Podcast: Vyprojektovat kolejové vozidlo stojí desítky milionů, říká Zdeněk Sváta z plzeňské Škody
Tramvaj Škoda ForCity Smart 38T. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Prodej značky Škoda ukončil vleklé a v podstatě neřešitelné spory s koncernem Volkswagen, zahajujeme proces rebrandingu.
Železniční průmysl má budoucnost, mají opravdu hodně pracovních pozic.
Tak se přihlaš na funkci logistika a zaveď železniční přepravy skříní mezi závody a vstoupíš do dějin železniční dopravy.
https://www.idnes.cz/technet/reportaze/sledovali-jsme-zrod-noveho-pantografu-z-plzne-regiopanter-je-hotovy.A110711_103602_tec_reportaze_rja
Klidně by mohly jezdi vlakové skříně mezi Ostravou a Plzní po kolejích.
https://www.k-report.net/clanky/prepravy-vozovych-skrini-z-skv/
Připouštíš si možnost, že to, jak to dělají, je pro ně nejvýhodnější?
Pozor, teď přijdou stesky nad tím, jak je špatně nastavený celý systém, že železnice nevychází vždy nejvýhodněji, a je třeba silniční dopravu zásahem státu co nejvíc znevýhodnit a prodražit a z řidičů a majitelů kamionů udělat veřejného nepřítele číslo 1. I to už tady bylo.
To není tak jisté. A i kdyby bylo, občané jistě za zničené silnice poděkují. Každý kamion zkracuje životnost silnic a nadměry zvlášť. Z hlediska fyzikálních zákonů je pro velké a těžké náklady vždy vhodnější železnice. I co se týče spotřeby energie. To že je neekologická silniční doprava uměle zvýhodňována je bohužel hloupost, kterou zaplatíme my všichni.
Mne by docela zajimalo, zda prodejem znacky neporušují privatizační smlouvu. Jestli třeba stát nemá předkupní právo atd. A taky bych si tipnul, že vzhledem k budoucímu vývoji na automobilovém trhu už tady za 20 let nemusí mladoboleslavská automobilka vůbec být.
Stát? Ten už s tím nemá nic společného.
V porovnání s tím je oprava oprýskané omítky směšným nákladem… 🙂 🙂
A mým dotazům radši preventivně vyhnuto… 😂😂😂🤣
Položil jste zajímavé dotazy, ale vzhledem k obsahu, zvláště toho posledního, bylo lze už dopředu očekávat, že možnost jejich položení (a zodpovězení) se nachází pouze v teoretické rovině.
Koho by vaše dotazy zajímaly, může si je vyhledat v diskusi k článku o tomto podcastu z 20.04. 2025 12:30.
Koho by zajímalo, o co se jednalo ve 3. dotazu, muže si kliknout na tento link:
https://www.cs-dopravak.cz/spolecnosti-ze-skupiny-skoda-group-zadaji-o-opravu-clanku-na-cs-dopravakovi/
Nechápu, že se tomuto ještě někdo diví, když se tohle zde řeší pořád dokola. Je zřejmé, že výběr otázek musí být kompromis, a míra konfrontace musí být přiměřená. Jedině tak lze zajistit, že se dozvíme alespoň něco, a že hosté budou ochotni do podcastu chodit. Někomu se to může nelíbit, ale tak to prostě je.
Připadá mi hloupý a nepraktický lichoběžníkový průřez. Ať sedíte kdekoli , tlačí vás těch pár zbytečně chybějících centimetrů na souseda , nebo do uličky.
Lidské tělo se přece od nohou k ramenům nezužuje !
Myslíte, že ty chybějící centimetry jsou zbytečné? Rozměry tramvaje jsou dané průjezdným profilem užívaným v tom kterém městě a jeho případné změny jsou vždy během na dlouhá léta.
U zvolení karosérie pro trolejbusy a elektrobusy bych si asi dovolil polemizovat, že to je na zákazníkovi. Ten si nemůže vybrat jestli chce SOR či Solaris. A že to též záleží na autorizovaným servisem či náhradních dílu pro danou karosérie a co má dopravce zákazník na skladě též docela není pravda. Krásným příkladem mohou být České Budějovice, kde jezdí trolejbusy s touto karosérií a mají i autobusy od Solaris a najednou bum nové trolejbusy mají karosérii SOR. Teď třeba i Zlín. Tam jim jezdí už trolejbusy s karosérií od Solaris, ale je pravda, že ne jako autobusy. To že tam… Číst vice »
Tuzemští zákazníci Škodovky svým chováním aktivně pomohli monopol JSV vytvořit, takže teď prostě mají to, co chtěli.
Variant je, Airjet, Yettel dle názvů sesterských firem v rámciholdingu PPF. Stejně mohou použít Transtech.
Dozvěděli jsme se, proč spolu většina Panterů různých řad nekomunikuje. Zákazník to nepožadoval a Škodovka to vzhledem k časové a finanční náročnosti schvalovacího procesu nemá za potřebí.
Tomu se říká „prozákaznický přístup“ v praxi.
Naivka by si mohl myslet, že by to u jednotek od jednoho výrobce a různých generací jedné řady mohla být samozřejmost.
Zaprvé si to má zákazník pohlídat. Zadruhé prostě, zvláště tehdy, pokud uplyne delší doba, se poměrně dost mohou odlišovat použité komponenta a SW, takže ani ta technická kompatibilita není úplně zadarmo. No a i takové spojení generací musí být schváleno, takže prachy navíc. Právě proto mají být takové věci v kontraktech.
Zkuste se zeptat v Německu, jak dlouho se trápili s kompatibilitou mezi jednotkami ICE různých generací. Já nejsem ze Škodovky, ale pokud bych se tomu mohl vyhnout, tak to v zájmu vlastního zdraví udělám.
pokud neco takoveho zakaznik nepozaduje, bylo by to vyhazovani penez akcionari
Jsem další v řadě s dotazem: už se něco ví o novém jménu? Předpokládám, že se nevrátí ke jménu z let padesátých ani čtyřicátých.
Že bychom jim nějaké sami navrhli?
Půjde-li politický vývoj dál současným směrem, tak naopak návrat k tradičnímu názvu Závody Vladimíra Iljiče Lenina úplně nepravděpodobný není.
Nová značka je jasná: JSV.
Teď jde jen o to jaké jméno k tomu kreativci z reklamní agentury vymyslí a jaké logo namalují.
Nový brand nás tady celkem zajímal.
Mě by to taky zajímalo, ale při vší úctě k tomuto serveru, dá se předpokládat, že s tím vyjedou spíš někde na Innotransu nebo podobné akci 🙂
Brand je v překladu pálenka (nebo taky požár či žďár), takže možná to bude Rudolf Jelínek i s novým výrobním programem.
Není nic lepšího než smíchat němčinu s holandským původem slova brandy a anglické slovo brand.
Ale i v angličtině má toto slovo i přes mnohoznačnost význam vajgl nebo hořící poleno. Ale možná i v tom je jeho krása – každý si může vybrat, co se mu líbí.
Nemůže si vybrat, nýbrž musí použít ten význam, který odpovídá kontextu. Jo, já vím, haha.
https://slovniky.lingea.cz/anglicko-cesky/Brand