Infrastruktura Silnice

Podél D1 vyrostou další nové toalety, budou zdarma

Vizualizace odpočívky Studený. Foto: ŘSD
Vizualizace odpočívky Studený. Foto: ŘSD
Nový typ toalet se má postupně rozšířit i na další odpočívky. ŘSD soutěží ke staviteli i jejich provoz na pět let.

Řidiči na dálnici D1 budou mít k dispozici od příštího roku další toalety v novém standardu Ředitelství silnic a dálnic. Vyrostou na odpočívkách Rohlenka a Studený.

Vyplývá to z informací ve věstníku veřejných zakázek. Obě zakázky získalo sdružení vedené firmou Dako Brno. Součástí sdružení je projekční firma Project Building a firma Johnny Servis. Kromě samotné stavby je totiž ve smlouvě i pětiletý kontrakt. ŘSD za toalety na odpočívce Studený zaplatí 19 milionů korun, na Rohlence 11 milionů korun.

„Zhruba polovina nákladů je stavba, polovina pak pravidelná údržba a udržování čistoty toalet,“ řekl Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic. Toalety budou podle něj zdarma. „Řidiči si platí dálniční známky a mýto, tak nám přijde logické za tuto službu nepožadovat nic navíc,“ řekl Hoření.

Nové toalety budou v případě odpočívky Studený na 70. kilometru ve směru na Brno, na Rohlence budou na 207. km ve směru od Kroměříže na Brno.

„Na odpočívce D1 Studený je předmětem zakázky jen umístění toalet a inženýrských síti na aktuálně rekonstruovanou odpočívku. Zprovoznění se předpokládá během léta 2021 a bude záviset na rychlosti povolovacího řízení na toalety,“ dodal Hoření. Nižší cena na Rohlence je způsobena podstatně menší plochou odpočívky.

Na odpočívce D1 Rohlenka je předmětem zakázky kromě umístění toalet a napojení na inženýrské sítě i úprava stávajících ploch uprostřed odpočívky. Hotovo by mělo být na podzim příštího roku.

ŘSD představilo projekt takzvaných korporátních toalet loni na odpočívkách Kurovice na D55.

Odebírat
Upozornit na
guest
38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Proč to nemá zelenou střechu?

mirek

To světlo svítící do oblohy je úlet, ať žije světelný smog a plýtvání elektřinou. Jinak pěkné, už aby to bylo u každé dálnice i u frekventovaných jedniček 😉

Mech

Jo, to světlo bude mít minimálně 100W v podobě klasické žárovky…

Petr

Že bychom někdy dohnali Rakousko s odpočívkami Asfingag?

BND30

Slušné, funkční a čisté záchody jsou v civilizaci samozřejmost. U nás je to vzácnost, kterou se musíme chlubit.

Zdeněk

Možná se budete divit, ale naprosto nejhorší a nejpodělanější WC na dálnici jsem viděl před několika lety v jinak perfektním Švýcarsku, na dálnici z rakouského Lustenau směr Chur, kousek od hraničního přechodu. Do té doby nehorší mnou viděné WC na dálnici byly v Turecku, kousek před Istanbulem. Tam jsem se tomu moc nedivil, ale v tom Švýcarsku mi to hlava nebrala, to byl totální šok.

DOMČA

Nejsmradlavejsi zachody jsem zazil na dalnici v Rakousku smerem na jih.. To se vazne nedalo ani se zadrzenym dechem – takovej smrad a tak strasne tam ta moc cpela… Boze fuuuuuuj!!!! Odpocivka Asfinag…tedy jen budka se zachodama a automat na susenky…

Jedine autem

Az se budou cestujici ve vlacich umet aspon z pulky chovat na civilizovane urovni, jako lide v autech, tak muzou mit zachody zdarma. Do te doby nepripada v uvahu. Zachody ve vlacich zatim stale presvedcive dokazuji, jaky typ lidi vyuziva zeleznici a jak by nadrazni wc vypadala, kdyby byla taky zdarma jako ty ve vagonech.

BND 30

Výstavka je putovní.

Peeetr

Kterého blba napadlo, dát na pár metrů čtverečních 6 malých košů na stejný odpad?

Chyba bude nejspíš i v těch parametrech, když dali údržbu jen na 5 let a vychází stejně draho jako samotná stavba. Buď si měli soutěžit jen samotnou stavbu něčeho na co mají vlastní návrh nejspíš z 80. let, nebo měla být stavba soutěžena s údržbou na aspoň 20 let, aby získal výhodu někdo, kdo má vlastní skutečně funkční know-how na dražší stavbu s nejmodernějšími prvky minimalizujícími servis.

Radim

To je fakt, odpady se v ČR na odpočívadlech vůbec netřídí. To posezení by se také mohlo ochránit proti dešti a ostrému slunci.

M H

Zase na druhou stranu…co je ekologičtější? Spálit odpad ve spalovně a mít z něj elektřinu a teplo, nebo jej třídit, čistit, vozit přes půl zeměkoule a možná jednoho dne z něj i něco vyrobit?

Třídit smysl má…ale dost možná jen takový odpad, který potom nemusí podstoupit žádný složitý proces a je zpracován nejlépe někde blízko.

zesp

Uvidíte, že i těch 6 košů bude ve výsledku málo a binec se bude válet všude kolem…

tonis

Když se otevřel první úsek dálnice tak tam byly toalety.Turecké záchody a byla to hrůza tam jít jak to bylo kolikrát zasr…..Lidé jsou nesmírná prasata když je nikdo nekontroluje.V německu jsou na dálnicích krásné nerezové toalety i s tekoucí vodou,proč toto nemůže být i u nás,ptám se ŘSD?

V. Táborský

No německou kvalitu toalet tedy úplně kladně nekvituji. Mnohokrát jsem potkal velmi nechutné…

Dalibor

Tak u Rohlenky by místo novejch „hajzlíků“ to chtělo spíš poléčit zcela nedostaečný přípojný pruh. Tam je to doslova o hubu.

zesp

Přípojný pruh směrem na Brno se dělal nedávno a je docela dobrých parametrů…

FrantaM

Pěkně 🙂 Po třiceti letech se přišlo na to, že by bylo fajn mít na dálnicích záchody, jako je to běžné na západ od nás.

Jan

Nejen na západ, v Polsku je to běžné už dlouho.

Peeetr

Od toho můžou být i soukromé pumpy a restaurace, kterých je okolo dálnic docela dost. Stát by měl dělat především to, kam se soukromníkům nechce, jako třeba velká odstavná parkoviště pro kamiony se sprchami i placenými.

Radim

Na D5 do Plzně u Rudné sprchy byly, ale pak je ŘSD spolu s přilehlou restaurací “ výhodně“ pronajal soukromníkovi a to tak, že je ten soukromník zavřel a na dveře si dal ceduli „havárie vody“ . Nyní se to samé ŘSD vymlouvá na to, že ono nic, že to ten soukromník. O tom ,že uzavřelo pro stát nevýhodnou smlouvu evidentně bez sankcí pro nájemce, který nemusí nic ani posekat přerostlou trávu okolo však ŘSD mlčí.

Tady na Moravě

Ustoupim od svych naroku na design a vyslovim jedine prani: At je to proboha co nejdriv postaveno a hlavne ADEKVATNE UDRZOVANO

Jirka

Proč to je na Rohlence, kde jsou 3 restaurace a čerpačka? Mají to postavit dál směrem na KM, kde až teď staví benzínku.

*h8*

toto je ale opačný směr.Z KM na Brno !!!

jfk

Navíc zmiňované benzinky jsou již dávno v provozu…

M H

Konečně rozumný názor: „Řidiči si platí dálniční známky a mýto, tak nám přijde logické za tuto službu nepožadovat nic navíc.“

Teď ještě to logiku převést dál…neb cestující platí jízdné, takže by mělo být WC zdarma na nádražích či dopravních terminálech.

Třeba se opravdu jednoho dne přestane dělat byznys ze základních lidských potřeb a skrytá zákoutí přestanou býti znečištěná výkaly.

Flinta

Ale tam už to přece funguje. Jízdné platí cestující dopravci, který mu ve vlaku WC zdarma poskytuje. WC na nádražích provozuje správce infrastruktury nikoli dopravci, a tak je v pořádku, že za použití účtuje polatek. Spíš bych přivítal urychlení postupu zpřístupňování toalet pomocí samoobslužných systémů, nejlépe na platby kartou a SMS, aby byly snadno kdykoli přístupné a cestující nemuseli běhat pro klíč do osobní pokladny nebo hledat temný kout v době, kdy je osobní pokladna zavřená. Na dálnici je situace jiná. Provozovatel dálnice je shodný s provozovatelem či pronajímatelem objektu WC a tedy i příjemcem financí utržených z prodeje dálničních… Číst vice »

Aslanex

To by rovnou mohl provozovatel infrastruktury vybírat poplatek za vstup na nástupiště nebo do čekárny. Cestujícího nezajímá, jestli se na jeho přepravě podílí více subjektů, za zakoupenou jízdenku očekává kompletní službu.

Dalibor

No „lísek“ na nástupiště ještě pamatuju

R2R2

Teoreticky dodnes plati, ze bez nej nebo platne jizdenky nesmite na nastupiste, jen se to vicemene ignoruje.

Tomáš V.

Kde je něco takového (v té teoretické rovině) uvedeno?

Miloslav

dopravci ale platí provozovateli za dopravní cestu a služby v dopravnách

ABC

A jak zařídíte aby tam chodili jenom platící cestující?

Jiří Kocurek

„Třeba se opravdu jednoho dne přestane dělat byznys ze základních lidských potřeb“

Jídlo zdarma pro všechny? Aby zemědělci, restaurace a pekaři konečně přestali vydělávat?

Jiří Kocurek

Narážím na jednu věc: Kdysi byla voda skoro zadarmo. Spotřeba pitné vody na osobu a den překračovala 180 litrů. Plýtvání.
Dnes je to okolo 90 litrů na osobu a den, v obou případech se počítá splachování záchoda v kanceláři i v restauraci.
Jak je něco zadarmo, tak se s tím začne plýtvat.

M H

A jak je něco za peníze, lidé se to snaží obejít.

Co vyjde levněji? Platit provoz WC a kohoutku s pitnou vodou a nevybírat za to žádný poplatek (bude se přirozeně i trochu plýtvat), nebo udržovat v chodu automat (či osobu) prodávající zpoplatněný vstup na WC a vodu v PET lahvi a zároveň opravovat a čistit znečištěná zákoutí od ulevivších si šetřílků? Skoro bych řekl, že může vyjít ekologičtěji i ekonomicky lépe to první…

DOMČA

Je v tom velikzy rozdil – na dalnici si pkatis myto, benyin za plnou cenu i auto mas za svy nebo za poplatek z pujcovny. U MHD platis v Praze POUZE TRAPNYCH 10KC denne pri rocnim kuponu. Tedy vetsinu nekladu na MHD ti dotuje mesto. Navic v metru prosla vetsina zachodu rekonstrukci na bezne svetove standardy a jsou udrzovane v perfektnim anebo velmi uspokojivem stavu – tam je poplatek namiste. Nadrazni toalety vlastni spravce infrastruktury – tedy SŽ- takze je poplatek tajy na miste. Ve vlaku poskytuje zachody dopravce – jsou v cene jizdniho dokladu. V dalkovych autobusech jsou zachody… Číst vice »

Honza

Teda, kam ten svět spěje! v 21. století. Zírám…