Podepsáno. ČSA pořídí čtyři Airbusy A220 a tři A321XLR, skončí s ATR
A220-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: Airbus
České aerolinie zařadí do své flotily dva nové typy letadel. S Airbusem se firma dohodla na pořízení celkem čtyř A220-300
Používám ČSA jako z nouze ctnost tam, kde to jinak nejde, protože tam nikdo jiný nelétá (nebo nelétá ve vhodný čas). Letos jsem několikrát v různé dny letěl PRG-BUD nebo opačně. ATR-72 bylo vždy plné, s výjimkou těch 4 business class sedadel. Vždy na palubě polovina občanů USA/Izraele (což sice moc nechápu, ale je to fakt) a zbytek kupodivu převážně Češi. A ještě se podívejte, kdo cestuje EC vlaky v této relaci a hodně lidí jezdí auty pod dálnici. Dokud nebude cesta vlakem Praha hl.n. > Budapest-Nyugati pu. trvat 4 hodiny, tak má letadlo co nabídnout. Chce to ale vhodnější,… Číst vice »
cena zpatecky pod 2 tisice u csa vam prijde velka?
Aktuálně v týdnu od 4.11.2019 (až na jednu malou výjimku) je cena PRG > BUD 3410 CZK až 3875 CZK. Pochopitelně je třeba brát Economy plus srovnatelný s Eurowings Smart. Za tak krátkou trasu je to dost. Pokud by cena s kufrem byla standardně v úrovni do 100 EUR (2550 CZK) a letový čas od gatu ke gatu 1h05, tak by byl potenciál linky úplně jinde.
tak ale to je bezne, ze letenky „na pristi tyden“ jsou drazsí.
mimochodem, ten váš slavný germanwings má na ten vami zminovaný týden ceny do DUS kolem 5000 za nejlevnější tarif
čsa má tu budapest ve stejném období za 3500. a mimochodem, v tom týdnu po 4.11 je čsa levnější i do toho dusseldorfu.
má smysl debatovat s někým, kdo tady argumentuje a srovnává ceny letenek, ale naprosto netuší, kolik ty letenky na jím argumentovaný termín, stojí? 😀
Kdy jste proboha viděl u ČSA zpátečku pod 2 tisíce? Budapešť jsem viděl úplně nejlevněji za 1150 jedním směrem, přičemž na zpáteční cestu (v podobném termínu) tam za 1150 nikdy nic nebylo.Vždycky to absolutně nejlevněji vycházelo tak na 2700 Kč (přes 100 €).
od poloviny ledna 2020 je tam spousta kombinací s cenovkou 1972, a to na velké rozmezí cest, od 2 do třeba 7 dnů pobytu, na celé jaro.
v první polovině ledna je to už probrané, ale i tam jsou některé termíny za 1972
(jen dodám, že teda po proklikání celé rezervace je to za 2242. rezervacni system mi ukazuje ceny bez servisního poplatku čsa 😀 .. nicmene, porad je to o dost méně, než 2700 🙂
Dvakrát do stejné řeky nevstoupíš. Kolik je to le, co prodaly ČSA svoje velmi ceněné sloty v New Yorku? Deset? A chtějí se na tento trh vrátit úzkotrupým A321XLR ? Ne, že by mně Lufthansa zrovna neposlala nabídku leden a únor za 10 tisíc v časech, které ČSA i kdyby létalo 2x denně nabídnout nebude moct, navíc spíše než JFK to bude Newark v New Jersey. Divil bych se kdyby byznys ČSA nebyla na úrovni Premium economy, neb byznys mušle s rovnou postelí nabízí v A321XLR jen Le Companie a to jen díky tomu, že celé letadlo je v byznys… Číst vice »
zkuste to jeste jednou .. a česky 🙂
Pane Kudela, co je to podle Vás jako CEO ČSA „dlouhý let“? Myslel jste tím „dálkový“ let?
Dlouhý let je, když předtím hodně dlouho čekáte na odlet…protože Vaše aerolinka je 163. ze 166 v žebříčku dochvilnosti.
A ještě jsem zapomněl. Jaký bude pravděpodobný scénář, když flotila ČSA bude pouze velikosti 10 letadel (neberu v potaz, že dojde k navýšení sedačkové kapacity):
1. Stávající síť destinací (počet destinací) bude stejná – pokrytí operování AC ČSA/QS ?
nebo
2. Dojde k zrušení některých stávajících destinací ?
Pane redaktore, můžete prosím potvrdit níže uvedené.
Aktuálně v AOC ČSA je 1xA330, 6xATR72, 6xA319, 1xB737. Celkem 14 letadel. ATR72 dle informací končí, u 5xA319 dle informací nebude prodloužený leasing, 1x A319 ve vlastnictví ČSA, 1xA330 zůstane, 1xB737 pravděpodobně zůstane. Po dodání nových 4xA220 a 3xA321 a výše uvedeného bude tedy velikost flotily ČSA na počet letadel 10, tedy o 4 méně?
Je vysoká pravděpodobnost, že objednatel bude skutečný provozovatel, tedy nová letadla budou zapsaná v jeho AOC ?
Za upřesnění děkuji.
No co byste chtěl – letadel provozují asi tolik jako takový menší aeroklub.
a není to jedno, v čí AOC to bude?
na produktu … to nic nezmění .. stejně ta éra budou rotovat mezi čsa a smartwingsem podle provozní potřeby.
FHood: Letadla A321XLR budou dodána v roce 2025, pravděpodobně jako náhrada za A319, A330 A B737, takže ve výsledku to může být sedm letadel.
Jen doufám, že nová letadla ČSA už budou mít inteligentější livery, než ty nicneříkající, naše národní barvy ignorující livery v současnosti.
proč by čsa měly mít „národní“ barvy?
Je to u nás tradicí.
coze?
Předtím měla letadla ČSA livery v barvách červená, modrá, bílá. Livery v národních barvách mají i Air France,, British Airways, Alitalia, Iberia, Finnair, Turkish a mnoho dalších.
neuniklo vám, že čsa je soukromá, nikoli státem vlastněná společnost, a tam se na tradice nehraje?
mimochodem, čsa mají barvy „národní“ – bílá, červená i modrá se tam vyskytuje.
tak v čem je problém?
A důvod ?
Je úplně jedno, jestli národní, ale hlavně hezčí. Kez by. Jenze kdyz člověk vidí, co byli schopni malovat roky na travel service… 😀
“trsatko” schema je docela pekne… nemenil bych ho.
To je tedy flotila jedna radost. Podstatné je, že nebude k dispozici nic menšího než cca 150 PAX. Tzn. nemají nic čím by případně mohli obsluhovat regionální letiště pokud by o tom vůbec tedy uvažovali.
Ten XLR jako dálkové letadlo je tak východ USA, nebo Indie. Do Karibiku ani JV Asie to z Prahy nedoletí
a co by čsa proboha dělaly v karibiku?
Třeba charter pro cestovky.
Ano, do karibiku lítala A310 od ČSA jako charter.
Keby mal Airbus niečo menšie tak by to asi zobrali. Niečo typu ERJ19/5. Lenže tieto A220 majú časom primárne nahradiť B737-700. Za ATRky asi náhradu mať nebudú. Ale zasa bude menší náklad na sedačku a na linkách do BUD, ZAG, OTP, DUS sa to určite uživí a za prijateľnú cenu. Otázne je čo s linkami typu KSC a im podobným..
Když budeme počítat vlak za 500 (sic Leo prodává totálně dumpingové jízdenky za 259) tak 1500 bych dal za letenku kdybych nemusel sedět 7-9 hodin ve vlaku.
A220 nahradí ATR , všechna letadla budou v livery CSA.
Vsadím se že oboje bude bez jakéhokoliv IFE, a to ani v té A220 nebudou ty malý obrazovky aby se ušetřilo 🤣
na ty dvou hodinový skoky po evropě potřebuješ ife a televize? k čemu?
jsou užitečnější investice .)
Jakože na lety přes oceán by to bylo docela fajn 😂 Když už budou mít XLR 😏
Myslím, že dnes, kdy každý má mobil/tablet, tak stačí USB pro dobíjení a obrazovka není nutná. Obávám se ale, že SW šetří tak, že tam nebude ani to USB.
Tak USB tam asi bude, když je i v MAXech 😀 Ale rozhodně tam bude ta nejvíce zabijácká konfigurace a třeba tam pro ušetření místa narvou ty sedačky co používá LH 😂
Zadne obrazovky a IFE nema ani Finnair v novejsich A321. Ale osobne mi ty stropni obrazovky chybi, pac mit letovou mapu na ocich je celkem prijemne.
Ano, obzvláště když obrazovka nejde vypnout a svítí vám stále do očí, což se mi už vícekrát stalo u FlyDubai.
Jestli mluvíte o tom stropním tintítku, tak to je opravdu palba že by z toho jeden oslepl 😀
U FlyDubai mi to nijak zvlášť nevadilo, zvlášť ve srovnání s Pegasusem, kde to je především mučicí nástroj.
Tak třeba ETIHAD ruší IFE v malých letadlech v rámci úspor, nevidím důvod pro IFE na Evropských linkach
IFE v A220 nemá ani Swiss, tam je jediná zábava, že dostanete buď kelímek vody nebo kelímek vody a houstičku, podle toho, jak drahou máte letenku. Etihad bych při zmínce o palubní zábavě radši nevytahoval vůbec. Na jaře jsem letěl s jejich zánovním 788 a fungl novým 789 a ani v jednom jim to nefungovalo – hudba i filmy byly bloknuté, letové informace nijak dobře zpracované, kamery žádné. Teprve, když jsem to viděl na vlastní oči, pochopil jsem, že můj subjektivní pocit, že Etihad je noblesnější než Emirates, je přesně naopak. Jinak pro úplnost jsem pak letěl ještě 359 Qatarem,… Číst vice »
IFE na A220 má a si jenom Delta. celkem mě to překvapilo. létá s nimi pouze na 3-4hodinových letech a IFE? zajímavé…
Kdyz jsem napsal prispevek o tom , ze 321XLR neni na tom s doletem nijak vyjimecne a motory A220 stoji za nic tak mi nakej ferovej ubozak prispevek neschvalil. Svoboda slova vs manipulace 🙂
Nesedime nonstop v diskuzi a neschvalujeme nové příspěvky
Nebojte, taky se mi to stalo. Funguje tu vyšší moc.
Ale umíte je mazat
Dolet A321XLR není vyjímečný ve srovnání s čím? Cessnou, bizjetem, 777, raketou Saturn nebo čím? Ať porovnáváme porovnatelné.
A220 nemusí mít jen jeden typ motorů.
A jaka je jina moznost krome PW 1500?
Jediným typem motorů pro A220 je Pratt & Whitney PW1500G v jedné z jeho tří výkonnostních variant.
žádná jiná možnost není.
Samozřejmě může mít různé typy motorů, ale pak pořád zatáčí na stranu … 😉
Je neskutečně smutné sledovat, kam se čsa postupem času dostaly… snad tohle bude nový začátek a návrat mezi aerolinky. A propos, znamená XLR návrat na transatlantické trasy?
Podle mě s tím budou létat SW pro cestovky. Na pravidelné linky ČSA bych nevsázel.
Já osobně myslím že s tím budou lítat v zimě cestovkám na Zanzibar, kam teďko lítaj s mezipřistáním s MAXama, ale v létě nevim kam by s ti mohli lítat. Mimochodem nevíte s čim budou teď v zimě lítat na Zanzibar když nemaj ty MAXy?
Zanzibar z ČR s MAXama nikdy nelítali, jen z Polska, ale předpokládám že to bude buď OK-TVO nebo OK-TVW jako v minulé sezóně. 😀
Tak v současné době jde po dost dlouhé době zase o mírné zlepšení a konečně zařazení nějakých nových letadel do flotily ČSA.. 🙂 Návrat na transatlantické linky je dost možný.. spekuluje se New York a určitě se pak objeví i další destinace.. plus blížící se konec A-330 bude s vysokou pravděpodobností také nahrazen A-321XLR
Nejsem si jist, jestli dolet A321XLR stačí na trasu do Soulu což je 8260 km přímo po ortodromě. Je to dost na hraně maximálního doletu.
vzhledem k tomu, že linka do soulu je bytostně závislá na prodeji a code sharu s korean … a na linku provozovanou na tuhle rychtu s narrow body by nikdy svůj kód nedaly… tak zrovna inčonu v 321 bych se nebál 🙂
A330 YBA bude nahrazena jinou A330, která bude létat stále do icn. Pro čsa je to hodně výdělečná linka a zbavovat se jí je nesmysl. A k tomu přibude ještě jedna pro služby TVS viz loni GBB.
Opravdu? Jste si jist?
A co je teď s Ybou? Poslední překet měla do Pekingu a od té doby nic
Od zítřka by měla zase létat.
Když do Pekingu tak nějaká prohlídka?
takový Boston by nebyl úplně špatný
Paráda, a kdy asi tak mohou být dodány ty XLR?
Dodací termín na jejich XLR je rok 2025.
Jestli tu do té doby ČSA ještě budou. No, nepřál bych jim to.
Autor zapomel dodat , ze dolet 321XLR je podminen pomerne nizkym poctem cestujicich a pridavnou nadrzi. A take to, ze na A220 se musi co 14dni menit motory 😀 😀 proste nakup jako hrom !
Čo si tak predsatvujetě pod přídavnou nádrží a poměrně malým počtem cestujích, Kefalín?
Hlavní rozdíl je ve zvednutí MTOW asi o 4 t oproti A321LR.
Dolet 321xlr je 4700 námořních mil při obsazení cca 200 cestujícími.
Ano, není nad unifikovanou flotilu letounů rodiny B737, kterou ještě před nedávnem razil Travel service :o)
Ale teď vážně, nová moderní letadla jsou vždycky krok v před, jen se obávám že A321 budou nakonec vozit koupáky k moři jako SW a na lety ČSA budou nasazovány staré ukrajinské B737.
Ty A321XLR … ja mam takovy blby pocit, ze se dockame longhaulu v narrow body… takze na koupácích se s nima moc nepotkáme 🙂 kvůli tomu by je nekupovali 🙂
Je asi pravda, že kdyby je primárně měli na léto pro SW, ani by nemuseli mít XLR, ale kdoví
Hezké, je dobře že budou mít nová letadla. Pokud se jim podaří i vylepšit chování vedení k zaměstnancům, které v posledních letech z pohledu pravidelného zákazníka není vůbec ideální, tak se třeba opět dočkáme aerolinek, které budou skutečně OK 🙂 Spokojený zaměstnanec je opravdu lepší vizitkou než velmi nespokojený, a že jsem jich potkal v posledních letech třeba i několik desítek. Zeptali jste se někdy jen tak stewardů/ letušek jak se mají v práci? No odpověď třeba v Lufthanse, Austrianu nebo KLM byla obvykle výrazně pozitivnější. Jak se říká : “ co na srdci, to na jazyku”. Hodně štěstí ČSA,… Číst vice »
to je vlivem Smartwings na ČSA
ČSA – kdysi aeroklub, dnes „marketingová značka“ pofidérních Smartwings.
Je opravdu zábavné vidět jak všichni ti, kteří veřejně deklarují svou nenávist k Smartwings a prohlašují, že s nimi „never ever“ (zejména po tom incidentu s jedním motorem), teď doslova chrochtají blahem kvůli objednávce pár A220…:-)
a proč ne?
sice s nima nepoletím, ale radost mít můžeme, ne? vzdyt je to fajn.
ale ne, češi budou pořád prskat, nadávat, jak je všechno špatně.
A co přesně je na tom „fajn“?
treba to, jak ti tady z toho praska cevka 🙂
To se podívejme! Argumentum ad hominem.
Pán je vystudovaný filosof?
Radost vsem preju. Za sebe se ptam s cim budou letat treba prišti a nasledujici rok. To abych byl spravny Cech.
Hmm, už vídím jak s tím Smart Wings budou lítat klidně do BKK – vždyť je tam ještě přes 50 km rezerva v doletu.
Varadero to skoro taky dá 😀
Doufám, že Airbusy budou s livery ČSA a ne SW ! To budou kupovat přímo do vlastnictví nebo přes leasingovku? Ty A220 budou celé v economy nebo budou mít pár sedaček v business?
Podle vizualizací od Airbusu to vypadá na ČSA livery.
Pokud to bude mít 149 sedaček, tak to je all economy.
Nemusí být. Pro business je sedačka stejná, jen se vyblokuje prostřední řada v trojsedačce, nebo uličková v dvojsedačce.
Takový business je k ničemu. Když se sedačka nedá sklopit do rovné polohy, nemá význam za to platit.
Ty “evropske” business staci na ten kratky let a vetsinou, ale samozrejme ne vzdy jsou na tech linkach cestujici s navazujicim letem na nejakem long-haul letu…. i AF ma business 3-3 s tim, ze neobsazuje prostredni sedadlo.
Super business ma evropskych letech Turkish a to 2-2 s vetsim pristorem na nohy a vetsi moznosti sklopeni (ovsem nikoli do lezici polohy).
předpokládám, že v tomto případě dotyčný myslel „business“ alespon ve smyslu větší pitch, jako má třeba swiss 🙂
All eco s moznosti nevyuzit prostredni sedadlo a tim udelat “business” respektive nechat prvnich par rad s vetsim rozestupem mezi kazdou radou… coz by mohli vzheldem k tomu ze 220-300 se nabizi i v konfiguraci 160
Nevíte kdy přijde první a220
4. čtvrtletí 2020
Gratuluji! A320neo, A321XLR a A220. Hodně moderní flotila. Jen tak dál.
A-320neo nebude.. 🙂 jen 3ks A-321XLR a 4ks A-220-300.. 🙂
Už to chápu, takže nejprve se šktla objednávka 4 ks A320neo, a zbylé 3 se následně konvertovali na A321XLR? Aha. Díky.
Bylo objednáno celkem 7 kusů A-320neo.. 4 letadla se změnila na A-220-300 což už měli rozhodnuto delší dobu a u zbývajících třech se zvažovalo jestli A-321XLR nebo A-320neo.. díky problémům s MAXY a také plány na dálkové linky se nakonec zvolila varianta s A-321XLR.. 🙂
Jo tak jsem to myslel. Airbus to má napsané lépe „Czech Airlines orders 4 A220 and upsizes 3 A320neo to A321XLR“.
Jak souvisí problém s MAXy se změnou 320neo na 321XLR? Kdyby si nechali objednávku na neo, tak mohli mít ta letadla příští rok doma. Na XLR si počkají mnohem déle.
Souvisí to tak že A-320NEO je prostě obdoba B-737-800NG kterých mají dost a nepotřebují to samé akorát od Airbusu.. MAX je letadlo díky kterému se měla otevřít možnost létání delších tratí a linek kam ta klasická osmistovka nedolétla na jeden zátah.. SW se netají chutí létat dálkové tratě např. New York.. ale tam to bohužel ani ten MAX na jeden zátah nedá.. A-321XLR ale ano a právě proto se rozhodlo pro nákup těchto strojů na obsluhu dálkových tratí.. 🙂
Mají 14 letadel a vyjmenováno je 13?
Jedno ATR72 teď někdy vrací leasingovce. Takže létá už jen 13, ale na své stránce jich ČSA má uvedených pořád 14.
Jak může být A220 náhradou ATR? Vždyť má 2x větší kapacitu! Jak to chtějí zaplnit? Dala by se, pane Sůro, srovnat ekonomika ATR a A220, když obojí poletí třeba se 60 lidmi?
třeba je zaplní .. co ty víš 🙂
jinak ekonomika ATRa je podstatně lepší .. už jen proto, že jsou v podstatě odepsané … lítají jen na palivo a údržbu.
No on ten leasing ATeRek nebude zrovna nejmenší.
No .. on ani leasing těch a220 nebude za hubičku 🙂
Tak snad je možné nasadit na takové linky s odpovídající cenovou politikou, aby se zaplnilo i větší letadlo.
Sedmikoule lita DUS a jak se to tam hemzi cestakama, ono se to nezda, ale hned to bylo poznat az to bylo prekvapive.
Když AirBaltic začne brzy nahrazovat Dashe právě novými A220 a třeba linky RIX-TLL, KUN atd…, tak jen lehce sníží frekvenci. Sám si představuji, že takové ty linky co OK létá v sezóně denne (GOT, VCE, BLQ) jen sníží frekvenci na 3-4 lety týdně. Ve všech případech máte na výběr buď RYR nebo EZY, raději poletím fungl novým A23.
To je vse? Nebo stale plati, ze CSA ma stale obednane i 3-4x A320neo, jak se tu psalo nedavno?
To je vše.. 🙂 objednávka na A-320 se předělala na A-220-300/A-321XLR..