Podepsáno. Expresy a rychlíky na západ převezme od prosince 2028 Arriva

Pro Arrivu jde o zatím největší kontrakt, který na české železnici získala. Podmínkou jsou nové vlaky.
České dráhy definitivně přišly o další velký provozní soubor. V prosinci 2028 je vystřídá na lince Ex6 z Prahy do Chebu přes Plzeň a R16 z Prahy do Klatov a Železné Rudy přes Plzeň společnost Arriva vlaky.
Ministerstvo dopravy dnes s dopravcem podepsalo smlouvu, podle které má Arriva vyjet s prosincovou změnou jízdního řádu 2028/29. Pokud by se podpis o pár dnů zdržel, Arriva by podle podmínek vyjela o rok později a ministerstvo dopravy by muselo o rok prodloužit stávající kontrakt s Českými drahami. Dokument je již v registru smluv.
Arriva zatím neuvedla, s jakými jednotkami na podepsané výkony vyjede, podle podmínek smlouvy musí jít o zcela nové vlaky. „Jsem rád, že padlo definitivní rozhodnutí a mohli jsme podepsat smlouvu. Tím naplno rozbíháme celý projekt, abychom mohli v prosinci 2028 vyjet s moderními vlaky z Prahy na západ Čech. Finalizujeme nabídky dodavatelů nových vlakových jednotek, které splní podmínky výběrového řízení. Budou nízkopodlažní, klimatizované a na rychlost 200 kilometrů v hodině,“ uvedl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.
Nová smlouva je na 15 let, ministerstvo za provoz vlaků zaplatí 3,036 miliardy korun za 15 let. V soutěži byla výrazně levnější než druhý RegioJet a třetí České dráhy. Celkem vlaky Arrivy za patnáct let v tomto souboru najedou 50 milionů kilometrů. Odhadovaná cena byla 8,5 miliardy korun.
Právě nízká cena byla důvodem sporů o vítěze soutěže, zpochybnily ji RegioJet i České dráhy. Ty dotáhly spor až k Úřadu pro hospodářské soutěže, ten minulý týden zamítl i rozklad státního dopravce.
Pro Arrivu jde o zatím největší kontrakt, který na české železnici získala.
České dráhy prohrály boj o vlaky z Prahy na západ, ÚOHS potvrdil vítězství Arrivy