Podcast: Z ekonomické analýzy se stalo politikum, říká k rušení lokálek nový šéf IDSK Zdeněk Šponar
Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava
V roce 2020 byla ztráta z tržeb půl miliardy, letos za první čtyři měsíce je to už čtvrt miliardy. A to není konec,“ komentuje ředitel Šponar dopady pandemie.
Politikum se stává z věcí nedomyšlených, nespravedlivých a zavánějících korupcí. Viz. provize z nápadu na zrušení tratí. Cesta do pekel. To ředitel neolže.
Nejsou peníze? Tak ať se vyprdnou na ty jejich slavné integrace! Stejně o ně nikdo nestojí (maximálně tak linky jedoucí z regionu do Prahy)! U nás na vesnicích kousek od Berouna se jí nikdo nedoprošoval. Proč by jako u nás mělo jezdit něco jako ,,Pražská integrovaná doprava“?! Taky je vidět, že ty jízdní řády dělali od stolu Pražáci, kteří absolutně netuší, jak to tu chodí. Před integrací se člověk dostal, kam potřeboval. Neříkám, že to bylo na 100 % ideální, ale cestovat se dalo v pohodě. Po integraci? 1) úplné odříznutí některých obcích od okolního světa, 2) zrušení spojení obcí… Číst vice »
A předtím, když jste tam měli „SID“ (tzn. to nemělo v názvu „Pražskou“), do kterého mimochodem ani nebyly zapojeny vlaky, to bylo fajn?
Mimochodem, body č. 2 vs. č. 3 se podle mě docela vylučují (2x delší jízdní doby vs. nestíhání přestupu?).
Úplně nejlepší to bylo ještě před ,,SIDkou“. Příchodem SID byly zrušeny v oblasti, kde bydlím, přímé autobusy do Prahy. Jezdilo to narvané. No, pánové místo toho vymysleli přestup na linku S7 v Řevnicích…
Jinak tady byla SID o mnoho lepší než je současná PID. To, že do toho nebyly zapojeny vlaky nikoho netrápilo (alespoň ne na lokálních tratích).
U bodů č. 2 a 3 jsem narážel na různé linky, nikoliv na jednu a tu samou.
A já myslel, že organizátorovi dopravy (integrovaného systému) funguje jejich web, jejich email… Takže byste se mohl pochlubit, co Vám odpověděli na Vaše zkonkretizované připomínky.
A věřím tomu, že pan/paní starosta/-tka Vaší obce určitě má možnost se potkat a vydiskutovat problémy osobně – tváří v tvář – s lidmi jako je tento pan Šponar či jeho zástupci/zástupkyně. Jaké jsou výstupy z tohoto setkání? Proběhlo?
Jestli to já, jako přespolní laik, chápu správně, tak integrace Berounska byla v 12/2020. To už je téměř 3/4 roku, tak předpokládám, že jste už konkrétně konal… nikoliv anonymně a nekonkrétně nadávat
Oni moc neodpovídají, několik týdnů i přes upozornění ponechali na stránce, že 380 bude prodloužena z autobusového nádraží do Počapel. Přičemž návrh JŘ, hovořil o něčem jiném. Nakonec byl pravdivý návrh. Tedy, místo aby linka 380 dělala přípoj k vlaku, tedy nahradila i část MHD po Berouně a jela závlekem přes autobusové nádraží, tak od Černého koně odbočuje přímo do Hlinek a přes sídliště. Předpokládám, že 380 při své jízdní době, nemá nahrazovat přímé linky Beroun-Praha, ale je doplňovat zajížděním do míst obtížně obsloužitelných a provádět návoz ke kapacitní železniční dopravě.
2× jsem jim během připravovaných změn psal email. Pokaždé bez odezvy.. Odpověděli až na třetí zprávu, kterou jsem posílal přes Facebook. Odpověď: S jízdními řády už se nedá v tuto chvíli hýbat.
Starostka se o změnách dozvěděla až když s návrhy jízdních řádů nešlo nic moc dělat.
Takže jestli nepřijde do konce roku nějaké vyhodnocení, které by se přiblížilo kvalitou původnímu stavu, tak se obávám, že autobusem zde budou jezdit opravdu jen děti..
Velmi dobrý rozhovor. Pan ředitel má smělé plány a já mu držím palce, aby se mu podařilo zrealizovat co nejvíc.
Ve stredu jsem se vratil z Francie, kterou asi nelze povazovat za zeleznicne zaostalou zemi. Presto se tam lokalky rusej a nahrazujou autobusama (byt provozovanejma SNCF), protoze za usetreny penize se da investovat do perspektivnich trati.
Někdo vám dal mínus za lehce ověřitelné skutečnosti.
Jaaa, který sám dokládá své fantasmagorické postoje pouze „faktem“ „to ví každé malé dítě“, to dělá naprosto běžně.
Jistě pane vševěde. Pravdu máte pouze vy, svět lze pojmout selským rozumem a znalosti nejsou nutné.
Opravdu se necítíte aspoň někdy naprosto trapně?
Oproti vám nikdy. Opakovaně jste prokázal, že vůbec ani netušíte, jakou nevědomostí vládnete.
Jen za to, že okolnosti jsou zcela odlišné, ale zjevně pod vaši rozlišovací schopnost.
A v čem jsou odlišné? Maximálně v tom, že si na rozdíl od celé Evropy stále udržujeme železniční síť vytvořenou v době, kdy alternativou k železnici byl pouze koňský povoz nebo cestování pěšky. To jsou ovšem okolnosti, které bychom měli co nejdříve inteligentně změnit.
Rozdílné demografické ukazatele?
Demografie? O. K. Tak tedy přirozený (tzn. porodnost vs. úmrtnost) přírůstek/úbytek obyvatelstva ve Středočeském kraji za období 2014 – 2018: https://www.czso.cz/documents/10180/90635234/33011019m01.png/f4cd9b5a-23a1-423d-8102-9b5b400f5b9d?version=1.1&t=1576587756779
… a tady je to podle stěhování (nastěhování/odstěhování) za stejné období: https://www.czso.cz/documents/10180/90635234/33011019m02.png/899db046-1af2-438f-af4f-1c5d9d6581b3?version=1.1&t=1576587757183
Tzn. zelené, resp. modré barvy znamenají úbytek počtu obyvatel. Jen tak mimochodem, jde o oblasti, v nichž se nachází většina diskutovaných tratí. 🙂
Nejsou zcela odlišné od jiných států Evropy. Lokální tratě se udrží nebo zanikají z podobných důvodů.
Měl by jste si o situaci něco zjistit. To že zanikaly v jiných (různých) časech a někdy s až přílišnou přísností v posuzování, na tom nic nemění.
Vylidňování francouzského venkova vám prostě nic neříká.
Ale na komentáře lidí, kteří prostě absolutně netuší, o čem mluví, jsem si tady už zvykl.
A vylidňování českého venkova neexistuje?
(Zejména oblasti příhraničí.)
A také tam stavějí tramvajové linky namísto bývalých lokálek. https://en.wikipedia.org/wiki/Rh%C3%B4nexpress
To se ale týká velkých měst.
To se týká hlavně toho, že tramvajové a železniční koleje jsou ze zákona vzájemně nekompatibilní!
Už samotný název „Zákon o provozu na pozemních komunikacích“ je absurdní. Z tohoto názvu lze dovodit, že železnice nejezdí po zemi.
„u nás“
Tramvaj je drážní vozidlo i tady v ČR. Takže pro ni platí jak Zákon o Drahách, tak i ten o provozu…. Křížení železniční a tramvajové trati je zcela legální – Olomouc. Provoz tramvaje na železniční trati je také zcela legální – JHMD. A na kolejnicích S49 o rozchodu 1435 mm jezdí také obojí.
Je ovšem otázka, kdo by stavěl lehkou a levnou tramvajovou trať (oproti železniční) mezi vesnicemi s méně než 1000 obyvateli v místech odkud „i turisté utekli“.
Ale nemohou legálně jezdit v souběhu. Ani ve splítce.
Protože železniční doprava má své výhody proti silniční. Stejně těžké vozidlo méně žere (valivý odpor). Lépe zatáčí (článková tramvaj pořád jede každým článkem v koleji, řidič dvoukloubového busu musí více hlídat obrys).
Ovšem tyto výhody začnou mít skutečný smysl až při dostatečné frekvenci cedtujících (rozhodně ne oři provozu sólo šukafónu).
Ano. Můžeme vozit vzduch sólo šukafonem bez návazností po dvou hodinách a tvrdit že tím nikdo nechce jezdit. Nebo nabídnout kvalitní dopravní systém.
Rozhodně nemůžete očekávat, že Mochov naplní vlaky stejně jako Milovice, které mají 10x víc obyvatel.
Kdyby tam jezdil jednou za hodinu panter z prahy, byly by tam levný pozemky a někoho napadlo zbudovat nějakou nechutnou sídelní kaši „Mochov u nádraží“, naplnil by je, protože by tam ty Milovice vyrostly. Lidi se stěhujou za obslužností, ne obslužnost za lidma.
Je fakt, že při objednávce Čelákovice-Mochov jsem si něco takového říkal, neměla tam Jermanka pozemky?
To taky neočekávám.
Ale taky neočekávám, že S88 poveze někoho z konečné na konečnou a bude v celé trase rovnoměrně obsazená. Ani že z Vraného na Kačerov musí jet stejný počet lidí, jako z Dobříše na Hlavní.
Jakože je OK, když vlak vyjíždí z Dobříše v průměru obsazený ze 4% ( = jedna z 25-ti sedaček je využita cestujícím)?
A využití vlaku není o moc lepší, poté co vlak odjíždí z Mníšku (směr Praha) … Jde o průměr za pracovní dny dle dopravního průzkumu v roce 2019.
Pokud by 4% byla maximální obsazenost nějakého spoje, tak by to bylo málo.
Ale že na konečné nastoupím do prázdného autobusu, další lidé nastoupí až na dalších zastávkách, to je za určitých okolností v pořádku, jsou linky které nemají rovnoměrnou obsazenost. Tramvaje taky jsou v centru obsazené víc než na 100% (někdo stojí), a na konečné vozí vzduch. A nápad zavést povinné přestupy (15T přes vnitřní centrum, sólo T3 k prvnímu okraji, standardní bus před konečnou, midibus na dnešní konečné) by mohl systém prodražit a cestující odradit.
Jenže pak je otázkou proč by konečnou stanicí DOTOVANÉ dopravy měla být Dobříš, když na této části linky je holt takřka nulový zájem cestujících… Zatímco se nabízí smysluplná alternativa z Dobříše pomocí mnohem levnějších autobusů…
To se můžeme ptát u hodně dotovaných linek. Proč metro A jede na Depo Hostivař, když by mohlo končit na Strašnické? Proč tramvaj 9 jede na Sídliště Řepy, když by mohla končit na Slánské? Bus 154 by šel ukončit na Chodově místo Koleje Jižní Město.
Infrastruktura? (Smyčka resp. depo)
Ovšem vagon typu RegioNova (jezdící z Dobříše) má volant na obou koncích vagonu.
Na Strašnické je možné končit, je tam kolejová spojka i odstavné koleje.
Jestli by tramvaj linky končící na Slánské musela manipulačně na Sídliště Řepy, to už by byl problém dopravce, manipulační přejezd by se neproplácel (a šlo by po vzoru Miškolce udělat kolejové spojky). Nebo jednodušeji, končit na Vozovna Motol.
Na konečnou P-Řepy jsem jel jen párkrát… ale šalina nebyla prázdná… tak nevím jestli fakt je důvod proč by DPP měl zkrátit linku na skutečně používanou část linky…
Možná taky hraje roli, že provozní dotace na dopravní obslužnost ve Středočeském kraji činí něco kolem 3 miliard… zatímco ve zhruba stejně lidnaté Praze jsou provozní dotace na dopravní obslužnost řádově několikaknásobek (tuším zhruba cca 12 miliard provozních dotací pro DPP plus platby pro ČD,…)
Pásmování provozu je běžná věc u některých tramvajových linek (nejen v Praze) i u metra.
Jakože v Čisovicích přesednu na bus do Mníšku, abych tam znova přesedl na další do Dobříše ? To se mi ta cesta z Modřan náramně zjednoduší…
Jakou soupravu berete v úvahu? Motor 810? Jaké je to pak procento????
Dopravní průzkum v roce 2019 probíhal čistě náhodou zrovna v době kdy byla dlouhodobá výluka s nutností přestupu na bus a o dost delší jízdní dobou. To dost cestujících odradí. Možno jen spekulovat, zda to byla náhoda, nebo úmysl…
Že jsi zapomněl na slovo potenciál? To znamená oblast, kam vedou koleje, a proto se tam musí jezdit. Pokud jezdí lidí málo, je třeba jezdit častěji.
Aha, pán netuší ani jak se liší potence od existence.
Člověk, který nezná ani základy aristotelianismu by neměl mít ani volební právo.
„810 po dvou hodinách“ je jasné. Co si představujete pod „kvalitní dopravní systém“?
To ale není dobrý příklad. Francouzi mají vysokorychlostní tratě už dávno, to asi nebude z ušetřených peněz za lokálky, které teď někde ruší. Možná by bylo zajímavé inspirovat se pařížským systémem příměstské železnice (RER), to by i vlaky do Dobříše jezdily jinak.
Přesně tak, Praha nic jako RER nemá, ale potřebuje jako sůl.
Praha je také poněkud menší než Paříž. A mimochodem od zprovoznění tzv. Nového spojení má Praha k dispozici jedno centrální nádraží pro dálkovou dopravu. Což v Paříži „nehrozí“. Každé má něco.
Jenže okolí Paříže je rovinaté, takže stavba železnic typu RER tam byla o to snadnější (srov. s trasou Praha – Dobříš).
Lokálky v trvale vylidňujících se regionech.
To nemá nic společného se živelně rostoucími pražskými suburbii.
Žádná z tratí určených k zastavení/omezení osobní dopravy ve Středočeském kraji není v pražském suburbiu, resp. jestli s přimhouřením oka lze započítat úsek Čisovice – Dobříš, tak ten je pro změnu dost pomalý a vedený nepříliš vhodně.
Technická poznámka – ve Francii je železniční doprava značně neefektivně provozována s ohledem na „nemožnost“ zadat výkony komukoliv jinému než státnímu molochu, ruku v ruce s výrazně nadstandardním „sociálním smrádkem a teploučkem“ v onom molochu.
O to dražší pak jsou vlaky pro objednatele a o to hůře vychází provoz vlaků ekonomicky.
Pan úředník zapomněl na důležitou věc: sice píše o pozitivním vlivu, o kterém se nemluví, ale jako cestující jsem tento vliv neviděl! Když přijedu do Březnice nebo do Příbrami, očekával bych před nádražím nastartovaný autobus nebo motoráček čekající na příjezd přípoje, ale NIC z toho jsem neviděl. A na autobusáku ani jasné označení, co, kdy a kam pojede! Oproti tomu např. Včera jsem byl v Jeseníku a na autobusáku byly jasné značky a pokladní, která přesně věděla, kam kdy a čím se dostat. Nebo v Bruntále na nádraží byly přehledně světelné tabule. Ať se tam radní zajedou podívat na studijní… Číst vice »
Ano doprava je v této oblasti ještě popelkou, ale zlepšuje se to.
Když musíte platit zbytečné lokálky kvůli realitu nechápajícím šílencům jako Jaaa, tak vám holt ty peníze budou zákonitě chybět na něco jiného.
Taky tě miluju. :-*
Jen buran tyká cizím lidem.
A jen extrémní … začne někomu tykat poté, co nedokázal uplatnit v diskusi jediný smysluplný argument.
Malým dětem nevykám.
Lež se nestane pravdou, i když ji budeš opakovat stokrát. 😛
Takže extrémně hloupý a naprosto nevychovaný šotofanatik Jaaa.
Ostatně už ten „inteligentní“ nick každému psychologovi či psychiatrovi ledacos napoví.
Aha, no moje inteligence sice není kdo ví jak úžasná (klinická měření psychologem vždycky ukázala na první decil), nicméně tobě se samozřejmě rovnat nemůžu.
Co se ti nedostává na znalostech, doháníš arogancí. Přesně jako malé dítě.
Kdyby byla ekonomika tak jednoduchá, bylo by to fajn.
Je jasné, že za peníze, které se utratí na blbosti, nelze koupit nic rozumného.
Jenže ty peníze se jednak nedostanou do jiné přihrádky, někoho jiného (RUD) a jednak se lokálky mají rušit, ne aby se peníze ušetřili , ale protože ty peníze nejsou. Když nemáte na žvýkačky a tak si je nekoupíte, těžko za ty ušetřené peníze koupíte rohlíky. Ale jinak souhlasím, když se neutratí za něco, tak lze utratit za něco jiného. Nebo je tu moznost ty peníze ušetřit, ale to zas nemají moc rádi finančníci, protože ušetřené peníze jsou mrtvé peníze.
Krajské peníze na PROVOZ lokálek ovšem patři do stejné přihrádky.
To, že stát vyhodil oknem peníze na opravu tratí, o které kromě šotoušů v podstatě nikdo nestojí, je problém státu, nikoliv kraje.
Zbytečné investice, jsou problém náš všech. Jen dotaz, to, že 380 v Berouně přestala mít přípoj k vlakům, je kvůli provozu na lokálkách?
Vážení, postřeh k tzv. ekonomice veřejné dopravy.
je nutné si uvědomit, že tzv. ZDO se bude vždy rozhodovat trochu jinak než komerční autobusová linka po D1, a dále, že někdy musí jezdit i ty spoje, které se ekonomicky nevyplatí, proto níže píšu o tom, že je to politické rozhodnutí….
při rozhodování o ZDO nelze rozhodovat jen dle ekonomické výhodnosti, ostatně to by skončila i celá řada silnic, kdyby se měli posuzovat jen ryze ekonomicky
Ekonomicky se „nevyplatí“ většina spojů v regionální dopravě.
Na „vesnických“ bus linkách a tratích skoro žádný.
To ale není důvod přestat uvažovat a posílat ř.810 apd. pro pár lidí, když ve stejné relaci stejně musíme dál platit i za autobus…
S tím plně souhlasím. Jen mi není jasné proč to tak není v dokumentech IDSK. Tedy souběžnou autobusovou linku, doplnit o spoje NAD za zrušené spoje s 810. Následně po určité době běžného provozu, tento vyhodnotit a upravit počet spojů dle potřeby.
Protože na muzejní a historické jízdy je čas o víkendech. Normální cestování má mít trochu úroveň a ne návrat do sedmdesátek..
Právě jde o to aby ten autobus jel i o víkendu. Muzejní provoz se může odbývat na těch kolejích.
„To ale není důvod přestat uvažovat a posílat ř.810……“
však já nic takového netvrdím, prosím nevymýšlejte a nepodsouvejte, číst doufám umíte 😀
Ale plno lidí tady takto uvažuje. Bylo to vidět i při reportáži se starostou Rožmitálu a tím šotoušem. Ani zmínka o skutečném (ne)využití a o tom, že existují jiné způsoby řešení. A pak ještě kecy o konci tratí, kde je přitom nákladní doprava. Nemají přitom jedinej příklad, kde by se u nás v posledních 40 letech taková trať zrušila.
Ano, kdyby se zeptali mne, zeptal bych, se proč se ta řešení nenavrhla zároveň s návrhem na omezení dopravy. Zbytečně nahráli jen ortodoxním názorům.
Netvrdím, že komunikace ze strany KU byla ideální. Určitě je lepší navrhnout rovnou i způsoby, jak situaci adekvátně řešit.
Na druhou stranu, pokud jel starosta na dlouhodobou dovolenou, měl pověřit někoho, kdo bude za Rožmitál jednat. A ne , že se po x týdnech vrátí, diví se , že situace pokročila a začne s nějakým šotoušem situaci „řešit peticema“.
Pochopil jsem to tak, že nebylo s kým jednat .
Tak jsem dohledal, že opravdu do 29.7. nebylo ani o čem jednat. Protože až v onom okamžiku pověřila rada kraje, pana Boreckého projednáním se samosprávou jednotlivých obcí https://www.kr-stredocesky.cz/de/web/urad/home/-/blogs/provoz-na-malo-vyuzivanych-lokalnich-tratich-nahradi-kraj-autobusy
No a s těmi přišel onen šotouš na jednání.
To by mě zajímalo podrobně, co přinesl(??)
Tak ho o ty podklady požádejte. https://rpdrahy.wz.cz/
Ještě by bylo vhodné dát prostor druhé straně a také třetím zainteresovaným stranám, tedy ministerstvu pro místní rozvoj a destinační agentuře.
A jak jste přišel na to, že to podsouvá vám, ona diskuse mívá vždy širší kontext, to chápat doufám umíte.
Ono je to ještě trošku jinak – ZDO jako veřejné služba je samozřejmě primárně činnost vyplývající z politického rozhodnutí, nicméně „uvnitř“ se ekonomickými principy řídit musí právě proto, aby za prostředky, které jsou omezené, fungovala co nejlépe a službu tam mohlo využívat co nejvíce lidí (což je něco úplně jiného, než že služba musí vyhovovat úplně každému).
A mmch. nejde o rozhodování o ZDO, ale „pouze“ o volbě „trakčních alternativ“ pro konkrétní území. A tam je ekonomika vždy velmi významným faktorem.
Jenže Stochovice zůstávají o víkendu bez autobusu, některé relace také.
Tedy nejde jen o převedení objednávky vlak – bus, jde o zrušení nějakých spojů i bez náhrady.
A myslíte si, že to je fyzikální či interně ekonomická vlastnost autobusu, že o víkendu nejedí??
To netvrdím.
Jenom že krajem uváděná úspora 52mega není se zachováním všech spojení.
A těch 52 mio je deklarována jako kompletní úspora, nebo jen jako úspora za lokálky?
Úspora za lokálky má být cca 82mil.
Po nahrazení přes 52mil.
To je ale očesaná verze bez Ledečka, Slaný – Louny apd.
Nějaký škrty se dají čekat i u autobusů, jako když došlo k reorganizaci okolo Kladna, Slanýho a v samotné relaci Kladno – Slaný.
Asi se bude čekat , jestli zdražení přinese těch očekávaných 250mil.
Pokud ano a covid půjde do ztracena (to by bylo fajn) tak asi i poleví snaha po šetření (ale to je jen můj osobní odhad).
Jenom částka vybraná na jízdném před covidem * zdražení to nebude.
Zhorší se spojení. Více lidí je zvyklých na práci z domova, je otázkou zda na cestu dvakrát týdně (a z toho občas autem) potřebuju kupón nebo si budu platit jednotlivě.
Jen blbec dá mínus na věcnou otázku.
Za slaměného panáka (fyzikální vlastnost autobusů).
A kde to vidíte v tom předchozím příspěvku? Já tam čtu „A těch 52 mio je deklarována jako kompletní úspora, nebo jen jako úspora za lokálky?“
Mínus patří k tomu příspěvku, který se někomu nelíbí, ne ke všem od stejného autora. Tak to alespoň dělá slušný diskutér – je to na vás moc složité???
Včetně vztahu nabídka – poptávka a započítání externalit.
Však ano – není-li poptávka na vlak, tak má být (nejsou-li tam jiné faktory jednoznačně proti) nabídnuta ZDO autobusem (ani plná sólo 810 není argument, že „vlak má smysl“).
A pokud jde o započítání externalit, tak samozřejmě ne „šotoušské pseudoobjektivní počty“, tedy veškeré náklady do silnic připočítat jen k autobusům, ale jen to naprosté (často neměřitelné) minimum, o které ten autbus navíc ty externality vůbec zvedne. Asi jste dodnes nepochopil, že ty silnice neexistují a neudržují se jen kvůli autobusům ZDO.
Já se obávám, že vliv autobusu na trojkách je daleko více, než „neměřitelné minimum“
Najíždí na krajnici daleko častěji než osobáky. Když se potkají dva autobusy, musí se nějak vyhnout (popeláři s hasičema se nepotkávají tak často).
Na zastávkách se častěji mění povrch.
Jo akorát na dálnici je pravda, že nostnost musí být na časté zatížení kamionem, šířka pruhu na pohodlbou rychlou jízdu kamionu,…
A ony ty autobusy (i ty namísto lokálek) jezdí výhradně po trojkách?
To je jako tvrdit, že vlaky jezdí jen po lokálkách… :-/
Jeden autobus (jedna konkrétní linka) velmi často jede během své trasy po silnicích různé třídy. Naopak vlak na lokálce jede JEN po lokálce.
Ani tak jednoduchou věc nejste ve své šotoušské zaslepenosti schopen pobrat??? :-Q
Ne, proč? Ani na dvojkách, ani v obcích neplatí mýto.
Kdybyste dokázal pochopit alespoň VLASTNÍ psaný text, těžko by vám uniklo, že jste sám psal o tom, že na trojkách musí autobusy „ničit krajnice při vyhýbání“.
Nepsal jsem „musí ničit“. Pokud je silnice stavěná na častý průjezd něčeho o hmotnosti a rozměrech autobusu, tak ji průjezd samozřejmě neškodí(jenom běžné opotřebení), akorát stavba něco stála.
Však ony ty trojky jsou dlouhodobě děleny na ty, po kterých VD jezdí a na ty ostatní. Mj. i v plánu zimní údržby SÚS.
A ty, po kterých autobusy jezdí, jsou dražší.
Rozhodně ten rozdíl v ceně stavby a údržby neodpovídá ceně a údržbě lokální trati.
A důkaz, smrkáči? 😛
„Kdybyste dokázal pochopit alespoň VLASTNÍ psaný text“
Tohle dítě teď tvrdí, ze dovede interpretovat sdělení lépe, než jeho autor. 😀
Chudáčku.
Poptávková křivka autobusu a vlaku je jiná. Stejně jako je jiná poptávková křivka autobusu a dodávky. Vezměte to prosím konečně v potaz. Vlakem jede málo lidí -> autobusem pojede ještě míň. Při držení vámi nastavených kritérií bude nakonec následovat zastavení veřejné dopravy zcela. Dávno známé příklady, dávno ověřená data. Přesně toto se totiž stalo například v Rumunsku a v menší míře v Polsku, kde tento přísně „ekonomický“ princip převážil. Jaké jsou dopady na životní úroveň v místě je nabíledni. Nechceme centralizaci, protože je drahá, ale budeme ji podporovat. — Veškeré náklady na údržbu silnic nikdo autobusům nepřipočítává. To je jen… Číst vice »
„Vlakem jede málo lidí -> autobusem pojede ještě míň.“ – Vezměte, prosím, konečně v potaz, že prezentace vašich vlhkých snů bez jakéhokoliv ověřitelného důkazu je jen trapné blábolení.
„Veškeré náklady na údržbu silnic nikdo autobusům nepřipočítává. To je jen váš slaměnej panák.“
Kdybyste zvládal alespoň čtení (to se učí v prvních asi pěti měsících v I. třídě ZŠ, dobře byste věděl, že jsem o tom, že se tyto náklady skutečně připočítávají, nenapsal ani slovo.
Ti, co mi dali mínus, mohou doložit, že jsem to někde napsal??
Nebo jde o šotomagory typu Jaaa, kteří už reagují jen na jméno, aniž by se vůbec obtěžoval čtením příspěvku (o tom, že by ho pochopili, lze sice rovněž s úspěchem pochybovat, ale cenila by se alespoň snaha)??
Ano, např. v oblastech kolem Jevíčka , Kovářské, Hrušovan, Radonic apd. těch lidí v autobusu naopak přibylo.
Záměrně vyjmenováváte oblasti, kde je vlak 1,5 km od obce nebo dál.
To ani v jednom případě není totožné s předmětnými lokálkami. Ale to vám absolutně nebrání použít to jako argument. Buď jste břídil nebo darebák. Sázím na to druhé.
A vaše sborově trapné mínusy mne nezajímají, neobtěžujte se. Taky vám jich dokážu nasázet osm v řadě.
Pro nechápajícího!!
Cestující přibyly po nahrazení vlaku např. v relaci Vejprty – Chomutov, Kadaň – Vilémov – Podbořany.
Hevlín – Hrušovany – Brno (Hostěradice – Brno), MT – Boskovice.
Poukázal sem na nejen vámi opakující lež, že po nahrazení ubyde lidí ve veřejné dopravě.
Že se nahrazovaly tratě, kde to mají cestující často daleko, má jednoduchou (asi ne pro vás ) logiku.
Zkuste se zamyslet, proč třeba na VK – Vsetín je lidí hodně.
Mínusů si mějte třeba 100 tisíc!! a neotravujte pi……ma.
Pokud bereme v úvahu předmětné lokálky, tak např. na mnou často poukazovaném příkladu do Kralovic najdeme úplně stejný problém. Podobně nádraží v Rožmitálu. atd
U Kralovic vidím vzdálenost doprostřed sídliště 600 – 700 m.
Pokud by kraj nebyl idiot, prodloužil by linku k ulici Týnecká, kde by zřídil zastávku.
Vlak na okraji obtěžuje mnohem méně, než autobus v centru. Ale o tom už jsme tu vedli nikam nesměřující hádku.
Příklad takové pitomé zastávky jsou Kožlany hned vedle.
—
Nádraží v Rožmitálu je pitomě odříznuté křižovatkou dvou silnic I. třídy, tam by stálo za to protáhnout trať o 850 m ke škole.
Ale to se samozřejmě nestane, že. Přestože by to nebylo o mnoho dražší, než postavit stejnou délku cyklostezky.
„Kde to má na vlak daleko“ je to, o čem se bavíme, víte?
Srovnávat vzdálenost 700 m se vzdáleností dvojnásobnou může jen někdo, kdo tomu vůbec ale vůbec nerozumí.
A oni si tam mohli vybrat? Ne byla jim dána jen jedna možnost – silnice -autobus. To se pak dělá statistika.
Aha. Takže pán odmítá uznat i základní fakta. Pro něj vlak jako autobus. Pak se není o čem bavit.
Pane, jestli i ve svém oboru postupujete shodně, buď jste podvodník a gauner záměrně, nebo vám dřív nebo později přijde žaloba k úhradě vzniklé škody.
S mentálně retardovanými jedinci bez jakéhokoli vztahu k realitě nemíním dál ztrácet čas.
A doložitelný důkaz ? Nebo to je jen dojmologie ?
K čemu? Na co? Proč? Tady se ve velkým jede selská logika, že sekerou, kladivem i šutrem se dá zatlouct hřebík, takže je to všechno to samý. A pokud není, „tak to dokaž“. Tomu opravdu nemám ambici konkurovat. Případů, kdy substituty jsou na trhu zcela zaněnitelné, je naprosté minimum. Pokud nevíte proč, zapište si nějaký základní kurs ekonomie, tam se to dozvíte. Nejsem tu od toho, abych opakovaně dokazoval zcela základní fakta malým dětem. Nejsem váš učitel. Pokud netušíte, kde čerpat základní znalosti, obraťte se na nějakou vzdělávací instituci v místě vašeho pobytu. Pokud by tu probíhala slušná debata, dá… Číst vice »
„Pokud by tu probíhala slušná debata“ – ano, to byste musel nejprve přestat blábolit bez jediného důkazu (i tento post je opět jen plný uboze trapné dojmologie, fakta jsou pro vás evidentně nikoliv jen neznámé, ale podle všeho sprosté slovo).
Jj, radši si jděte opakovat mocniny čtyř, třeba se příště ztrapníte míň.
Míň než vy? Tak to opravdu nejde, i kdybych se snažil sebevíc.
Bacha, aby ta vaše myšlenková bublina jednou nepraskla.
Jak tedy sám se sebou vydržíte ?
Já jsem nad věcí, blbů bez vzdělaní ale s ambicemi rozhodovat o světě už jsem potkal za život hodně. Vraťte se zpátky do hospody, kam patříte.
Ne díky, co kdybych tam narazil na vás..
Teda tak nabubřelou nicku jako vy aby pohledal.
Jen vám nastavuji zrcadlo. 😛
„Takže pán odmítá uznat i základní fakta.“
Doložená fakta uznám bez problémů,. Vaše trapná dojmologie (zatím jsem od vás nic jiného nečetl) ovšem nemá s fakty nic společného. Ale máte ještě šanci – DOLOŽTE fakty alespoň jedno svoje tvrzení.
„Pak se není o čem bavit.“
To, že se s vámi není o čem bavit, vám tady většina diskutujících řekla zcela jednoznačně a mnohokrát už dávno. Přesto vám chybí dostatek inteligence a sebeúcty k tomu, abyste tady přestal obtěžovat ty, kteří se o problémech chtějí bavit věcně.
Samozřejmě, pane vševěde. Komunismus platí, ulice bude hlasováním rozhodovat o tom, jakou rychlostí se šíří světlo. 😀
Vaše „věcná diskuse“ je na úrovni hospodských žvástů, nemáte ani nejzákladnější znalosti.
Vy jste ten poslední, kdo dokáže posoudit, jaké znalosti mám či nemám. V žádné diskusi od vás nikdo neviděl JEDINÝ DŮKAZ toho, co stále jak tupý kolovrátek prezentujete jako „naprostý fakt“.
Je vidět, že vůbec nedovedete uznat, že v něčem nemáte dostatek erudice. Myslíte si, že vzdělání není potřeba, ke všemu lze dojít selskou úvahou. Ale jak se někdo začne navážet do právního prostředí, hned jste jak čertík z krabičky. Pro lidi vašeho nabubřelého formátu typické.
Dva příklady jste v diskuzi dostal (atraktivita železnice a opotřebení vozovky) a přesto je zdatně selektivně ignorujete.
Opakovanými argumentačními fauly typu „Skot není Skot“ nebo útoky ad hominem vaší nevědomosti nijak nepomůžete. 😉
„Ale že má jeden průjezd autobusu na povrch běžné okresky stejný dopad, jako průjezd cca 10 000 osobních aut, je prostě fakt.“
Toč, že si nějaká nula pod nickem Jaaaa vycucá z prstu (aspoň doufám, že jen z prstu) hausnmero s mnoha nulami, orpavdu není žádný důkaz.
To je krása. Tenhle vševědoucí megachytrák bude zpochybňovat už i základní fakta, která se učí už každý student stavební průmyslovky.
Prosimvás vy „nicko“, jděte si rozhodovat o někom jiném, o dopravě i stavebnictví víte prdlajs, vraťte se zpátky ke svým desetitisícům hodin u ústavního a nejvyššího soudu a přestaňte konečně oxidovat svými jalovými žvásty.
Pro ostatní, kteří netuší, co hledat: https://www.google.com/search?q=generalized+fourth+power+law
Kde si vzal, že jeden autobus je jako 10 000 osobáků?
(Nedivil bych se, vyježděné nerovnosti jako na bus zastávkách jsem neviděl na parkovištích. Dokonce i na stejné ulici pár metrů od sebe je možné vidět rozbitou bus zastávku a rovný povrch u semaforu.)
Obecně platí zákon čtvrté mocniny nápravového tlaku. Víc info vám řekne Google.
Trochu opoměli propočítat počet styčných bodů a plochu. Kór pokud porovnávají kolo a prius. Tlak je sice větší, ale zas se rozloží. Proč asi i u nás zakázali v památkách jehlový podpatky a klasický boty nevadí. Ono ve výsledku to kolo může být horší jak autobus 🙂
Sorry, ale tohle jsou data doložená statistikami nutných oprav.
Pokud jste to zkoumal skutečně poctivě, tak jste zjistil, že právě příliš časté nutné opravy, kdy povrch počítaný na 20 let museli opakovaně měnit třeba už po 7 letech, vedly k podrobnějšímu výzkumu a skončily tímto závěrem.
A jinak jste vy zapomněl spíš uvažovat tuhost podkladních vrstev. 😉
Počet styčných bodů nebude o moc větší, pneumatika je kolo a nejde tvarovat jako bota. Maximálně tak tuplák lze započítat jako dvě pneumatiky.
A šířka pneu ? Je jasné, že těžší vozidla budou mít větší vliv na vozovku, ale ty čísla jsou silně přemrštěný.
Hospodská snaha z toho vybruslit za každou cenu. Smutné.
jak jste přišel na ptákovinu, že jeden autobus má stejný dopad stav silnice, jako 10 000 aut? teda, mnoho lidí nadává na „bruselské zelené mozky“, jak tlačí „ekonesmysly“ ale Vy ultrazz šotouši v demagogii nemáte konkurenci. A teď máte ve svém čele opravdu těžkou váhu, Havlíčka. Byť mám s každým, kdo kandiduje za ANO, problém, tak v minulosti jsem určitou empatii vůči němu měl. Ale to, co předvádí teď, tak to je šipka do žumpy… Např. v Polsku není samosprávou autobusová doprava téměř vůbec řešena a podle toho to taky vypadá – i řádově tisícová sídla bez jakékoli obsluhy, resp.… Číst vice »
Sorry pane, ale tohle jsou originální výzkumy ze 70. A 80. let z USA. Ověřené všude po světě (od Japonska po Argentinu) za dalších 40 let. Promítnuté do stavby a údržby silnic po celém světě.
Že vy na to potřebujete škatulku „mrzká EU“, abyste to jakože mohl odmítnout, ukazuje pouze a jen na váš problém s egem.
To opravdu nebudu řešit.
promiňte, ale prezentovat, že jsou k zastavení jakékoliv VHD, to je na flakanec.
mne to sice může být burt, vlaky Brno-Praha by nejspíš šly provozovat i komerčně, ale vy si zjevně neuvědomujete, co by mnohde úplně zrušení VHD znamenalo…kdo nemůže jezdít autem…ať se odstěhuje nebo chcípne. a mimojine by optam zmizeli i posledni mladí lide, neni jak jezdit do školy…
„Vlakem jede málo lidí -> autobusem pojede ještě míň“
Není pravda přinejmenším v některých případech (Hevlín) + totéž se dá tvrdit zejména u odlehlých nádraží typu Rožmitál či Kralovice
Pořád stejný.
Budeme integrovat parníky po Labi, až do Drážďan nebo kam?
A jednou možná až do Německa parníkem kompletně za tarif PID.
Protože je to marketingový unikát. Ale pro koho jako?
Ale na vlak který odveze děti do skoly peníze nejsou a platit ho prostě nebudeme.
Tak tak. Místo toho zajistíme autobusy, které zpravidla takové specifické potřeby (nárazová školní doprava) zvládají lépe.
Takže vlakem na PIDku klidně do Drážďan, ale vlakem do školy jen tam, kde je max. 30 minut takt.
pletete jablka a hrušky, PID tu opravdu není od toho, aby organizoval výletní dopravu na Labi, co že jste se přidal ke gumokolní loby?
a víte o tom, že školní doprava už dávno není tak nárazová?? tj. dnes už není o tom, že všem začíná vyučování v 8:00 a končí ve stejný čas, i střední školy a občas vyšší ročníky ZŠ začínají jindy než v 8:00 (znám SŠ, která začíná v 7:20) o různých koncích ani nemluvě…….
víte netvrdím, že musí všude jezdit vlak, ale tahle posedlost vše nahradit busy, „protože jsou levnější“, protlačovaná silovou metodou také není to správné
Nemyslím, že bych se přidal ke gumokolní lobby. Na rozdíl od drtivé většiny zde diskutujících mi něco říká „ekonomika“ a mám i zkušenosti z řízení unitární lokální dráhy, její propojení s autobusy atd. A rozhodně mě neoslovují náklady na přepravu člověka například ve výši 30 Kč od km. Na to už ani nemá smysl autobus, to už je na Taxi, pokud možno bezemisní. V tomto období čtu množství zcela absurdních argumentů, bohužel ne jen od šotoušů, ale například i od pana dvojministra. Na rozdíl od nich pan Šponar vystoupil v rozhovoru pro tento web zcela věcně, bez emocí a s… Číst vice »
To taxi je bohužel také za 30Kč/km. Řešením jsou autonomní vozidla, kde odhadne cena lidské práce. Do té doby je to bohužel málo řešitelné, což ostatně pan ředitel zmínil v odpovědi na použití minibusů.
To Taxi je pro Vás, který si právě teď a okamžitě vzpomene, že chce někam jet třeba za třicet korun. U organizované objednané dopravy to podle způsobu využití koupíte klidně za patnáct a převezete třeba 6 lidí. Na tratích, o kterých nyní diskutujeme to může být zcela odpovídající způsob dopravy třeba tam, kde opravdu zrušením vlaku nezůstane jiná veřejná doprava, protože s ohledem na stav silnic do obce prostě autobus nemá šanci projet. Nicméně pokud budeme patologicky držet nevyužité vlaky na tratích, kde není rozumné využití, tak se nedočkáme ani oprav a úprav krajských silnic, protože na rozdíl od státu… Číst vice »
Tím posledním je potřeba začít. Ostatní už je věcí dohody. Také nejsem příznivcem ponechání železniční dopravy všude a sám jsem se v takovém místě ve Středočeském kraji, kde hrozí že o víkendech se bude jezdit jen IAD, zbavil nemovitosti (není to na těchto 12 lokálkách). Takže řešení existuje.
Ano, souhlasím.
Ostatně se teď ze StČ kraje stěhuji – také z důvodu naprosto katastrofálního stavu dopravy.
Stačí jen z těch oblastí tvořících vnitřní periferii. Ta ovšem přesahuje i do sousedních krajů. V současnosti se tvoří dotační tituly pro posílení infrastruktury a omezení exodu obyvatel, zlepšením podmínek v těchto oblastech.
Ne, já teď bydlím relativně těsně za vnějším okrajem Prahy. Nepředvídatelnost dopravní situace je značná. Netuším, jestli mi cesta do práce bude trvat hodinu nebo hodinu a půl (podle jízdního řádu má trvat 45 minut). Příměstské autobusy jsou naprostá loterie – vůbec netuším, co a v jakém stavu přijede a kolik tam bude lidí. Jenom vidím aplikaci vlnové teorie v praxi, když se sjedou tři busy s postupně klesajícím zpožděním za sebou, ale do toho prázdného na konci stejně nenastoupíte. O tom, že mnoha busům nefunguje ani přístroj na čtení lítačky a co z toho asi pro kraj vyplývá, raději… Číst vice »
A kde že bude ten nový vysněný ráj?
Ráj nebude, každopádně doprava ve středočeském kraji mne přestává zajímat. Metro jezdí pravidelně a načas.
za trest si večer nedám viržínko
Sami jste si to zavinili! 😀
A jaké nové tratě (S-Bahn) by měly v propojení Prahy a Středočeského kraje podle vás smysl a účelnost?
Docela by mne zajímal příměstský region, kde to takhle s příměstskými autobusy funguje. Zkuste uvést světovou stranu.
Jih.
A kampak ? Ať se tomu ráji můžem vyhnout . Napadají mě 2 státy a oba jsou na pokraji hladomoru..
Jj, když někdo rozumí zákonům trhu líp než přesvědčenej ultraliberál, tak to musí nutně být komunista. 😀
Nezapomeňte na to svolat uliční výbor. 😛
no super, budeme chystat dotace a zároveň jásat jak jsme zase novou modrou zónou vytlačili další dojížděče
Když ono to funguje obdobně , jako v dopravě, místo aby spolupracovala ministerstva s kraji a obcemi, tak si každý jede spíš po svém a synergické efekty jsou spíš v záporných finančních hodnotách. 🙁
Já se do Středočeského kraje přestěhoval z okraje Prahy (Uhřiněves) před čtyřmi lety. V Uhřiněvsi již výše nájmu vyskočila tak vysoko, že jsem jí nechtěl platit a ceny nemovitostí byly mimo mé reálné možnosti. Při hledání nového bydliště bylo hlavní podmínkou mít dům v pěší docházkové vzdálenosti na vlak a to pokud možno k trati Benešov – Praha. To se podařilo, dnes spokojeně bydlím 15 km hranice Prahy, na vlak to mám 15 minut pěšky, pak 20 minut do práce a 10 minut pěšky nebo 25 minut autem po D1.
Vy jste přesně vyjmenoval podmínky toho, jak se má dostředivá příměstská doprava řešit. 15 minut pěšky na vlak je podle zdejší silniční úderky a IDSK strašně moc daleko – babičky to neujdou. No možná neujdou, ale tyhle případy mají nárok na seniortaxi už dneska, jen 30 kč/km to nestojí, a nikdo jim to brát stejně nechce. Nicméně z množiny nutných řešení to poměrně značný koláč ukousne. Zapojení elektromikromobility je pro IDSK nemyslitelné, přestože jde o realitu dneška, nikoli nějaké scifi. Všude je potřeba posílat buď těžký autobus, nebo nic. Já netvrdím, že všude v suburbiích Prahy se žije a jezdí… Číst vice »
Já to nedopsal. Babičky nemusí u nás šlapat pěšky do prudkého kopce k zastávce, mají k dispozici tři autobusové linky do Strančic, kde mají celodenní půlhodinu a vlak je rychle pak odveze do Prahy.
Jinak co se týká cen: těžko se vám povede zpochybnit ten rozdíl ceny. Olezlou 810 již novou nekoupíte stejně jako olezlou Vrakosu a baterie v autobusech a TSI+ETCS ve vlacích vám ten poměr spolehlivě udrží nebo možná ještě o dost zhorší.
Pokud jste změnil i trvalé bydliště, jste čestná výjimka. Bohužel doprava a i nový koncept standardů, se odvíjí od počtu obyvatel s trvalým bydlištěm a jak to vidíme zejména při místních volbách i politici si z toho kde žijí a kde mají trvalé bydliště, moc hlavu nedělají.:-(.
A do kterého kraje se stěhujete + v tomto kraji je situace lepší? 🙂
To mě taky.
Akorát si tu realizaci představuji tak, že v celé republice skončí naráz přes 600 autobusových linek – aby se nedělala konkurence ekologičtějšímu vlaku.
Takže plno lidem výrazně zhoršite možnost použití veřejné dopravy. Váš nedávný nápad zde, zrušit bus do Kralovic mluví za vše.
Když je tak frekventovaný, tak si ho jistě rádi zaplatí ze svého…
Samozřejmě (kromě vás, vy toho opravdu hodně nechápete) že to nebudou platit ze svého.
Frekvence je tam celkově vyšší násobně. Vlaku nepomohlo ani navýšení spojů, který si tam šotoušci prosadili, jakožto nutnost ke zvýšení počtu cestujících v šukafonu.
NESTALO SE.
S PID došel naopak další pokles.
Přesně tak. Středočeský kraj svádí výpadek tržeb na covid, ale příčina je zpackaná integrace.
když říkáte, že Vám něco říká ekonomika, tak nějak nerozumím poslednímu odstavci
to jako považujete za normální nalít do lokálky přes 100 mil. a následně ji ihned zavřít? to u Vás ve firmě taky uděláte na mašině kompletní generálku a rovnou jí pošlete do šrotu?
chyba je, že tu není žádná vize a žádný plán, pak by se dalo říct ano tahle trať má budoucnost investujte do ní, nebo naopak, zde dopravu vyřešíme jinak investice nemá smysl, bez toho dochází k nehoráznému plýtvání a navíc bez užitku.
Nikoliv. Považuji za nenormální, že v našem státě někdo vůbec narve do infrastruktury, která je nevyužitá a není možnost, jak jí využít více vůbec nějaké prostředky kromě úplně klasické údržby.
Zde jsou zcela zásadní nekoncepčnosti.
Přesně tak… namísto toho, abychom se z těch „vyhozených“ peněz poučili pro příště („chybami se člověk učí“), tak namísto toho někteří chtějí navýšit částku „vyhozených“ peněz … resp. to chce pan ministr Havlíček.
Vyhazovat prachy bez koncepce je horší, než nedělat nic. Nahodilé rekonstrukce čehokoli (včetně lokálek) „iba aby sa čerpalo“ jsou drahá sranda.
Když ono zrovna jsou dotace na regionální dráhy. Však víte jak rychle se stal Uničov lokálkou.
Ne, normální to není. Tedy to, že stát tam těch 100 mil. nalil, aniž by se vůbec zajímal o to, jestli o její využití má objednavatel dopravy zájem.
IMHO klíčový je zájem cestujících… Fakt by mě zajímalo kdo a proč rozhodnul o opravě železniční trati z Dobříše, když v roce 2019 vlaky vyjíždějící směr Praha z Dobříše byly využity na 4% a vlaky z Mníšku na 6%…. A to ještě nevíme kolik z těch cestujících platilo (obvyklé) jízdné…
Zdroj dopravní průzkum v březnu, srpnu, říjnu 2019 (průměr za pracovní dny).
Nejde nasadit menší vozidlo. Holt je to „moc složité“, vámi lokálkobijci prohlášeno za „drahé“. Budete mít, co jste chtěli. Žádnou veřejnou dopravu.
Pardon, Nejde o rozmar, ale o nutnost…. My diskutujeme aktuální situaci, že chybí peníze na dotování regionální dopravy… Tj. řeší se které škrty budou „bolet nejmíň“… A varianta diskutovaná že z/do Dobříše přestane jezdit většina vlaků (neboť jsou téměř absolutně prázdné, viz využití 4%), které nahradí navýšený počet autobusů, které jsou provozně levnější … Jestli obvyklý rozsah vlakových spojů bude z Prahy nepojede do na konečnou do Dobříše, nýbrž vlaky budou končit v Mníšku pod Brdy nebo ve Vraném n. Vltavou … to si netroufnu posoudit, neboť jsem přespolní laik.
Nejmíň bolí plošné proškrtání spojů, tam ty bus/km a vl/km naskakují. Ostatně s počtem některých spojů, má dopravce problémy a není je schopen ani odjet.
Ale já to naprosto chápu – kdyby nešlo o nutnost, nedělá nikdo nic. Jenže jsou to právě opatření v krizi, které systém buď potopí, nebo posílí. Problém celé téhle patálie je čistě v té tabulce: Vy vidíte 6 % a řeknete si „a safra, to se musí zmenšit“. Regionovou 440 lidí nikdy pravidelně dojíždět nebude, ani kdyby měla jezdit místo metra. To číslo je zcela teoretické. Mimochodem je obrovské – ty Regionovy tam evidentně jezdí spojené dvě, ne? Ani nejde poslat menší vagón? 36 lidí není málo, tolik lidí už si v buse s plošinou vlastně ani nesedne. A jde… Číst vice »
Neexistuje menší vozidlo než MV 810 a již nikdy existovat nebude. Neexistuje lehčí, s menší spotřebou, za menší peníze. A když to nevychází ani s 810, tak opravdu nemá smysl tu železnici provozovat…
Možná MUV..
Kolzam SPA-66
„a již nikdy existovat nebude“
OK, s tímhle přístupem nelze nic.
Nebude, pokud nebudete chtít. Neexistuje žadný objektivní důvod, proč by nemohlo. Je to jen zažrané drážní myšlení. TSI pro některá vozidla prostě platit nemusí a má to svůj důvod. Jen Češi jsku zase papežštější než papež.
Není sebemenší důvod kupovat motorák o kapacitě pro 40 lidí za 60 miliónů. Za to samé mám cca 7 elektrobusů.
Veřejná doprava je a vždy byla věc prvotně politická. Že to někdo nechápe, je spíš jemu ke škodě.
Co se ekonomické analýzy týče – ono to vždycky závisí jen na tom, co se do ní ještě zahrne a co už ne.
Veřejná doprava je a vždy byla věc prvotně ekonomická. Že to někdo nechápe, je ke škodě nám všem.
Co se ekonomické analýzy týče – ta je buď špatná a zahrne co si politik smyslí anebo správná a zahrnuje vše.
to se pletete, kdyby veřejná doprava byla ekonomická, tak by neexistovala…….
nebo by se do té analýzy muselo kromě nákladů na provoz zahrnout také: dopady snížení vzdělanosti obyvatelstva, zvýšení nezaměstnanosti = snížení výběru daní, omezení dostupnosti služeb a zdravotní péče……. atd
Ano ekonomika v dopravě, je věc zvláštní. Už jenom tím, že i pouhá cena PHM se odvíjí víc od politických rozhodnutí, než od ekonomického vývoje cen ropy. Podívejte se jaké procento ceny PHM tvoří spotřební daň. Jak by asi potom vypadalo porovnání ceny jízdného VHD a jízdy IAD.
Cena PHM se odvíjí od rozhodnutí členů OPEC …. česká / evropská politická scéna na to má stejný vliv jako zatmění slunce / měsíce ….
Omyl, OPEC stanovuje cenu ropy, nikoliv PHM. https://www.epojisteni.cz/aktuality-ceny-benzinu-v-cr-klesaji/
zajištění osobní mobility každému (teda skoro každému) je uz typická veřejná služba. proste se objevila shoda, že soukromá řešení jsou neefektivní.
a jako každá veřejná služba, jde o politickou otázku. u nas okořeněnou tím, že podstatná část populace má auto za symbol svobody…a jeho regulaci za neomarxismus. ovšem v duchu buranskeho postkomunistického sobectvi přesně jen do okamžiku, kdyz nekdo chce ta úžasná autíčka mu přivést pod okno nebo za humna…
takže rozhodně nejde o ekonomiku. je to málem identitarni politika, takze racionalitu tam nenajdete.
Lépe bych to nesepsal. Díky
no, šukafon jednou za dvě hodiny vážně symbolem svobody nebude
auto symbolem otroctvi celkem snadno být může…
Celková pořizovací cena za všechna auta používaná v podstatě výhradně k dojížďce je nekolikanásobná oproti nákupu nových vlaků a autobusů.
Ale opovažte se tohle kritérium někde zmínit. Do soukromého vlastnictví vám nic není.
Takže započítáváte prosté stavební a údržbové náklady šestiproudé dálnice oproti dvojkolejné trati a tváříte se, že jsou to jediné pořizovací náklady do systému.
To si mám koupit vlastní vlak , abych mohl jezdit podle svých potřeb ?
Jezděte si jak chcete, ale plaťte veškeré naklady s tím spojené všem dotčeným.
Já to tak kdysi udělal 🙂
Aneb jak argumentovat proti svému vlastnímu tvrzení…
To ano.
Kdyby měla kultura něco společného s ekonomií, tak neexistuje velká část knihoven a kin.
Knihy je možné číst i na internetu, a tamtéž sledovat i filmy…
Zrovna na dlouhodobou budoucnost kin bych si moc nesázel. Knihovny jsou zatím víceméně veřejná služba…. ale pokud se je podaří časem masově digitalizovat….
jestli vás baví čumět i doma do pc misto do knihy…mne ne
Zkoušel si e-knihu? Čtu z toho lépe než z papíru.
Já ne, kniha je kniha. Z obrazovky se čte hůře, navíc u klasické knihy vám nedojdou baterky a nepotřebujete zásuvku, abyste si ji vůbec mohl přečíst.
Holt komunitní akce, kde se setkávají lidé zcela přirozeně, taky budete chtít „optimalizovat“ vytěsněním na net?
To já právě taky ne.
Jen u nás v Litni se musely do kina „investovat“ statisíce a totéž do kni-hovny.
A co všechno do ní patří a co už ne?
To záleží mj. na stupni šotouštství daného „objektivního“ kalkulatéra.
Možná spíš nezabedněnosti. To, že pravničíte i u NS a ÚS, z vás opravdu nedělá specialistu na veřejné služby. Jakou jinou znalostní základnu, než zcela artificiální paragrafy, máte? Znalosti přírodních věd? Matematického modelování?
Á, velmi silné kejhání následováno osobním útokem??
Navíc, já jsem nikde netvrdil, že u těch soudů právničím (to je jen další důkaz vaší neschopnosti pochopit psaný text).
A mmch. o tom, že zrovna vy máte alespoň minimální znalost matematického modelování, pochybují předpokládám všichni, kteří musí vaše zdejší plamenné ideologické žvásty prakticky vždy BEZ JEDINÉHO KONKÉTNÍHO DŮKAZU pravidelně číst. Jen (jako i v tomto případu) nenávistné výkřiky vůči každému, kdo má tu drzost mít jiný názor než vy (a dokonce má ještě tu větší drzost, že ten názor na rozdíl od vás dokáže doložit fakty).
Howgh.
Konkrétních důkazů jsem DO KAŽDÉ DISKUSE dával dostatek.
Že tam nejsou 5 minut po tom, co vy si usmyslíte, popřípadě je jen velkopansky ignorujete, je čistě vaše chyba.
To, že vy použijete svůj obvyklý blábol „je to naprosto jasné“, „chápou to i děti z MŠ“ apod. opravdu není důkaz, i když to tak na ošetřovně možná chápete.
A to nám poví nějaký přehazovač štěrku u SŽ ..
Jako hrdý prehazovač štěrku se vzděláním z dvou vysokoškolských oborů, doktorátem, několika výzkumnými zahraničními stážemi v západní Evropě a praxí tamtéž, se hluboce skláním nad anonymem PvvS, který sem přišel diskutovat sice bez jakéhokoli relevantního vzdělání, ale zato s naprosto neomylnou intuicí.
Je mi neskonalou ctí, že mi může tento velekněz moudrosti opakovaně dokazovat svou intelektuální i morální nadřazenost. Jeho argumenty jsou vždy přínosné a dalece převyšují fakta a znalosti veškeré světové odborné obce. Veškerá dopravní a ekonomická koncepce celého státu i blízkého zahraničí by měla být svěřena právě jemu!
Konečně jste prozřel..
Fšecko.
Zcela vše související žádná ekonomická analýza tak rozsáhlého produktu, jako je veřejná hromadná doprava v kraji, nikdy obsáhnout nemůže. To by zahrnovalo tolik různých analýz a odhadů, že byste na tom zaměstnal všechny vysoké ekonomické školy a ještě by to nestačilo – mezitím by se změnila realita.
Prosím uvědomte si, co je hlavní slabinou plánovaného hospodářství. Je to nesesbíratelnost a nezpracovatelnost dostatku relevantních informací pro tvorbu nabídky. Na volném trhu tuto roli nositele informací hraje cena.
Veřejná doprava ovšem nemůže podléhat volnému trhu, protože vyrovnává náklady, které se finančně do poptávky ani ceny za službu nezahrnou.
Vemte si prášky,a běžte si lehnout. Samozřejmě po vyhodnocení analýz a odhadů. Bez toho se neobejdete.
Jj, prostě věda je blbost, český lojza vše zcela přesně odhadne pohledem z okna a pak to jde oslavit do hospody.
Popsal jste se naprosto dokonale, že by změněná medikace??
další takový…ač nemusím s Jaaa ve všem souhlasit, tak zjevně o daném něco ví. pokud má doktorát a zjevně ví něco o ekonomii, tak není debil a určitě má znalosti ve věci, které tu má málokdo. jen je asi problém s predsudecnym vnímáním prezentovaných faktů.
na slušný argument…urážka. někým kdo zjevně intelektuálně a vzdělanostne nemá na to daný text pochopit.
ano, čtyřka plná géniů na netu.
socan mně začne vykládat o slabinách plánovaného hospodářství :)))
Jj, vám určitě. Evidentně vůbec netušíte, jak trh funguje, bez ohledu na to, jakou máte školu.
železniční a ekonomickou
Výborně, a co vám na té ekonomické škole ráčili říci o informačních vztazích při regulaci vztahu nabídky a poptávky tam, kde nefunguje volný trh? Teda kromě klasických řečí, že je to Sodoma a Gomora?
Tady je klasický příklad, že volný trh prostě nechceme. Co teď?
zásah, potopena.
A žádnej socan nejsem, nácku.
že o tom nevíš je jiná věc
BTW nácek je taky levičák
Na to jste přišel jak? Pinochet byl také levičák? NSDAP byla krajně pravicová strana.
To je dětinská libtardí teorie. Všechno špatné je levice. Že nacismus vyrůstá z přepjatého individualismu tihle velikáni neřeší.
ale měla v názvu sozial a arbeit. pro tupce to rovnou znamená, že jde o levici.
jasne a proto nacek řve čistá rasa a bílá síla. to jsou jasné levicové slogany. jen ale nevím, jak pak géniové vašeho formátu můžou za levičáky považovat i různé ty LGBT obhájce a BLM spolky. zjevne to je totiž ve vaší myslivne zařízeno tak, že cokoliv skaredeho je levice a cokoliv hezkého pravice. jenže s podobným vnímáním pojmů…se nikam nedostanem. kdybyste řádil chvíli myslet, tak dojdete k tomu, že v německém nacismu je spousta prvků pravicových (nic než národ, zkrácené, zachovane soukromého vlastnictví aj) i levicových (ekonomická koordinace ale i různé kolektivisticke nesmyslný jako hitlerjigend aj). a kupodivu v mnohém… Číst vice »
Bohužel pan ředitel neodpověděl na moji otázku, ale vzhledem k tomu, že deklaroval, že není politik, samozřejmě nemůže odpovídat na politické otázky, ohledně dalšího rozvoje sítě PID, který je v rukou politiků. Přeji tedy panu řediteli hodně úspěchů, zejména při zlepšení pracovního prostředí, pro své podřízené. Aby pak společně mohli koordinovat spoje v rámci dopravní politiky kraje.
Pan ředitel je spokojen, když mu starosta odsouhlasí nahrazení vlaku autobusem, ale je nespokojen, když se starostovi nelíbí nahrazení autobusu trolejbusem.
Z ekonomického pohledu je to logické. Na trolejbus dostane EU dotaci, autobus kupovali z krajského rozpočtu.
a trolejbus si započte do podílu bezemisní dopravy
Pokud se jedná o nahrazení 810 soudobým autobusem, tak klesne nejen spotřeba nafty, ale také emise. Pokud se jedná o nahrazení autobusů trolejbusem, opět klesá spotřeba nafty i emise. A politickým cílem je snížit emise CO2. Tahle cesta tomu napomůže. Pro celkový obraz dodám, že trolejbus často zastavuje a často se rozjíždí. Rekuperace brzdné energie je u trolejbusu naprosto běžná věc, autobus tu enenrgii vyplýtvá v brzdách. Běh naftového motoru v neustálených režimech (často řadí) tomu moc nepřidá. Jezdí-li někde 2 nebo 3 linky á 10 minut, tak (parciální) trolejbus je řešení. A je taky tišší. Mnohem tišší než 810… Číst vice »
No jo. Ale pak máte „Regiomouse“ a naproti tomu nejméně 8 let starý autobus (a zející prázdnotou k tomu).
A co teprve, když by ho nějaký starosta vyhodil s autobusem a trval na tom, že odmítá autobusy, ať radši posílí vlaky.
tak nebude mít nic
To je jak kdyby na Dobříš měl začít jezdit trolejbus. Nějaký takový návrh byl v devadesátých letech.
a co je na tom špatného? před časem tu někdo tvrdil, že se připravuje interval 7,5 min. na lince Příbram-Praha, pokud by to tak opravdu muselo být (z důvodů poptávky), pak je na místě trolejbus zvážit i na takovou trasu
Ano je to v souvislosti P+R Dubenec. Jako dočasné řešení páteřní autobusovou linkou. Současná krajská reprezentace požaduje jen elektrizaci tratě 200 s jednotkami na rychlost do 200km/h a novým spojením do Berouna.
No, že by rozhovor na mne působil nějakým přílišným optimismem, to zas ne. Peníze, peníze, second hand z Německa, dovezeme busem do práce, školy, k doktorovi ráno, odpoledne zpět … to je vize hodná 21. stol.? Trolejbus – zadrátování obcí – kdyby se alespoň třeba uvažovalo o hybridu – mezi obcemi trolej, kolem kostela v obci bez drátů – na baterie.
Pokud si obec připlatí, tak není problém, aby spojů jezdilo víc. To v rozhovoru taky zaznělo.
Jj, bohaté regiony budou dál bohatnout a chudé chudnout. To je opravdu regionální politika jako prase.
A povinně dosídlit pohraničí.. To už tu bylo a nedopadlo to.
Jj, diverzifikace zdrojů do krajiny je nesmysl.
no radši vše v Praze. ta sice praská ve švech, doprava se hroutí a jídelní struktura periferie i služby tam jsou v pytli, ale to neva. jen tak dál…ze tato opomíjena periferie nám ale zvolí babíse, pitomia a volného…takze se i centru bude žít stále a stále hůř…to jajinci, sobci a arogantni nafukove zcela ignorují.
hele, vy chytrej…jdete se do toho pohraničí podívat…
z dříve hustě osidlene, udržované a většinou I dost průmyslově a mnohdy bohaté a vyspělé části země…je hnůj.
já se osobně hodně stydím za to, co moji soukmenovci s pohranicim udělali. a tenhle plivanec jste si hezky plivnul do ksichtu sobě a svým předkům.
ohledně tohoto fuck-up by měl každý Čech raději mlčet, stydet se a soupat nohama.
PS; pradedecek byl v koncentráku, a rozhodně ne dozorcem, takze mne z přílišné lásky k nackum podezírat nemusíte.
A začíná to tím, že vás půl dne vodí po pohraničním finančním úřadě a v každé kanceláři se s vámi zastaví a povídají: hele, on si koupil lokomotivu. A chtěl by za ní vrátit Dépéháčko…
V Praze s tím problémy nemají.
No ještě aby měli, když tam (díky virtuálním sídlům) je X tisíc firem na jednoho úředníka finančního úřadu, takže nemají čas se s tímto zaobírat. 🙂
Bohužel v této zemi nikdo neudělal ekonomickou analýzu lokálek. Podle mě by se odhadem půlka zavřela a půlka opravila. Nechápu, proč v 21.století jezdí dieselové vlaky se vzduchem. To je prostě vyhazování peněz oknem. Elektrobus by to obsloužil levněji a ekologičtěji a z peněz na údržbu železnice by se opravila silnice.
Ekologičtěji? Ona se ta elektrika bude vyrábět někde solarními panely na Sahaře a sem se bude teleportovat?
Asi. To ten SOR může mít kamna na uhlí a vyjde to nastejno…
Celý problém elektromobility je hlavně ten, že nikdo nezohledňuje výrobu baterek, která není ekologická ani trochu.
Máte vůbec ponětí, jakou zátěž obnáší těžba, zpracování a distribuce fosilních paliv?!
…zatímco taková výroba a distribuce elektřiny se děje pomocí dechu jednorožců a třepotání křidýlek vážky? Nikdo netvrdí, že spalovací motory mlsající fosilní paliva (tedy principáalně přes 100 let stará technologie) jsou nějakým vrcholem ekologie, nicméně u současných elektromobilů se v tom svatém tažení za krásný nový etický konzum trošku zapomíná nejen na baterky (výroba je hrubě neekologická a navíc většinu ložisek potřebných surovin kontroluje Čína), ale i na potřebu totálního přebudování elektrické sítě a vybudování naprosto nové infrastruktury pro dobíjení. Budou-li všechna auta na elektřinu, bude potřeba obrovské množství rychlonabíječek, což pak znamená, že průměrná elektrická „benzínka“ bude mít příkon… Číst vice »
Je to právě naopak, elektroauta se primárně nabíjejí malým proudem, když jsou odstavená (domácí wallbox, nabíjecí sloupek či jiná zásuvka). Což je výhodné jak pro majitele (nízký tarif), tak pro energetickou společnost vyrovnání odběrové křivky, i z hlediska prodloužení životnosti baterie.
pane Bláho, vyrovnání odběrové křivky je nesmysl, to sice trochu pomůže rozvodné síti, ale dělá komplikace výrobě, Váš názor je poplatný tak době před 30 a více lety, dnes je spíše potřeba umět (byť to zatím moc nejde) spotřebovat elektřinu tehdy, když je k dispozici, tj. zafouká vítr nebo zasvítí slunce…
Právě k regulaci odběru el. energie slouží energetickým společnostem dálkové ovládání spotřebičů. Pro nabíjení elektromobilu existuje speciální tarif, podobně jako pro el. topení, bojler atp.
to všechno samozřejmě vím, ale v dnešní době není možné pružně reagovat na výkyvy výroby ovládáním spotřeby tak, jak to vyžadují zelené zdroje, bohužel
jasne, a má to dojezd max 300. dal se nedovezu.
máme ve firmě elektrokrapy. oficiálně platí zákaz s nima překročit hranice okresu praha východ a západ. proč asi, že…
sorry jako, ale současně vergly jsou dobré tak na vožení se do práce a nákup. na to první bych to zakázal alespoň ve velkých městech, ta města plná plechových kráksen jsou ku zblití. a na nákup jezdite cca1xtydne.
takže…je to zatím fanouskovska technologie brutálně podporována legislativou
Takže když jedete z Prahy východu na Prahu západ, tak nesmíte přes Prahu?
good point, samozřejmě, elektrokrapy jsou v praze, nejspíš kvůli parkování zdarma kdekoliv.
Vy jste na základce nepochopil násobilku??
Reakce hodná vašeho génia.
Těch nabíječek nebude muset být násobně víc protože na elektromobil bude mít tak polovina lidí co na automobil…
A to i přes případné zvýhodnění.
Pokud bude to odebráno, bude elektromobil záležitost jen pro pár zvědavců.
až se budou hromadně vyrábět a nebude to módní výstřelek, jejich cena klesne, vždy budou (asi) dražší než auta na benzín/naftu, ale už to nebude taková darda jako dnes
Vyrovnání ceny EV a aut na fosilní paliva se očekává během pěti let.
Jo, už deset let.
jistě, tím že fosilní auta podraží
Akorát bude problém s výrobní kapacitou EE pro dobíjení …. pak to skončí na přídělovém systému.
jo, to bude super. takze si tlacenim elektrokramu zařídíme to že venkovane, kterým takto seberete auta…která narozdíl od městských fakt potřebuji…náš vyvedou po vlajkou pitomia z Eu. a to se fakt vyplati…
Jste trošku mimo. Naopak pro nás venkovany je elektromobil naprosto ideální. Na střechu si můžeme hodit panely a jezdit za třicetník za km.
Pro venkovana je elektromobil na…. To mluvím z vlastní zkušenosti. Panely na střeše určitě uživí tenhle krám během jízdy.
jo, jasně, Jozka kombajner a Milan co do Johnsons Controls chodí sit potahy (a je v oddluzeni/exekuci) mají na auto za mega a víc…
já na teslu mám. nevidím důvod si ji pořizovat. ale patřím mezi cca 3% nejlépe placených zaměstnanců. drtivá většina lidí…má smolika.
Pro Jožku kombajnéra naskočí trh s ojetými elektromobily úplně stejně, jako když si dnes koupí fosilní ojetinu v Áčkách.
za padesát tisíc si toho věru moc nekoupí
Ono na to taky časem dojde…
njn, přijdou žluté vesty
jen bych prosil neosočovat, já popisuji stav, já tuto politiku určitě neprosazuji
pokud jsem vám to mimoděk podstrčil, omlouvám se.
a přesně tak…z nasranych lidí v ulicích mám strach.
protože auta jsou lokální problém.
globální problém…je metan, uhlí, cement
Ne, většina lidí vůbec nemá ponětí, kolik energie spotřebuje těžba, rafinace a distribuce fosilních paliv. Cisterna nafty nenávratně propálená výfukem jim nevadí, ale pár set kilo recyklovatelného kovu jim strašně leží v žaludku. Jinak tady je ukázka životnosti baterie Tesly po ujetí 320tkm. http://www.hybrid.cz/baterie-elektromobilu-tesla-ztrati-pouze-10-kapacity-po-320-000-km
A jak se ten kov recykluje? Je-li mi známo tak momentálně „recyklace“ spočívá leda v tom, že články co jsou ještě použitelné se použijí třeba na bateriová úložiště.
V každém rekatoru 130 tun paliva, obměňováno v pětiletých cyklech. Uran se často vyskytuje jako vedlejší ruda k měďnaté rudě. Extrém je v Austrálii.
Převézt odněkud 130 tun paliva 4x během 5 roků není až tak velký problém. To je zásobování Temelína a Dukovan.
Převézt 1.000.000 tun dřevní štěpky do bývalé uhelné elektrárny je poněkud složitější, přesto se tím zelení chlubí. Prý jejich a ne naše lesy. Chucpe.
Které elektrárny v ČR se to týká?
Napadá mne Trutnov. Ten jede na štěpku.
Jako navézt palivo asi jde, ale co s tím odpadem, který je potřeba desítky tisíc let někam dát? Pokud vím, tak to se třeba na rozdíl od baterek ani po desítkách let recyklovat nepodařilo.
máte ponětí, co je to těžit a zpracovávat cobalt, med, lithium, kovy vzácných zemín. a pak to nějak recyklovat?
Recyklace je zvládnutá věc. Ano těžba nějakou stopu zanechá, ale těží se materiály nejenom na elektromobily. Spalovák taky obsahuje hromadu hliníku, mědi a něco i drahých kovů jako je platina. Pokud se chcete vrátit na stromy, tak můžete, ale většina lidí vás asi nebude následovat. Btw. používáte třeba nerezové hrnce? víte co to znamená těžit a zpracovávat nikl?
osobně si myslím, že nerez se získá přídavkem spíše chromu. jakkoliv nikl se někam pisypava taky.
hrnec má v mém pojetí tu výhodu…ze mam dokonce ještě nějaké po babičce z roku 1960. takze můj nerezovy hrnec znacky WMF zkusím nejspíš odkázat…coz o tesle úplně nepředpokládám.
No to teda fakt není. Pokud je to de facto stopové množství v elektronických čipech (křemíkové lepty), tak to stále nejsme schopni zpětně rozebírat.
To je jenom jeden z mýtů. Výroba baterií se do celkové uhlíkové stopy samozřejmě započítává. I v našem mixu se vrátí za rok až dva. baterky jsou na rozdíl od fosilních paliv recyklovatelné.
Fosilní paliva jsou také recyklovatelná, a to uměle i přírodními procesy. Problém je v tom, že jich spotřebováváme příliš mnoho, tisícinásobně víc, než se stačí zrecyklovat.
Ona je ta debata vůbec složitější. Ropa se nachází i v místech, kde by podle teroie fozilizace „dinosaurů“ být neměla. Abiotický původ ropy… Kdyby se nějak rozumně podařilo tohle napodobit, tak… stačí pořádný zdroj energie. Ale to už je spíše sci-fi.
Němci už to mají v poloprovozu.
Porsche? https://www.novinky.cz/auto/clanek/synteticky-benzin-porsche-se-blizi-fazi-testovani-muze-zachranit-konvencni-auta-40351304
Postavit do každého kraje jednu tuhle fabriku a srát na nesmyslné omezování nad Euro 5.
A likvidace není o moc lepší.
Zvlášť, když je taková baterie na odpis po 150 000 km a její výměna stojí pomalu jako to auto nové (zn. Tesla)…
Kromě toho, že po 150.000km není baterie na odpis platí, že je zdrojem surovin k opětovnému využití. https://insideevs.com/news/525965/tesla-battery-recycling-no-waste/
Reportedly = údajně
Jako že se baterie po dosloužení hodí do lesa? Baterky se zrecyklují úplně stejně jako se to dělá se spalovacím motorem. Btw. nemůžete brát článek jednoho youtubera, kterému se porouchala baterka jako bernou minci. tady je trošku jiná statistika, která říká, že baterie auto samotné přežije. http://www.hybrid.cz/baterie-elektromobilu-tesla-ztrati-pouze-10-kapacity-po-320-000-km Jasně, může se stát, že někdo baterii zničí třeba vybitím do nuly, ale taková fatálka se může stát i u spalováků, akorát se z toho nedělá takové haló. Když se někomu utrhne rozvodový řemen/řetěz, tak je to taky na výměnu motoru. A to se taky sem tam stane, akorát to neplní stránky časopisů… Číst vice »
výměna motoru u ojetiny (tak jak se běžně dělá – za jiný ojetý) ovšem nestojí statisíce
Udělal. A byla stávka, psal se rok 1997. Už tehdy padlo něco o 1000 cestujících za den a převedení lokálek na kraje.
Následkem stávky v železniční dopravě bylo mimo jiné to, že se firmy, mnohé na pokraji přežití, musely zařídit jinak.
Ono kdyby se udělala nyní (po integraci některých linek do PID) analýza autobusů, tak by leckde nejezdily žádné.
Je třeba v pořádku provozovat SOR 9,5 (v nejlepším případě) na lince, kde nejezdí víc než 10-12 lidí?
Konkrétní linka??
A je v pořádku na takové lince provozovat vlak?
Pokud na některé vlakové lince jezdí průměrně méně než 12 cestujících na vlak, pak je to v první řadě na hloubkovou inspekci tamějších poměrů.
Může to být
– nepoužitelným jízdním řádem,
– protěžovaným paralelním autobusem,
– jízdou skrz vybydlenou oblast,
– zoufalým stavem nádražních budov nebo jejich polohou,
– sabotážemi ze strany SŽ…
Nebo i jinými důvody.
A u autobusu by se tyto důvody posuzovat neměly?
vlak nahradíte levněji autobusem. autobus už levněji nenahradíte. leda rikšou.
No vida. A pak že autobus levnější není, jak se tu neustále dovídáme.
Jak jednoduché je vaše myšlení.
Všechno má hezky svoji škatulku:
Vlak > autobus > rikša.
Za všech okolností.
Krásný to svět.
realita
ale měly. svého času tu kdosi co makal v třebové psal, že osobak do zabreha…odjížděl 10 minut před koncem směny…v CZ LOKO. no, to je pak na presdrzku, že podobný snad úmyslně sabotovany spoj platíme. ať se jede třeba na belbloudovi
Zas by mohli v té fabrice směnu posunout o 20 minut, kdyby se nic jiného nerozbilo.
Pokud vede paralelně k vlaku – zprivatizovat!
Ten vlak? Souhlasím.
Ne – ten autobus…
Vlaky budou provozovat vždy Státní dráhy, stejně jako tuto část autobusů:
https://i.ibb.co/vVN1L6T/zeleznicni-mapa-cr-2003-2004.gif
Co to meleš? Jaké státní dráhy? Nezaspal jsi dobu? Podívej se, kdo dnes železniční dopravu provozuje. Třeba na Ústecku.
No, jenže čistě ekonomická analýza vám nevyjde krom 2 koridorů zřejmě vůbec nikde..
Dnes je v Právu informace o tom, že cena elektrické energie poroste. Tudíž nemusí být daleko doba, kdy se cena za nabíjení zvýší natolik, že benzín / nafta vyjde levněji ….
Pro zvyšování elektromobility je nutné zvyšovat výkon zdrojů … Posíleni JE to je tak na 10 let, v lepším případě (spekuluji). Mezi tím se odstaví nějaká uhelka …. vodní energie – další VE se asi jen tak nepostaví, větrníky nejsou v oblibě. Jediné co zbývá je osazení střech solárními panely, do sklepa úložiště a baterky …
Chcete elektromobil – doložte, že máte vlastní zdroj EE ….
v klidu, za 5+ let budeme v situaci…kdyz elektřinu budeme dovážet a uhlobaroni budou na davkach
Ceny za kWh na veřejných nabíječkách už dnes je začasto vyšší než cena za vyrobenou kWh z nafty či benzínu. Mě teď přišlo vyúčtování, mám za kWh s DPH cca 2,8 Kč, tedy jsem na cca 40ti procentech proti naftě.
Ale ti, kteří vlastní možnost nabíjení nemají, tak rozhodně ekonomicky nabíjet nebudou…
Ale mohou nakupovat denně v Lídlu, tam je elektřina zdarma a koukal jsem v pátek na čestlický Lídl a na těch dvou místech dokonce nikdo nestál 🙂
Mohl by se využít Rožmitálský seniortaxi, které není určeno jen seniorům.
Víc Oslí nepotřebuje.
(Možná otočení busu směr Příbram v Namnici 2x denně, tam to je kousek i z Oslí).
Hlavně nepřidat ani metr nových kolejí, aby trať náhodou nezískala význam pro samotný Rožmitál. Však oni si s těmi auty ve městech nějak poradí, zbytku potom postačí náklaďáky, autobusy a taxíky…
Však se snima domluvte na takové stavbě a financování, až to bude hotový, třeba to bude lepší řešení a vlak se vrátí…..
Kvůli omezení lokálky Rožmitál určitě nepozná zvýšenou frekvenci automobilů.
Možná ano. Přibyde 1 autobus za 2 hodiny, čímž se doplní takt autobusů na hodinový. Což by mohlo nejen pobrat lidi chodící na vlak, ale taky sem tam někoho dalšího.
Lidi většinou mají jiné starosti než přísahat na 810 na věčné časy a nikdy se zločinným autobusem. Berou bližší zastávku a je.
Pokud ten autobus ovšem jede „odnikud nikam“ a cestující by musel stejně přestupovat, tak se vám na ten autobus vyprdne taky.
Konkrétní případ??
A kam byste ty koleje vedl? Jediné smysluplné prodloužení by bylo k autobusovému nádraží, což je přes pole a s přejezdy přes 2 silnice 1. třídy a stejně skončíte před školou, pokud by se neměla zbourat. Z toho prostě smysluplnou trať neuděláte, pokud byste neměl asanovat čtvrt města.
Ideálně přes tenisové a fotbalové hřiště až ke Komenského ulici. Pak by vlak zastavoval 400 metrů od autobusáku přímo na sídlišti. K tomu spojku pro jízdu směrem na Příbram, výrazně zrychlit trať 200 včetně přeložky mimo stanici Milín, nasadit nějaké moderní vozidlo a pak už si na autobusovou linku 521 nikdo ani nevzpomene.
Jojo…příjemné s užitečným 😀
A pravý hrob bude, až bude ta linka 521 vyjmuta z veřejného financování… 😉
Jojo stovky metrů až kilometry jsou kousek zejména pro staré lidi nebo děti chodící sami po silnici.
Pro děti do Namnice to kousek je, kolik jich jezdí denně z Oslí? Bavíme se o osadé o několika lidech.
Kdyby tam nebyla trať, máte těch pár lidí úplně na háku.
Mno já to měl na základku 2,5 km tam a 2,5 km zpátky. Pěšky po místních cestách (okreskou ani silnicí se to nazvat nedá). Vlaková zastávka byla v polovině cesty, škola v jiné vesnici a ta vesnice za tratí a za řekou. Vlak by nepomohl.
Později jsem začal jezdit jinam a tam už to zase vlakem šlo.
Rožmitál – Březnice je typický případ, kde by lokálka byla hojně využívaná, kdyby jí nekonkuroval autobus. Jenomže nádraží tam jsou na okrajích měst, kdežto autobus spojuje jejich centra, takže zrušení autobusů by občané vnímali jako podstatné zhoršení dopravy.
O tom to přece je. Ne jen, že KU zaplatí třetinu peněz, ale taky, že vlak občané nevnímají jako něco, o čem by uvažovali, protože je kdesy v poli. Navíc tam u většiny spojů nikdy nebude taková poptávka, aby byl vhodný vlak. Takže bych tady termín “ hojně “ nepoužil.
Akorát jeden podstatný detail, autobus o víkendu nejede žádný, zatímco vlaků 6 párů.
Což je problém objednatele, ne trakce.
To už si děláte legraci, ne??? Napřed si zjistěte absolutní základy o veřejné dopravě v ČR
Aspoň má Mufiklo kde studovat..
Co já?
Jak jsem tě jiné diskuzi odkazoval na uctívače sekty Šukafon do každé rodiny. Tady máš ukázku pravidla č. 4 – vlak jezdí o víkendu a autobus ne.
Má pravdu, na oné lince to tak je.
Protože tam (zatím)KU nic neobjednal, jen tam má prázdné vlaky.
To je ale opak ideálního stavu.
Ani v návrhu náhrady, nebylo objednání autobusů o víkendech. Takže o víkendu v turistické destinaci 0 VHD
To ale neprojde, že by se o víkendu nehlo směrem k Březnici ani kolo, uvidíte v budoucnu…..
No já to vím. Jen ten návrh to zřejmě netušil. A tím nadělal z nepolitického, politický problém. https://youtu.be/RK6p-n-MogU
Nezaznělo nic na podporu, než aby nezůstaly osady bez spojení. A to se nemusí řešit šukafonem.
Přesně jak říkáte. Proč to ale nebylo v návrhu, bohužel netuším. Když to bylo krajem deklarováno, jako náhrada železniční dopravy, levnější silniční.
To je nějaká fyzikální vlastnost toho autobusu?
Dnes a denně nacházím v křížovkách „vozidlo nejezdící o víkendu na 7 písmen“. Ty ne?
To opravdu není dáno rozdílem fyzikální podstaty mezi vlakem a autobusem.
Když by našli nějakou soukromou entitu, která ten autobus zaplatí…
Nějaký ten milion ročně…(zatímco lokálky jezdí vesměs do 3 milionů)
Do Zadního Poříčí, Oslí ani Skuhrova žádný autobus nejezdí, zatímco vlak zastavuje v těch obcích.
Opravdu mimo je Oslí a to je oada na spec. řešení.
Docházka např. z Poříčí, (pokud tam nakonec nebude něco zajíždět ) je mnohem KRATŠÍ, než cesta z vlaku do centra Rožmitálu.
To řeší oficiální dokument. https://www.idsk.cz/resources/Anal%C3%BDza%20vyt%C3%AD%C5%BEen%C3%AD%20trati%20204.pdf Docházková vzdálenost 1,9km.
Pokud by se bus 300023 točil dvakrát do Namnice, bylo by to mnohem kratší.
Je otázka ale, jestli by bylo pro koho.
Spíš to vidím u těchto osad do budoucna na jiný řešení…..
To je ta nevýhoda ZDO. Pokud jsou tam lidé, tak stanoví MMR ČR zachování maximální docházkové vzdálenosti.. Je to prakticky o tom, že naplněný spoj na jedné straně systému, vyvažuje prázdný spoj na straně druhé a pak je průměr 50% obsazenost. Problém bych viděl v nedostatečné obsazenosti těch naplněných spojů. Ale do těch linek se bude muset také sáhnout, takže ono se to vyrovná.
Kde klesá komfort, tam logicky klesá i poptávka. Lidé nechtějí a nebudou jezdit půl hodiny na stojáka přes hory a doly, pokud mají jinou možnost.
Že se v tabulce výš píše „počet míst: 440“, „obsazenost: 6 %“, přece neznamená, že optimum je „obsazenost: 100 %“.
Tohle je krásná a platná analýza – ve stavu poznání a technických možností 80. let 20. století.
Bohužel i hlavy plánovačů stále žijí 40 let v minulosti.
Dobrý způsob, jak nahnat lidi do aut. Chodit na autobus skoro dva kilometry, když vlak jel skoro za rohem tomu se říká „zlepšení“.
M19: Naučte se číst. 2 km to má JEN !!Oslí a tam nikdo nebrání adekvátnímu řešení (možná společnému i pro Namnice) odpovídající těm několika lidem, co tam žijí.
Naopak to může řešit docházku z nádraží kdesi před Rožmitálem do centra.
Vlak by lidé používali, kdyby tam nejezdil autobus, který lidem vyhovuje víc. To nevymyslíš.