Podepsáno. Česko-slovensko-maďarské sdružení může začít stavbu další části D3

D3 Kaplice nádraží - Nažidla, vizualizace. Pramen: ŘSDD3 Kaplice nádraží - Nažidla, vizualizace. Pramen: ŘSD

Stavba začne příští týden, stát ušetří proti odhadu téměř dvě miliardy korun.

Ředitelství silnic již nic nebrání zahájit stavbu dalšího úseku dálnice D3. Včera podepsalo smlouvu s česko-slovensko-maďarským sdružením vedeném MI Roads na stavbu 12 kilometrů dlouhého úseku Kaplice nádraží – Nažidla.

Podpis kontraktu vyplývá z dat v registru smluv. Postaví jej česko-slovensko-maďarské sdružení firem MI Roads, Doprastav a Duna Aszfalt, které paradoxně stavbu samo zdrželo stížností u antimonopolního úřadu. Stavět se mělo už od loňského roku. Cena vítězného sdružení je 4,296 miliardy korun, což je 69,5 procenta odhadované ceny, se kterou ŘSD tendr vypisovalo (6,2 mld. Kč).

Stavba má všechna potřebná povolení, začne tradičním rituálem s politiky a kladívky 28. června. Stavba je popsána informačním letáku. Pro stavbaře půjde o zřejmě nejnáročnější úsek D3 na jih od Českých Budějovic. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru. Letos v březnu uplynulo 21 let od tragické nehody autobusu u Nažidel, při které zahynulo dvacet cestujících. Už tehdy se mluvilo o dálnici (v plánu ještě jako R) jako o prioritě.

V jižních Čechách má být hotovo v roce 2026, celá dálnice Praha – Linec pak v roce 2031.

S okolními úseky D3 tím na jihu Čech vznikne v tuzemsku málo vídané dálniční staveniště mezi severním okrajem Českých Budějovic (MÚK Úsilné) a hranicí s Rakouskem o délce 44 kilometrů. „D3 se tak stane nejrozestavěnějším dálničním tahem v jednom kraji,“ uvedl Mátl.

Rozestavěné dálnice v takové délce by se daly v posledních desetiletích spočítat na prstech jedné ruky. Ve zhruba stejné délce se kolem roku 2004 stavěla například dálnice D11, staveniště D1 mezi Lipníkem a Bohumínem pak mělo v letech 2007 a 2008 dokonce přes 50 kilometrů.

Na jihu Čech rekordní rozestavěnosti nahrálo především zpoždění stavby dvacetikilometrového obchvatu Českých Budějovic (Úsilné – Hodějovice a Hodějovice – Třebonín), který se měl otevírat už v září 2022. Především kvůli problémům s tunelem Pohůrka ale byla otvíračka odsunuta až na letošní prosinec.

S obchvatem Budějovic se otevře i navazující devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice nádraží. Celkem se tak otevře 28 kilometrů nové dálnice a staveniště se zkrátí na zhruba 15 kilometrů u hranic.

D3 Kaplice nádraží - Nažidla. Pramen: ŘSD

D3 Kaplice nádraží – Nažidla. Pramen: ŘSD

 

Tagy D3 D3 Kaplice nádraží - Nažidla Kaplice nádraží - Nažidla MI Roads Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
39 komentářů