Podobu hlavního nádraží a Sherwoodu s tramvajovou tratí chce navrhnout 26 týmů
Hlavní nádraží a Vrchlického sady při pohledu od Opletalovy ulice. Pramen: IPR Praha
Týmy architektů, urbanistů a krajinářů mají za úkol navrhnout rekonstrukci nové odbavovací haly nádraží, urbanistické řešení parku a podobu tramvajové tratě od Národního muzea do Bolzanovy ulice.
Zbavit se vředu jmenem magistrala je snadne. Ostatne stejne problemy resila rada mesta na Zapade. Je treba ji polidstit – tak jak uz roku 2017 navrhovala nejvetsi svetova kapacita v oboru urbanismu a kvality zivota ve mestech, Jan Gehl.
Bohuzel v Praze mame politiky a take dost volicu s prehistorickym myslenim. Hlavne bez odvahy si priznat, ze bez omezeni aut – a zdurazeni efektivnejsi dopravy: verejne, pesi a cyklisticke – centrum Prahy s nadhernymi budovami zustane preriznute a hnusne.
„Hlavák…“ Čeština pláče a obrozenci se v hrobě obracejí.
Obrozenci ať se obrací jak se jim líbí. Mají u mě vroubek. A Hlavák nikdo nevydává za spisovný výraz, to je přece jasné. Je to hovorový, možná slangový až odborně slangový výraz, který si vydobyl dobré místo na slunci v aktivní zásobě jazyka.
No já nevím…použití v oficiálním názvu akce je přece jen trochu divné…stejně jako nazývat karavan bydlíkem 🤷♂️
Vobrozenci ať se vobracej, právě voni nejvíc zmrvili češtinu. 🙂
Od roku 1989 Praha nechala vypracovat celkem více jak dvacet projektu a studií jak vyřešit problém magistrály. Ani jeden se ne uskutečnil v podstatě že dvou důvodů. Buď byly nereálné (jako např.zahloibení), nebo velmi velmi drahé.
Ve chvíli kdy přerušíte na dvou místech poměrně blízko sebe (přejezd u nar.muszea a pak u opery) tramvajemi s preferencí, bude magistrála stát až za Prahu. Diskuse jestli tam magistrála být má nebo nemá,, je o ničem, jelikož zatím nikdo nevymyslel nic lepšího.
Je to jednoduché – nemá a neměla nikdy vzniknout.
Problém je jenom v tom si to přiznat.
Mohl jste jít v dobách tuhé normalizace s transparentem protestovat. Sebrali by vás do pěti minut, nechali hnít někde přes noc, pak výslech a dost možná by to skončilo preventivním několikaměsíčním pobytem v chládku. Diskuse se jednoduše tehdy nepřipouštěla, a tak mj. došlo na kulturní zločin nedozírných rozměrů, postupné (1972 a 1985) zboření budov unikátního Denisova nádraží. Soudruzi to mysleli dobře (podobnost se zelenohnědými ideology dneška je samozřejmě čistě náhodná) a nepředpokládali takové intenzity provozu, aneb jakým průšvihem severojižní magistrála bude. Uvažovaný systém ZÁKOSu byl ještě větší pitomostí. Ale od té doby nikdo nic lepšího pro Prahu nevymyslel, přesněji vykonalo… Číst vice »
konečně změnit? No dobře, ale jak změnit, jaký má být cílový stav?
Jenže situace se pořád pozvolna mění. Např. postavila se Mrázovka a Blanka, a chystá se pokračování. Magistrála přišla o pruh a vyšší rychlost, naopak se jí dostalo několika dřív nemyslitelných přechodů a semaforů…
No…asi aby ten zánik nebo přemístění nebyl tak velký šok 😀
Je to dejme tomu pozvolné převedení do zdravých poměrů.
Kulturní a urbánní katastrofa. Dneska je před nádražím chládek, s tramvají bude výžeh. Nesmysly na entou.
No proč…tak holt nebude ta TT zadlážděná, ale zatravněná…
Jednak tráva nedělá stín a druhak zatravnit tramvaj v místě, kde ji budou přecházet mraky lidí není to pravé.
Tramvaj má zůstat na ulici a stromy v parku.
Zvlášť když je ta ulice dost široká a tramvaj už tam jezdila.
To myslíte Magistrálu před Fantovkou? 😀
Tramvaj má mít hlavně dobrou průměrnou rychlost, aby k něčemu byla, a tomu sada zatáček o 90 stupňů s odstupem 30 metrů zrovna nepomáhá.
„Soužití“ tramvaje, jejích zastávek, trávy a stromů na Jugošů mi přijde dost v pohodě.
Zastávka tramvaje před nádražím, to je skutečně urbánní a kulturní katastrofa.
Ne, totální likvidace kdysi nejvýstavnějších sadů v Praze.
Tramvaj má logicky vést před Fantovou budovou, jak vedla původně.
Dokud tam bude magistrála, tak to nemá smysl.
No však jo…a až se magistrála přesune do dějin?
Proč by tramvaje nemohly jezdit po magistrále?
Co by na takovém trasování bylo dnes logického, to mne tedy nějak nenapadá.
A nějaký sentimenty nad tim, jak to tam bylo před 60 lety krásný, jsou úplně mimo.
Jak vypadala ulice před hlavním nádražím v Praze předtím, než tam byla magistrála, je zachyceno v této trošku zvláštní detektivce v časových úsecích:
– 5:47- 7:55
– 8:45 – 11:36
https://www.youtube.com/watch?v=eMlK7vl5i4o
Totální likvidace kdysi nejvýstavnějších sadů v Praze skutečně nastala, a to takto:
Naprosté ohnusení černým mastným, lepivým a dráždivým sirným čmoudem z parní železniční dopravy. Likvidace genia loci – romantického jezírka se skalkou. Stavba dálnice a brutalistické haly s parkovištěm na střeše a téměř dálničního rozpletu do vězení pro auta pod dálnicí. Co zbylo jsou jen ubohé trosky bez jádra a bez ducha. Částečné tolerování „nového osazenstva“.
Jistě, jsou to jenom trosky. Tak je místo zkulturnění rovnou dorazíme a nebude nic. Jenom zase další smradlavá hlučna zaprášená ulice, jakých je v Praze plno.
Jak se dají zlikvidovat sady, které tam už nejsou? 🙂
Ještě pořád tam jsou.
Před nádražím žádný chládek nepozoruju. Zato je tam pár lidí, co by patrně do chládku patřilo.
Spíš do léčebny.
Jak kdo.
No…ono to bude spíš pár tuctů…ony jsou ty sady nejsou úplně maličké…
Naopak, hlavní nádraží je důležitý dopravní uzel, kam přijíždí velká část lidí mířících do Prahy. Většina z nich chce co nejjednodušeji a nejrychleji pokračovat dál prostřednictvím MHD. V současné době ale mají k dispozici pouze metro C, všechno ostatní je zbytečně daleko. Ta zastávka tramvaje tam na to místo před halu prostě logicky patří a měla tam být už dávno. A když se to udělá dobře, zabere prostory, které jsou už dnes převážně vybetonované.
A proto ještě více zničíme alespoň ten malej kousek, kde se dá v klidu počkat na navazující dopravu.
Tramvaj má vést nahoře. Ne v parku.
Hlavák nebude dobrý, dokud před ním povede dálnice. Jenže tenhle slon v místnosti má tak dobré politické krytí, že jej nikdo řešit nebude.
A opravdu je to všechno jenom o politice a lidech, kteří nemají nic lepšího na práci než si sednou do auta a jet ucpat naschvál magistrálu? Ona je to totiž, bohužel, jediná použitelná cesta na pravém břehu ve směru sever – jih. Na nějaké naivní, jednoduché a zázračné řešení bych nespoléhal.
Použitelná cesta na pravém břehu ve směru sever-jih je také metro C. Tranzitní automobilová doprava nemá v centru absolutně vůbec co pohledávat.
Aha, takže přijedu metrem na Háje, přejedu na Kobylisy a tam sednu do auta a jedu dál. A to auto se sem dostane jak?
Navigace, znáte? Moc prima. Například jsme si za suma sumárum dvěstě giga postavili tři tunely a baranďák.
Samozřejmě…z Holešovic do Nuslí JEDINĚ Blankou a Strahovským….že? 🙂
Ano. Ve městě opravdu nemáte právo na nejkratší spojnici.
Na magistrále už je dávno tranzitní dopravy naprosté minimum – nevim, kd se tenhle blud pořád bere. Město nám spolehlivě ucpává vnitroměstská doprava.
Což je vlastně pozitivní, protože to zasáhne jen „pražské“ neandrtálce…
Zejména jednovalce. ..
A kdyby to náhodou bez toho nešlo, tak se jim výměnou za magistrálu zřídí rychlotramvaj vedená:
Ďáblice
Ďáblický hřbitov
Sídliště Ďáblice
Třebenická
Vychovatelna
Rokoska
Kuchyňka
Pelc Tyrolka
Jankovcova
Argentinská
Štvanice
Těšnov
Hlavní nádraží
Muzeum
Náměstí I. P. Pavlova
Karlov
Vyšehrad
Vozovna Pankrác
Depo Kačerov
Chodovec
Chodovská tvrz
Opatov
Jako označení linkou navrhuji 16, která by tímto byla nahrazena (taky by to jezdilo do Ďáblic).
Taky musí existovat alternativa, kudy ta tranzitní doprava projede.
Ty jsou za magistrálu dvě až tři. Na západě dokončená půlka městskýho okruhu a na východě „průmyslovej polookruh“. A pokud na severu nevadí skončit/začít na levým břehu Vltavy, tak hotová část velkýho okruhu.
Když jsem se díval naposled, ze severu na jih vedla jižní spojka a tři tunely, případně okruh plus Průmyslová.
Když jsem se díval naposledy, tak Jižní spojka vedla spíš ze západu na východ.
Když jsem se díval naposledy, měl jsem v autě volant a dalo se s ním i zatáčet, nejen jezdit rovně…
To je ale přesně problém tzv. sběrných komunikací, které v našich končinách plánovači tak milují. Zadejte do navigace skoro libovolnou trasu přes centrum a navede vás kolem muzea. To přeci není normální.
Realita je taková, že v žádném velkoměstě prostě nelze očekávat zcela plynulý průjezd centrem. Přesto pořád naivně trváme na dálnicích přes střed města a pak se divíme, že nefungují.
Nesahat, nebo se to ještě víc podělá.
Jestli ono to nebude spíš tím že přes to druhé museum se nedá a že tam straší Vítkov. Magistrála je narvaná mezi skoro 4 kilometry historické Prahy, kde pořádnou silnici nepostavíte, leda byste to zboural, nebo zasypal Vltavu a Vítkov, který leda tak odtěžit.
Vítkov říkáte?
Byla by to strašná rachota…ale 13 mil. m3 kamení, nějaký ten vlak cementu se rozhodně uplatní…
Kamení? To tam prý kdysi jelo s kopce v husitských vozech. Ale 3 mil. m3 toho určitě nebylo.
To je právě ten problém. Není potřeba stavět do středu Prahy silnice. Ulice docela stačí a těch je dostatek. Jen je trochu podivná snaha veškerou dopravu z nich vytlačit na magistrálu, „protože to jde“.
A opravdu je pořád tak milujeme? Nebo tam magistrála prostě stojí a nikdo neví co s tím. Proč to tu všichni prezentujete, jak kdyby to postavili před týdnem?
No…tak holt tu dálnici vyčleníme úplně mimo na velký („pražský“) okruh, u konečných stanic a smyček se zřídí přiměřené parkovací kapacity…do města autem jedině IZS a zásobování…
Dálnic „přes střed města“ musí být víc a město musí mít i něco jako okruh. Jinak to pochopitelně nefunguje…
Mně teda přijde, že magistrále docela funguje, na to, kolik aut tama jezdí… Někde v centru se prostě čekat bude.
No nemají no…to že tam všude jezdí buď tramvaj nebo metro není pro ně podstatné…
Naštěstí se hodně mýlíte. Už jste si prohlédl 1. místo v soutěži na rekonstrukci Florence?
Oni hodlají zbourat tu estakádu? Skvělé!
Pamatuju si to tak, že vyhrál relativně konservativní návrh, což jsem v zásadě rád, že nájezd k Hlaváku i na most přes řeku sice bude, ale mezi tím to bude normální široká ulice s normálními úrovňovými křižovatkami (a ne pěší zóna na poněkud postapokalyptických troskách mostů magistrály, což bylo tuším 2. místo). Konkrétní podobu magistrály před Hlavákem ještě neřeší tohle, ale až soutěž, o které je tenhle článek.
Nechám si svůj sarkasmus (po třiceti letech ažbudeokruhismu už nemám moc sílu) a jsem zvědavý. Imho pořádně sáhnout na magistrálu nebude mít nikdo odvahu, protože ODS, ANO a Pospíšil a sice menšina, ale zato velmi motivovaná, pražských voličů. Uvidíme, ale moc bych si nevsadil.
No nevím, myslím, že stejně by se dalo říct, že nikdo nebude mít odvahu začít s gruntovní generálkou Nuseláku a Barrandovského mostu a ejhle…
Přesněji řečeno šlo spíš o soutěž na baráky než magistrálu. A vítězný návrh umožňuje jak magistrálu nechat, tak mnohem lépe – udělat z ní normální ulici obloukově obcházející park – dnes nefunkční chabě zelená a betonová plocha.
florenc21.eu/cs/navrhy/
florenc21.eu/Upload/2021/11/16/urb_flo21_panely_team24.pdf
Dálnice před vágusonem vede proto, že D1 přichází od Benešova. Kdyby byla do Kolína společná s D11 a pokračovala ve stopě nynější I/38, zrůdnost by nemusela vzniknout.
Někteří lidé se na vlak potřebují dostat i autem 🙂
Tohle je velký úspěch současného vedení města i Správy železnic a míra koordinace je nezvyklá (a doufám, že se stane standardem). Věřím, že z takhle vedené soutěže vzejde opravdu kvalitní návrh, který veřejnému prostranství výrazně prospěje.
Píšete, že míra koordinace je nezvyklá, co se týče SŽ a města. Souhlasím. Přesto mi nejde na rozum, že se soutěž vyhlašuje právě teď, když se neví jistě, kde vlastně má být vlaková stanice Hlavík Tief/Opera, na to studie běží právě teď. Asi hrají na to, že se v kvůli tomu v Sherwoodu stejně ještě pěkných pár let kopat nebude? Pak to ale určitě celou architekturu parku změní, v případě varianty Opera velmi zásadně.
A opravdu bude? Možná j to první náznak toho že ten projekt odpískali.
Ale vůbec ne. Ten projekt je naopak novější.
Jakože opera je novější projekt než ta tram trať?
Proč vlastně tu podzemní stanici vedou jako Opera, zase tak daleko od Wilsonova, aby se to nedalo spojit chodbou to není. (úplně teoreticky bych si uměl představit pasáž až na Museum.)
Pardon, zastávka se jmenuje Muzeum.
Neomlouvejt se. V době, kdy se budova ještě jmenovala Národní museum, pro což lze zcela správně použít zástupný název ( prirucka.ujc.cas.cz/?id=195 ) Museum, tak byla stanice pojmenována Muzeum.
Řekl bych proto, že fyzický střed stanice je před Smetanovým divadlem (= Operou 😀 ). Vestibul na konci leze samozřejmě do haly Hlaváku nebo těsně před ní. Jiné varianty mají střed zas jinde a v jiném úhlu, s Hlavákem jsou spojené jinak.
A potřebuje ta stanice opravdu separé vlez, vestibul a všechno to okolo? Nemohla by to prostě být podzemní skupina Wilsonova nádraží,s tím že se inspirují po vizuální stránce stanicemi metra a s tím že se to z druhého konce napojí právě na vlez do metra.
Proč se takhle ptáte? Jsou asi 4 rozumné možnosti, každá má nějaké souvislosti a nějakou cenu. Pokud tedy mám na mysli jen možnosti pro (pří)městskou dopravu.
Jo mimochodem, vzhledem k tomu, že je to (pří)město, za mě také vzásadě stačí, co má stanice metra – tedy vestibul nebo dva, klidně sdílený s metrem, bez nějaké trapné odbavovací haly, prázdného ČD centra a podobných vynálezů.
Název Opera vznikla jako pracovní název pro projekt SUDOPu, který vyvolal všeobecnou kritiku. Proto se odpískal a začíná se jakoby od nuly a jinak – studií proveditelnosti, která zkoumá všechny možné a nemožné varianty najednou, abychom nedopadli jako v Brně nebo jako s tratí na Liberec.
Opera jako název tak nějak přetrvává pro jednu z možností, jak to tam udělat.
Hurrrá!
Čekáte reálné hmatatelné důsledky té studie na železniční uzel Praha tak brzo, že by se tohle předtím nevyplatilo? Optimisto…
Já optimista jsem a očekávám hmatatelné důsledky (tj. velké díry) relativně brzy. Co třeba hned po zprovoznění Déčka?
Ono by úplně stačilo, kdyby se před nádražní budovou zametlo, uklidily exkrementy od tamních obyvatel a zneškodnil smrad. Se člověk šeredně stydí, když ztama jde do města…. Hnus.
Každopádně projekt jako celek vítám a je velice potřebný. Už aby to bylo! Těším se.
Já jsem tedy zvědav, jak ta revitalizace pomůže zbavit se těch elementů, které tam posedávají na lavičkách a znečišťují okolí.
K tomu je právě potřeba i těch ostatních aktivit uvedených v „ono by stačilo“ (i když samo to nestačí, chce to jít k toho prvotním příčinám).
Nepomůže, ale budou to mít hezký. Chvíli.
No jak..U nas ruzne existence vysedavali pred Billou na lavicce, tak je odtamtud dostali jednoduse. Lavicky stacilo u zeme urezat. A je tam klid. Proc si delat problemy, kdyz to muzeme „vyresit“ takhle… 🙁
z tama 😀 😀 😀
Praha je a vždycky byla mnohonárodnostní město, křižovatka kultur. 😉
Tak to by bohužel nestačilo.
Stačilo, ale přijde chvíle, kdy to stačit nebude. Nejde o to, že by to nebylo hezké, ale bude to morálně zastarávat a vzhledem k nárokům lidí a nárokům na mobilitu už to přestane vyhovovat.
A co znamená „ztama“? Pražák sice nejsem, ale tohle je příšerný patvar. 😀
To není výraz z Prahy ale odněkud v Moravy nebo Slezska. Slýchám ho opakovaně, nic proti němu nemám.
Mimochodem, i když do spisovné češtiny nepatří, takže tu působí nezvykle, přijde mi vytvořen podle citu lidové češtiny i pravopisu zprávně.
Ztama = „odtamtud“ v řeči té části naší vlasti, která se do r. 1949 nazývala „Slezsko“.
Správa železnic na to našla jednoduchý recept: Přesunout nádraží. Ale obávám se, že v Praze by tento nápad také nefungoval.
Myslím si, že úplně stejně by šlo řešit třeba Černý most, a ne další studie dekonstrukce.
bylo by fajn , kdyby se oprášil ten původní projekt zahloubení magistrály u národního muzea a ta stavba nové tramvajové tratě se udělala v souladu s ním
Bylo by fajn oprášit ten původní projekt a mít u Muzea běžný bulvár, auta zpomalit a zbavit je tam papalášského statusu..
A uvědomit si konečně, že ve velkoměstech majících 26 linek tramvají a 3 linky metra je auto anachronismus a tmářství…
To je pochopitelně podobný nesmysl jako snažit se vyhnat z města naopak tramvaje (Moskva). Jde vždycky o soužití a rozumné poměry.
Na cesty po „Praze“ jsou ty tramvaje a metro, na cesty do jiných částí naší vlasti je naše metropole přiměřeně vybavena vlaky…
Na okraj – ve Vídni to bude taky revoluce, až se jednoho dne postaví tramvaje i uvnitř Ringstraße (Kärtnerstr., Schulerstr., Zedlitzgasse, Rotenturmstr.)
VHD sektářství je stejně špatné jako to automobilové.
👍😂
A byl jste se tam poslední dobou podívat? Auta jsou tam zklidněná až až. Přibyly nové přechody pro chodce (i v místech, kde existuje bezproblémový bezbariérový podchod), upravil se prostor kolem zastávek tramvají (opět v neprospěch aut), kompletně se revitalizuje park přiléhající k Národnímu muzeu, mezi muzeem a bývalým Federálním shromážděním je de facto pěší zóna (auta to musí z Vinohradské na magistrálu směrem na jih objíždět až kolem parkovacího domu u “opery”). To vše se vám zdá málo? Ta auta prostě nemají rozumnou alternativu a kapacita MHD v centru je navíc dávno vyčerpaná, takže přesunout více lidí do MHD… Číst vice »
Tak zahloubení magistrály je úplně to nejhorší řešení ze všech. Naštěstí to pravděpodobně prostorově snad ani nejde, narozdíl od malůvek na mapě.
zahloubit to jde a ty „malůvky“ nebyl jen malůvky ale reálný projekt. Jen v té době to přišlo městu jako hodně drahý špás, tak se to nakonec nerealizovalo, což je podle mě škoda, protože už cca 10 to mohlo být hotovo
„Reálný“ projekt nerespektující rozvoj ostatních součástí dopravy a kdoví jak to doopravdy bylo s tou kanalizací, kolektorama a průchodem mezi – dnes oběma budovama Musea. Tedy nesmysl, co nemá ve městě co dělat.
Konzervace a zbytnění autoprovozu by, obávám se, fajn nebylo. Většina těch aut míří do širšího centra, tranzit byl někde kolem 15 %. Takže pak další tunely, další výjezdy a nájezdy a výdechy, další parkoviště, další demolice města a monobloky sloužící těm, kteří tam nežijí, jen přijíždějí a zase odjíždějí – auty.
A to musí nutně jezdit přes centrum?
Mno když se v centru Prahy nebude dát nakoupit jídlo, tak se pro něj bude muset jezdit směrem ven.
Zahloubení znamená akorát vytvoření ideálních podmínek pro IAD v centru a vjezdové a výjezdové rampy by nebyly o nic lepší. Raději přeložit oba směry za budovu muzea (aby mezi ní a Václavákem nebyla žádná překážka), vyštípat veškerý tranzit z centra města a zároveň obnovit tramvajové tratě a zajistit pro tramvaje preferenci, aby byla co největší motivace používat MHD místo aut.
Vy jste teda dobrý, zbořit Čelakovského sady a Operu aby se tam vlezla silnice a muzeum bylo spojené s Václavákem.
Proč? Na rozumnou velikost obousměrné větší ulice ten prostor za Operou a za Muzeem (za Čelakovského sady), tedy polovina dnešní magistrály, bohatě stačí. Netřeba nic bořit.
S tím přeložením za budovu muzea to zní velice lákavě, a možná i přijatelně pro nevyléčitelnou ODS…
Neprovrtali by se do metra? Pokud me pamet neklame tak tam hrabali metro zastresenym vykopem , ne tunelem takze asi nebude moc hluboko
JJ, C je tam velmi mělce, kopejte hlouběji a navrtáte pro změnu trasu A. Mezitím nějaké ty kolektory, kanály, železniční tunely a podobně…
To je z laického hlediska příliš těžké posoudit. Ale váš argument tuším neplatí. V jámě se budovalo Muzeum C a Můstek A, Muzeum A už je ražená.
Mezi A a C snad je dost místa – z C se jede eskalátorem do „mezipatra“, jak tam rádi stojí revizoři, a odtud dalším dolů. To je snad dost velká výška.
A magistrála by mohla být vedená rovnoběžně s C, s tím se křížit nemusí.
Takže „revitalizace“ parku znamená jeho zmenšení o tramvajovou trať. Báječný newspeak.
Tramvaj park nezmenšuje, viz Stromovka nebo nová trať kolem nákladového nádraží Žižkov. Ani nezmenšuje ulici, viz vedlejší Jindřišská nebo Vodičkova s pěší zonou. Počkejme si na návrhy a pak můžete hodnotit, ale obávám se že asfaltovou plochu na úkor trávy a stromů tam neuvidíte. Hlavně bude ten park zkulturněn tak, že nebudete mít obavu opustit chodník a půlka plochy nebude sloužit jako kemp feťáků.
Ve Vodičkově je pěší zóna maximálně na papíře, reálně tak používat nejde. Pěší tam mají k dispozici lehce přes polovinu šíře ulice, bez zastávek ještě méně.
Iperiti se chlubí tím,jak málo místa zabírají kola a chodci… A v porovnání s tramvajemi nebo auty a siri ulice je ten chodník široký dost.