pruvodce

Podcast: Vždy má přednost letadlo, které dodrží letový řád, říká šéf Czech Airlines Handling Jiří Jarkovský

Pracovníci Czech Airlines Handling při práci na ploše letiště. Foto: Letiště PrahaPracovníci Czech Airlines Handling při práci na ploše letiště. Foto: Letiště Praha

V létě nám nepřišla do práce třeba půlka brigádníků.

Jak to chodí v leteckém handlingu a co stálo za kufrovou krizí pražského letiště letos v letní sezóně? O tom je nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, kam přijal pozvání Jiří Jarkovský, staronový šéf Czech Airlines Handling. Poslechněte si rozhovor právě teď.

Do čela jedné ze dvou handlingových společností na pražském letišti se vrátil letos v létě po čtyřleté pauze, kdy vedl DPOV, ze skupiny Českých drah. O jeho návratu se psalo jako o nástupu krizového manažera, v rozhovoru ale říká, že nejde jen o krizové angažmá, ale o dlouhodobější spolupráci, jejímž výsledkem bude i revitalizační plán společnosti Czech Airlines Handling. Do zisku chce dostat tuto dceřinou společnost Letiště Praha v roce 2026.

„Nechtěli jsme, aby se situace zhoršovala, ani to se nedalo vyloučit. Nastoupil jsem do plné letní sezony, museli jsme se podívat na procesy, aby se začala zkracovat doba výdeje zavazadel po příletu. Když použiju slovo stabilizovat, tak to neznamená, že to je optimální situace. My v ní dnes ještě ani nejsme,“ říká v podcastu Jiří Jarkovský. Popisuje například, jak umí se stavy připravených zaměstnanců handlingových společností zahýbat stále běžnější zpoždění na příletech i odletech.

Někdy podle něj dochází i k extrémním situacím. „Byl plánován jeden přílet a žádný odlet v čase dvou hodin a skutečnost byla taková, že příletů bylo deset a odletů pět. Příčinou byla kumulace letového provozu, extrémní nepravidelnost a vy v tu chvíli nedisponujete dostatečnou kapacitou pracovníků. Bavíme se o čase mezi druhou a čtvrtou ranní, tedy o noční směně, která je omezenější co do počtu lidí,“ vysvětluje jednu z příčin, proč lidé některé dny čekali na výdej zavazadel příliš dlouho.

S lidmi z handlingu se setkáte na letišti hned při odbavení, postarají se také o nakládku a vykládku vašich zavazadel, doplní letadlu palivo, uklidí ho, doplní vodu, vyprázdní toalety a nebo ho po zastavení zašpalkují a připojí na elektřinu. V dnešním podcastu si povídáme také o tom, jak jejich pracovní den vypadá v každodenní praxi.

Řada čtenářů se ozvala s tím, že letecký handling platí své zaměstnance málo. „Abychom se stali atraktivním zaměstnavatelem, díváme se na revizi a přehodnocení některých obchodních smluv. Je to jednoduché, nechceme se k zisku prošetřit, hodnotou společnosti jsou zaměstnanci. Už jsme zahájili kroky, abychom se u vybraných zákazníků začali bavit a revidovali smlouvy,“ popisuje své aktuální kroky v čele firmy Jiří Jarkovský. Největším zákazníkem Czech Airlines Handling jsou v Praze Smartwings, obě strany letos prodloužily smlouvu.

Z pohledu počtu letů jsou handlingové zakázky na Ruzyni rozdělené zhruba půl na půl mezi Czech Airlines Handling a konkurenční společností Menzies, která je globálním hráčem operujícím na řadě letišť po celém světě.

Kdy letadlo počká na zpožděnou nakládku zavazadel a kdy odletí bez nich? Proč jsou brigádníci v handlingu nespolehliví a bez omluvy nepřijdou do práce? Jak drahá je handlingová letištní technika? Jak to vypadá s nástupem robotizace u odbavení zavazadel? A jak na pražském letišti školili své kolegy z handlingu letiště České Budějovice?

To vše uslyšíte v tomto novém podcastu. Ten si můžete pustit zde na stránce nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
5. minuta: Co všechno obnáší letecký handling a jak vypadá cesta kufru na letišti poté, co ho cestující ztratí z očí
12. minuta: Jak se projevuje v handlingu tlak nízkonákladových aerolinií na ekonomiku letů
22. minuta: Jak se v praxi řeší kumulace zpožděných letů, podle čeho se rozhodují letecké společnosti, zda při přestupu počkají na kufry a cestující
28. minuta: Co se stalo v létě na pražském letišti, že se začalo mluvit o krizi. A jak řeší společnost nespolehlivost brigádníků
31. minuta: Jiří Jarkovský reaguje na dotazy čtenářů Zdopravy.cz
36. minuta: Jak získává handling nové aerolinky a zakázky
41. minuta: Jak funguje dodávání leteckého paliva na pražském letišti
46. minuta: Investice do handligové techniky a jak se společnosti daří ekonomicky

Tagy Czech Airlines Handling Jiří Jarkovský odbavení podcast Cesty Zdopravy.cz
3 komentáře