Podchod z Wishe otevřen. Auta na Strakonické už nebudou muset brzdit, upravená podoba je „účelná“
Výsledná podoba stavby se výrazně liší od návrhu architekta, který s ním zvítězil v soutěži.
Podchod pod čtyřproudou stakonickou výpadovkou nahrazující neoblíbený přechod pro chodce už začal sloužit místním. Dopravní omezení na D4 a s dosavadním přechodem související snížení rychlosti na 50 km/h zmizí z dálnice v neděli.
Na slavnostním otevření podchodu se zástupci města a Technické správy komunikací (TSK) nevyhnuli dotazům na výslednou podobu stavby. Ta se totiž výrazně liší od návrhu architekta Josefa Habersbergera, který s ním zvítězil v soutěži.
Podchod z Wishe. V soutěži vyhrál neotřelý návrh, na Strakonické ale roste něco jiného
TSK se totiž nakonec rozhodla zadat vybudování podchodu formou design & build, takže si zhotovitel mohl upravit projekt podle svých potřeb. V praxi to znamenalo, že nevznikl světlík mezi jízdními pruhy, který měl podchod plnit denním světlem. Zároveň se změnit tvar stavby, místo architektem navrženého oblouku byly použity hranatější betonové prefabrikáty.
Podle náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba představuje stavba win-win pro všechny. Chodci mohou bezpečně přes dálnici a řidiči nemusí zbytečně brzdit před přechodem.
Ředitel TSK Filip Hájek připomněl, že stavba podchodu byla velmi složitá, ale omezení pro řidiče bylo minimální. Po celou dobu zůstala doprava na D4 v režimu 2+2 pruhy.
„Jsem rád, že jsme mohli změnit vše od začátku do konce. Světelnost je dobrá,“ shrnul změny náměstek TSK Josef Richtr. Podle něj měl být podle původních plánů světlík hluboký 80 centimetrů, takže by podchod prosvětloval jen minimálně. Navíc by se s ŘSD vedly spory o jeho údržbu.
Co nejnižší náklady
„Byla kolem toho spousta diskusí. Světlík tady rozhodně potřeba nebyl, snažili jsme se být hospodární, aby stavba byla účelová pro ty, co tady bydlí. Snažili jsme se také o co nejnižší náklady pro objednatele, takže i nám se to líbilo,“ řekl ke změnám projektu ředitel Metrostavu TBR Aleš Gothard.
Změna tvaru podchodu souvisela podle TSK a zhotovitelů se snížení hloubky podchodu pod dálnicí. Podchod byl v návrhu výrazně zahlouben, což generovalo značné problémy s odvodněním a geometrií napojení.
„Měli jsme být 1,8 metru níže, původní projekt byl v tomto špatný, zasahovali bychom do okolní zástavby,“ uvedl Richtr.
Ušetřili jsme desítky milionů. TSK vysvětluje „podchod z Wishe“ na strakonické D4
Podle něj byly finanční úspory v desítkách milionů korun. Stavba se vysoutěžila za 90 milionů. I přes zmíněné úspory však bude nakonec dražší. „Přišly komplikace, se kterými projekt nepočítal, musela se vybourat kanalizace mezi pruhy, v projektu nebyly ani přeložky elektrického vedení,“ vysvětlil vyšší cenu Richtr.
Změny vůči architektonickému návrhu netěší bývalého náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra, který nahrazení přechodu na rušné komunikaci původně inicioval. Na slavnostní otevření však pozván nebyl.
Habesbergrův návrh podle něj vhodně pracuje s morfologií terénu, protože silnice je zde výše položená a zároveň kopíruje polohu historické cesty mezi Zbraslaví a Lipencemi.
„Podoba byla zároveň řešena, aby podchod byl prosvětlený a prostorný a nestal se tak nepřijemným místem na periferii,“ řekl k důležitosti světlovodu už dříve Scheinherr.