Podcast: Z pohledu ujetých kilometrů jsme dvojka na železnici, říká šéf Arrivy Adamka

Motorová jednotka 845 jako rychlík Ústí nad Labem - Liberec společnosti Arriva vlaky v Jablonném v Podještědí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorová jednotka 845 jako rychlík Ústí nad Labem - Liberec společnosti Arriva vlaky v Jablonném v Podještědí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Ředitel Adamka potvrdil plány Arrivy na vstup do elektrické trakce, lokálky by podle něj mohl zachránit tramvajový provoz.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je generální ředitel skupiny Arriva Transport Česká republika Daniel Adamka. Společnost je největším tuzemským autobusovým dopravcem a do popředí se dere i na železnici. „Budeme se účastnit výběrových řízení na elektrické vlakové linky, teď například R9 z Prahy přes Havlíčkův Brod do Jihlavy a Brna,“ potvrdil poprvé ředitel Arrivy záměr vstoupit do elektrické trakce. Podle něj už nyní tvoří zakázky na železnici pětinu obratu skupiny v tuzemsku.

„Z pohledu ujetých vlakových kilometrů jsme na železnici dvojka, provozujeme zhruba 5 procent ujetých kilometrů v osobní dopravě. Pokud bychom se bavili o hrubých tunových kilometrech, tak je druhý RegioJet,“ řekl při natáčení podcastu Adamka.

Za poslední tři roky investovala česká Arriva do nových vozidel přes 3,5 miliardy korun. Více než miliardu do vlaků a 2,5 miliardy do nových autobusů. Většinu vozového parku Arrivy na železnici tvoří motorové vozy dovezené z Německa a rekonstruované na řadu s označením 845.

Z železničních kruhů se občas ozývá kritika, že tyto vlaky nejsou vhodné na kopcovité tratě, kde je Arriva provozuje. „Dodržujeme jízdní řád, plníme jízdní doby, které nám spočítala Správa železnic. Jízdní řád se neprotáhl proti tomu, jak se jezdilo předtím, dokonce od příštího roku budeme o minutu rychlejší z Liberce do České Lípy. Tento problém neexistuje,“ sdělil Adamka.

Proč neakceptuje Arriva režijní jízdenky? Proč jezdí na údržbu se svými vlaky do plynárny v pražské Michli? Proč společnost opustila vlakovou linku z Prahy do Trenčína a Nitry a kdy se na ni chce vrátit? Je výhodou pro podnikání v Česku patřit pod Deutsche Bahn? Do jakých autobusových tendrů se Arriva aktuálně chystá? Podle čeho se dopravce rozhoduje, které autobusy nakoupí? Vyplatí se dnes nakupovat spíš kloubové autobusy, nebo vysokokapacitní patnáctimetrové autobusy s podobným počtem sedaček? Proč by uvítal Daniel Adamka rychlejší vývoj v oblasti baterií pro elektrobusy a jak vypadají baterie elektrobusů Arrivy po pětiletém provozu? Prosadí se podle něj v dopravě spíš vodík, nebo elektřina?

Rozhovor se dotkne i zastavování provozu na lokálkách. „Kdybychom některé lokálky převedli na tramvaje a jezdili tam podle tramvajových předpisů, tak mají budoucnost. Nebude to tak drahé,“ řekl Adamka. Sám je dnes kromě generálního ředitele také aktivním strojvedoucím. Na dráze začínal při studiích na vysoké škole jako výpravčí. Nejraději vzpomíná na to, jak sloužil na Posázavském pacifiku ve Vraném nad Vltavou.

Celý rozhovor si pusťte zde na stránce, odebírat můžete náš podcast i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Arriva Daniel Adamka Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz
193 komentářů