Podcast: Železnici musíme výrazně prořezat, říká středočeský radní Petr Borecký
„Nemůžete jíst chlebíčky a kaviár, když máte jen na chleba s cibulí. Musíme si uvědomit, že nic není zadarmo a všechno něco stojí,“ říká radní.
Jaká bude budoucnost regionální dopravy v Česku a co čeká cestující ve středních Čechách? Přinášíme vám nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, do kterého jsme pozvali nesledovanějšího dopravního radního v Česku: Petra Boreckého z vedení Středočeského kraje.
Pomyslný večírek podle něj právě končí a veřejná doprava za současných podmínek už není udržitelná. Dlouhodobě rostou náklady na veřejnou dopravu, ale tomu neodpovídá trend příjmů a nůžky mezi příjmy a výdaji se podle Boreckého víc a víc rozvírají. A tak v novém dílu podcastu probíráme zdražování, které čeká cestující ve Středočeském kraji, ale i redukce spojů na železnici.
„Nevyplácí se provozovat železniční vozidla, která mají menší kapacitu než 120–140 cestujících. Nemá smysl držet tratě tam, kde jezdí pár jednotlivců,“ říká v novém díle podcastu Petr Borecký s tím, že škrty na málo využitých železničních tratích jsou zkrátka nevyhnutelné.
Spolu s tím připravuje Středočeský kraj zdražení jízdného v rozmezí 20–30 %, a to od 1. ledna 2023, a také celkovou reformu tarifu Pražské integrované dopravy ve vnějších pásmech. Obavu, že by nárůst ceny vedl k úbytku cestujících, Borecký nemá.
„Myšlenka, že veřejná doprava musí být vždy nejlevnější ze systémů dopravy, není správná. Pak se veřejné dopravě říká socka. Cena je pouze jedním z aspektů, proč lidé využívají veřejnou dopravu. Mám poměrně rozsáhlé zkušenosti ze Švýcarska, Holandska nebo i z Německa a tam veřejná doprava vychází relativně draho. Důvod, proč lidé nejedou autem, není v ceně. S veřejnou dopravou se snáz dopraví do měst, mnohdy pohodlněji a komfortními dopravními prostředky. Jestli chceme mít dopravu komfortní, musíme do ní dlouhodobě investovat. A na to musíte mít peníze,“ tvrdí Borecký.
Velkým problémem je dnes nedostatek řidičů, i toto téma otevíráme v podcastu. Proč je dopravci nedokážou najít? Pražská integrovaná doprava týden co týden informuje o výpadcích spojů kvůli chybějícím šoférům a dopravci tlačí na stát, aby zjednodušil zaměstnávání lidí ze zahraničí. „V 60. letech bylo Německo v podobné situaci. Hledali gastarbeitery, otevřeli pracovní trh pro lidi zejména z Turecka, a dnes Německo řeší, co s tureckou menšinou. Česko by mělo být připraveno na to, že gastarbeitery, které si sem dnes pozveme, už zpět nevrátíme a budou tu s námi žít,“ dává k zamyšlení Borecký.
Poslechněte si nový díl podcastu přímo zde na stránce, případně Cesty Zdopravy.cz odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.
Vybraná témata podle času:
12. minuta: Jak si představuje Petr Borecký tarifní reformu PID, jak se změní léta zaběhlý systém tarifních pásem kolem Prahy a jak se zdraží cestování veřejnou dopravou.
20. minuta: Které lokálky z pohledu Středočeského kraje už nedává smysl dál provozovat a za jakých okolností by dávalo smysl tratě v provozu udržet. Jak mohou obce ovlivnit zachování železničních spojů.
26. minuta: Jaká část obcí ještě nepřistoupila na nové standardy dopravní obslužnosti ve Středočeském kraji. Proč se nedokázal kraj domluvit s městem Kladnem na nových standardech a proč celá situace skončila dezintegrací kladenské MHD ze systému Pražské integrované dopravy.
33. minuta: Jak řešit nedostatek řidičů autobusů a proč podle Petra Boreckého některým dopravcům chybějí.
39. minuta: Jak připravuje Středočeský kraj soutěže na autobusové dopravce a jak chce v dalších letech vybírat dopravce na železnici.
45. minuta: Jak vysoký bude účet za bezemisnost veřejné dopravy ve Středočeském kraji v dalších letech.
57. minuta: Nástup všemi dveřmi na linkách PID a konec odbavování cestujících řidičem.