Podepsáno: Muzeum koupilo od drah 66 historických vozidel. Nejstarší je cisterna
Nejstarším vozidlem je třínápravová cisterna z roku 1881, kterou muzeum označuje jako „dar z nebes“.
Po letech příprav byl dnes podpisem smlouvy završen převod desítek historických železničních vozidel z Českých drah na Národní technické muzeum (NTM). Smlouvu podepsali šéfové obou organizací Ivan Bednárik (ČD) a Karel Ksandr (NTM). Sbírka muzea se díky ní rozroste o desítky exponátů.
Uzavřená smlouva zahrnuje celkem 66 položek, z toho je 18 hnacích vozidel, 17 osobních vozů, 27 služebních, poštovních a nákladních vagónů, několik vozidel pro údržbu železniční infrastruktury. „Pro Národní technické muzeum je to završení dlouhodobého plánu na doplnění sbírky kolejových vozidel, který má počátek již v roce 2006,“ uvedl Ksandr. Finální seznam mělo muzeum hotový v polovině roku 2019, kdy také získalo od ministerstva kultury na akvizici peníze.
Všechna vozidla již byla muzeu předána (některá jsou v jeho depozitáři už delší čas). Muzeum za vozidla z let 1881 až 1976 zaplatí přes 21 milionů korun. „Jde o vozidla, která zastupují významné řady lokomotiv a typy vozů charakteristických pro naši železnici. V našem vozidlovém parku a sbírce Centra historických vozidel v Lužné u Rakovníka se zachovala v několika exemplářích nebo nezapadají do naší sbírkové koncepce, proto je můžeme předat do péče Národnímu technickému muzeu, aby tu zůstala pro budoucí generace,“ řekl Bednárik.
Převáděná vozidla jsou různého stáří, určení i stavu. Na seznamu je například slavná československá dieselová lokomotiva T669.0069 (Čmelák), elektrická jednotka EM475.1 (přezdívaná pantograf, panťák či emilka) nebo úzkorozchodný osobní vůz Balm/ú 656 z roku 1966, který je posledním typem železničního vagonu vyrobeným v ČKD Tatra Smíchov.
Na seznamu je i torzo nejstaršího dochovaného motorového vozu M220.104 z roku 1927, který pochází z úplných počátků motorizace železničních tratí v Československu, nebo klasická lokálka 810 ze 70. let. Nejstarším vozidlem souboru je třínápravová cisterna na přepravu lihu z roku 1881, kterou muzeum v materiálech označuje jako „dar z nebes“.
Nejdražší je zmíněný pantograf, za který muzeum zaplatí 2,299 milionu korun. Seznam vozidel s podrobným popisem má deník Zdopravy.cz k dispozici. Sbírka muzea se tím výrazně rozroste, dosud čítala 165 vozidel.