Podepsáno. Škoda odhalila nové jednotky pro dálkové spoje na západ Čech, vyjede s nimi Arriva
Nová jednotka 26 Ev pro Arrivu. Foto: Škoda Group

Pro Škodu jde o první velkou zakázku pro nadnárodního dopravce.
Pro Škodu jde o první velkou zakázku pro nadnárodního dopravce.
Potřebuji neco vysvětlit. Arriva dostane 3mld během 15 let. Jednotky budou stát 7 mld. Není to prodělečný hned na začátku??? Nemám tušení jaký jsou roční tržby na těchto linkách…
životnost vlaků je nejméně 30 let, takže odpisy za 15 let by měly činit jen cca 3,5 mld., zbytek tedy musí pokrýt z tržeb včetně peněz od PID a IDPK za uznávání jejich tarifů
dostane v reálu víc
Problém je v tom, že úředníci na ministerstvu dopravy celou soutěž zvrtali. Takže dopravce si sám určil, jaké budou tržby. V případě Arrivy si řekl 15,6 mld. Kč, ostatní kolem 8 mld.
Pakliže by tržby teoreticky dosáhly výše 0 Kč, dle smlouvy jim stát polovinu musí uhradit. Takže v praxi si Arriva za 15 let může přijít třeba na cca 11 mld. Kč, i kdyby nikdo nejezdil. A jak bylo zmíněno níže, jednotky budou sloužit určitě 30 let.
Ach těch modrých chytrolínů tady🙈🙈 to co si ministerstvo objednalo, to dostane. Za polovinu než jezdí ČD. Jestli to Arriva nezvládne jejich boj. Bude za to někdo zodpovědný. To neni jako u národního dopravce, že to zaplatí daňový poplatník a vše se vesele točí dál. Jen houšť😉 A vy všichni odborníci suďte alespon po roce provozu.
není to jen jejich boj, když se o riziko dělí se státem, ale levněji než čd to bude
Pokud budou jezdit plné, uživí se s pár spoji na komerční riziko i Jančurák
No, snad tam taky bude 1.třída 🙂
Si ten článek přečtěte.
Proč zase jen 3-4 vozovky. Panbože to je tak český, upatlaný řešení. Objednávám vlaky na dálkový provoz tak bych očekával minimálně 5vozový soupravy aby to nahradilo adekvátně interjety.
Kapacitu požadovanou objednatelem tyto jednotky splňují, takže to spíš řešte s MD, jak se k tomu dopočítali.
Typicky budou jezdit zdvojené, resp. 4+3, takže 6 / 7 vozů. Bude možnost spojovat až 3 jednotky a třívozovek bude celkem dost, takže na exponovaných spojích bude třeba i 4+3+3.
Zatím bych se toho nebál. 🙂
Mě akorát přijde škoda, že na kontinentě (na rozdíl od Anglie) neumíme spojovat jednotky tak aby souprava byla průchozí. Tuším že to bude kvůli bezpečnosti strojvedoucího při nárazu…
V Anglii platí stejná 15227 jako tady, platily tam stejné TSI, a před zavedením současných požadavků měla spolu s Fracouzi nejpřísnější požadavky na ochranu strojvedoucího na světě. Průchozí čela tam jsou tradice, protože se nikdy neodešlo od konceptu vozidel ala „842“, kvůli 915 mm vysokým peronům to nebylo potřeba. Velká část nových Anglických vozidel už je ale také nízkopodlažní – ta obrovská díra mezi zalomenou bočnicí a dveřmi + schod je samozřejmě pro dost lidí nepřekonatelná, a s tím přichází do UK kontinentální konstrukce jako je Flirt a další, kde už průchozí čela nejsou ani option (Většina klasických VP konstrukcí… Číst vice »
Celkem 22 jednotek je dost málo, na ztrojování zapomeňte.
„“vlaky na dálkový provoz““:
Uvažované trasy nazývať „dálkový provoz“ chce hodne fantázie.
4 vozová jednotka = 1 IJ
Hlavně, aby tam bylo hodně záchodů. Když to na někoho přijde, bude problém.
Jsem popravdě čekal dvoupatrové řešení, když kalkulaci obhajovali výrazným nárůstem tržeb…
Já též. Nebo šestivozovku. Popsané jednotky překračují zadanou minimální kapacitu kmenových souprav jen o drobné. Jen tedy zamítli posilové dvouvozovky.
Docela by mě zajímalo, kam ty cestující navíc chtějí usadit. InterJet má 283+55 míst (2.+1. třída), čtyřvozová jednotka pro Ex6 má mít dohromady 315 míst. Moc prostoru pro růst počtu cestujících tam nevidím. R16 stejně tak.
4+3(4)+3
Jako že nějaké vlaky ztrojíte a další nepojedou, protože nebude co?
Takže z nástupiště do vlaku schod?
Já tam teda vidím 600 mm, tomu bych schod neříkal.
Pravda, my zdraví si toho skoro nevšimneme a postižení nepolezou, kam nemají.
Tak tak, bez plošiny ani ránu, ještě by nám vozíčkáři lezli do vlaků bez předchozího ohlášení 24h předem.
Osobně přijde, že ta kapacita bude malá. Expresy mají ve špičkách 8 vozů s kapacitou asi 530 míst, rýchliky zase 6 vozů, kde bude zhruba 400 míst a ta kapacita je docela na hraně. Nejspíš tam budou ty jednotky jezdit permanenntně zdvojené, protože samotná jednotka asi nevystačí v žádný čás. Možná dopoledne a pozdě večer, ale tyhle spoje tam bývají dost plné. Pokud budou jezdit zdvojené pořád, tak by dávalo smysl spíš koupit rovnou 6vozovoé a 8 vozové jednotky. Nejspíš by t ovyšlo levněji.
Možná by to vyšlo levněji, každopádně mít více kratších jednotek je flexibilnější na oběhy, posilování spojů, atd.
Pokud ty posily budou. Na Pardubice – Liberec často nejsou. A hlavně skončí kupéčka. 😲😭
základní IC má stejnou kapacitu jako 4 vozová jednotka, a 4+3 má zase kapacitu jako 8 vozů a na dosti spojích jezdí IC samotný, takže vždy ve dvou fakt jezdit nemusí..jen to nesedí s tou 2x vyšší tržbou 🙂
Když se mluvilo o vyšších tržbách, zároveň byla řeč o tom, jak cestující rozloží ze špiček víc do sedel, asi cenovou politikou. Proto jsem čekal větší kmenové soupravy.
tak třeba budou jezdit Ex6 trvale 4+3, jednotky na to vyjdou, na Ex6 jsou potřeba 4 soupravy, takže jim zbývají 2 záložní 4 vozovky a dalších 18 3 vozovek, to i při trvalém ježdění na R16 3+3 vyjde na dalších 8 souprav (to myslím stačí i na Rudu) a dvě jednotky do zálohy
Třívozových je jen 16 …
Jenze ony zdvojene porad nebudou. MD pozadovalo pro R16 min. kapacitu 200 mist – 3vozovka splnuje a o 10 % presahuje, Ex6 300 mist – 4vozovka splnuje a o 5 % presahuje. Dale smlouva jasne definuje, ktere jednotlive spoje, v jednotlive dny v tydnu jak posilit. Nektere nijak, nektere v rozsahu 50-200 mist, coz splni pripojeni druhe soupravy a bude tak moznost efektivne vyuzit zdroje. A soupravy o stejne kapacite, by nabidli i ostatni soutezici, protoze je zde velka pravdepodobnost, ze min. 3 ze 4 soutezicich sli do souteze s jednotkami Skoda. Objednavatel dostal, co si objednal. Lamentovani nad kapacitou… Číst vice »
Souhlas. Jen by mě zajímalo, jak by to objednali ostatní dopravci. Třeba někdo chtěl dvouvozovky …?
lamentování je způsobené vyššími tržbami Arrivy, při současných cenách to znamená 2,3x více cestujících, proto ta diskuze o kapacitě
Vyplývá to ze zadání MD. Kmenová souprava E6 s kapacitou 300, pravidelně posilovaná na min. 360/420/500, kmenová souprava R16 s kapacitou 200, pravidelně posilovaná na min. 250/300/350/400. Plus sezónní posily, které mohou mít nižší kvalitu.
Po tom humbuku jsem také čekal, že tam budou mít kmenové jednotky větší.
Takže objednateli stačí mírně nižší kapacita nez tam jezdí teď. To mi u smlouvy na 15 let nepřijde příliš prozíravé. Stejně tak objednateli stačí, že bistro bude mít k dispozici jen cca polovina cestujících. Stejně tak objednateli stačí že tam nebude žádný dětský oddíl či komfortní místo na kočárky a vozíky. Objednatel byl velmi nenáročný a nabídka arrivy splňuje nezbytné minimum a nenabízí nic navíc.
a co jiného má Arriva nabízet? Soutěž je na cenu, cokoliv navíc vám cenu zvedne a prohrajete..
Ne že by to vypadalo špatně, na rychlíky asi i dobré, styl alá panter, ale na Ex, bych radši viděl koncept InterJet, Comfortjet, celý oddíl a dveře na koncích vozů, a tedy i přechody u dveří, a ne u sedadel, navíc na Ex bych čekal i pojízdný minibar. Za další prostor na kola se zdá menší, než u Interjetu, což vzhledem k množství cyklistů, které jsem na této lince zažil, není taky dobré. A to samé sdružený prostor, zlatý Railjet, Interjet, s oddělenými prostorem, sice se tam vejdou pouze dva kočárky, takže zbytek by stejně musel do toho prostoru pro… Číst vice »
A to nemluvě o prostoru pro kočárky u WC pro vozíčkáře, nebo u průchodu do oddílu, což značně zúží průchozí prostor.
Je představené řešení v rozporu se zadáním objednatele?
Objednatel, pokud by chtěl, mohl provést podrobnější specifikaci, třeba na váš způsob, ale musel by počítat s tím, že každá sranda něco stojí a musel by si za to trochu připlatit.
U nás objednatel na detaily nemyslí a třeba na děti už vůbec ne. Švýcarské IC je úplně něco jiného. Na expresy objednateli v podstatě stačí s rychlíkové jednotky a tak se nemůžeme divit že dostaneme rychlíkové jednotky s velkou sedačkovou kapacitou na malém prostoru.
Arriva se dohodne se Škodou a CD to nedokázali??? To už je snad záměr.
Arriva je soukromá firma, ta se může dohodnout jak chce a s kým chce
ČD se hlavně nedohodly s ministerstvem. Předpokládám, že by braly asi to stejné, i když tam by se musel nejdřív vlastně soutěžit výrobce.
Soutěžily by výrobce úplně stejně jako Arriva. Podmínky byly pro všechny stejné.
Pardon, vlastně ne. Arriva dělala tržní konzultace, ale stejné podmínky pro nutné soutěže výrobců patří až do soutěže o dopravce pro EMU 400 v PIDu.
proč by to ČD nedokázaly? Neřekly s jakými vozy šly do soutěže, regiojet by měl to samé ve žlutém, taky šel s 26 EV od Škody
Asi jde o spolupráci která nějaký pátek funguje je otázka zda ČD netestuje jinde 😂 jelikož je to státní podnik tak asi moc možností nemá. Ostatní mají výhodu že na každé náklady jedou na sebe ČD musí jednat s MD a kolečko papírování ATP můj názor. Každopádně ČD zaspali v obměně vagónů až teď se něco začalo dít
Privatizace ČD a bude klid, budou mít stejné podmínky. Otázkou je, jestli by někdo takový moloch koupil 😉
ČD se neumí dohodnout se Škodou? Slušný vtip:) Na proměnu z EMU na BEMU bez soutěže jste zapomněl?
Kdyby jen tohle. Ale zase jsou zakázky.
Tak na to jsem hodně zvědavý. První dvě věci, co mě s profesní deformací zaujaly je plocha bočnice a délka vozu a jejich vliv na stabilitu proti bočnímu větru. A délka vozu a neexistence zkosení mě zase vedou k tomu, že ty vozy budou dost úzké anebo bude malý příčný chod sekundárního vypružení. Když jsem na videu pátral po zkosení bočnic, tak mě zaujaly relativně vytrčené tlumiče vrtění, takže to nejspíš bude opravdu úzké. No budu s napětím sledovat. 🙂
Vzdálenost čepů i profil kastle na mě působí úplně stejně, jako na panteru, i počet oddílů souhlasí. Skříň tedy bude nejspíš široká stejně (2820 mm) a vystrčené tlumiče vrtivých pohybů jsou taky celkem typický rys všech panterů 2.generace.
Vzdálenost podvozků je podle obrázků o metr delší a vozy s 20 metry mezi podvozky mají často skříň cca 2780 mm širokou a ne zrovna velkorysé příčné vypružení (regio). A to je tedy definice prisma mezi podvozky, převisy budou tady také asi dost kritické při té délce (27,25 m/vůz).
prostě to bude panter jen přehozenej do novýho kabátu a s jinými čely. A zaplatí se schválení na 200, nic víc v tom není
Abych byl upřímný tak jsem očekával na R16 alespoň pětivozovou jednotku. Můj předpoklad vycházel z Arrivou deklarovaným očekávaným nárůstem počtu cestujících. Kdy dvě pětivozové jednotky by mi přišli jako optimální a dostatečný. Při maximálním spojení tří čtyřvozových jednotek mi, při vysoutěžené cenně, přijde zvláštní platit třikrát tolik lidí (minimálně do toho bistra) a ne jen dvakrát. Nebo to skončí tak, že bistro bude funkční jen v jedné soupravě a zbytek bude mít smůlu. Ale jednotky vypadají fajn. A odpovídají tomu, že se jedná o „dálkovou“ linku. A i docela věřím, že je Škoda dokáže dodat včas jelikož minimálně na prototypu… Číst vice »
bistro bude jen jedno, čtyřvozových bude jen 6ks a potřebu máte 4ks, což je trochu debilní systém, protože se připravují o kšefty, když už tam ten personál do bistra budou mít, kdokoliv kdo se nerozmyslí předem, že bude chtít využít bistro a dostane se do posilové jednotky, bude mít po trase smůlu a nebo přebíhat, to ale nemusí najít místo. To mi přijde jako selhání obchodního modelu. Alespoň z mojí osobní zkušenosti nakonec v bistru/jídeláku skončím i když jsem to původně třeba neplánoval, být to v jiném voze(jednotce), tak se na to vykašlu.
Z té vizualizace přímo křičí neschopnost navrhnout nepřímé osvtělení interiéru. Z interpanteru to tedy přebere tu přesvětlenou ratejnu?
Přesně. To je taky něco tak ukrutnýho. Fakt my se to nenaučíme dělat ty vlaky.
My? Vy konstruujete ve škodovce vlaky?
Další zajímavostí kontraktu je penalizace za pozdní dodání jednotek, které se rovná zrušení kontraktu.
Zrušení s výrobcem, nebo ministerstvem?
tak to je dosti zajímavé
At rozvíjíme diskuzi – Škoda u 26 Ev uvádí, že podvozky jsou na 230 km/h. Možná konkurence pro RailJet NG? 🙂
A nejedná se o „konstrukční maximální rychlost“ nebo jak se to opravdu nazývá?
Tedy když má jednotka (nebo v vašem uváděném případě podvozek) dostat certifikaci na 200 km/h tak musí zvládnout rychlost vyšší tedy 210 nebo 220 (nevím jaká je tam přesně tolerance)?
Taky mě to napadlo, ale otázka proč by se tím Škoda chlubila.
Pro tu certifikaci platí, že ten vlak musí bezpečně zvládnout rychlost o 10 % vyšší. V případě jednotek pro rychlost 200 km/h musí být reálně postavený min. na 220 km/h.
Škoda podvozky vyrábí, zřejmě budou podobné jako v comfortjetech, které jsou na tuto rychlost schválené.
Podvozky Comfortjetů ale vyrábí Siemens, nebo ne?
Nesmírně mě zaujaly termíny Studené a teplé bistro… To jako v jednom bude vedro a ve druhém zima 😂? Jinak vážně – jako doplňkové občerstvení fajn, ale na to by možná stačilo instalovat automaty s občerstvením… Ten sortiment v bistru se asi moc lišit nebude… A platit obsluhu plus ubytování, to jaksi není legrace… Otázkou budou ceny… A i to „teplé“ bistro budou zřejmě mikrovlnné speciality… Neznám prostorové rozvržení, vybavení kuchyně, sortiment a ceny, takže nevím, co si o tom myslet, ale velké to zřejmě nebude… Uvidíme
Bistro – dost široký pojem. V podání JLV je to taková „skoro restaurace“, to bych vůbec s nějakým automatem apod. nesrovnával.
Ovšem u JLV jsou i ta příšerná bistra ze skleníků (jižní a valašský expres) přes půl vagónu… To tady fakt asi nehrozí…
Podívejte se např na SOB ve Švýcarsku. Automat, kávovar a možná tam bude mikrovlnka pro hotovky.
No vždyť přesně to mám na mysli… Ovšem stejně tam bude muset někdo být, s někým se střídat, někde odpočívat…
Ale taky to nejezdí jako IC ale jen jako IR, tedy ne na expresech, ale na rychlících.
JLV v bistrech taky má veškerou nabídku předem připravená jídla, která se hodí do konvektomatu. Ostatně jako v letadlech.
Toto vůbec nemusí být špatné a bude záležet jen na tom, kdo bude dodavatel cateringu.
A taky jaká bude cenová strategie.
Ale o tom žádná, jenže na to potřebujete pár lednic, možná i mrazák, a určitě skladové plochy na pití… No a tam jde právě o tu velikost prostoru… Myčka evidentně nebude třeba, jelikož to bude vše na plast, ovšem zase ideálně oddělený prostor na odpadky, určitě kávovar, místo na konvici a výdejní místo, možná i pípa, se kterou jde zase ruku v ruce prostor na sudy.. jak říkám – uvidíme…
A ono jak ve kterém bistru … S bistry v ComfortJetech máte v zásadě pravdu, tam není ani plotýnka, ale stará bílá bistra (na Polsko), slovenská bistra (večerní Budapešť, ráno zpět) a bistra ze skleníků mají aspoň dvouplotýnky a normálně naživo se dělaj mj í vaječná jídla či anglická snídaně…
Místním diskutérům se skutečně nikdo nezavděčí. Jednotky lze spojovat, tudíž se dá hýbat i s kapacitou. A kdo z Arrivy tvrdil, že musí být nárůst cestujících, aby se naplnily tržby? Tady opravdu je každý odborník na slovo vzatý, od provozu přes ekonomii až po vývoj vlaku. A proto je česká železnice tam kde je, protože evidentně někdo tyto odborníky poslouchá.
Za mě ten vlak vypadá dobře, jak zvenku, tak uvnitř. A vše se ukáže, až začne Arriva jezdit.
tvrdila to samotná Arriva a Adamka to zmínil opět i dneska..to vám trochu nevyšlo
Adamka rekl, ze se ocekava narust. Ne ze musi byt. V tom je ten rozdil.
Rád jezdím s ČD a stejně tak rád budu jezdit do Chebu s Arrivou. Arriva vyhrála zakázku a to je prostě fakt. Že bude souprava od Škody je bonus. Nicméně problémem na této trati není design vlaků nebo pohodlí cestujících, nýbrž problémy vyplývající z trasování trati v kritických místech. Klasikou je okružka podél Berounky z Prahy do Berouna, to snad časem vyřeší chystaný tunel, ale hlavně jednokolejný úsek mezi Stříbrem a Planou u ML. Sice na pohled krásná krajina, ale časté problémy, výluky, standardně pomalá jízda, chybějící internetový a telefonní signál. Nové vlaky od Škody možná vyřeší ten internetový signál,… Číst vice »
Z Karlových Varů jezdí autobusy přímo na letiště a jsou tam rychleji než vlak z Chebu do Prahy.
Olšová Vrata ✈️
V údolí Mže už jsou postaveny nové stožáry pro GSM-R (ETCS) i „civilní“ operátory, aby nedocházelo k výpadkům signálu pro cestující. Mezi Mariánskými Lázněmi a Plzní hl.n. jezdím jak Interjetem s Vectronem, tak i Pantery a musím uznat, že dynamika jízdy v Panterech je slušná, s 10 zastávkami zvládá danou trasu o 8 minut déle než expresní vrstva se 3 stanicemi. Držím palce, snad jsou z NIM expresu dostatečně poučeni.
kolik je tam turnusová potřeba souprav? Protože mě teda nepřijde moc reálné, že by se 4 a 3 vozovýma jednotkama dostaly kapacitu na 2x více cestujících
Tak já předpokládám, že jejich očekávaný nárůst cestujících není od prvního dne. Pokud se potvrdí jejich kalkulovaný trend růstu, jistě jim nebude bráněno přiobjednat další jednotky, ne?
no v jejich modelu to je od prvního dne 🙂
Předpokládám, že ve špičkách se bude v Plzni spojovat/rozpojovat.
„Provozní koncept nezahrnuje prodloužený pobyt linky R16 v železniční stanici Plzeň hl.n. pro potřeby odvěšování a přivěšování posilové kapacity. S ohledem na okrajové podmínky konstrukce jízdního řádu neobsahuje systémová jízdní doba v úseku Rokycany – Chlumčany u Dobřan dostatečnou rezervu a Objednatel proto takovou manipulaci v železniční stanici Plzeň hl.n. vylučuje.“
Čistě designově mě nová jednotka 26 Ev (navíc s přihlédnutím ke skutečnosti, že se na ní ve Škodovce dělá drahnou dobu) úplně neuhranula a třeba Pesa se mi líbí o něco víc (Poláci navíc už nějaký ten pátek makají na nové jednotné designové linii ,pro všechny vlakové řady, takže mají oproti Škodovce vlastně náskok), ale samozřejmě uznávám, že design je čistě subjektivní věc, a pro Škodovku jde nepochybně o vykročení správným směrem.
Mně to na první pohled přišlo skoro jako Pesa 🙂 Možná trošku konzervativnější.
No vidíte, a já si při prvním pohledu bez čtení článku říkal, že hodili objednávku do Stadlera.
Na internetu je i další vizualizace čel, viz https://www.skodagroup.com/admin/wp-content/uploads/2024/09/Singledeck-Mulitple-Unit-26-Ev-EN.pdf
tohle je ale starší varianta..tyhle čela bude mít možná jen 22 EV tedy EMU 400. Tohle je varianta s kterou šel do soutěže regiojet
Přemýšlel už někdo jak se bude jezdit na Železnou Rudu?
Co takhle dočíst článek do konce?
S přestupem (do elektrifikace), zadávací dokumentace s tím počítá.
Možná po kolejích jako doposud
Nějak mi tu chybí typické výkřiky, které se objevují vždy, když se jedná o ČD: 1. Proč kupují něco, co je na papíře? Proč hlupáci nekoupí osvědčený (Kiss, Desiro,…doplňte dle vlastního uvážení). 2. Přímě osvětlení? Který blbec to navrhnul a který to schválil? Vedení jezdí v autech a pak to dopadá! 3. Bistro v prostoru pro cestující? To máme čuchat smrady i když nic nejíme?! 4. Proč je bistro na stojáka?! Není nad klasický jidelní vůz. Hamba! 5. Proč nejsou prostory pro děti odděleny od ostatních? (viz vizualizace) 6. Proč nesedí sedačky k oknům? (viz vizualizace) 7. Vždyť je to… Číst vice »
Nemyslím si, že by tyhle výkřiky primárně proudili od chronických ČD-haters (kterých tu jen pár), ale od univerzálních fandů DBL. Ostatně nemám dojem, že by ve zdejší obsádce byla Arriva nějak oblíbený dopravce 🙂
Na rozdíl od lokomotiv či původních regiopanterů pro ČD, které byli sotva nakresleny v obrysech, Škoda nyní pracuje na vývoji několika prototypů (jednotky pro dálkové vlaky na 200 km/hod, jednotky s kombinovaným pohonem (elektrika/diesel), jednotky pro příměstskou dopravu EMU400).
Vychází to z toho, že nyní vydělávají a mohou investovat do vývoje a také protože dopravci mají konkrétní požadavku na parametry a funkčnost technologií.
Ještě mi vypadl ten nejdůležitější bod:
10. Proč to ku*va nemá alespoň několik kupé a byznys třídu! Podívejte se k (doplňte dopravce dle vlastního uvážení). To zase navrhoval nějaký hlupák, co tomu nerozumí!
Kupé snižuje kapacitu, pro dosažení kapacity by bylo potřeba více vozidel = dražší.
To prosím vysvětlujte těm, co to tady naposledy vykřikovali u představení InterJetu/ComfortJetu. Bylo jich tady docela dost. 🙂
Bod č. 5 je ale plně platný. A to mám děti ráda.
Ví se něco u R16 na Železnou Rudu? Co tam bude jezdit? Popřípadě pokud počítají s elektrifikací.
To se mám pocit zatím nějak neřeší, čeká se na elektrifikaci? Přímého spojení Praha – Špičák – Železná Ruda je škoda. V zimě ho využívá velké množství lyžařů, Vlak staví ideálně kousek od vleku. Nutným přestupem v Klatovech nebudou lyžaři či rodiny s dětmi se spoustou zavazadel potěšeni, část jich pak možná zvolí jinou dopravu. Díky slevě ČD Ski na vleky to je i finančně výhodné a dlehčuje to provozu na silnicích a kapacitě parkovišť. Inu, ,,pokrok“ nezastavíš. V létě je to obdobné s cyklisty.
Elektrizace z Klatov do Alžbětína se už projektuje, zakázka je již delší dobu vysoutěžena. Mělo by jít o prostou elektrizaci, tak to snad půjde docela rychle. Snad se při výlukách pro elektrizace opraví i dosud neopravené mezistaniční úseky. Stanice jsou všechny už po rekonstrukci.
No, nevim… trivozove s bistrem jsou divne, to bych spise nakrmil damoobsluznymi automaty na sendvice, kafe a vody… ty muzou defacto vyuzit kdekoliv… ale na ex bych cekal ucelenejsi delsi jednotku s bistrem, 1 a 2 tr., mozna i premium tridu a vice vozy, 5-6 vozovou, kterou doplni mozna posila s 3 vozy, ale spojene jednotky nejsou pruchozi…
Trochu jsem si pro sebe počítal: Pokud v těch 7 mld. Kč není servis – to jsem se nikde nedočetl (?) – tak cena při 20 jednotkách vychází na 350 mil. Kč na jednu jednotku, přitom celková sedačková kapacita 20 jednotek činí 4 844 míst = cca. 1,45 mil. Kč na jednu sedačku (= 7 mld. Kč děleno 4 844 místy). FlixTrain a DB kupuje v dálkovce ICE-L, kdy jedna jednotka má 562 sedaček = to znamená, že kdybych místo jednotek od Škody kupoval ICE-L, tak pro tyto dvě linky by mi stačilo cirka 4 844 : 562 = 9… Číst vice »
A vy byste jako s těmi méně jednotkami vyjezdil daný JŘ? 😉
Cena ICE-L je možná bez lokomotivy
Wow! Hodně se mi to líbí. Vlak budí na první dojem respekt.
Poznámka pod čarou: Škoda dvorní dodavatel ČD, Škoda brzo dvorní dodavatel RegioJetu, Škoda dodavatel tohohle, kdy zazvoní telefon u Leoše?
U Leoše je jedním z akcionářů (přes prostředníka) CAF, takže uvidíme, kam se tahle společnost bude vyvíjet 🙂
Taky jsem někde četl, že prý se mají vlaky nakupovat výhradně přes Renfe
Za mě velký pokrok, oproti tomu co aktuálně u R16 vidím, viz souprava, kde ještě se dosud dají potkat v mimořádných řazeních Bdsee a AB³⁴⁹, což už nepovažuji za vozy vhodné do 21. Století
a co čekáte, že pojede při mimořádnostech od Arrivy? Máte dvě možnosti buď nic a nebo 845..
RegioJet se na jednoho dodavatele rozhodně fixovat nebude. To tady zaznělo už několikrát.
Takže 16 třívozových (224 míst k sezení) pro R16 a 6 čtyřvozových (315 míst k sezení) pro Ex6, třívozové na Ex6 jako posily.
https://www.youtube.com/watch?v=so3txukGU4s
315 míst na Ex6 je žalostně málo, dokonce 315+224 je příliš málo a pokud si představují velký nárůst cestujících i 315+315 by bylo podle mě na hraně. Ale upřímně, ComfortJet má 555 míst k sezení na devět vozů, docela by mě zajímalo jak nacpou 315 míst do čtyřech jednopatrových vozů, komfortní svezení to asi moc nebude.
Lze spojovat až tři jednotky
A nebude jich málo, když je pospojují? Kolik je turnusova potřeba?
Ze zadávací dokumentace vychází:
Ex6 – 4 soupravy
R16 – 6 souprav
Co bude potřeba navíc záleží na spolehlivosti.
Tak to bude asi nějaký lepší provozní koncept, teď má Ex6 2h takt, 3h jízdy+na každém konci 1h stání, na to rozhodně 4 soupravy nestačí…
Proč? Doba oběhu 3 + 1 + 3 + 1 = 8 hod, což při taktu 2 h jsou právě 4 soupravy. Celkem bude 6, takže 4 kmenové + 2 záloha / posila.
Na posily budou ty třívozovky, kterých je docela dost – celkem 16 kusů, takže i při plném zdvojování R16 zbydou 4 na posily a zálohu.
S jednotkami se dá snadno spojovat/rozpojovat, takže posily můžou jezdit jen např. Praha – Plzeň. V tom případě by na běžnou posilu stačily 2 jednotky a k dispozici jich bude minimálně 6 (4x 3v + 2x 4v).
No, já umím počítat, na R16 to na oběhy vychází podobě, jen s 1hod taktem. Reagoval jsem na předchozí diskusi, kde kdosi odhaduje malou kapacitu a jiný nabízí spojování až 3. Reálně to prostě vychází na sólo jednotky + sem tam nějaká posílená… Tedy 3 spojené asi v provozu neuvidíme…
Ale všichni podle vyznavačů liberalizace hrozně ušetřili 😀 komfort neni podstatny
IJ má 338 míst + posilové vagony, takže 315+(224) mi nepřijde nic špatného, více jak 3 vozy k IJ snad nikdy nejezdí, jen to trochu nesedí s tím nárustem cestujících
R16 = třívozové
Ex6 = čtyřvozové
Respektive přesněji cituji z tiskové zprávy:
Třívozová jednotka nabídne 224 míst k sezení a určena je především pro linku R16 Praha – Beroun – Plzeň – Klatovy a jako posila pro linku Ex6 Praha – Plzeň – Cheb. Bude mít rozšířený prostor pro přepravu jízdních kol a občerstvení na palubě zajistíme pomocí automatu i s teplými nápoji. Čtyřvozová jednotka bude mít 315 míst k sezení, včetně první třídy, pro kterou je vyčleněn celý jeden vůz. Během cesty bude možné se občerstvit v bistro oddílu.
Třívozové a čtyřvozové? To je vtip? Na Ex6 museli nahradit sedmivozové Pendolino ComfortJetem protože prostě kapacitně nestačilo. Teď tam jezdí 6 – 9 vozů, pokud očekávají navíc nárůst cestujících (viz jejich odhad tržeb), tak to chtějí jezdit se třemi spojenými jednotkami? To tam budou tři bistra?
Předpokládal bych, že tří na R, čtyř na Ex a víc třívozových jako posila Praha – Plzeň. A sedmivozová souprava má díky uspořádání sedaček vyšší kapacitu, než Pendolino. Ale jestli to takhle bude stačit? Toť otázka 😄
Ta sedmivozová souprava by teoreticky měla mít stejnou kapacitu jako devítivozový ComfortJet, ale něco mi říká, že budou ty dva vagóny někde chybět.
Odečti 4 kabiny strojvedoucího.
Jen 3. A přičíst 11 WC, 8 mezer pro nárazníky, kousek z 11 dveří a asi třičtvrtě metru na vůz, kino, snad police na bagáž…
Tak zase nebudeme se tvářit, že pendolino bylo standardem pro linku Ex6. Kmenová souprava je tam InterJet s kapacitou 330 míst. Ostatně i to (sedmivozové) pendolino má kapacitu pouze 331 sedadel.
No a to mi právě není jasné, jaktože čtyřvozová jednotka s dvěma kabinami pro strojvedoucího má mít prakticky stejnou kapacitu jako pětivozová souprava bez lokomotivy (InterJet).
Pendolino je samozřejmě kapacitně uplně mimo, ale pořád je relevantní říct, že 331 sedadel bylo příliš málo o víkendech tam momentálně jezdí ve špičce 555 sedadel.
Tak ono má InterJet oproti této prezentované jednotce „nevýhodu“ ve 2 menších dveřích na každé straně vozu. A od dveří než se „dostanete“ k sedačkám, tak je tam dost prostoru, kde je cokoliv jiného, jen ne sedačky pro cestující. Navíc ten „úžasný“ info desk v InterJetu. To mohlo být několik sedaček navíc.
Zas ta čtyřvozová jednotka má jen 4 dveře (a tedy 4 nástupní prostory), Interjet ve většině vozů dvoje, a posilovky taky jezdí vozy s dveřmi na obou konci.
Jenže to pendolino jede z Moravy a možnost jet bez přestupu byla atraktivní. Tohle skončí a tranzitáři ubydou.
Nejezdí náhodou trasa Bohumín – Františkovy Lázně ČD na komerční riziko?
Ano, lze očekávat spojování jednotek. A samozřejmě nikde není psáno, že při výrazném nárůstu cestujících nepořídí další, ne? Je asi jasné, že s nárůstem kalkulují v nějakém časovém úseku, určitě ne od prvního dne.
tři bistra tam nebudou, protože 4 vozová jednotka s bistrem bude na soupravě vždy jen jedna, bude jich 6ks a potřeba jsou myslím 4ks na vyježdění, zbytek bude 3 vozovka, takže maximum možné bude v reálu 4+3+3 tedy 763 míst k sezení, což je více než nabízí CJ, možná v neděli a pátek pojedou někdy 2×4 vozové na jednom spoji, pokud budou zrovna fit, takže teoretické špičkové maximum by mohlo být 4+4+3 resp. 854 míst k sezení. Ale reálně neočekávám nějaké monstr soupravy a pravidlem bude spíše jen 4+3 tedy 539 míst k sezení, což je srovnatelné s CJ (555)… Číst vice »
Takže když budu sedět v jiné jednotce, kde nebude bistro, tak mám smůlu?
Já bych to fakt viděl maximálně na ty prodejní automaty.
Což mi upřímně přijde jako „obchcávání“ zadávací dokumentace MD. Kdy na spojí sice občerstvení bude, ale jen pro „vyvolené“ na správném místě. Podobně jako u RJ si objednat mohou jen ti s jízdenkou RJ a ne třeba IDS.
to asi podmínky budou umožňovat, ale tímhle je dopravce sám proti sobě, když už to bistro tam bude a bude tam i personál, což obojí jsou nemalé výdaje, tak by mělo být v jeho zájmu oslovit co největší okruh osob, takhle kus lidí nechá na ocet a lidi nutí už vybírat dopředu místo dle služeb, ale pro cestující co si budou chtít dát něco během jízdy a budou sedět jinde ta služba nebude dostupná
Občerstvení bude všude, jen podle jednotky bistro nebo automaty. Asi by mi přišlo logický, aby čtyřvozovka s bisterm jela až do Chebu a třívozovka s automaty jako posila do Plzně a tam se odpojila. Ale samozřejmě je to jen nápad. Jak to maj skutečně vymyšlený se uvidí, až to rozjedou.
Překvapuje mě stejně, že se spíš vyplatí mít hodně krátkých jednotek než méně delších, které by holt na pár spojích jely poloprázdné. Těch čel navíc, to určitě taky dost stojí, neprůchozí soupravy, takže část cestujících nebude mít k dispozici to bistro…
taky mě to hodně překvapilo, čet navíc asi nebude, stejně by na 6/7 vozů byly min dvě osoby, takže tady to bude osoba na jednotku, spíše se budou okrádat hlavně o kšefty v bistru, pochybuju, že kvůli tomu budou lidi přebíhat a na dost lidí, kteří budou chtít i plánovaně bistro využít už se nemusí ve špičce dostat nebo jednotka s bistrem bude obsazené, tohle fakt nechápu, ale ono v reálu bude jezdit spíše jen jedna jednotka, stačí se podívat na současné provozy arrivy, kdy se velice často jezdilo a jezdí pod základní kapacitou tj, jezdí solo 845 i tam,… Číst vice »
„To tam budou tři bistra?“:
Áno, budú. Choďte sa pozrieť ako jazdia spojené 2 RailJety OeBB v AT, alebo spojené 2 TGV vo FR.
Troje malý jednokřídlý dveře mi přijdou subjektivně málo, ale je pravda, že jsem dva lidi zaráz z Regiopanteru vystupovat vlastně neviděl.
Myslím, že jedny dveře v nízkopodlažní části dokážou odbavit cestující stejně rychle, než dvoje se sechody.
Byť jednokřídlé, tak mají na šířku 1300 mm, tj. stejně jako dvoukřídlé např. v Elefantu. Jedny dveře na vůz jsou v dálkovce standard – vzhledem k menšímu počtu zastávek není rychlost výměny cestujících úplně zásadní a kapacita navíc se hodí.
Ať už „typicky český produkt“ znamená cokoliv, přeju Škodě i Arrivě (a zákazníkům) plný úspěch 🙂
Jdu koupit popcorn a sledovat komentáře 😁
😀
Jen nerozumím tomu proč je kontrakt tohohle typu na 15 let. Když jsou nové soupravy tak dává smysl mít kontrakt buď na celou dobu jejich životnosti jako se chystá v Praze, a nebo kontrakt na 15 let s opcí na dalších 15, pokud se dopravce osvědčí a nebudou s ním problémy. Ale přesoutěžovat to v polovině životnosti nedává smysl.
15 let je jakési „zákonné optimum“ – těch 30, jako má Praha, se musí hodně dobře odůvodnit.
Přesoutěžení po 15 letech není problém, takové smlouvy obsahují závazek prodeje vozidel případnému jinému dopravci, což je pro prvního dopravce výhodné a neohrožuje to jeho představu o financování, výnosech atd.
No ale pak tu máme i ty tarifní záležtosti. Já si čím dál tím víc říkám jaký smysl má v tomhle systému si hrát na tarify dopravců (snad vyjma skutečně dálkových mezinárodních spojů), když linky jsou stejně dotované tak jako tak. Tohle za mně začíná přerůstat únosnou mez – cestující by neměli být obtěžováni tím, že tu či onde zrovna vyhrála výběrko na dopravce společnost X nebo Y, muset řešit jak a kde se zrovna teď na dané trasy lístky kupují atd.
To je ale zase úplně jiný problém, než délka smlouvy. Za 15 let života lidského se toho dost změní, často včetně trasy a frekvence dojíždění a tarifu, takže úplně nevidím souvislost mezi 15 a 30 let.
Tarifní džungle je problém, ale to má v rukou ministerstvo dopravy, ne jednotliví dopravci. Snad časem dospějeme k nějaké centrální nákupní aplikaci.
Tak IDOS už jako to jednotná aplikace funguje. Spokojeně vám prodá dvě vázané jízdenky dvou dopravců na spojení s čtyřminutovým přestupem. Co právo z přepravní smlouvy při ujetí přípoje? Předpokládám že nic, protože jsou to dvě samostatné přepravní smlouvy a že jsem se u té druhé včas nedostavil k odjezdu je pouze můj problém. To není moc prozákaznické a někdo se s tím může chytit i do pasti.
Ano to je přesně jeden z důsledků naší šilené liberalizace
Otázka je, že IDOS o totmto důsledku při nákupu neinformuje. V případě soudu asi myslím, že by cestující měl proti idosu docela šanci. Ale dokud není žalobce…
Centrální aplikaci už máme, jen je vychvalovaný český státní tarif s anglickým názvem OneTicket pro cestující výrazně dražší než tarif ČD či jiných dopravců. Nezná skupinové slevy, víkendové jízdenky, věrnostní program atd. Co ušetří stát objednáním vlaků u jiných dopravců, to zaplatí navíc cestující.
Jenže to je všechno schválně, aby OneTicket „nekanibalizoval jízdné dopravců“.
Tak ono by úplně nedávalo smysl, aby univerzální jízdenka byla levnější, než jízdenka s omezenější využitelností..
Zajímavé, že IDS levnější být může….
Lístky se kupují pořád stejně. http://www.oneticket.cz
Souhlas v Praze se obavam vysledku, ktery tu pak muze byt 30 let… kdyz dobry, tak to bude vyhra, kdyz spatny, tak tri dekady problem…
Už těch 15 let je dlouhá doba za kterou se může změnit hrozně moc, na ještě delší dobu může soutěžit jenom jasnovidec nebo blázen.
Vlaky PID 30 let …