz.

Tagy Hlavní město Praha Praha hlavní nádraží Vrchlického sady
125 komentářů