Podepsáno. Stavba nové tramvajové trati v Brně může začít, vyjde o čtvrtinu levněji

Trať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město Brno

Hotovo má být v roce 2027.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Richard Pruša

Škoda, že se šaliny nedočká taky Lesná 🙄tam věčné přestupy na 5 – ku asi nevadí.

Luděk

Ale u Lesné je problém v podobě lidí a hlavně radnice kteří o prodloužení nestojí

Pavel Skládaný

Tento příklad impotence brněnské dopravní politiky je skutečně mimořádný, v normálním městě by Lesná byla obsluhována tramvají již desítky let.

Filip

Má někdo tušení jestli se na západ od smyčky plánuje ještě nějaká výstavba? Příjde mi že i o čtvrtinu levnější je tohle docela drahá stavba pro ne až tak moc lidí.

Vít

O tramvajích se říká, že jsou “městotvorné”. Tady s těmi hlubokými zářezy a betonovými stěnami okolo trati, která je navíc vedena celkem vzdáleně od zástavby mimo reálné ulice, to k má městotvornosti daleko. To je škoda… Ale i tak super, že se jedno další sídliště napojilo na MHD.

Jan

Později zastřešit a Šalimetro je na světě…

Náhodný Kolemjdoucí

Tak lehké metro nebo jak se tomu vznešeně říká, je ve světě docela oblíbené.
Osobně čekám, že další linka metra v Praze bude také jen trochu přerostlá tramvaj, která část trasy povede pod zemí.

M M

Lehké metro a light rail je trošku něco jiného

TomK

Ano, další tunel pod zelenou loukou. A tunel pod hustou zástavbou v centru žádný…

Luděk

Kde je ta zelená louka?

Šalina na Špilas

A kde by se v centru hodil? Já jen, že stejnou muziku za málo peněz by udělaly i agresivní preference, ale to by bylo třeba překonat BKOM.

Jaaa

SJKD? 😉

Ale tam by rozhodně byl lepší vlak, umožňuje lepší napojení předměstí.

PvvS

SJTD, aspoň by se zrychlilo centrum ..

Pavel Skládaný

Takový tunel hlavní nádraží – Mendlovo náměstí by byl výbornou posilou, hlavně pro linku č. 1.

mgr.pavel

Jak byste si představoval trasování bez tunelu? Víte jaké je v místě převýšení?

Podzemní šalina v centru by pomohla. Zejména pokud bude ODSunuté nádraží. Jenže to vám nikdo nezaplatí a Brno radši utopí miliardy v hale co nikdo provozovat nechce nebo miliardu na lanovku co bude jen doplňkem k existujícím trolejbusům..

Jaaa

Protože SJKD nestojí dvě miliardy, ale dvacet třicet. A “něco” se dělat musí, aby nikdo netvrdil, že nic nedělají. 😉
(Že je minimálně ta lanovka úplně k ničemu je ve světě současného brněnského komunálu úplně jedno.)

:-)

Při dnešních cenách bude bohužel 30 miliard stát maximálně jeden dílčí úsek SJKD, celkově se to pod 50 miliard nevejde. Mám obavu, že se nikdy ničeho takového nedočkáme, ceny se stále zvedají a vůle Brna stavět diametr je prakticky nulová

PvvS

SJKD by nemělo platit Brno, ale ten kdo si vymyslel ten aktuální nesmyslnej přesun.

Verrr2

Mělo to být součastí celé přestavby ŽUB

Frantisek X

Protože bez přesunu se zase hodí vytvořit kapacitu pro část vlaků právě novou podzemní trasou se společnou stanicí na (starém) hlavním nádraží. Každopádně lepší, než tam přesouvat tramvaje z povrchu (a tím zhoršovat jejich dostupnost) nebo dělat metro na jednu stanici…

Ondra K.

Přesun alespoň části tramvají pod zem je jediná možnost jak nějak výrazněji navýšit kapacitu tramvajových zastávek v přednádražním prostoru a navazujících tratí. Kapacita současného povrchového řešení je dávno vyčerpaná. Určitými úpravami by se dala kapacita mírně navýšit, ale v delším časovém horizontu to nic neřeší.

PvvS

Buď přesun pod povrch, nebo metro bude muset být. Značná část tras už je na limitech kapacity. A hraní si s vláčkam pod zemí tu kapacitu nevyřeší.

Karel

Psalo se že se má začít v lednu a je únor a ještě se nekoplo. Nebo jestli se počítá ten ruch nákladních aut na místě nové konečné..ten ale myslím stále souvisí jen s dostavbou posledních bytových domů…

Pavouk

Brno znám jen minimálně, to je fakt, jsem ze Šumavy. Držím palce každému zlepšení a rozšíření veřejné hromadné dopravy, ať už je to kdekoli.
Ale furt nějak nechápu, k čemu je v Brně tramvajová trať. To už tam nejezdí šaliny?

Michal Bartoníček

Ty tam nikdy nejezdily, DPMB na provoz něčeho takového nemá licenci. Tramvaje jezdí v Brně od roku 1869. 🙂

Jaaa

Se běžte do štatlu zeptat. 😉

Michal Bartoníček

Do jakého? Bydlím v Brně a vidím tady samé tramvaje. 🙂

Jaaa

Tak to gómeš blbě. 😉

Michal Bartoníček

Vy mně taky. 🙂

Lubas

Jezdí tramvaje i šaliny a starší generace říkala „pojedeme elektrikou“ . Ale to už je hodně dávno:-)

Pavouk

Elektrikou jsme jezdívali i v Praze, než jsem odtamtud vzal roha na Šumavu.

Frantisek X

Ovšem, „elektrika“ nebo „elektrische Linie“, zkráceně „‚šalinie“. Je to jedno a totéž. Nevím, proč se na tom někteří tolik točí. 🙂

Michal Bartoníček

Nemají co dělat. 😀

Lubas

Přesně tak. On ten brněnský hantec není nic jiného, než zprzněná němčina. Což je, k historii Brna, celkem pochopitelné. Tak šalině 3x hurá 😀

xyz

Jo, to jsem už ve školce (počátek 90. let) nechápal, když jsme měli rozpočítadlo „ententýky dva špalíky, čert vyletěl z elektriky“ – představoval jsem si, jak se čert může vynořit z té dírky v elektrické zásuvce. 🙂

A. Mikulka

Tak to jsme na tom úplně stejně, já jsem ho taky vždycky očekával, že vyletí z té zásuvky. A pak jsem si jednou vzal neizolovaný šroubovák z Merkura a sen se materializoval 😂.

Pavel Skládaný

Babičky doslova říkávaly, „pojedeme elektrikó“.

Lokyš

Prý : o prodloužení trati se mluví desítky let…. no nevím, školy nemám, ale před desítkami let, tam bylo pole….

Pave69

No, přesně vzato tam před dvěma desítkami let už byla Teyschlova a právě že původně ta trať měla vzniknout cca současně s Kamechami. Takže určitě se o tom minimálně (dvě) desítky let mluví….
Ten čas tak letí 🙁

Michal Bartoníček

Školy nemáte, proto si ani neumíte vyhledat informace. O nové trati se mluvilo v době před sídlištěm, mělo se stavět současně.
https://www.onemanbrnoblog.cz/podpovrchova-salina-tramvajova-rychlodraha-v-brne/

:-)

Doufám, že na novou konečnou budou konečně jezdit linky 1 i 3. V současném stavu je jedna linka ve špičce málo. Ale tak či tak stavbu nové trati vítám, dobrá práce

mira

nezalezi na poctu linek, ale na intervalu mezi spoji; interval 6 minut opravdu staci

Ivan

Tak konečně jsme se dočkali to trvá než se něco schválí

mgr.pavel

Nová trať = nově položené koleje v místě, kde nikdy tramvaj nejezdila.

Prodloužení = trať se napojí do stávající smyčky. Nejde o spojku mezi dvěma tratěmi.

Co je na tomto matoucí?

mgr.pavel

Koukám, že by smazán příspěvek na který jsem reagoval. Pak ten můj vypadá nesmyslně.. (reagoval jsem na větu „nová trať nebo prodloužení stávající? to je matoucí“)

mgr.pavel

Opět je v článku stejná chyba. Na novou konečnou nebude zajíždět jen linka č. 1, ale i 3.

Trojka nyní končí na Rakovci, místní lidé i radnice dlouho volají po jejím protažení až na Ečerovu (současnou konečnou) pro ušetření přestupu, ale DPMB je proti (kapacita smyčky Ečerova).

Do nové velké smyčky na Kamechách se trojka s jedničkou vleze, mají tam končit obě.

(toto je aspoň třetí článek zde na zdopravy.cz, kde se píše jen o jedničce a ne trojce, proč..?)

P73

Já bych počkal, abyste nebyli překvapený…

M19

Protože o tom nerozhodují kohosi dojmy, ale vyjádření města a DPMB.

mgr.pavel

No a právě město i DPMB vždy ujišťovalo, že bude prodloužena i trojka.

Jediný zdroj opačných informací je tento server.

M19

Kde prosím je to k najití? Město jen jednou kdysi řeklo, že se to bude řešit. A pak kdysi dávno, kdy tam ta trojka jezdila. Ale to byly jen takové polosliby.

Axer

Vždycky když DPMB píše něco o Kamechách tak říká že tam prodlouží 1 i 3, žádný kohosi dojmy 😉

Jaroslav Černý
Dominik

Tak to jsem zvědav, protože už teď jezdí 1 na konečnou Ečerova skoro prázdná – v soupravě s kapacitou 300 cestujících jede sotva 50. Dost pochybuji, že by v této souvislosti protahovali na konečnou ještě další linku. Obzvlášť kdy město šetří a dpmb nemá řidiče a ani vozy.

Michal Bartoníček

A proč jezdí prázdná?

xyz

Tak to je snad jasné, že jakákoliv linka se vyprazdňuje postupně.

Linka č. 3 snad dojede na Rakoveckou plná?

Ukončení na Rakovecké považuji za snad nehorší z hlediska kombinace cena x užitek – už tak to jede z centra Brna dost daleko, ale pak je to utnuto na okraji celého sídliště.

PvvS

Chtít můžou. Pokud nebudou navíc vozokm, tak smůla.

mgr.pavel

Pokud nebudou navíc vozokm, pak nebude na novou smyčku jezdit ani jednička.

PvvS

Pár jich zbyde z autobusu. Ale na 2 linky to nebude.

Michal Bartoníček

Nezbyde. Tramvaj má na km vyšší cenu a navíc tam budou jezdit soupravy, takže tramvajová souprava nemá ekvivalent jednoho autobusu.

xyz

Můžou tam přesunout vozokm neprojeté vlivem toho „letitého zdržování modernizace brněnského železničního uzlu“, kde nebýt toho, tak už by X let jezdilo o dost víc tramvajových vozokm – k odsunutému nádraží.

PvvS

To by musely být nějaký navíc. Zatím nejni ani na vácení předcovidových intervalů.

xyz

Srov. s argumentací zastánců odsunu brněnského nádraží, že nehrozí, aby k odsunutému nádraží jezdilo příliš málo tramvají (co do počtu linek a/nebo intervalů)…

M M

Nevím, proč by tam nutně musela jezdit i trojka. Na konečnou Řečkovic i třeba do Líšně taky jezdí jenom jedna linka a ta druhá končí dřív (Novolíšeňská, Krpole nádraží)

Hoermalmeister

Protože jinak se essentially přidává přestup pro lidi, co přijíždí busem z Popůvek a Žebálu a pokračují trojkou. Snad teda jenom mimo špičku

David K

Ono by ani nešlo dostat do Řečkovic i Líšně další linky. Řečkovice jsou na tom kapacitně ještě hůř než Ečerova. A Líšeň? Dpmb nemá dost obousměrných šalin pro 2 linky. Na Kamechy asi nebude zajíždět všechno. Některé jedničky budou končit dál na Ečerove, některé trojky dál na Rakovecké. Nechme se překvapit.

Michal Bartoníček

Takový model už tady byl a naštěstí ho DPMB opustil. Těch 22 linek bylo dost.

okk

Proč by to tak nemohlo být? Není k tomu třeba dělat 22 linek. Podívejte se třeba na linku 2. Každý spoj také nejezdí až do Modřic. Tj. ukončování některých spojů na jiné/bližší smyčce Brno umí a nová čísla linek kvůli tomu nevznikají.

Michal Bartoníček

Myslel jsem si, že jde o navýšení počtu linek a ne spojů.

:-)

To není ta samá situace. Řečkovice i Líšeň jsou obsluhované nejen tramvají, ale i řadou autobusů. Řečkovice a Medlánky by se neobešly bez linek 42, 70 a 41, které hodně lidí odvezou do Králova Pole, odkud jezdí i šestka. Líšeň to má stejné, někdo jede tramvají, hodně lidí ale jede busem a přestupuje na Dělňáku nebo na Osadě. V případě Kamech dnes jde o linku 54 a po jejím zrušení (které nastane s dokončením nové trati) by jednička nemohla pobrat všechny cestující a doprava by zde byla extrémně přeplněná. Proto jsou potřeba 2 linky

Luděk

Skoro bych se i vsadil že po spuštění tam bude jezdit jen 1 a měnit se to bude podle potřeby

Ojin

Já bych čekal, že na Kamechách ukončí i 52 – blokově jako dnes 54, akorát od Žebětína.

Michal Bartoníček

Protože je to účelné a dává to smysl. Linkou 3 se dostanete bez přestupu rychleji na Českou, asi za 30 minut, linkou 1 na hlavní nádraží asi za 35 minut.

vladki

Na Novolíšeňské nic nekončí. Možná nějaká extra posila ve špičce nebo mimořádnosti.

Ladislav

10 tam končí ve špičce. Protože je posílená a přitom na Stránskou Skálu jezdí stejně často jako v sedle.

tomash

Co bude na konečnou Kamechy jezdit závisí na tom, zda bude v době otevření (krátce) před volbami. V roce 2028 se konají krajské volby a senátní v obvodu Brno-Bystrc.

mgr.pavel

Jestli bude do Senátu za Brno zase kandidovat ten pražský herec, pak na Kamechy nebude jezdit nic 🙂

(senátorem je Topfer, který k Brnu nemá žádný vztah a za Brno v Senátu nemá co pohledávat)

HansB

Snad na té nové konečné otevřou pekárnu, aby si lidi mohli koupit svačinu na tu cestu do toho centra 😀

Ten Ten Ten

Snad si to Manukyan ošéfuje. 😆

Nose Peak

Mapa brněnských přestupních uzlů: pecivomanukyan.cz 🙂

MartinS.

Ta z Ečerovy k Hlavnímu nádraží to jede 30 minut, z nové konečné nějakých 34. Pro srovnání pražská linka 26 jezdila z Divoké Šárky na Masarykovo nádraží také 30 minut a z Dědiny jede 36 minut. To jsou ještě solidní časy na dojíždění.

:-)

To ano, ale je vtipné, že z nádraží se člověk dostane dřív do Břeclavi, než na Kamechy

Pavel Kopeček

Tak bez krtka to asi rychleji nepůjde. Leda že by jezdily expresní šaliny, které by ne všude zastavovaly 🤣, ale to už chce výhybny.

Lokyš

Jestli bydlíte na nádraží, tak je to fajn. Ale jestli v té Břeclavi někde na okraji, tak je to plus další čas.

Nose Peak

V Břeclavi vede na nádraží cyklostezka a je tam možnost zaparkovat kolo tak, že ho člověk po návratu i najde.

mgr.pavel

Tak to mají v Břeclavi lepší než v Brně 🙂

Potato

Zanedlouho budou protahovat až do Žebětína.

jva

A do Žebětína k čemu, když tam tam stačí ve špičku autobus po čtvrthodině?

Rodney

A na Kamechy ne? Obsazenost bych čekal podobnou…

mgr.pavel

Na Kamechy jezdí 54 a 52 (plus expresní E50), do Žebětína jen 52. Dopravní poptávka z Kamech je přece jen větší..

Hoermalmeister

Ve špičku autobus ve čtvrthodině teda fakt nestačí, asi nejste zdejší… Dneska jezdí po deseti a ve špičce je úplně plno. Ale na salinu to fakt není

Hoermalmeister

V ÚP to není, Žebětín to nechce, takže pochybuju

radim.cenek

Do Žebětína protahují teď. Hranicí Bystrce je v těchto místech Říčanská ulice, takže stejnojmenná zastávka i smyčka budou v Žebětíně.

mgr.pavel

Do katastrálního území Žebětína ano, do vlastní homogenní obce ne.

Ono už je stejně blbý, že Kamechy jako jednolité sídliště spadají mezi dvě dost různé městské části. Východní pod Bystrc, západní pod Žebětín.

Pro obě MČ jsou Kamechy noclehárnou kdesi na (jejich) periferii a problémy této oblasti je moc nezajímají.

Roman

Prezradim Vam tajomstvo, konecna novovzniknutej trate na Kamechy bude de jure Žebetín 🙂 Podobne ako cast Kamech.

highway

Když Basilejské nádraží SBB ve Švýcarsku může být spravováno německými drahami a být německou celní zónou, tak šalinová trať z Bystrce se snad adminitrativně zvládně i na žebětínském území 🙂