Podcast: Z ekonomické analýzy se stalo politikum, říká k rušení lokálek nový šéf IDSK Zdeněk Šponar
V roce 2020 byla ztráta z tržeb půl miliardy, letos za první čtyři měsíce je to už čtvrt miliardy. A to není konec,“ komentuje ředitel Šponar dopady pandemie.
Pozvání k mikrofonu dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz přijal nový ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Zdeněk Šponar. Vedení organizace převzal ve velmi bouřlivé době. Kraj otevřeně mluví o tom, že náklady na dopravní obslužnost jsou v současné výši neudržitelné, na předních stránkách novin se řeší omezování a zastavování provozu na dvanácti lokálkách v kraji. Autobusová integrace posledních oblastí kraje míří do finále, zásadně zdražuje jízdné pro cestující. Do toho všeho se snaží IDSK projednat a zavést jednotné standardy dopravní obslužnosti, aby se všechny obce a města v kraji podíleli na financování dopravy spravedlivou měrou.
Po deseti letech se letos 1. srpna ve spojích Pražské integrované dopravy ve Středočeském kraji skokově zvýšilo jízdné v průměru o 25 %. „Zdražovat jízdné je nejméně populární. Všichni se toho báli, až se ty nůžky rozevřely tak, že to začalo bolet,“ říká v aktuálním díle podcastu Zdeněk Šponar. A vysvětluje, jak se bude jízdné zvyšovat v dalších letech. Aktuální zdražení by podle něj mělo přinést do krajské pokladny příští rok 250 milionů korun.
V aktuálním rozhovoru došlo také na velmi diskutované téma omezení provozu na dvanácti středočeských regionálních tratích. Právě IDSK vyjednává se starosty výměnu vlakových spojů za levnější autobusy. „Ty pozitivní reakce si nepřečtete na sociálních sítích, ty negativní jsou vidět. Je to mnohdy chápáno v případě, že nabídneme alternativní zahuštění třeba autobusové dopravy,“ říká v podcastu Zdeněk Šponar s tím, že se IDSK domluvilo na posunu termínu finální objednávky vlakových spojů na příští rok, aby měla organizace čas vše projednat se starosty.
V podcastu také uslyšíte reakci šéfa IDSK na kritiku rušení vlaků ze strany starosty města Mšena Martina Macha i jeho reakci na vyjádření ministra dopravy Karla Havlíčka, který se začal ostře vůči krokům Středočeského kraje vymezovat. V rozhovoru došlo také téma, zda se může stát, že je aktuální diskuse jen začátkem většího rušení vlakových spojů ve Středočeském kraji.
Kolik vlastně stojí integrace nových oblastí do systému Pražské integrované dopravy? Bude na zaintegrování zbytku Středočeského kraje dostatek peněz? Jak to bude se spojováním organizace ROPID a IDSK, tedy dvou objednavatelů jednoho integrovaného systému PID, a do kdy by se měly obě organizace spojit? Jaké barvy budou mít integrované autobusy a vlaky ve Středočeském kraji? Jak se Středočeský kraj připravuje na přesoutěžení všech smluv s autobusovými dopravci v dalších dvou letech? Jak se popere veřejná doprava ve středních Čechách s evropskými požadavky na bezemisní a nízkoemisní dopravu? A kdy vyjedou z Prahy do Středočeského kraje první tramvaje, trolejbusy a vlakotramvaje?
Odpovědi na tyto i další otázky si můžete poslechnout právě teď v novém díle našeho podcastu. A dojde i na téma mezikrajské spolupráce mezi objednavateli, tedy kdy bude například možné jezdit na jízdenky PID až do Turnova a naopak na jízdenky IDOL naopak až do Mladé Boleslavi.
Poslechněte si nový díl podcastu přímo zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.