Podepsáno. Škoda odhalila nové jednotky pro dálkové spoje na západ Čech, vyjede s nimi Arriva

Pro Škodu jde o první velkou zakázku pro nadnárodního dopravce.
Společnost Škoda Group dodá celkem 22 nových elektrických jednotek pro společnost Arriva vlaky. Od prosince 2028 vyjedou místo stávajících souprav Českých drah nové jednotky Škoda Group. Kontrakt dnes oficiálně v Praze podepsali zástupci Škody Group a Arriva vlaky, která vyhrála soutěž na patnáctiletý provoz linek Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a R16 Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda.
Kontrakt v hodnotě 300 milionů eur počítá s dodávkou 22 jednotek na 200 km/h. „Je to jeden z projektů, který přispěje ke zvýšení počtu cestujících,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka. Nové jednotky ponesou označení 26 Ev. Pro Arrivu budou třívozové a čtyřvozové, budou dvousystémové. Kontrakt počítá s 16 třívozovými (224 míst k sezení) pro R16 a 6 čtyřvozovými (315 míst k sezení) pro Ex6. Až tři jednotky půjde najednou spojit, vznikne tak vlak s kapacitou až 900 sedících cestujících.
Animace nových elektrických vlaků Škoda pro Arrivu:
Pro Arrivu je zakázka průlomem: poprvé vstupuje do segmentu dálkových elektrických vlaků. „Jde o největší investici, kterou Arriva v Evropě dosud učinila,“ dodal Adamka.
,,Je to pro nás významná zakázka. Je to první zakázka pro nadnárodního dopravce,“ řekl šéf Škoda Group Petr Novotný. Podle něj půjde o typicky český produkt. Vývoj nových vlaků podle něj přijde výrobce na půl miliardy korun. „Osmdesát procent dodavatelů bude z České republiky,“ upřesnil. Škoda na vývoji této jednotky pracuje několik let. Výroba začne příští rok, zkoušky jednotky odstartují v roce 2027.
Arriva se Škodou spolupracuje několik let, Škoda Pars pro dopravce modernizovala jednotky 845 nebo Stadler GTW. Rozsahem je ale tento kontrakt mnohonásobně větší. Arriva se rozhodovala mezi jednotkami od Škody a Stadler Rail. Hodnota kontraktu je zhruba 300 milionů eur.
Ve vlacích bude podle jednatele Arriva vlaky Jiřího Nálevky teplé a studené bistro (pro Ex6), na lince R16 pak rozšířená kapacita pro přepravu jízdních kol. Slibuje také širší sedačky, než jaké jsou ve vlacích dosud. Nová jednotka bude tlakotěsná. „Bude to vlak pro dalších 30 let provozu splňující veškeré požadavky,“ dodal místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák. Sedadla budou od Borcadu.
Nová smlouva je na 15 let, ministerstvo za provoz vlaků zaplatí 3,036 miliardy korun za 15 let. V soutěži byla výrazně levnější než druhý RegioJet a třetí České dráhy. Celkem vlaky Arrivy za patnáct let v tomto souboru najedou 50 milionů kilometrů. Odhadovaná cena byla 8,5 miliardy korun. Arriva na trase očekává na trase několikanásobný nárůst počtu cestujících.
V případě linky R16 budou vlaky končit a začínat v Klatovech. Na prodloužení do Železné Rudy má ministerstvo opci, pokud dojde k elektrizaci trati.