Podepsáno: České dráhy mají desetiletý kontrakt v Královéhradeckém kraji, slibují nové vlaky za 4 miliardy
Během smlouvy se má v kraji objevit 40 nových nízkopodlažních vozů.
Dvouletý výběr železničních dopravců pro Královéhradecký kraj je u konce. Hejtman Martin Červíček a zástupci Českých drah dnes v Trutnově podepsali desetiletý kontrakt, který má cestujícím přinést novější vlaky a komfortnější cestování. Kraj dopravce nevybíral otevřenou soutěží, porovnával ale nabídky konkurenčních dopravců. Nový kontrakt má hodnotu 9,3 miliardy korun.
Výkony podle nové smlouvy začnou letos v prosinci se změnou jízdních řádů. Kraj si objednal u Českých drah celkem 58 milionů vlakokilometrů. Předpoklad průměrné kompenzace ze strany kraje za období deset let na jeden vlakokilometr činí 158,39 korun.
„Chceme, aby vlaky na našem území jezdily nadále ve stejném rozsahu a aby cestování po dráze bylo pro cestující komfortnější. V rámci trvání nové smlouvy budou nasazeny čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků. Omlazením tak projde až 70 % všech vlaků nasazených v Královéhradeckém kraji,“ řekl hejtman Martin Červíček (ODS).
Kraj rozdělil výkony na několik oblastí, nakonec se ale s výjimkou jediného rozhodl jednat pouze s Českými drahami, na trati Trutnov – Teplice nad Metují jednal ještě s GW Train Regio. Dopravce ale po vleklých jednáních přestal mít o tuto trať zájem. Zůstat by mu mohl provoz vlaků z Trutnova do Královce a dál do Polska a sezónní spoje z Polska do Adršpachu. Končí naopak na trati z Trutnova do Svobody nad Úpou.
Nové jednotky od Škody a Pesy
Nové vlaky se mají na tratích v kraji objevovat od roku 2024. Nejprve sedm elektrických jednotek RegioPanter na trase Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí. V případě dokončení plánované elektrizace tratě do Solnice budou elektrické jednotky zajíždět do Rychnova nad Kněžnou, do té doby budou obsluhovat úsek Týniště nad Orlicí – Choceň. Nové motorové jednotky od Pesy (16 kusů) dopravce nasadí na spoje jedoucí z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a Broumova a na spoje z Trutnova přes Starou Paku, Chlumec nad Cidlinou do Kolína. Hodnota nových vlaků pro kraj dosahuje téměř čtyři miliardy korun. Na oba typy vlaků mají České dráhy již kupní smlouvy.
Následující rok dráhy nasadí deset motorových jednotek, které zajistí přepravu na trase Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad/Rokytnice v Orlických horách. V roce 2026 začne jezdit sedm motorových jednotek na trase Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň a Starkoč – Broumov. Všechny nové vlaky budou nízkopodlažní. Kromě modernizace vozového parku přinesou nové smluvní podmínky také vyšší informovanost a bezpečnost cestujících.
Přísnější sankce i vlastní tarif ČD
České dráhy budou mít podle nové smlouvy možnost prodávat jízdenky integrovaného systému IREDO i podle svého tarifu a státního jednotného tarifu. „Nové smluvní zajištění bude také znamenat stanovení jednoznačných pravidel pro hodnocení plnění veřejné služby, ukazatele kvality, přesnosti a spolehlivosti. Kraj má možnost důsledně kontrolovat požadovanou kvalitu veřejných služeb a v případě jejího nezajištění vystavit dopravci sankce,“ uvedl kraj v tiskové zprávě. Podle smlouvy může kraj změnit rozsah objednaného výkonu až o pětinu. Smlouva není ani čistě netto (tržby rizikem dopravce) ani brutto (tržby rizikem kraje), obsahuje částečnou garanci tržeb ze strany kraje.
„České dráhy zůstanou v příštích deseti letech hlavním železničním dopravcem v regionu a zajištěna jsou tak pracovní místa pro stovky strojvedoucích, průvodčích, pokladních a dalších zaměstnanců, kteří se starají o provoz Českých drah v Královéhradeckém kraji. Kraj v nás dostal silného partnera, který má jasnou vizi rozvoje a modernizace železniční dopravy,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. Dopravce slibuje i modernizaci většiny stávajících vozidel, doplní například wifi.
Kraj si od nové smlouvy slibuje díky většímu komfortu pro cestující i navýšení počtu cestujících a vyšší tržby. V případě poskytnutí slibované dotace na vybavenost vozidel zabezpečovacím systémem ETCS ze strany státu bude kompenzace odpovídajícím způsobem snížena. Smluvená finanční kompenzace zajišťující zvýšení bezpečnosti cestujících díky provozu nových kolejových vozidel vybavených vlakovým zabezpečovačem ETCS odpovídá kvalitativní změně v objednávce veřejných služeb v regionální drážní osobní dopravě. Skutečná výše kompenzace ze strany kraje se bude v průběhu trvání smlouvy odvíjet od rozsahu objednaného dopravního výkonu, nasazování nových vozidel do provozu, skutečných tržeb z jízdného, indexaci nákladových položek a realizovanými opravami vyšších stupňů.