Podcast: Vyspělou společnost poznáte tak, že bohatí nejezdí drahými auty, ale MHD, říká šéf DPO Daniel Morys
Tramvaj T3R.P v Ostravě. Foto: Michal Chrást
Dopravní podnik Ostrava chce v příštích letech investovat přes 9 miliard a zcela vyřadit tramvaje T3 a jejich verze.
Takže pan ředitel Morys je prvotřídní pokrytec. Nechci rozebírat celý dopravní podnik ale stačí jen auta pro ředitelství. DPO kupuje auta do vlastnictví žádný leasing. Takže ředitel jezdí v nejdrachším suberbu co se dá koupit! A víte co se s tím autem vždy stane? Jde do dílny a sumdá se z něho nápis Láurin a Klenet. Aby lidé nevěděli!!! A jeho předešké auto přechází na pana ekonoma. No jo řekli by jste fajn ale ten typek přece nebude mít jen tak něco, tak on chce jiná kola černá. bratru 60tisíc korun. Napadlo to někoho přepočítat na jizdenky? Nabízí se otazka… Číst vice »
Dávat ty kulaté symboly přeškrtnutého dieselu i na tramvaje už je opravdu, s prominutím, hloupost.
Hlavně v situaci kdy jsou dieselové autobusy běžně v provozu.
Asi je to v souladu s Design-Manuálem, který vytvořil odbor propagandy dpo.
Trošku to připomíná časy před rokem 1989, kdy se inzerovalo právě to, co nebylo.
Nevýhodný prodej Ekovy a s tím spojené vytvoření monopolu Škody na budoucí dodávky tramvají pro DPO a znemožnění provádění těžké údržby tramvají Stadler vlastními silami DPO. Dále předražený nákup tramvají Škoda 39T….
Na morysovo ředitelování se bude vzpomínat ještě hodně dlouho.
Ou, to je ale nesmysl.
Rozhovor naprosto o ničem. Nevím, jestli to přišlo jen mě, ale neodpověděl snad ani na jednu otázku, všechny odpovědi byly jen prázdné a obecné fráze. Koncepce rozvoje tratí není žádná a ty, o kterých mluvil byly již plánovány dávno před ním. Za něj spíše ubylo a to např. právě tramvajová trať DOV – Karolína aj. Hlavně by mě tedy zajímalo, jak jezdí do práce on, jak moc je vyspělý. Bude určitě argumentovat tím, že má spoustu jednání a musí na ně jezdit. Ale kdo dnes nemá. Každopádně mě mrzí, že nedošlo na řadu zajímavých otázek, které byly položeny, ale to… Číst vice »
A ještě doplním, že si i protiřečí. V jedné otázce odpovídá, že si dělal cost benefit analýzu, rád používá takovéto termíny, aby to znělo zajímavě, a že tramvaje vycházejí lépe než trolejbusy, v další pak zase naopak. Myslím, že je to vždy, jak se mu to hodí. Každopádně, já jsem pro rozvoj tramvajové dopravy, jak v Porubě tak DOV a i jinde, právě ten směr Hlučín by měl veliký význam.
Hlavně, že řekne, že si dělal Cost Benefit analýzu a že na propojení DOV a Karolíny lépe vycházejí trolejbusy nebo i lanovka namísto tramvají. Přitom lanovka je naprostá blbost a určitě nemůže vycházet výhodněji, než tramvajová dráha, kterou by využilo daleko více lidí.
A jinak souhlasím, taky se mi zdá, že odpovídal jako politik. Na žádnou otázku neodpověděl konkrétně a hlavně k tématu. Jen to, jak se mu to hodilo, aby si přihřál polívčičku.
Kdyby pan ředitel vedl nějakou soukromou firmu, tak mu zatleskám, ale u státní, která žije z dotací už tak blahem nehýkám.
Chápu, že chtějí ekologickou dopravu, ale trvat na výrobě vodíku pouze zelenou cestou, i když to vyjde několikanásobně dráž, mi přijde poněkud bizarní.
Navíc pan ředitel, pakliže pracoval v energetice by mohl vědět, že jediná opravdu zelená elektrická energie je z vodních elektráren. Vše ostatní je fuj při výrobě nebo po konci životnosti, případně oboje.
1. nejde o státní firmu, ale o okciovku vlastněnou městem
2. jako taková, musí tato akciovka hlavně plnit požadavky akcionářů, tedy města, které chce modernizovat dopravu a snižovat emise produkované MHD ve městě.
3. kdo jiný by měl spolehlivě otestovat novou technologii v reálném provozu?
P.S. Praha už dvacet let testuje naprosto prověřenou a funkční technologii trolejbusů a parciálních trolejbusů…
Ad 1. Stále je to ale „státní“ firma, město je stále jiná forma státu.
Ad 2. Proti tomu jsem ale nic nerozporoval.
Ad 3. Ať technologii klidně otestují, ale nechápu, proč je jediná podmínka OZE, když to vychází několikanásobně dráž.
P.S. A to má spojitost s čím?
Úředník na městském (nebo krajském) úřadě není státní zaměstnanec? Učitel placený zřizovatelem (městem, skrze školu) není státní zaměstnanec? Čí peníze teda berou?
Kdyby vedl nějakou opravdovou soukromou firmu, tak už by ho z ní za předražený nákup nových tramvají vyrazili. Pro nezasvěcené- v tendru byl Stadler a Škoda Transportation, Stadler udělal malou chybu při uvádění tlaku na nápravu – v kg to měl dobře, v kN špatně umístil desetinnou čárku. A DPO Stadler z tendru vyloučil, takže místo 27,6 mil.Kč za předchůdce bude mít Ostrava podobný vůz za 49 mil.Kč. Ale je pravda , že o 1,5m, tedy asi o 6% delší. Tohle nevypadá jako hospodaření s péčí řádného hospodáře ! O prodeji Ekovy škoda mluvit, prodat vlastní dílny za hubičku to… Číst vice »
MHD možná, ale v regionální dopravě kraje chytají obrovské škrty spojů.
To pak budou muset jezdit autem všichni a i ten kdo auto nemá si ho bude muset koupit, aby se někam dostal…
Hlavně je potřeba zastavit všechny ta dotační penězovody a věcem vrátit jejich reálnou cenu.
To je mi tedy příprava, když ředitel neví přesné počty vozového parku. Přes 80 trolejbusů má DPO? Kde na toto číslo přišel? To je pěkná vizitka když není schopen se připravit na rozhovor. A jen 10 minut na otázky je málo. Na plno otázek nebylo bohužel zodpovězeno.
Dá se nějak smazat můj komentář? Prosím admina o smazání, děkuji.
Chtěl jsem to rozhodně napsat jinak než jsem to napsal. Tímto se veřejně omlouvám. Škoda, že se zde nedají opravit (editovat) nebo smazat komentáře.
Ve vyspele spolecnosti je vzdy mhd rychlejsi jak auto, ale to neni pripada mnoha mest CR a uz vubec ne v Ostrave, kde je mesto prospikovano 3mi 4pruhovymi prutahy, obchvaty a dalnici. Panove sice udelali park+ride, ale nemate duvod auto nechat na okraji, protoze jednoduse tramvaj je neskutecne pomala. Az postavi zahloubene krizovatmy pro pater mhd, tedy tramvaj, ci nadzemku, nebo metro (coz je nerealne) a zaroven bude mhd vyrazne rychlejsi, tak vsichni ta auta radi nechaji doma, ci na okraji mesta prestoupi do mhd.
To je pravda, pokud např. v Brně zvládnu stejnou trasu rychleji i na kole než MHD, tak je něco opravdu velmi špatně.
Proč máte potřebu říkat ostatním jak se mají chovat?
ono to není o vyspělosti společnosti, jako spíše o hustotě osídlení. Pokud pojedu z Kotěhůlek do sousední vsi Hnojnice, kde je interval veřejné dopravy 2h, tak je jasné, že pojedu autem, protože je to mnohem rychlejší. I kdyby byl interval co půlhodinu, tak pojedu autem, protože nemusím čekat na autobus.
Pokud budu potřebovat přejet z jednoho konce Prahy na druhý, tak se mi to vyplatí realizovat pomocí MHD, protože metro je mnohem rychlejší než auto stojící v koloně.
A to je třeba rozdíl mezi vámi a mnou, já bych při půlhodinovém intervalu autem určitě nejezdil a šetřil bych si cesty autem na fakt nezbytné případy…
Ale to je jednoduché. Víte proč chudí jezdí autem? Protože si nemůžou dovolit zaplatit třeba na jízdném 2 zastávky tramvají. Vždyť ten zhruba kilometr vyjde nyní na 18 Kč. A to zatím neberu v úvahu, že se má ještě zdražovat.
Proč nejdou kilometr pěšky, když se jim vyplatí ušetřit 18 Kč?
Třeba proto, že se jim nechce tahat nákup … :o)
Promiňte, ale to je nesmysl. Pokud tu veřejnou dopravu používají, pak mají síťové jízdenky.
Kde jste přišel na ten nesmysl, že kdo používá veřejnou dopravu,tak má síťovou jízdenku? Tu mají ti, kteří jezdí MHD často, jelikož síťovka se oplatí jen při určitém počtu jízd.l Jinak se neoplatí Ostatní platí bankovní kartou nebo kreditní jízdenkou, která je dokonce pro člověka, který jede jednou za život v Ostravě, nevýhodná.
A na kolik vyjde auto i s údržbou a amortizací?
Cokoliv staršího jezdí za stejný kyblík benzínu jako 810.
Na co to potřebujete vědět?
Aby se ukázalo, kdo na něco skutečně nemá, a kdo si jenom vymýšlí.
Ten by se hodil do politiky. Myslím si, že neodpověděl na jedinou otázku tak, jak bych si představoval. Samé vyhýbavé odpovědi, mlžení. Dokonce sám moderátor ho jednou takhle napomenul.
A pokud se Morys v zadním voze souprav necítí v bezpečí, pak by se s tímto problémem měl svěřit městu a mělo by se s tím něco dělat.
Revizorum a řidičům SOS tlačítko na městskou policii.
Dopravce (objednavatel) odpovídá za to, že problémy nebude přehlížet, mp za rychlé a účinné reakce.
Hlavně že on sám má Superba v plné palbě a hybridu.
Tak to asi ještě žádná společnost není bohatá. Asi rád zústanu chudej – jezdím autem
A nehájíš pod jinými články Regiojet? 😀
Nejde o to že bohatej = nemá na auto, to je kravina.
Ale bohatej = nemusí si nic dokazovat vyhýbáním se socce, když je pro něj zrovna veřejná doprava lepší tak ji použije.
Lidi, kteří jezdí jen autem, přinášejí ekonomice nemalé peníze, mají málo pohybu, což se projeví na jejich zdraví a stát ještě ušetří na důchodech.
Jasně, všechny nemoci spojené s nedostatkem pohybu se léčí odvarem z pampelišek, že?-)
Sice zničíme Zemi, na které žijeme, a tím pádem i sami sebe, ale zase to bude dobré pro ekonomiku a ušetří se na důchodech.
Zemi nestihneme tnicit ono se lidstvo znici driv
Zemi jako šutr určitě ne. Zemi jako místo, na němž je možný život, to možná ano. Koneckonců, už teď likvidujeme mnohé druhy rostlin a živočichů, biodiverzita klesá v důsledku naší činnosti. Ještě to můžeme zastavit, ale je potřeba vůle.
Ale notak. Na zemi bylo vyhubebo přes 90% veškeré populace fauny a flóry několikrát. Díky tomu máme třeba ropu, nebo uhlí. Země měla před x stovkami milionů let daleko více skleníkových plynů díky sopečné činnosti, což byl taky důvod konce spousty živočichů a přežily jen vodní a část ptáků a hmyzu.
No a při poslední srážce s meteoritem vyhynuli dinosauři a začal úřadovat člověk.
Trapnější výmluvu nemáš?
To není originální citát ředitele DPO, protože toto řekl Enrique Penalosa, tehdejší starosta Bogoty: „Úspěšné město je to, kde bohatí jezdí veřejnou dopravou a nikoliv to, kde chudí jsou nuceni jezdit autem.“
Bylo by dobré se občas i projet tím vaším MHD.
Jezdím vlakem, podle Bureše se mám líp než Francouz, tak jse asi vyspělej.
Ještě ke kampani Bez dieselu- jak může DPO vypnout poslední diesel, když jich ještě 63 z celkem 280 má ? To mají studenou zálohu 22,5% voz.parku ? Tomu nemůže věřit ani největší fanda pana Moryse. Kdo stanovil to, že autobus na naftu je neekologický a plynový ekologický? Marketingové oddělení DPO, nebo sám pan ředitel ? Tohle skutečně platilo před lety, ale moderní diesel s filtrem pevných částic a vstřikováním ADblue je úplně jinde. Rozdíly jsou minimální, účinnost motoru po přestavbě ze vznětového na zážehový logicky klesá, životnost motoru také, spotřebu zvyšuje už použití těžkých ocelových nádrží, zhoršená aerodynamika a zvětšená… Číst vice »
Jen k plynovým doubledekrům- pan ředitel řekl, že podle jejich cost-benefit analýzy se přestavba na plyn vyplatila. Tu analýzu bych chtěl vidět. Přestavba 1 kusu stála cca 5 000 000 !!! Kč. Samozřejmě s tou nevýhodou, že se do doubledeckeru vejde jen 68 osob, protože nádrže na plyn není kam dát. Takže pan Morys vozí plyn a ne cestující. Do krátkého Solarisu se jich vejde 99. Ach jo.
Do kterého že to krátkého Solarisu vejde 99 sedicích osob? Když do Urbina 15 se vejde jen max. 65 sedících, dle produktového katalogu.
Já jsem ale nepsal nic o sedících cestujících. Doubledecker je dopravní prostředek a holt v Ostravě uveze jen 68 osob-jen sedících, kdyby měli v DPO rozum a nepředělávali ho na plyn , tak by se jich tam jistě vešlo mnohem více. Proč by se v něm, alespoň dole, nemohlo stát?
Tak pročto porovnávate. To mužete rovnou porovnát počet oken vs spotřeba u drého busu.
Tak zkuste turistům a rodinám s dětmi vysvětlit, že celý výlet budou stát.
Tohle je výletní autobus anikoliv linkáč kde pojded v průměru 4 zástavky.
Někdy má pocit, jak někteří kalkuluji, tak podle jejich předpokladu je idealní stav: děti o víkendu šoupnout na šachtu ať vydělavají prachy.
Myslíte si, že je lepší zůstat na zastávce, protože jste se do autobusu nevlezl? A bez plynu by i dole bylo mnohem více místa. Přibližně 1/3 spodního patra zajímají plynové nádrže, mohly tam jet kočárky s dětmi , tak tam holt jede za příplatek za přestavbu za vůz 5 000 000 Kč plyn.
A co použit kalkulačku. Bus má spotřebu plnyu 27-30kg/100km, cena je nějakých 25 za kg, DPO má 1/3 cenou. Spotřeba nafty je 40l/km, 30kč za l. Suma sumarům cca 3kč za km cng vs 12kč nafta. DPO prodava busy po 500 000 – 700 000km rozdíl je 4,5 mil až 6,3 mil …….
Ježiši, vy opravdu věříte, že DPO má plyn za 1/ 3 normální ceny? To je jen další z hloupostí, které pan Moris řekl. Úspora je dána pouze takřka nulovou sazbou spotřební daně u CNG místo 9,95 Kč na litr u nafty. To co DPO ušetří je prakticky jen neodvedená daň státu. Kdyby plyn nebyl takto zvýhodněn, tak by na něj nikdo nejezdil. A že by se na plyn jezdilo za 1/4 nákladů na naftu není pravda ani omylem.
Průměrná cena je v ČR necelých 28 Kč/kg, takže 25 Kč/kg je cena reálná. Ta třetina ceny je evidentně myšlena v nákladech na km v poměru vůči ceně za kilometr jízdy na naftu. O jedné čtvrtině píšete jen vy, to v předešlých příspěvcích v tomto vláknu není.
O 1/4 jsem psal v reakci na příspěvek od Permonika , dle něj jezdí CNG za 3 Kč/km a diesel za 12. Což je ta 1/4. A pan ředitel říká, že kupuje plyn až 3x levněji než je cena pro běžné automobilisty. Pusťte si to od 29:15. To je lež . Takové marže prodejci paliv prostě nemají. Je těžké najít nezávislé pravdivé srovnání nákladů na palivo u autobusů. Proto jsem vyhledal srovnání plynové a dieslové Octavie: https://www.garaz.cz/clanek/test-ojetiny-je-skoda-octavia-na-cng-lepsi-nez-diesel-21001037 V článku dosáhli spotřeby CNG 4,3 kg/100 km, srovnatelná nafta 5 litrů na 100km. Náklady na 100 km CNG tedy 4,3*24,90 ´= 107,71kč,… Číst vice »
Poslechněte si to ještě jednou a pozorně. Mě to přijde jako narážka na předělávky na plyn po domácku, kdy vás to až na 75 Kč/ kg mohlo vyjít. To už se snad nedá potkat, doufám. To jsou ceny za plyn přímo v PB láhvi. Mluví o některých běžných automobilistech, nikoliv o běžných cenách. Párkrát jsem kdysi jel s Favoritem legálně předělaným na LPG a úspora byla větší než co uvádíte u Octavie,kde těch 5l/100km nafty bude papírová spotřeba pro čistě meziměstský provoz. Nejezdím za peníze bez daní, ale s nimi. Zavádějící výpočet je to, co jste použil.
Vůbec nerozumím, o čem to píšete? Jaká předělávka na plyn po domácku. Na jakých 75 kč/kg by mohl plyn vyjít? To si jako předěláte auto na plyn po domácku a pak si budete někde kupovat plyn za 3 násobek běžné ceny abyste jezdil za dvojnásobek ceny benzínu? Auta na CNG se doma nepředělávají, kdysi se předělávaly na LPG, protože se dalo jezdit za pusu-bomba s LPG v kufru před motorem ve Škodě. Ale to je čtvrt století pryč.
Za kolik teda nakupuje DPO plyn?
DPO je velko odběrátel, ten jede na množstevní slevy, neodvadi DPH apod.
Většina cen pro doběrátele je cca 40 procent prodejní ceny. Což je možne se i při množství dostát na 1/3 prodejní ceny.
Marže je přepodkladaný rozdíl mezi náklady a přijmene. Čerpací stanice má sice nízkou marží, ale má náklady (postavení stanice, provoz atd,).
Což DPO má taky, ale neučtujeto do ceny paliva.
Já nechácpu proč někdo furt srovnáva Octavii (jine auto snad není) s autobusem….
Vy si opravdu myslíte, že DPO kupuje plyn za 1/3 ceny? Vzhledem k obrovským odebraným objemům ho určitě kupuje levněji než průměrný automobilista, ale to samé platí i pro naftu. A Octávii do toho motám, protože je to nejrozšířenější auto v ČR a relace, které jsem vypočítal, platí pro každé auto, tedy i autobus. Jen se spotřeba musí vynásobit tak krát 6. Na zemní plyn se jezdí, protože si plynová lobby zajistila, že prakticky neplatí spotřební daň. Nesouvisí to s cenou paliva jako takového.A když takový podnik jako DPO jezdí na plyn, tak veřejné rozpočty vyinkasují méně z daní, u… Číst vice »
A jak víte že nebere naftu za nižší cenu…..
Vídím že tam porovnavám cnc za 1/3 a naftu za standart.
Ale o tom to je. Mate nižšší cenu protože neplatite tolik daní.
Ale tohle mi přijde jako začarováný kruh.
Buď platím vyšší jízdné, drahší palivo a vyšší daň. Nebo je to jízdné je nižžší ale dotované z daní…
Ale učelem prosperity je byt v plusu, nikoliv platít co nejvíce na daních.
plyn není zdaněný stejně jako ropné palivo, protože pak by hrozilo stlačování běžného plynu ze sítě a daňové úniky. nebo chcete snad napálit drahou spotřební daň i na zemní plyn k vytápění?
Pan ředitel mlží a uvádí nepravdy- viz jeho tvrzení o nižší úrovni emisí. Plynový autobus má proti dieselovému samozřejmě vyšší emise CO2. Pokud vznětový motor změníte na zážehový, tak má prostě vyšší spotřebu, která je přímo úměrná emisím CO2.Merí mne, že pan redaktor tuto hloupost nekorigoval. A slova o úspoře za plyn- jedná se samozřejmě pouze o odpuštění značné části spotřební daně, kterou si prosadila plynová lobby. Takže stát zinkasuje mnohem méně daní a musí peníze vybrat jinde. Pan ředitel nám také neřekl nic o nižší životnosti plynových motorů.
CO2 nejsou jediným odpadem motorů, diesel bude mít daleko více jemných částic (PM) než spálený plyn.
Fakt a co filtry pevnych castic, uz jste o nich nekdy slysel?
Zachytí vše?
Ano, ale na jejich likvidaci má diesel již delší dobu filtr DPF
Nemá náhodou plyn, tvořený převážně methanem, menší emise CO2 na jednotku uvolněné energie, protože značná část uvolněné energie vzniká spalováním vodíku, kterého je v methanu větší podíl?
Já bych panu řediteli ani ten vodík nevyčítal, z jeho vyjádření je slyšet, že ekologické je to jen jak je ekologická elektrika, ze které se vodík vyrábí. Mám pocit, že dostal politické zadání. Takže je na voličích Ostravy, zda tohle rozhazování peněz bude dopravnímu podniku tolerovat, a nezvolí zastupitele, kteří budou tlačit na nějaké ekonomičtější řešení.
Proč se pan ředitel vyjadřuje jako absolvent zvláštní školy ? Nechápu. Citát:
„Chápeme vodík jako technologii, která u nás bude vytěsňovat plynové autobusy. Je potřeba říct, že autobusy nejsou poháněny samotným vodíkem. Vodíkový autobus je takovým elektrobusem, který jede na palivový článek, jehož kapacita se obnovuje právě vodíkem.“ Pan ředitel chtěl říci asi toto: vodík není přímo spalován ve spalovacím motoru, nýbrž rozložen v palivovém článku na vodu a elektřinu, která dále vůz pohání. Žádná kapacita článku se samozřejmě neobnovuje. Ach jo.
Vodík se rozkládá na vodua elektřinu? Ach jo. Jaké skupenství má elektřina? Je to kapalina, plyn či pevná látka? Nedojde spíše k syntéze než k rozkladu?
Promiňte, reakcí vzniká elektřina a trochu vody.
To známe. Bohatý syn arabského šejka píše otci domů: Je mi trapně, všichni jezdí do školy vlakem, jen já mám Ferrari.
Posílám ti na účet 50 milionů a kup si taky vlak.
no nevím, včera jsem jel z Jevíčka – Svitavy- Hradec Králové – Liberec, pocuc jak blázen s rouškou a klimatizace vůbec nikde…je to hnus. Je mi jasné, že v té situaci byli všichni cestující ale když někdo velebí bohatou společnost, tak ať se podívá na ty vraky, co jezdí po silnicích a železnicích
A to jste jel Ostravskou MHD?
„Kampaň Bez dieselu považujeme za velmi úspěšnou, symbolizuje to naši politiku…. V našem vozovém parku zůstává už jen pouze přes 60 dieselových autobusů, které nasazujeme pouze, když řešíme nějakou výluku, opravu, nehodu. Takže trvám na tom, že jsme našim cestujícím respektive veřejnosti nelhali, protože ve standartní denní výpravě PRIORITNĚ nasazujeme právě ty ekologické autobusy.“ Takže bude pořád lhát, a ještě to považuje za úspěšné. Vlastně ani tu otázku nezodpověděl. A klidně, ať si na tom trvá. Všichni kromě Moryse, Macury a Cigánka víme jak to doopravdy je. Btw. v těch 9 miliardách v investičním plánu zapomněl říct, že desetina půjde… Číst vice »
Asi chce aby po něm „něco zůstalo“ protože jinak nevím, jak si to vysvětlit. A přiznat, že to je nesmysl asi nemůže (nebo nechce)… :))
Už jsem to psal někde dřív – tahle velekampaň by měla smysl, kdyby se zakládala na pravdě a diesely byly opravdu jen zálohou.
v ově je mhd jedna z nejhorších v zemi, dlouhé intervaly, nepřípoje, vysoká cena, fakt nevím co mě má přesvědčit se kodrcat tramvají když jsem autem rychlejší
Autem po ově???? Horor
Brno ma nejlepsi MHD v CR
Dejme tomu. Ale pořád je co zlepšovat. Hlavák po opravě nemá nástupiště ve výši nízké podlahy šaliny. Jak dlouho že platí ta vyhláška? Jo, bylo by to dražší. Jenže zrovna tam to využije nejvíc lidí.
Zeptal bych se mínusářů, jestli v Brně někdy žili. Já tam pouze studoval, ale ten systém nočních rozjezdů je naprosto dokonalý a nevím o tom, že by takový (takových parametrů) byl v jiném městě v ČR.
Chápu, že pro studenta jsou noční spoje tím nejdůležitějším, ale není to přece jen trochu omezený pohled?
Není to jen o studentech. Vezměte si, že se vrátíte nějakým nočním spojem domů do Brna (ať už nějaký dálkový autobus, vlak, nebo zájezd) a víte, že se dostanete do svého bytu hromadnou dopravou každou hodinu po celou noc. Nebo naopak potřebujete velmi brzy ráno na nádraží (tedy prakticky ještě v noci). Dále máte celou řadu profesí, jejichž pracovní doba začíná nebo končí ve velmi neobvyklou hodinu a i tihle lidé se dostanou kdykoliv na jakékoliv místo v Brně.
Použitelnou noční MHD považuji za jeden ze znaků vyspělosti MHD. Ano, používá to malá část cestujících a já to taky využiji max párkrát do roka. Ale jde o to, že ta dopravní služba je k dispozici stále a mohu se sám dopravit i na ten noční odjezd vlaku nebo někdo jiný pozdě z práce. Díky tomu nepotřebuju mít auto pro případy kdy nic nejezdí. V Praze toto funguje velmi dobře.
Několik let během studií jsem do Brna jezdil za svou (teď už) manželkou a ano, rozjezdy jsou fajn, ale je to spíš taková z nouze ctnost když se nevyplatí síťová noční doprava. Tedy ano, dobré lokální řešení, ale znak vyspělosti spíše ne.
Já tam žiji i pracuji a pokud neprší a nemrzne, tak raději jezdím do práce na kole, protože se do ní dostanu za poloviční dobu, co MHD a to i bez porušování dopravních předpisů.
neznám všechny MHD, nebylo to špatné
Ani omylem.
určitě patří mezi ty lepší, člověk nemusí nic řešit všechno jezdí furt, připoje jsou taky, opak proti Ostravě… v Brně jezdit autem je trest…
V Ostravě je dost přípojů, chtělo by to prostudovat jízdní řád a noční doprava je přímo závislá na přípojích. Není to město s jedním centrem kam vše jede. Takže jezdí linky napříč městem a mají mezi sebou na různých místech přípoje. A přes den je taky spousta přípojů a návazností atd.
Si myslite ale jen v Brne, vy mate ale VHD – vesnicka hromadna doprava
my možná máme seno v botách a VHD. ale vy ho máte v hlavě.
To ano, ve kterém jiném městě se v pracovní dny dostanete z bodu A do bodu B rychleji na kole, na některých úsecích i pěšky, než MHD :-))))
zkuste si dát pěšky Líšeň – rola, nebo Řečky – rola, nebo třeba Žebětín Mendlák.
To není vyspělá společnost ale socialismus…
Ve Švýcarsku bohatí jezdí MHD a socialismus tam rozhodně nemají.
Proč ne, ale ono to občas vypadá, že to bude jednou povinnost…
pokud tu bude nadále přebytek hlupců, co své ego definují vlastnictvím a užíváním auta, pak budou auta omezena. je jich totiž příliš. nejen ve velkých městech.
Tvoje máma je socialismus.
A teď vážně: Fakt mě nebaví ty neustálé výkřiky různých rozumbradů, kteří vidí za každou snahou o udržitelnost naší civilizace gulag, proto jsem si neodpustil tento nejapný komentář.
Mě zas (rozumbrado) nebaví to, sice pomalé ale čí dál rychlejší, utahování šroubů.
O utahování šroubů nic nevíte, rozumně hospodařit a dodržovat “ štábní kulturu“ je třeba, doma v zaměstnání.
Teoreticky pravda, zaostalost společnosti se však pozná tak že ty linky MHD jsou vemi nevhodně trasovány, objíždějí vše delší trasou, bus odjíždí 2 minuty před příjezdem vlaku. Není to sice případ Ostravy ale tam kde zavedly MHD zdarma se akorát vyměnilo osazenstvo cestujících. Natáhly se tam skupiny z okraje společnosti a ti co před tim platili raději jezdí auty.
Hmm? Země, kde vláda a vládnoucí vrstva občanům nařizuje pomalu i kterou nohou vykročit, také nepatří k vyspělým.
Tak proč celé Lucembursko zavedlo VHD „zdarma“.
Že by velkovévoda Jindřich zblbnul literaturou V.I.U. zvaného Lenin a vykročil směle ke komunismu … Teoretikové pouček M&L přednášených na VŠ v rámci „vymývání mozků“ považovali „bezplatnou veřejnou dopravu“ za první stupeň komunismu …
Ne, ten je pro změnu obětí zeleného náboženství.
Navrhuji nastartovat velké SUV a pořádně se tím projet přes centrum města. Svoboda a tradiční hodnoty budou zachráněny před neomarxisty, kteří přicházejí ze Západu!
Sedět na dřevěných sedačkách se nechce ani nebohatému.
To není o vyspělé společnosti, ale o tom, že se z auta stal sociální dopravní prostředek. Auto si většinou navíc každý řídí sám, ale ve VHD se nechá vozit.
To co ten pan povida, je pekna pohadka, ale v realnem svete bohuzel vysloveny nesmysl.
V tom případě to vypadá, že celá Evropa má nevyzrálou společnost. Stačí večer sledovat zprávy v televizi s koukat čím bohatí s úspěšní jezdí. Z metra jich zrovna moc neleze tedy.
Jste úplně vedle… Berlíně či Londýně je metro plné kravaťáků..
A chodí z něj i ven? 🤔
Ne každý v saku a kravatě je bohatý. Znáte ten vtip: Obžalovaný povstaňte!
Když dress code vyžduje sako, tak ho musí nosit i ten, kdo žije v nájemním bytě. A navíc bohatství je velice subjektivní věc, těžko se hodnotí objektivně.
Tak jde to poznat podle auta na P+R u stanice S-Bahnu před Mnichovem. Například tam kde se často vyskytuji a zhruba vím kdo tam autem dojíždí denně a kdo tam stojí na dýl. Tam se najde všehochuť. Tesla, Porsche Cayene, Cayman a Panamera, mnoho BMW, Mercedesy, Audi, přes Volkswageny všech tříd, Škodovky, Seaty, Peugeoty až po totální ojetiny co vypadají že už nikam neodjedou.
Jestli to nebude tím, že úspěšnost posuzujete pouze mírou exhibicionismu. Samozřejmě že spousta zaopatřených a úspěšných jezdí i metrem a vlakem, proč by neměli?
Taky by bylo dobré si definovat, kdo je bohatý. Já jsem zaopatřeny, občas kravatak, VHD jezdím, ale bohatý nejsem. Ač lidem s minimální mzdou se tak můžu jevit.
Ve zkratce to znamená, že vodík vyrobený z elektřiny je plýtvání primárními zdroji. Takže na jednu stranu vede řeči o vyspělé společnosti a druhou stranu propaguje plýtvání energií.
„Turning primary energy into electricity and then electricity into hydrogen is not an energy-friendly route. Even when combined with the most efficient converter, the energy consumption remains higher than for conventional fuels and powertrains.“
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC85329
European Commission
Joint Research Centre
Institute for Energy and Transport
Pokud by se vodík vyráběl během „OZE špiček“, která nastala minulý víkend a cena elektřiny klesla na záporné hodnoty, tak proč ne. https://oenergetice.cz/trh-s-elektrinou/ceny-elektriny-nemecku-okoli-klesaly-behem-slunecneho-vikendu-zaporu
V jiném článku o Německu bylo, (jestli se nepletu), že za celý rok není dodáno cca 20TWh z OZE, protože slabá kapacita vedení sever/jih. A tyto kompenzace platí spotřebitel.
Je otazkou, zda to pri tricetiprocentni ucinnosti elektrolyzy a obrovske peci pri praci s vodikem bude stacit. Priznam se, ze u vodiku nevidim rozumnou ekonomiku.
Ztráty při výrobě vodíku jsou obrovské. Na kola se dostane jenom 26% primární energie. jakž takž to ekonomicky vychází jenom v místech, kde je dostatek levné energie z větru. Podle optimistických analýz je u nás možných tak max. 5GW větrné energie a to kdo ví. Levnou přebytečnou energii z OZE tak u nás nemáme a ani mít nebudeme.
A ta hodnota nespotřebované energie nadále poroste. Zelení se totiž zaklínali tím, že s nárůstem OZE nebudou potřeba dálková vedení. Protože OZE jsou decentralizované. Jenže z pohledu Bavorska je jedno, jestli to jsou 4 rekatory á 1000 MW na jednom místě a nebo 1000 větrníků ve 20 okresech, obojí na sever od Hannoveru. Navíc zelení prosazují jedině kabel, který je mnohem náročnější než vzdušné vedení, jak na projednání, tak na výstavbu, tak na investici a provoz. Nedávno jsem viděl video „Kdo ukradl Německu uhlí“. Zdá se, že se to opakuje a problémem je především nemožnost transportu. Tehdy uhlí, dnes elektřiny.… Číst vice »
Celkem jste vystihl, kde je vodík potřeba. Tam, kde je dostatek energie z obnovitelných zdrojů. To je případ severu Německa. Pokud začne opravdu foukat a svítit, tak cena energie klesne k nule, nebo i do záporu. Taková situace nastává v Německu, nebo Dánsku poměrně často. Proto se tyhle země logicky snaží najít způsob, jak uložit energii do vodíku s vědomím, že na kola vozidla se dostane jenom 26% primární energie. Tohle ale není a dlouho nebude případ Ostravy! Když už u nás nějaký přebytky budou, tak pouze ze solárních zdrojů, ale ty jsou k dispozici jenom v létě. Pokud by… Číst vice »
Vodík už k dispozici je, jen ho odseparovat. Ano, není vyrobený primárně, ale je jak „odpad“.
v Třineckých železárnách působí takzvaný Vodíkový tým, který pracuje na implementaci technologie výroby vodíku z koksárenského plynu s pomocí technologie PSA (Pressure Swing Adsorbtion). „V Třineckých železárnách využíváme k dalšímu zpracování všechny hutní plyny. Využít přebytky koksárenského plynu spalovaného momentálně na teplárně E2 k výrobě vodíku pro prodej například do ekologických pohonů automobilů
https://www.trz.cz/clanky/37/dok240/trinecka-hut-hleda-dalsi-moznosti-ekologicke-vyroby-p=7
Ty přebytky plynu které opravdou jsou jen odpadem jsou velmi malé a do budoucna se určitě zvyšovat nebudou, žádné nové železárny stavět nebudeme, abychom napojili stovky nových autobusů. A pokud to nemá potenciál napájet podstatnou část dopravy tak to nemá smysl ani zavádět.
Tento vodík ale není na pohon autobusů vhodný. Obsahuje totiž řadu nečistot, které by primární článek poškodily. Musí se proto komplikovaně čistit, pokud použít vůbec jde. Pokud mají hutě nadbytečný koksárenský plyn, tak je možné jej daleko elegantněji spálit v paroplynové elektrárně.
Pokud je přebytek energie v síti tak má smysl jedině z toho nabíjet baterie, zřejmě ty stacionární. Účinnost ukládání energie je velmi vysoká, přes 90%. Cpát to do vodíku znamená vyhodit nejméně dvě třetiny energie oknem a ještě si tím odpadním teplem ohřát planetu.
Nemůžete si koupit zařízení na výrobu vodíku a pak ho používat pouze v době, než Německo stačí omezit výkon fosilních elektráren a skutečně na hodiny klesá cena na burze klidně do záporu. To by ten vodík byl za cenu zlata. Výroba musí jet nejlépe nepřetržitě…. A to je problém všech těchto rádobyzelených akcí. Ekonomika vůbec nevychází, kupují se nevyvinuté, zatím nekonkurenceschopné technologie, které jednou snad budou dobré, ale ta doba je v nedohlednu. Ono by neznělo tak moderně, kdyby se prostě jen rozšířila trolejbusová síť. Vodík jen nosič energie, není to zdroj.I kdybyste el. energii na jeho výrobu vyrobil ekologicky… Číst vice »
No to jsem se opět dozvěděl životní moudro, odtržené od reality. Kolik toho pan myslitel najezdí hromadnou dopravou, zejména s rodinou?
On je chudý, on může jezdit drahým autem.
Myslím, že by to auto měl odvézt ke šrotaci a volantu se nikdy více nedotknout.
Proč sešrotovat? Jen by (a především politik) neměl kázat vodu a chlastat víno. Takového patří máčet v řece.
Ohledne odtrzeni od reality mam naprosto stejny pocit.
A nenápadně připomenu, že opět zcela nesystémově byla snížena daň z nafty o jednu korunu. Takže místo toho, abychom nůžky zavírali, tak je stále rozevíráme. POZE nefunguje, tedy nemá vliv na udržení rozumné ceny elektřiny, například i proto, že vysoké příspěvky starým solárníkům se neplatí z dodávek do sítě, ale z výroby. Postavil jsem si FVE loni, dostal jsem na ní jednorázovou dotaci 155 000 Kč a nespotřebovanou elektřinu prodávám za cca 0,85 Kč. Kdybych si jí postavil ve stejných parametrech v roce 2012, pak dostanu ročně za výrobu 66 000 Kč (ta dnešní dotace se mi vrátí za 2,3… Číst vice »
Dnes jsou ale solární panely řádově levnější než před deseti lety. Problém tehdy byl pomalá reakce legislativy na pokles a nesmyslná záruka v pevné výši výkupní ceny. FVE se dnes vyplatí stavět bez dotací, ale musíme být buď velký subjekt, který prodává za tržní cenu anebo malý výrobce, který pokrývá vlastní spotřebu, která vyjde levněji než nakupovat energii ze sítě. Ono vůbec měla být pobídka dělána tak, aby motivovala ke stavbě malých, decentralizovaných elektráren, které pokrývají spotřebu vlastního domu, firmy, případně obce. Ne aby se vydělávalo prodejem všeho do celé sítě za garantovanou cenu.
FVE se dnes vyplatí jen tomu, který jde na hranu dotačních parametrů, tedy těsně nad 4 kWp a co nejmenší baterie, tedy cca 6 kWh.
Maximální možnost panelů s dotací je 10 kWp. Dále je tam ještě podmínka, že musíte spotřebovat 70% vyrobené energie.
Takže v mém případě 10 kWp, 23 kWh bat. tak na hraně splním 70% spotřeby, posunu si soběstačnost cca od březnodubna do říjnolistopadu, ale nemohu přidat více toho nejlevnějšího, tedy panelů i když mám jak kapacitu měniče, tak prostor, abych mohl řozšířit dále soběstačnost blíže k zimnímu období.
Ono by ekonomiku zvedlo hlavně nesmyslné účtování spotřeby po fázích. Pak je potřeba pořizovat drahý asymetrický měnič. Kdyby se u malých instalací dal použít levný symetrický měnič a za přebytky by distributor platil aktuální cenu na burze, tak by s jendoduchým wattrouterem ekonomika vycházela velice dobře. Bohužel současný stav je házení klacků pod nohy malým výrobcům.
https://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika/16878-mereni-po-fazich-je-pro-vlastniky-malych-fotovoltaik-problem-jak-mu-predejit
Nenápadně připomenu, že snížení spotřební daně bylo spojeno se zvýšením mýta a cílem téhle kombinace bylo získat pro erár více peněz od zahraničních dopravců, kteří naším územím projíždějí bez tankování, zatímco mýtu se moc nevyhnou. Rozsah snížení spotřební daně byl zvolen takový, aby na tuzemské dopravce byl celkový dopad včetně vyššího mýta neutrální. Dohledejte si částky vybrané letos na spotřební dani z nafty a částky inkasované na mýtu.
To je pravda. V tomto ohledu je Ostrava na chvostu velkých měst v ČR.
O čem píšete?
Jo
Překlep. Komentoval jsem ten nadpis.
Začínám si myslet že Plzeň asi neexistuje…
Jaká Plzeň? :-))