Podobu haly hlavního nádraží a proměnu Sherwoodu navrhnou dánští architekti

Oblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový Hlavák

Soutěž začala loni v květnu a měla formu takzvaného soutěžního dialogu.

Projekt úprav odbavovací haly pražského hlavního nádraží, revitalizace Vrchlického sadů a stavby tramvajové trati Muzeum – Bolzanova vypracují architekti z kodaňského studia Henning Larsen Architects. Výsledek soutěže, kterou společně vypsaly pražský magistrát, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a Správa železnic (SŽ), dnes na mimořádném jednání schválili městští radní. Veřejné vyhlášení výsledků se uskuteční příští týden.

Předmětem soutěže bylo více projektů, které se týkají nádraží a jeho okolí. Týmy dostaly za úkol navrhnout novou podobu nádražní haly, jejíž rekonstrukci plánuje SŽ. Pro magistrát řešily úpravy Vrchlického sadů, kterým se pro neutěšený stav přezdívá Sherwood, a pro DPP tramvajovou trať, která povede od Vinohradské třídy kolem nádraží do Bolzanovy ulice.

Soutěž začala loni v květnu a měla formu takzvaného soutěžního dialogu, při kterém se do přípravy s projektanty zapojili i přizvaní odborníci a zástupci magistrátu, dopravního podniku, SŽ a dalších zainteresovaných stran. Z původních 26 přihlášek hodnoticí komise vybrala pět postupujících a následně tři finalisty.

Na vítězném návrhu komise ocenila komplexnost a ucelenost řešení napříč tématy. „Působí harmonickým dojmem,“ stojí ve schváleném dokumentu. Vítězné studio nyní uzavře separátní smlouvy se všemi třemi zadavateli soutěže a dopracuje svůj návrh do podoby architektonické studie a poté projektové dokumentace pro jednotlivé záměry.

„Začátek realizace se předpokládá nejdříve v roce 2028,“ píše se v dokumentu. To je posun oproti původním plánům, které hovořily o zahájení stavby v roce 2026. Tento termín je uveden i na stránkách k projektu, kterému se říká Nový hlavák.

Na druhém místě se v soutěži za dánským studiem umístil tým barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects, třetí skončilo konsorcium českého studia re:architekti, italského ateliéru baukuh studio associato a italského studia Yellow Office. Veřejné vyhlášení výsledků soutěže se uskuteční 27. listopadu v městském Centru architektury a městského plánování (CAMP).

Předpokládaná hodnota požadované dokumentace je 174 milionů korun. Všechny tři projekty by se následně měly uskutečňovat ve vzájemné koordinaci.

Vedení tramvajové trati skrze Vrchlického sady. Pramen: IPRPohled na magistrálu, Vrchlického sady a hlavní nádraží. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady, pohled od magistrály. Pramen: IPR PrahaHlavní nádraží a Vrchlického sady při pohledu od Opletalovy ulice. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady, prostor před hlavním nádražím. Pramen: IPR PrahaVrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaPražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů.
Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623Vrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaVrchlického sady (Sherwood). Pramen: IPR PrahaTestování tratě v Opletalově ulici. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvajová trať v Opletalově ulici v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvajová trať v Opletalově ulici v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový Hlavák

Henning Larsen Architects A/S

Dánské studio založil v roce 1959 Henning Larsen. Dnes má více než 750 zaměstnanců. Za koncertní halu Harpa v islandském Reykjavíku získalo cenu Mies van der Rohe Award v roce 2013, o dva roky později navrhlo novou radnici pro švédské městečko Kiruna, které se z důvodu těžby celé přesune o tři kilometry na východ. Podílelo se na transformaci parku Remiseparken v Kodani, který v loňském roce získal Danish Landscape Prize. V Praze se účastnilo architektonické soutěže na Vltavskou filharmonii. Soutěž nakonec vyhrálo jiné dánské studio: Bjarke Ingels Group.

Tagy Henning Larsen Architects Nový Hlavák Praha hlavní nádraží
52 komentářů