Podchod z Wishe otevřen. Auta na Strakonické už nebudou muset brzdit, upravená podoba je „účelná“

Srovnání architektonického návrhu a dokončené podoby podchodu pod Strakonickou. Foto: Zdopravy.czSrovnání architektonického návrhu a dokončené podoby podchodu pod Strakonickou. Foto: Zdopravy.cz

Výsledná podoba stavby se výrazně liší od návrhu architekta, který s ním zvítězil v soutěži.

Odebírat
Upozornit na
guest
107 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jerry

Až sem je slyšet šustot úplatků.

Franta Chcípák

Na jednu stranu si kladu otázku, zda je pouhý podchod pod čtyřproudovkou způsobilý esteticky působit na své okolí natolik, že si zaslouží architektonickou soutěž, na druhou stranu mi hlava nebere, že KDYŽ UŽ ta soutěž proběhla, naváže na ni realizace způsobem, který umožní vysoutěžěný návrh ignorovat.
Něco mi říká, že zas jednou levá nevěděla, co dělá pravá, aneb – moderně řečeno – nám někde zahaprovala komunikace a koordinace…

DavidS

Tam chybí už jen masivní konstrukce držící zářivku a jsme o 10 let zpátky v čase.

Jarda

Vzhledem k počtu lidí, kteří tudy denně projdou, si myslím, že je to více než dostatečné … Vůbec mě to nijak neuráží.

Petr

No dejme tomu, ale proč jsme teda dělali tu architektonickou soutěž?

Mickey

aby se zjistilo, že dělat na přechody mezi polem a zahrádkářskou kolonií architektonickou soutěž je úplná hovadina. Takže se zvolila varianta pro ty dva chodce za den z hlediska ztracených spádů přívětivější.

Václav Pašek

Kdyby to bylo někde v polích pro zvířata a zemědělskou techniku tak to asi bude všem jedno, ale tohle mají lidé používat každý den. To už si zásah architekta zaslouží.

Mickey

Prosím o opravu prvního odstavce: „stakonickou“ a není to dálnice. Díky.

pesimista

Taky by v textu mohl být, když už ne přímo obrázek v příloze, aspoň nějaký odkaz na mapu nebo souřadnice GPS polohy – bez toho nemám vůbec představu, kde ten podchod asi leží.

Slávek

Na obrázku v příloze je v pozadí jasně vidět čerpací stanice MOL. Na mapy.cz lehce zjistíte, že na Strakonické u Zbraslavi je jen jedna.

percula

Nevíte někdo jak řešil architektonický návrh osvetleni? Já to na tom obrázku nepoznam. Pokud tedy v návrhu bylo.

Pepin

Takovýho povyku a přitom taková blbost…

Pražec

Vpravo zemní svítidla, na levé tmavé straně kanálek po celé délce.
Z toho se záhy stane pisoár. A to už teda skoro radši ten přechod.

Kyk

Tolik lidí tam zase nechodí, povětšinou jen místní, kteří mají cestu na zahrady

Pájin

Všichni jsme si zvykli mluvit o D4, ta však začíná na Jílovišti. Je to upřesnění, nikoli kritika „uživatelů termínu D4“ . V místě podchodu je komunikace ještě na území obce (Praha)

Libor

Stejně jako D4 ‚vede‘ do Písku

Petr

Když ono se na MUK Nová Hospoda Z D4 plynule pokračuje na R20, nikoliv na I/4.

pes.387

To je ale hnusná díra, ještě že není chlupatá 🙃

MP22

O kolik víc by stál o dva metry širší podchod? O 50 %? Nestálo by to za to?

Zbynek

Neni to pro auta, tak neni sance na prosazeni.

Mickey

tady fakt asi není třeba.

Projektant

Ten pohledovej beton není nic moc, ale jinak dobrý. Malůvka je hezčí, ale reálně by pod klenbou nebylo o nic víc prostoru (při téhle šířce je jedno, jestli mám nad hlavou 0,7 m, nebo 1,7 m). A světlík by skoro nesvítil – mnohem míň, než jak je vidět z fotek od půlky podchodu k ústí. Naopak eliminace ztracených spádů a zkrácení ramp je moc fajn. Oproti mnoha jiným podchodům je taky parádní, že bezbariérová cesta nemusí kličkovat pro nabrání výšky ve stísněném prostoru, ale jde přímo nejkratší cestou. Za mě je na všem asi nejhorší skutečnost, že na tuctový podchod… Číst vice »

Clovek

Udivuje me ze se delaji takove cavyky kolem betonove roury pro vodu

Viktor

A já trouba myslel, že tam staví podzemní město pro půl milionu obyvatel, vzhledem k délce stavby😂😂

Jan

Měl by hlavně sloužit svému účelu a estetiku ať si platí náročnější lidé soukromě…

Juraj

Nepochybně někomu stačí žít v boudě z vlnitého plechu, ale není to univerzální postoj a díkybohu to ani není společenská ambice.

Pepin

No tomu kdo v tom podchodě bude ve finále žít bude jedno jestli je to estetický tunýlek nebo prefabrikátový podchod. Hlavně že tam neprší…

PavelX

Díra do země místo splachovacího záchodu také poslouží svému účelu. Vaším myšlením bychom byli ještě ve středověku.

JendaVenda

Na druhou stranu jim rozumím. Postavíte to dle architekta a za deset let vás žaluje, když opravíte zídku za zásah do autorského díla, jako ten tydýt v Olomouci.

fpul

Tak ještě ten přechod na čtyřproudové cestě směrem na letiště.

Kyk

Bude řešen pravd. s realizací SOKP?

Libor

Určitě, nejprve se ale musí udělat architektonická soutěž 😁

Ivan_pha

Bude lávka přes sestipruh.

Igelkotten

Já jen nechápu, jak je možné, že podchod nebyl postaven o desítky let dříve. Kdyby přes ten přechod mělo přecházet moje dítě každý den ze školy apod, tak y mě „klepla pepka“. Ví někdo, proč to trvalo tak dlouho?

Libor

Asi už v ČR nějakou dobu žijete, když tudy Vaše dítě chodilo do školy, tak určitě víte, jak v ČR tyto věci hrozně dlouho trvají…

Obhájce

Igelkotten psal, „kdyby mé dítě chodilo“, o tom, že tam reálně chodilo nepsal ani slovo. Přečtěte si to pomalu a klidně i víckrát.

Libor

Na dobrá, ale stačí se podívat na D4 jako celek. Jak dlouho už je z toho dálnice, a stále tam jsou krátké sjezdy, nájezdy, snad i bus zastávky. Celkem „drobnosti“ a řešení zatím nikde. Takových závad v rámci ČR je. Nedávno třeba udělali na jedné silnici první třídy odbočovací pruh vlevo na druhou silnici ‚ první ‚ třídy. Tato křižovatka je jen pár km od 4. Největšího města v ČR.,trvalo to roky, nyní to je hotové a trochu je záhada proč tato křižovatka nemá plnohodnotný pruh na odbočení. Jestli je málo široký? Takové zajímavé věci tu máme. Bohužel spousta takových… Číst vice »

Roman

Dálnice je to 8 let. Předtím to byla rychlostní silnice a návrhovou rychlostí 100 km/h.

Libor

U přechodu Zbraslav asi nehod a mrtvých nebylo, tak nebylo kam spěchat s úpravou.

leos

Design and build znamená, že zadavatel nemůže tři návrhu nijak mluvit? Dejme tomu, že ten světlík nešel rozumně udělat, ale ten výstup vypadá jako z osmdesátek. Všude samý hnusný beton.

leos

Takže jej za padesát let památkáři prohlásí za kulturní památku

Juraj

Mluvit do toho může… ale tu se bavíme o TSK 🙂

old

A existuje k tomu architektonickému návrhu i nějaká dokumentace nebo jde jen o jednu malůvku?

Martin

Zas bez odtokoveho zlabku… Kdo a jak bude opravovat ty svetla, az to bude potreba?

Martin Š.

Vypadá to strašidelně a klaustrofobicky. Ty světla na zemi se zanesou, přibudou graffiti. Architekti věděli proč to navrhují ve tvaru oválu se světlíkem, jako se standardně dělají podchody např. v zahraničí.

Od Zdeňka Hřiba a magistrátu je to plivnutí na architekty a vůbec na snahu dělat příjemnější veřejný prostor.

old

Ten ovál je vůči graffiti imunní?

Mickey

Světlík a ovál funguje proti graffiti jak?

Mgr. Jan

Dle studie týmu doktorky Guttenhaimové se grafiťáci v oválných prostorách necítí dobře a světlík je vysloveně děsí. P..del samozřejmě.

Juraj

Ať si to shrnene: záměr byl postavit podchod, který nebude hnusná tmavá díra.

Protože to děláme “účelně”, postavila se obvyklá tmavá díra.
Protože jsme “hospodární”, je to dražší než odhad.

A bonusové body za efektivitu uděluji TSK za organizaci architektonické soutěže, kterou následně vyhodili z okna a nechali to naprojektovat Metrostavu. Gratulace.

Ondra

Prostě když jde o chodce nebo cyklisty, tak se na to v Praze dost prdí.

Mickey

pro ně je to ovšem přívětivější, neboť jsou lepší výškové parametry.

Slávek

Pro invalidy by ale větší zahloubení podchodu přívětivější nebylo.

Petr

Co se divíte? Korupčníci z Metrostavu vládnou v Praze. I za Hřiba.

Twix

Skoro bych řekl že se postavila neobvyklá tmavá díra – třeba to naživo vypadá lépe než na fotce, ale podobně ošklivý nový podchod se jen tak nevidí. Ty tácy se šampaňským uvnitř toho podchodu vypadají opravdu nepatřičně.

Mickey

Víno je asi trochu navíc, ale pro ty tři lidi denně tmavá díra bohatě stačí.

Jenda

Joo, taková uzoučká hnusná temná díra, to je opravdový win-win 🙂

Walker

Na tom useku nikdy nebyla D4, a nejspis jeste dlouho nebude. D4 zacina az od Jiloviste, do toho mista je to I/4. Jiz jini tady i napsali, proc to D4 nemuze byt.

Petr

No bude tady stejná rychlost jako v km 50,403 – 50,853 dálnice D4, kde má být ve dne jiná rychlost a v noci také jiná.

Juchin

Je to sice mnohem hnusnější než návrh architekta, ale zato to vyšlo podstatně dráž! Takže jásej, zadavateli, my jako zhotovitel stavby víme co je pro tebe lepší! Krásně jsme na tom vydělali! To by jeden blil….

old

Jak jste přišel na to že to vyšlo podstatně dráž? Původně měli být ještě o 2 metty hlouběji…

Mickey

Dráž by vyšla ta díra od architekta.

kupec

proč se tedy dělala architektonická soutěž a kolik se zaplatilo na honoráři vítězi? zbytečně

Martin Š.

Protože se dělala za Adama Scheinherra z Prahy sobě a ten netušil, že po něm nastoupí ODS a nechají projekt shodit ze stolu.

Václav Pašek

*Piráti. Dopravu má na starosti Zdeněk Hřib.

Zbynek

Rozpocet ma na starosti Kovarik z ODS.

Dan

Proč se vůbec v Praze dělají jakékoliv architektonické soutěže, jen v nedávné době: tento podchod, železniční most na Výtoni, nová podoba Hlavního nádraží, lanovka Podbaba-Troja-Bohnice, u všeho se soutežila podoba a ani jeden projekt se nebude podle vítezné varianty realizovat (nekteré dokonce vůbec).. Já být těmi architekty, tak se na to Praze příště…

Ondra

Protože jsme národ zaseklej někde v minulosti, jak má být něco trochu jiného tak to odmítáme. Hrozný

TomasH

Ano, a naopak je velká škoda a chyba, že se neudělala architektonická soutěž pro nově vzniklá nádraží Zahradní Město nebo Hostivař. Mohlo tam totiž vzniknout něco úplně jiného a lepšího, tj. nejen funkčně lépe řešeného, ale také esteticky hodnotného a pro blízké okolí daných míst i město dlouhodobě architektonicky pozvedajícího a přitažlivého…

Mickey

Ale tak něco se třeba postavilo podle soutěže – Štvanická lávka, Dvorecký most, Libeňák, nádraží Vysočany, radnice Prahy 7, Masaryčka…

czhunter

Super, někdo si řekl, že když už je to stejně hnusný, tak se to ještě dorazí zábradlím kam jen se oko podívá.

Až skoro lituju, že není modré.

Ale pro Čechy to stačí, pěkné věci postavíme někde jinde.

czhunter

Mimochodem, nějen že je tam spousta zábradlí (a šlo to i běz většiny z něj), tak aby toho nebylo málo, je tam několik různých druhů nesmyslné zábradlí za svodidly, a navíc zhovitel zjevně NEUMÍ udělat na zábradlí normální roh – což je zvláštní, to uměli výrobci už za Rakouska-Uherska, i za toho tuhého socialismu, kde se na kvalitu téměř všeho kašlalo.

czhunter

A omlouvám se, že jsem tohle napsal strašně prasácky s mnoha chybama během online meetingu 🙂

Pavel

Proč se v takovýchto případech nestaví spíš nadchody? Kromě toho, že je to jednodušší, rychlejší a levnější na výstavbu než podkopávat existující cestu, tak to netrpí tak výrazně problémem graffiti a pocitem nebezpečí jako podchody. Lávku pro pěší je možné složit na místě mimo stavbu a poté následně během jedné noci osadit na připravené místo.

mgr.pavel

Afaik okolní terén je pod úrovní silnice. Pro nadchod byste musel mít hodně dlouhé přístupové rampy – zejména pokud by měly být bezbariérové.

Pavel

Chodník je pod úrovní cesty jen z jedné strany, z druhé strany je mírně nad úrovní (když tam během výstavby byl dočasný přechod o kousek výše, vedly k němu dokonce schody směrem dolů). Nejsou to však žádné extrémní rozdíly, maximálně 1–2 metry.

Frantisek X

Takže byste honil chodce z úrovně pod silnicí po schodech do úrovně nad silnicí? To by vám nejspíše většina z nich dost ostře poděkovala…

Jenda

V takzvaných zaostalých zemích třetího světa, jako třeba v Jordánsku nebo v Íránu, se u takových nadchodů používají eskalátory, které se aktivují pohybovým čidlem. Ale je mi jasné, že v ČR se vždycky najde tisíc důvodů, proč by to nešlo (lidi by to rozbili, lidi mají málo pohybu, stálo by to peníze a peníze se mají zásadně utrácet jenom za infrastrukturu pro auta, atd.).

Twix

Na tomhle přechodu jste potkali jednoho chodce za měsíc, pokud jste tam jezdili denně. Tam bych eskalátor fakt nedával.

percula

Jezdím tam 20 let a chodce jsem na přechodu pouštěl 3x-4x. Psa tak 2x, jak by to dělal on, na eskalátory nesmí.

MajsterN

Já v takové zemi žiju, a tunel v tomhle místě vyjde celkově líp. Eskalátory dáváš jen tam, kde chodí desítky lidi/15min. Pokud nejsi Dubaj. Náklady na údržbu. Bezbariérovost, únava ze schodů, počasí. Nadchod jako takový má smysl, když jde o levné překonání silnice z úrovně 0 třeba (jakoby 1 patro). Takových znám tisíc. Tohle je -1 do -1 a to se zas tak často nevidí. Nadchody jsou extrémně levné, ale musíš vědět, kam to dáváš.

hroch.obojzivelny

Naše republika má ale i pokroková města. Třeba Plzeň, kde jistá silnice vede v hlubokém zářezu a pod ní je podchod. Takže chodec jde jedno patro dolů k silnici, pak další patro pod zem a pak zase dvě patra nahoru. Zlí jazykové tvrdí, že se tam mohl udělat nadchod téměř v úrovni chodníku, ale to je pro sraby.

hroch.obojzivelny

U těch fotek se mi mimoděk vybavil jeden citát z Jahelky, že soud tvrzení o znásilnění neuvěřil, neboť pro takový čin je na daném místě málo prostoru.

Ovšem strašidelně to vypadá i tak.

Karl vB.

Považuji za chybu porovnávat počítačovou grafiku pana architekta a fotku skutečného stavu. Je to principiálně nesouměřitelné.
Pokud by vznikla dražší a na stavbu komplikovaná „podkova“, vypadala by za půl roku úplně stejně hnusně, jako bude vypadat současné provedení.
„Podlahové osvětlení“ je vskutku geniální volba, úplně stejně jako reálně neurdžovatelný světlík mezi svodidly u „podkovy“.
Slavnostní střihači by si mohli na takových místech dělat vzpomínková dostaveníčka v pravidelném ročním intervalu, aspoň by byla jistota, že tu díru před akcí někdo aspoň jednou ročně uklidí.

Petr

Dlouholetá ostuda neschopnosti úředníků konečně zmizela.

Kdy zmizí podobný přechod na dálnici směrem na letiště?

Bobek

V rámci „D7 MÚK Aviatická – MÚK Ruzyně, 2. etapa“. Do té doby na to jistě nikdo sahat nebude.

M.S.

Předpoklad realizace 2027-2029.

lol

NIKDY 50ka je tam proto aby auta zbrzdila pro dukladne zabery kamer musi preci vedet kdo kdy prijizdi na/z letiste

hroch.obojzivelny

Pokud se ráčíte od konspiračních teorií posunout ke konspirační praxi, tak zjistíte, že systém AKV dokumentuje průjezdy znamenitě i při plné rychlosti na dálnicích. Už řadu let.

Petr

Tak doufám že se konečně dožijeme 130 km/h od sjezdu z okruhu po celé dálnici!

Johnny

Neexistuje doprovodná komunikace, nemůže být 130.

Dejf

leda by se to někde u lipenců zanořilo pod zem a vylezlo někde u klínce. vychází to tak na 5,5km. takže se nedožijeme. momentálně ten úsek trvá 4 minuty, tunelem 130 by to bylo 2,5 minuty, to se asi dá vydržet.

Petr

Až nahoru ke konci Baní doprovodka je a pak zas začína na vjezdu do Jíloviště. Pokud to jde přes Milín, proč by to nešlo po staré Pasovské i tady.

James

Bohužel dálnice to asi nebude, ale třeba zvýšit rychlost na 100 nebo 110 km/h by mohli.

Václav

A teď si tipněme, kdy se tam objeví první grafity.

kupec

už tam jsou

Jan

Účelné to je, ale hezké to není. Hlavně to není to, co slibovali. Možná se tím něco krátkodobě ušetřilo, ale dlouhodobě to podpodkopává důvěru v nějaký plánovací proces. Takto si vychováme jen další NIMBYsty.

jaroslav.dohnalik

To vypadá už teď zastarale

Johnny

Zrovna tato stavba je z 99,9 % výhodná primárně pro auta, takže snaha o minimální náklady je za mě v pořádku.

Jiří Kocurek

Jako by v autech nebyli lidi.

mgr.pavel

Ne, podchod je pro lidi, ne pro auta.

Chápuvaši připomínku, že ze zrušení přechodu budou mít benefity hlavně auta. ALE to není argument, proč šetřit právě na chodcích, ne?

Frantisek X

Navrch tím tedy ještě potrestáme chodce. 🙂

David

Pro TSK jediná doprava je doprava automobilová a tak se nezle divit, že vše co s ní nesouvisí se oseká na minimum. Podchody, přechody, chodíky atd. jsou pro TSK pouze nutné příslušenství.

Kebab

To by silnice v Praze vypadaly jinak, především po stránce stavu.

Jiří Kocurek

Tak tedy vysvětli, proč se staví Dvorecký most.

Frantisek X

Aby vedlejší „zlíchovský“ měla auta pro sebe a nemusela si cestou z Jeremenkovy na rozdíl od tramvaje obrušovat kola, o přímé cestě ve srovnání s návazností v uzlu Dvorce nemluvě (přestup ve směru Zelený pruh – Hlubočepy = 900 metrů pěšky nebo až 20 minut navíc čekání).

Gombík

Z popudu TSK to fakt není

bbb

Ten právě nestaví TSK, nýbrž investiční odbor Magistrátu.