Tento příklad impotence brněnské dopravní politiky je skutečně mimořádný, v normálním městě by Lesná byla obsluhována tramvají již desítky let.
Filip
2 měsíců
Má někdo tušení jestli se na západ od smyčky plánuje ještě nějaká výstavba? Příjde mi že i o čtvrtinu levnější je tohle docela drahá stavba pro ne až tak moc lidí.
Vít
2 měsíců
O tramvajích se říká, že jsou “městotvorné”. Tady s těmi hlubokými zářezy a betonovými stěnami okolo trati, která je navíc vedena celkem vzdáleně od zástavby mimo reálné ulice, to k má městotvornosti daleko. To je škoda… Ale i tak super, že se jedno další sídliště napojilo na MHD.
Tak lehké metro nebo jak se tomu vznešeně říká, je ve světě docela oblíbené.
Osobně čekám, že další linka metra v Praze bude také jen trochu přerostlá tramvaj, která část trasy povede pod zemí.
Jak byste si představoval trasování bez tunelu? Víte jaké je v místě převýšení?
Podzemní šalina v centru by pomohla. Zejména pokud bude ODSunuté nádraží. Jenže to vám nikdo nezaplatí a Brno radši utopí miliardy v hale co nikdo provozovat nechce nebo miliardu na lanovku co bude jen doplňkem k existujícím trolejbusům..
Protože SJKD nestojí dvě miliardy, ale dvacet třicet. A “něco” se dělat musí, aby nikdo netvrdil, že nic nedělají. 😉
(Že je minimálně ta lanovka úplně k ničemu je ve světě současného brněnského komunálu úplně jedno.)
Při dnešních cenách bude bohužel 30 miliard stát maximálně jeden dílčí úsek SJKD, celkově se to pod 50 miliard nevejde. Mám obavu, že se nikdy ničeho takového nedočkáme, ceny se stále zvedají a vůle Brna stavět diametr je prakticky nulová
Protože bez přesunu se zase hodí vytvořit kapacitu pro část vlaků právě novou podzemní trasou se společnou stanicí na (starém) hlavním nádraží. Každopádně lepší, než tam přesouvat tramvaje z povrchu (a tím zhoršovat jejich dostupnost) nebo dělat metro na jednu stanici…
Přesun alespoň části tramvají pod zem je jediná možnost jak nějak výrazněji navýšit kapacitu tramvajových zastávek v přednádražním prostoru a navazujících tratí. Kapacita současného povrchového řešení je dávno vyčerpaná. Určitými úpravami by se dala kapacita mírně navýšit, ale v delším časovém horizontu to nic neřeší.
Buď přesun pod povrch, nebo metro bude muset být. Značná část tras už je na limitech kapacity. A hraní si s vláčkam pod zemí tu kapacitu nevyřeší.
Karel
2 měsíců
Psalo se že se má začít v lednu a je únor a ještě se nekoplo. Nebo jestli se počítá ten ruch nákladních aut na místě nové konečné..ten ale myslím stále souvisí jen s dostavbou posledních bytových domů…
Pavouk
2 měsíců
Brno znám jen minimálně, to je fakt, jsem ze Šumavy. Držím palce každému zlepšení a rozšíření veřejné hromadné dopravy, ať už je to kdekoli.
Ale furt nějak nechápu, k čemu je v Brně tramvajová trať. To už tam nejezdí šaliny?
Jo, to jsem už ve školce (počátek 90. let) nechápal, když jsme měli rozpočítadlo „ententýky dva špalíky, čert vyletěl z elektriky“ – představoval jsem si, jak se čert může vynořit z té dírky v elektrické zásuvce. 🙂
Tak to jsme na tom úplně stejně, já jsem ho taky vždycky očekával, že vyletí z té zásuvky. A pak jsem si jednou vzal neizolovaný šroubovák z Merkura a sen se materializoval 😂.
No, přesně vzato tam před dvěma desítkami let už byla Teyschlova a právě že původně ta trať měla vzniknout cca současně s Kamechami. Takže určitě se o tom minimálně (dvě) desítky let mluví….
Ten čas tak letí 🙁
Doufám, že na novou konečnou budou konečně jezdit linky 1 i 3. V současném stavu je jedna linka ve špičce málo. Ale tak či tak stavbu nové trati vítám, dobrá práce
Koukám, že by smazán příspěvek na který jsem reagoval. Pak ten můj vypadá nesmyslně.. (reagoval jsem na větu „nová trať nebo prodloužení stávající? to je matoucí“)
mgr.pavel
2 měsíců
Opět je v článku stejná chyba. Na novou konečnou nebude zajíždět jen linka č. 1, ale i 3.
Trojka nyní končí na Rakovci, místní lidé i radnice dlouho volají po jejím protažení až na Ečerovu (současnou konečnou) pro ušetření přestupu, ale DPMB je proti (kapacita smyčky Ečerova).
Do nové velké smyčky na Kamechách se trojka s jedničkou vleze, mají tam končit obě.
(toto je aspoň třetí článek zde na zdopravy.cz, kde se píše jen o jedničce a ne trojce, proč..?)
Kde prosím je to k najití? Město jen jednou kdysi řeklo, že se to bude řešit. A pak kdysi dávno, kdy tam ta trojka jezdila. Ale to byly jen takové polosliby.
Tak to jsem zvědav, protože už teď jezdí 1 na konečnou Ečerova skoro prázdná – v soupravě s kapacitou 300 cestujících jede sotva 50. Dost pochybuji, že by v této souvislosti protahovali na konečnou ještě další linku. Obzvlášť kdy město šetří a dpmb nemá řidiče a ani vozy.
Tak to je snad jasné, že jakákoliv linka se vyprazdňuje postupně.
Linka č. 3 snad dojede na Rakoveckou plná?
Ukončení na Rakovecké považuji za snad nehorší z hlediska kombinace cena x užitek – už tak to jede z centra Brna dost daleko, ale pak je to utnuto na okraji celého sídliště.
Můžou tam přesunout vozokm neprojeté vlivem toho „letitého zdržování modernizace brněnského železničního uzlu“, kde nebýt toho, tak už by X let jezdilo o dost víc tramvajových vozokm – k odsunutému nádraží.
Srov. s argumentací zastánců odsunu brněnského nádraží, že nehrozí, aby k odsunutému nádraží jezdilo příliš málo tramvají (co do počtu linek a/nebo intervalů)…
Nevím, proč by tam nutně musela jezdit i trojka. Na konečnou Řečkovic i třeba do Líšně taky jezdí jenom jedna linka a ta druhá končí dřív (Novolíšeňská, Krpole nádraží)
Ono by ani nešlo dostat do Řečkovic i Líšně další linky. Řečkovice jsou na tom kapacitně ještě hůř než Ečerova. A Líšeň? Dpmb nemá dost obousměrných šalin pro 2 linky. Na Kamechy asi nebude zajíždět všechno. Některé jedničky budou končit dál na Ečerove, některé trojky dál na Rakovecké. Nechme se překvapit.
Proč by to tak nemohlo být? Není k tomu třeba dělat 22 linek. Podívejte se třeba na linku 2. Každý spoj také nejezdí až do Modřic. Tj. ukončování některých spojů na jiné/bližší smyčce Brno umí a nová čísla linek kvůli tomu nevznikají.
To není ta samá situace. Řečkovice i Líšeň jsou obsluhované nejen tramvají, ale i řadou autobusů. Řečkovice a Medlánky by se neobešly bez linek 42, 70 a 41, které hodně lidí odvezou do Králova Pole, odkud jezdí i šestka. Líšeň to má stejné, někdo jede tramvají, hodně lidí ale jede busem a přestupuje na Dělňáku nebo na Osadě. V případě Kamech dnes jde o linku 54 a po jejím zrušení (které nastane s dokončením nové trati) by jednička nemohla pobrat všechny cestující a doprava by zde byla extrémně přeplněná. Proto jsou potřeba 2 linky
Protože je to účelné a dává to smysl. Linkou 3 se dostanete bez přestupu rychleji na Českou, asi za 30 minut, linkou 1 na hlavní nádraží asi za 35 minut.
Co bude na konečnou Kamechy jezdit závisí na tom, zda bude v době otevření (krátce) před volbami. V roce 2028 se konají krajské volby a senátní v obvodu Brno-Bystrc.
Ta z Ečerovy k Hlavnímu nádraží to jede 30 minut, z nové konečné nějakých 34. Pro srovnání pražská linka 26 jezdila z Divoké Šárky na Masarykovo nádraží také 30 minut a z Dědiny jede 36 minut. To jsou ještě solidní časy na dojíždění.
Když Basilejské nádraží SBB ve Švýcarsku může být spravováno německými drahami a být německou celní zónou, tak šalinová trať z Bystrce se snad adminitrativně zvládně i na žebětínském území 🙂
Škoda, že se šaliny nedočká taky Lesná 🙄tam věčné přestupy na 5 – ku asi nevadí.
Ale u Lesné je problém v podobě lidí a hlavně radnice kteří o prodloužení nestojí
Tento příklad impotence brněnské dopravní politiky je skutečně mimořádný, v normálním městě by Lesná byla obsluhována tramvají již desítky let.
Má někdo tušení jestli se na západ od smyčky plánuje ještě nějaká výstavba? Příjde mi že i o čtvrtinu levnější je tohle docela drahá stavba pro ne až tak moc lidí.
O tramvajích se říká, že jsou “městotvorné”. Tady s těmi hlubokými zářezy a betonovými stěnami okolo trati, která je navíc vedena celkem vzdáleně od zástavby mimo reálné ulice, to k má městotvornosti daleko. To je škoda… Ale i tak super, že se jedno další sídliště napojilo na MHD.
Později zastřešit a Šalimetro je na světě…
Tak lehké metro nebo jak se tomu vznešeně říká, je ve světě docela oblíbené.
Osobně čekám, že další linka metra v Praze bude také jen trochu přerostlá tramvaj, která část trasy povede pod zemí.
Lehké metro a light rail je trošku něco jiného
Ano, další tunel pod zelenou loukou. A tunel pod hustou zástavbou v centru žádný…
Kde je ta zelená louka?
A kde by se v centru hodil? Já jen, že stejnou muziku za málo peněz by udělaly i agresivní preference, ale to by bylo třeba překonat BKOM.
SJKD? 😉
Ale tam by rozhodně byl lepší vlak, umožňuje lepší napojení předměstí.
SJTD, aspoň by se zrychlilo centrum ..
Takový tunel hlavní nádraží – Mendlovo náměstí by byl výbornou posilou, hlavně pro linku č. 1.
Jak byste si představoval trasování bez tunelu? Víte jaké je v místě převýšení?
Podzemní šalina v centru by pomohla. Zejména pokud bude ODSunuté nádraží. Jenže to vám nikdo nezaplatí a Brno radši utopí miliardy v hale co nikdo provozovat nechce nebo miliardu na lanovku co bude jen doplňkem k existujícím trolejbusům..
Protože SJKD nestojí dvě miliardy, ale dvacet třicet. A “něco” se dělat musí, aby nikdo netvrdil, že nic nedělají. 😉
(Že je minimálně ta lanovka úplně k ničemu je ve světě současného brněnského komunálu úplně jedno.)
Při dnešních cenách bude bohužel 30 miliard stát maximálně jeden dílčí úsek SJKD, celkově se to pod 50 miliard nevejde. Mám obavu, že se nikdy ničeho takového nedočkáme, ceny se stále zvedají a vůle Brna stavět diametr je prakticky nulová
SJKD by nemělo platit Brno, ale ten kdo si vymyslel ten aktuální nesmyslnej přesun.
Mělo to být součastí celé přestavby ŽUB
Protože bez přesunu se zase hodí vytvořit kapacitu pro část vlaků právě novou podzemní trasou se společnou stanicí na (starém) hlavním nádraží. Každopádně lepší, než tam přesouvat tramvaje z povrchu (a tím zhoršovat jejich dostupnost) nebo dělat metro na jednu stanici…
Přesun alespoň části tramvají pod zem je jediná možnost jak nějak výrazněji navýšit kapacitu tramvajových zastávek v přednádražním prostoru a navazujících tratí. Kapacita současného povrchového řešení je dávno vyčerpaná. Určitými úpravami by se dala kapacita mírně navýšit, ale v delším časovém horizontu to nic neřeší.
Buď přesun pod povrch, nebo metro bude muset být. Značná část tras už je na limitech kapacity. A hraní si s vláčkam pod zemí tu kapacitu nevyřeší.
Psalo se že se má začít v lednu a je únor a ještě se nekoplo. Nebo jestli se počítá ten ruch nákladních aut na místě nové konečné..ten ale myslím stále souvisí jen s dostavbou posledních bytových domů…
Brno znám jen minimálně, to je fakt, jsem ze Šumavy. Držím palce každému zlepšení a rozšíření veřejné hromadné dopravy, ať už je to kdekoli.
Ale furt nějak nechápu, k čemu je v Brně tramvajová trať. To už tam nejezdí šaliny?
Ty tam nikdy nejezdily, DPMB na provoz něčeho takového nemá licenci. Tramvaje jezdí v Brně od roku 1869. 🙂
Se běžte do štatlu zeptat. 😉
Do jakého? Bydlím v Brně a vidím tady samé tramvaje. 🙂
Tak to gómeš blbě. 😉
Vy mně taky. 🙂
Jezdí tramvaje i šaliny a starší generace říkala „pojedeme elektrikou“ . Ale to už je hodně dávno:-)
Elektrikou jsme jezdívali i v Praze, než jsem odtamtud vzal roha na Šumavu.
Ovšem, „elektrika“ nebo „elektrische Linie“, zkráceně „‚šalinie“. Je to jedno a totéž. Nevím, proč se na tom někteří tolik točí. 🙂
Nemají co dělat. 😀
Přesně tak. On ten brněnský hantec není nic jiného, než zprzněná němčina. Což je, k historii Brna, celkem pochopitelné. Tak šalině 3x hurá 😀
Jo, to jsem už ve školce (počátek 90. let) nechápal, když jsme měli rozpočítadlo „ententýky dva špalíky, čert vyletěl z elektriky“ – představoval jsem si, jak se čert může vynořit z té dírky v elektrické zásuvce. 🙂
Tak to jsme na tom úplně stejně, já jsem ho taky vždycky očekával, že vyletí z té zásuvky. A pak jsem si jednou vzal neizolovaný šroubovák z Merkura a sen se materializoval 😂.
Babičky doslova říkávaly, „pojedeme elektrikó“.
Prý : o prodloužení trati se mluví desítky let…. no nevím, školy nemám, ale před desítkami let, tam bylo pole….
No, přesně vzato tam před dvěma desítkami let už byla Teyschlova a právě že původně ta trať měla vzniknout cca současně s Kamechami. Takže určitě se o tom minimálně (dvě) desítky let mluví….
Ten čas tak letí 🙁
Školy nemáte, proto si ani neumíte vyhledat informace. O nové trati se mluvilo v době před sídlištěm, mělo se stavět současně.
https://www.onemanbrnoblog.cz/podpovrchova-salina-tramvajova-rychlodraha-v-brne/
Doufám, že na novou konečnou budou konečně jezdit linky 1 i 3. V současném stavu je jedna linka ve špičce málo. Ale tak či tak stavbu nové trati vítám, dobrá práce
nezalezi na poctu linek, ale na intervalu mezi spoji; interval 6 minut opravdu staci
Tak konečně jsme se dočkali to trvá než se něco schválí
Nová trať = nově položené koleje v místě, kde nikdy tramvaj nejezdila.
Prodloužení = trať se napojí do stávající smyčky. Nejde o spojku mezi dvěma tratěmi.
Co je na tomto matoucí?
Koukám, že by smazán příspěvek na který jsem reagoval. Pak ten můj vypadá nesmyslně.. (reagoval jsem na větu „nová trať nebo prodloužení stávající? to je matoucí“)
Opět je v článku stejná chyba. Na novou konečnou nebude zajíždět jen linka č. 1, ale i 3.
Trojka nyní končí na Rakovci, místní lidé i radnice dlouho volají po jejím protažení až na Ečerovu (současnou konečnou) pro ušetření přestupu, ale DPMB je proti (kapacita smyčky Ečerova).
Do nové velké smyčky na Kamechách se trojka s jedničkou vleze, mají tam končit obě.
(toto je aspoň třetí článek zde na zdopravy.cz, kde se píše jen o jedničce a ne trojce, proč..?)
Já bych počkal, abyste nebyli překvapený…
Protože o tom nerozhodují kohosi dojmy, ale vyjádření města a DPMB.
No a právě město i DPMB vždy ujišťovalo, že bude prodloužena i trojka.
Jediný zdroj opačných informací je tento server.
Kde prosím je to k najití? Město jen jednou kdysi řeklo, že se to bude řešit. A pak kdysi dávno, kdy tam ta trojka jezdila. Ale to byly jen takové polosliby.
Vždycky když DPMB píše něco o Kamechách tak říká že tam prodlouží 1 i 3, žádný kohosi dojmy 😉
Tak třeba tady se píše jen o jedničce:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/brno-vybralo-zhotovitele-prodlouzeni-tramvajove-trati-do-sidliste-kamechy/2618472
Tak to jsem zvědav, protože už teď jezdí 1 na konečnou Ečerova skoro prázdná – v soupravě s kapacitou 300 cestujících jede sotva 50. Dost pochybuji, že by v této souvislosti protahovali na konečnou ještě další linku. Obzvlášť kdy město šetří a dpmb nemá řidiče a ani vozy.
A proč jezdí prázdná?
Tak to je snad jasné, že jakákoliv linka se vyprazdňuje postupně.
Linka č. 3 snad dojede na Rakoveckou plná?
Ukončení na Rakovecké považuji za snad nehorší z hlediska kombinace cena x užitek – už tak to jede z centra Brna dost daleko, ale pak je to utnuto na okraji celého sídliště.
Chtít můžou. Pokud nebudou navíc vozokm, tak smůla.
Pokud nebudou navíc vozokm, pak nebude na novou smyčku jezdit ani jednička.
Pár jich zbyde z autobusu. Ale na 2 linky to nebude.
Nezbyde. Tramvaj má na km vyšší cenu a navíc tam budou jezdit soupravy, takže tramvajová souprava nemá ekvivalent jednoho autobusu.
Můžou tam přesunout vozokm neprojeté vlivem toho „letitého zdržování modernizace brněnského železničního uzlu“, kde nebýt toho, tak už by X let jezdilo o dost víc tramvajových vozokm – k odsunutému nádraží.
To by musely být nějaký navíc. Zatím nejni ani na vácení předcovidových intervalů.
Srov. s argumentací zastánců odsunu brněnského nádraží, že nehrozí, aby k odsunutému nádraží jezdilo příliš málo tramvají (co do počtu linek a/nebo intervalů)…
Nevím, proč by tam nutně musela jezdit i trojka. Na konečnou Řečkovic i třeba do Líšně taky jezdí jenom jedna linka a ta druhá končí dřív (Novolíšeňská, Krpole nádraží)
Protože jinak se essentially přidává přestup pro lidi, co přijíždí busem z Popůvek a Žebálu a pokračují trojkou. Snad teda jenom mimo špičku
Ono by ani nešlo dostat do Řečkovic i Líšně další linky. Řečkovice jsou na tom kapacitně ještě hůř než Ečerova. A Líšeň? Dpmb nemá dost obousměrných šalin pro 2 linky. Na Kamechy asi nebude zajíždět všechno. Některé jedničky budou končit dál na Ečerove, některé trojky dál na Rakovecké. Nechme se překvapit.
Takový model už tady byl a naštěstí ho DPMB opustil. Těch 22 linek bylo dost.
Proč by to tak nemohlo být? Není k tomu třeba dělat 22 linek. Podívejte se třeba na linku 2. Každý spoj také nejezdí až do Modřic. Tj. ukončování některých spojů na jiné/bližší smyčce Brno umí a nová čísla linek kvůli tomu nevznikají.
Myslel jsem si, že jde o navýšení počtu linek a ne spojů.
To není ta samá situace. Řečkovice i Líšeň jsou obsluhované nejen tramvají, ale i řadou autobusů. Řečkovice a Medlánky by se neobešly bez linek 42, 70 a 41, které hodně lidí odvezou do Králova Pole, odkud jezdí i šestka. Líšeň to má stejné, někdo jede tramvají, hodně lidí ale jede busem a přestupuje na Dělňáku nebo na Osadě. V případě Kamech dnes jde o linku 54 a po jejím zrušení (které nastane s dokončením nové trati) by jednička nemohla pobrat všechny cestující a doprava by zde byla extrémně přeplněná. Proto jsou potřeba 2 linky
Skoro bych se i vsadil že po spuštění tam bude jezdit jen 1 a měnit se to bude podle potřeby
Já bych čekal, že na Kamechách ukončí i 52 – blokově jako dnes 54, akorát od Žebětína.
Protože je to účelné a dává to smysl. Linkou 3 se dostanete bez přestupu rychleji na Českou, asi za 30 minut, linkou 1 na hlavní nádraží asi za 35 minut.
Na Novolíšeňské nic nekončí. Možná nějaká extra posila ve špičce nebo mimořádnosti.
10 tam končí ve špičce. Protože je posílená a přitom na Stránskou Skálu jezdí stejně často jako v sedle.
Co bude na konečnou Kamechy jezdit závisí na tom, zda bude v době otevření (krátce) před volbami. V roce 2028 se konají krajské volby a senátní v obvodu Brno-Bystrc.
Jestli bude do Senátu za Brno zase kandidovat ten pražský herec, pak na Kamechy nebude jezdit nic 🙂
(senátorem je Topfer, který k Brnu nemá žádný vztah a za Brno v Senátu nemá co pohledávat)
Snad na té nové konečné otevřou pekárnu, aby si lidi mohli koupit svačinu na tu cestu do toho centra 😀
Snad si to Manukyan ošéfuje. 😆
Mapa brněnských přestupních uzlů: pecivomanukyan.cz 🙂
Ta z Ečerovy k Hlavnímu nádraží to jede 30 minut, z nové konečné nějakých 34. Pro srovnání pražská linka 26 jezdila z Divoké Šárky na Masarykovo nádraží také 30 minut a z Dědiny jede 36 minut. To jsou ještě solidní časy na dojíždění.
To ano, ale je vtipné, že z nádraží se člověk dostane dřív do Břeclavi, než na Kamechy
Tak bez krtka to asi rychleji nepůjde. Leda že by jezdily expresní šaliny, které by ne všude zastavovaly 🤣, ale to už chce výhybny.
Jestli bydlíte na nádraží, tak je to fajn. Ale jestli v té Břeclavi někde na okraji, tak je to plus další čas.
V Břeclavi vede na nádraží cyklostezka a je tam možnost zaparkovat kolo tak, že ho člověk po návratu i najde.
Tak to mají v Břeclavi lepší než v Brně 🙂
Zanedlouho budou protahovat až do Žebětína.
A do Žebětína k čemu, když tam tam stačí ve špičku autobus po čtvrthodině?
A na Kamechy ne? Obsazenost bych čekal podobnou…
Na Kamechy jezdí 54 a 52 (plus expresní E50), do Žebětína jen 52. Dopravní poptávka z Kamech je přece jen větší..
Ve špičku autobus ve čtvrthodině teda fakt nestačí, asi nejste zdejší… Dneska jezdí po deseti a ve špičce je úplně plno. Ale na salinu to fakt není
V ÚP to není, Žebětín to nechce, takže pochybuju
Do Žebětína protahují teď. Hranicí Bystrce je v těchto místech Říčanská ulice, takže stejnojmenná zastávka i smyčka budou v Žebětíně.
Do katastrálního území Žebětína ano, do vlastní homogenní obce ne.
Ono už je stejně blbý, že Kamechy jako jednolité sídliště spadají mezi dvě dost různé městské části. Východní pod Bystrc, západní pod Žebětín.
Pro obě MČ jsou Kamechy noclehárnou kdesi na (jejich) periferii a problémy této oblasti je moc nezajímají.
Prezradim Vam tajomstvo, konecna novovzniknutej trate na Kamechy bude de jure Žebetín 🙂 Podobne ako cast Kamech.
Když Basilejské nádraží SBB ve Švýcarsku může být spravováno německými drahami a být německou celní zónou, tak šalinová trať z Bystrce se snad adminitrativně zvládně i na žebětínském území 🙂