Podkrušnohorskou magistrálu čekají další úpravy, soutěž počítá s přepnutím na střídavý proud
Stanice Kadaň-Prunéřov. Foto: Správa železnic
Součástí úprav mezi Chomutovem a Prunéřovem je zvýšení rychlosti až na 160 km/h.
Součástí úprav mezi Chomutovem a Prunéřovem je zvýšení rychlosti až na 160 km/h.
Na pořádné zrychlení podkrušnohorské trati v části Klášterec – Karlovy Vary je nutné opustit stávající stopu a udělat tunel pod Ostrovem ( zastávka pod náměstím )
Mrzuté je, že na kláštereckém zhlaví nebudou rychlé spojky z kolejí 1+2 směr Kadaň, pokud ZD dobře chápu. 3.SK na 80 km/h je fajn pro „pendly“, ale trochu málo, když vezmu v úvahu vlaky tranzitní (které by klidně jednou nemusely v Prunéřově vůbec zastavovat) a to, že na trati do Kadaně je tuším 90 od Chomutova má být 140 km/h.
Je to tak… a pořád se plánují stanice na koridorech s rychlostmi do odboček 50, 60 km/h, tomu prostě nerozumím.
ilustrační foto je Boží. jen prosím ještě jednu se žlutou 628.
připojil bych se ale k dalším diskutérům, publikovala SŽ, jak to pomůže zkrátit jízdní doby a vylepší spojení, jaké mají být finální systémové časy? aby to neskočilo jízdními dobami mezi úsek typu 30,5 minuty atp, které znemožnují takt….
To je velice správná připomínka. Plus by mělo být před každou rekonstrukcí jasné, jaké úmysly mají z danou tratí do budoucna objednatelé. Tady to asi problém nebude, ale třeba u trati Litoměřice – Česká Lípa mám vážné pochybnosti že jde o smysluplnou investici.
„jaké mají být finální systémové časy?“
To ovšem ani zdaleka nezáleží jen na úrovni infrastruktury: ta je sice nezbytným předpokladem, ale dokud dopravci nebudou mít taková vozidla, která té kvality infrastruktury dokáží využít, tak jsou vám takové vaše připomínky stejně k ničemu – a možná bude právě proto (= na straně dopravců) chybět právě těch několik desítek sekund, na které narážíte..
tak kde jsou zastávky a tudíž se bude stavět je jasné. u těch „pár“ reálných druhů vozidel na trati (již existujících, nikoliv nutně jen již zakjoupených) je už i známo jakou mají max. rychlost, zábrzdnou vzdálenost, akceleraci aj. a nyní s klasikem….„Ze známé výšky amerického tanku typu Sherman a z předpokládané rychlosti v přímém směru vypočítám – podle vzorce, kde V je vzdálenost v mezích metné délky, r odhadnutá rychlost a 0,75 vzorcová konstanta a kde malé v je rychlost protipancéřové střely – nutné nastavení zaměřovače, nastavím na třetí stupnici zleva, určené pro průbojné protipancéřové střelivo, zjištěnou vzdálenost, vydám příslušné… Číst vice »
PS: a samozřejmě dle výpočtu pak vhodné vozidlo po dopravci vyžadovat. jen to moc nepadá do oblíbených vazeb, někdo rád žluté, někdo modré a jiný tyrkysové….
Chtěl bych se dožít toho, že SŽ bude u uvádět realitu a ne se neustále kasat imaginární rychlostí v podobě rychlostníků pro naklápěčky na parciálním úseku a možnou, někdy kdo ví kdy, po zavedení ETCS.
Přeji vám jen to dobré, ale toho se určitě nedožijete…
Je to opravdu PR Správy železnic? V odkazovaném letáku nic o rychlosti nepíšou, podle mě je to spíš taková novinářská zkratka. Zvyšování rychlosti na tratích je samozřejmě zajímavé, a proto se nějaké číslo udává. Jak by to teda mělo být správně? Uvádět nejvyšší rychlost, nebo novou nejnižší? V100, V130, V150 nebo Vk? Průměrnou cestovní rychlost, nebo zkrácení jízdních dob? Anebo nejlépe kompletní výpis všech změn rychlostí ve všech rychlostních profilech včetně km poloh a délek jednotlivých úseků? Nebylo by špatné, kdyby autoři byli schopní takovou informaci zjistit, ale vynaložené úsilí za to asi nestojí. A čtenáři by měli přestat porovnávat… Číst vice »
Je to v zadávací dokumentaci.
No vida https://ctrlv.cz/FF7D
Porozhlédl jsem se a musím Vám dát za pravdu, že SŽ rychlosti ve svých tiskových zprávách a letácích maximální rychlost takovým způsobem nekomunikuje.
Muzu se zeptat co znamena to v100, v130, atd ? googlim googlim a nic…
Je to tzv.nedostatek převýšení v oblouku.Zjednodušeně dolní a horní rychlostníky max. rychlosti.Např. z Mostu směr Třebušice je pod Hněvínem rychlost pro v100 100 km/h a pro v130 105 km/h.
Jak si to představujete? Jako, že bude výpis jednotlivých rychlostí, jako např.: Na trati XY bude zvýšená maximální rychlost mezi stanicemi A a B až na 140 km/h pro NS a 120 km/h klasické soupravy, přičemž toto bude platit v km 32,3 – 60,2, v km 15,6 (stanice A) – 20,0 bude rychlost 120 km/h NS a 100 km/h klasické soupravy, v km 20,0 – 32,3 bude rychlost 130 km/h pro NS a 120 pro klasické soupravy a v km 60,2 – 80,8 (stanice B) bude Vmax 125 km/h pro všechny soupravy. Ještě ideálně aby i vypsali rychlosti při jízdě… Číst vice »
To ne, ale mělo by to tam být trochu obšírněji, třeba celých 12,8 km bude modernizováno na 160 km/h a nebo naopak z 12,8 km bude 1 km na 160 pro pendolino a pro zbytek bude na tom 1 km 130 km/h a jinde ani to ne, prostě tak, aby si z toho každý mohl udělat obrázek.
Nikdy se neuvádí, že celá trať bude na 160 km/h, ale až na 160 km/h, to snad zcela jasně říká, že ta rychlost může být jen na části trati. Ještě bych bral rozlišení, kdyby se uváděla rychlost pro NS a zbytek (maximální), na tom prvotním letáku. A ostatní podrobnosti, bych shrnul v nějakém dokumentu, na který by leták odkazoval, kde by to bylo vysvětleno proč tomu tak je (traťové poměry, oblouky, apod…), protože jen uvést, že na 20 km z 60 km bude, Vmax 160 km/h, na 15 km bude Vmax 110 km/h, a na 25 km bude Vmax 115,… Číst vice »
Tak to je právě dost podstatné, jestli těch 160 za ty prachy bude na celé délce nebo na kilometru, takže zase akorát bude líp pro něčí portmoněnku.
To je zadávací dokumentace pro vypracování projektu.A požadavek je „rychlosti v traťových a předjízdných budou navrženy co nejvyšší“.Konkrétní rychlosti budou známy až po vypracování projektu.
Však to tam je.Když nebudete líný a rozkliknete si tu zadávací dokumentaci, dozvíte se, že od km 126,2 -115 km/h-128.0-150 km/h-131.1 -135 km/h-132.9-140 km/h-134.9-150 km/h-138.1-130 km/h.
Vše pro V130, pro V150 po zavedení ETCS o něco rychlejší.Pro Vk celá trať 160 km/h-
Od toho je tu nástroj zvaný schéma, popřípadě mapa. Ale je to hodně práce navíc.
Já bych si představoval, že se budou uvádět jízdní doby mezi nějakými stanicemi.
Jenže jízdní doby jsou zas závislé na složení soupravy, takže by to stejně bude jen, že JD bude mezi stanicemi A a B snížená až o 10 minut.
Jako podkrušnohorská magistrála tu modernizaci a zrychlení potřebuje, jen ten oblouk u Ledvic mohli narovnat z 80ti na 140…. 🙁 Toho je velká škoda.
Údajně to bylo v plánu, ale vlastník pozemku odmítl prodej.
Zrovna na tohle by se snad vyvlastnění ještě vztahovat mělo mít…
Ale jo vyšší rychlost je důležitá,ale chce jí také využít.Regionálka kde na 5 km zastaví asi moc ne a s rychlíkem kde zastavím v Prunéřově tak než to dám na 160 brzdím za předvěstí v Chomutově a úspora cca 1,5 min .Tím říkám když celou trat modernizuji ,tak také udělat odpovídající vlaky at to využiji.A pokud modernizuji ,tak pokud možno celou trat ,ne jeden úsek dnes a další za 5 let ,protože to už mohu zase ten první opravovat a pořád budou výluky.Jinak je jasné ,že Chomutov se modernizovat nebude ,když se má přesunovat nádraží sice z řiti do řiti… Číst vice »
„A pokud modernizuji ,tak pokud možno celou trat ,ne jeden úsek dnes a další za 5 let “
Takže by se mělo 80 kilometrů z Ústí do Prunéřova udělat naráz?Na 5 let zavřít úplně a všechno zbourat a znova vybudovat? 🙂
Kde jsi vzal pět let? 🙂
Němci při úplné výluce udělaly 80 km za 15 měsíců. I s novým valem, dvakrát delším než je ten u Dalovic.
A trať Ústí-Prunéřov je v Německu?
Ne ale před pár desetiletí byla 🙂
Když to dokáže jeden, tak proč ne druhý?
A ten val začal_y_ Němc_y_ dělat až po uzavření trati, nebo ho nachytstal_y_ předem?
Y… I. měla culpa 🙂
Jeden rok za provozu přípravné práce, 15 měsíců stavba s úplným vyloučením provozu a jeden rok dokončovací práce za provozu.
… a ti samí Němci např. na sanaci náspu u obce Lohsa (+ navazující – ale prováděnou až na sklonku celé výluky – přestavbu tratě od Hoyerswerdy do Horky na dvoukolejku + její elektrizaci) potřebovali 8 (slovy osm!) let. 🙂
Rozdíl mezi 110 (dnes) a 160 (po modernizaci) je cca 9 sekund na km, tj. na tento úsek i s bržděním a rozjezdem určitě minuta dolů.
Další úseky se modernizují, Most-Kyjice už proběhlo, teď běží Chabařovice až Bílina, připraveno je ÚL-Chabařovice i Kyjice-CHomutov a poslední na řadu přijde Bílina-Most (a to bude tak 1,5 minuty dolů určitě).
Elektrizace Prunéřov – Kadaň předměstí odložena na podzim.
Což je úplně dostačující,protože ani ČD,ani RJ nebude mít do konce roku vlaky,které tam můžou jezdit.
A náklady to nechtějí?
Náklady na Předměstí nejezdí,pokud by jely dál směr Poláky,stejně potřebují motorovou lok.
Existuje někde nějaký provozní koncept na podkrušnohorské trati (jízdní doby, systémové přípoje) pro stav „až to bude celé hotové“?
Řekl bych, že ne…ono by to totiž znamenalo domluvu minimálně tří objednatelů, kteří se před dokončením ještě třikrát vymění (kompletní dokončení za více než 10 let)…takže možná bude nějaký koncept, který se ještě může několikrát kompletně změnit.
tak hlavni objednatel (z pohledu vyse uvedene otazky) je ministerstvo dopravy, ne?
Ministerstvo je objednatelem jen malé části vlaků stavějících na malé části stanic.
ano, ale vetsinou je ministerska objednavka kostrou, do ktere se trefuje zbytek.
a mimochodem, na Os/Sp vrstve jsou nejaka ramena, kde mezi uzly chybi minuty (ktere by sly infrastrukturou dohnat)?
Taky si myslím. Samozřejmě ideální stav by byl nejprve vymyslet ten provozní koncept (aspoň pro dálkovou dopravu) a podle toho projektovat modernizaci tratě, když víme na kterých úsecích chceme kolik minut ušetřit atd. Ale u nás se to spíš dělá stylem, že se trať modernizuje tak, aby se to dalo nějak rozumně zaplatit, a pak se teprve přemýšlí co s tím. Takže někde pak stále nevyjdou optimální vazby a jinde zase vzniká vata a zkrácení jízdních dob se nevyužije, protože se vlak musí trefovat do nějakých uzlů. Asi 10 let nazpět jsem viděl nějaký pěkný dokument od SŽDC o tom,… Číst vice »
Ne.
Hlavne aby se k peronum vesly vlaky…
Pokud to nástupiště nebude kratší než 250 metrů, tak už to nějak vyjde…
Pravda, pravda.. Příkladem je Duchcov a „Krušnohor“….
Však on tam zastavovat přestane, nebo se u těch co omylem zůstanou udělá opatření, že se bude moci na/vystupovat jen z určitých bodů.
Takže všetko popíliť a výsledkem bude, že se zastávka Málkov přesune dál od obce. Proč mám pocit, že se v poslední době roztrhl pytel s akcemi, které za hromadu peněz nic nepřinesou? V Prunéřově se zbourají a znovu postaví vyhovující ostrovní nástupiště, ale vedle v Klášterci se bude ještě deset let lézt přes koleje.
Tak když se posune zastávka směrem k Prunéřovu,bude blíž Zelené,která je větší,než Málkov.
To s tím „nepřínosem“ je poměrně silné tvrzení. Primárním smyslem je kompletní obnova dlouhodobě zanedbávané trati a dosažení parametrů požadovaných v souvislosti s TEN-T. Tuším, že i na průjezd vlaků délky 740 m? A s tím Kláštercem bych si tipnul, že se trochu vyčkává na schválení Studie proveditelnosti pro trať Nová Ves – Most a z ní vyplývajících implikací pro trať na KV. Třeba se dočkáme zásadnějších úprav…
Dle vašeho názoru je tedy oprava Vyšehradských mostů zbytečná, neboť nic nového nepřinese?
Já bych postavil i zastávku v Černovicích (odb. Dubina).
Zase nas predbehnete o par km kolaji s rychlostou 160 km/hod.
Neviděl bych to tak černě, vyšší rychlost tady bude závislá na ETCS, které se zavede až po dokončení celé magistrály… Spíše by mě zajímalo, jestli v úseku je nyní rychlost 120 km/h a nedojde ke snížení na 100.
Nyní je tam rychlost 100 km/h a autoblok(z Dubiny do Prunéřova),takže by tam 160 km/h mohlo být po modernizaci i bez ETCS.
Nemohlo. AB je ZZ třídy B.
No to jo.Třída B může zabezpečovat vlak do rychlosti 160 km/h.U nás bude výhradní provoz zabezpečovače třídy A až v roce 2025 na koridorech,jinde ještě později.Do té doby bude ZZ třídy B dostatečné.
Záleží, jestli bude kódovaný, nebo ne.
Mohlo, protože již dnes tam autoblok s kódováním je. Zařízení třídy B se nesmí stavět nově, jde však udržovat i opravovat.
Takže Prunéřov – Chomutov ano, Praha – Beroun, Praha – Lysá nebo Olomouc – Uničov ne.
praha-beroun je autoblok? 🙂
Není. Ale ve vzdálené budoucnosti bude.
Dnes je tam pouze báboblok…
Není tam autoblok, a proto se tam po opravě nemůže postavit, ale musí se tam postavit pro přenos návěsti na vozidlo ETCS, aby se mohlo jezdit víc jak 100 km/h. To samé Olomouc – Uničov.
Není a právě proto ani nebude.
Jenže při kompletní modernizaci tam už nikdo autoblok dávat nebude.
Bude tam autoblok s přenosem kodu.
No a počkejte až se dodělá 4 koridor na Budějovice, tam budeme míi i dvoustovku 🙂
Jirko, můžete prosím upřesnit tyto údaje z vašeho komentáře:
– kolik km z celé trasy PH – H.Dvořiště bude na 200 km/h pro klasická vozidla bez naklápění?
– v kterém roce bude 4. koridor komplet hotový?
bohužel nejsem ministr dopravy 🙂 takže otázky zodpoví nejpíše tam, ale musíme doufat, jednou to bude. Už je to blízko.
4. koridoru se i tento web věnuje dostatečně. Ty informace si tady najděte.
Tu druhou tu najde těžko, když ji ještě nikdo nezná.
Aspon u Vas nie su zeleznice v hospicovom stave. Oproti Slovensku je to predsa o nieco lepsie. Tesim sa, ze budete mat zopar trati s rychlostou 200 km/hod.
Kde je plánována či prověřována rychlost 200 km/h Ejpovice – Plzeň Doubravka: Probíhá zadávací řízení na zpracování záměru projektu vycházejícího ze zpracovaného technického průkazu. Sudoměřice – Votice: Probíhá realizace stavby Soběslav – Doubí: Probíhá realizace stavby Nemanice – Ševětín: probíhá zpracování DSP. Uhersko – Choceň: dokončena aktualizace záměru projektu, rozpracovaná DSP. Ševětín – Veselí n. L.: bude zpracována studie prověřující podmínky pro zavedení rychlosti 200 km/h. Brno – Přerov: fáze záměru projektu a DUR (celkem 5 staveb), vše na základě schválené studie proveditelnosti. Plzeň – Domažlice (úsek odb. Nová Hospoda – Stod: fáze DUR, úseky Stod – Holýšov a Blížejov… Číst vice »
Ale tohle není závod, je to investice do budoucna. I když by se tak nějak hodila už i teď.
Kdo je to „nas“? Jako Slovensko? To jsme předběhli v roce 1993 a zatím se na pořadí nic nezměnilo.
U nas je na Slovensku. Vy ste mali lepsiu startovaciu poziciu v r. 1993, to uz sa neda len tak zmenit.
Mno myslím, že Slovensko má slušně našlápnuto. Přijalo euro, Dzurinda udělal nepohodlné reformy. Teď zapracovalo na snížení korupce. Pokud ČR bude stále sedět na zadku, tak brzy žádný náskok nebude.