Podepsáno. Stavba nové tramvajové trati v Brně může začít, vyjde o čtvrtinu levněji

Trať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město Brno

Hotovo má být v roce 2027.

Sdružení firem ze skupiny Vinci Construction Eurovia CZ, TuCon a Marti Tunnel získalo zakázku na prodloužení tramvajové trati na brněnské sídliště Kamechy. Stavba tak může začít v příštích týdnech. Zkušební provoz se předpokládá v prosinci 2027.

Vítězné sdružení nabídlo cenu 1,842 miliardy korun (73 % předpokladu, tedy 2,5 miliardy korun). Do soutěže přišly čtyři nabídky, druhá nejnižší se od vítězné lišila jen o 34 milionů korun. Město počítá s tím, že většinu nákladů na 1,4 km dlouhou trať zaplatí Evropská unie.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vyhlásil vítěze soutěže již loni v závěru roku, nyní už i podepsal kontrakt, který je dostupný v registru smluv.

Trasa povede od stávající tramvajové smyčky Ečerova kolem ulice Vejrostovy a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. V rámci stavby vzniknou tři nové zastávky: Ruda, Říčanská a smyčka Kamechy.

Trať Ečerova - Kamechy, zákres. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město BrnoTrať Ečerova - Kamechy, vizualizace. Pramen: Město Brno

Z celkových 320 metrů tunelu bude 242 metrů ražených. U obou portálů se pak zbylé tunelové metry vybudují vyhloubením jam, vytvořením betonové konstrukce a následným zasypáním.

O tramvaji na sídliště Kamechy se ve městě mluví desítky let. Městští radní schválili tunelovou variantu v červnu 2020, čímž se vrátili k variantě zvolené už v roce 2015. Mezitím v roce 2018 tunel zavrhli jako příliš nákladný s poukazem na geologické podmínky. Nechali si přitom zpracovat novou studii proveditelnosti.

Jedná se o největší dopravní stavbu tohoto typu v novodobé historii města Brna. Nová trať nejen zlepší dostupnost sídliště Kamechy, ale také přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě. Obyvatelům této oblasti nabídneme pohodlnější a rychlejší cestování. V současnosti je konečná stanice tramvaje v Bystrci vzdálena od Kamech více než kilometr a obyvatelé musí pro cesty využívat přestup na autobusové spoje. Prodloužení tramvajové trati umožní místním přímé spojení do centra města,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková.

Součástí projektu jsou i úpravy dotčené pozemní komunikace, mosty, přeložky inženýrských sítí a další stavbou vyvolané investice.

Po dokončení v roce 2027 bude Kamechy obsluhovat linka číslo 1.

Tagy Dopravní podnik města Brna DPMB Eurovia CZ Marti Tunnel tramvajová trať Ečerova - Kamechy
23 komentářů