Podcast: Vyprojektovat kolejové vozidlo stojí desítky milionů, říká Zdeněk Sváta z plzeňské Škody
Tramvaj Škoda ForCity Smart 38T. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Prodej značky Škoda ukončil vleklé a v podstatě neřešitelné spory s koncernem Volkswagen, zahajujeme proces rebrandingu.
Kdo řeší název by neměl zapomínat, že existuje ještě jedna Škoda. Škoda JS, vlastněno ČEZ.
a logo má taky to stejné
super, konečně to někdo zmínil! Problém značky Škoda je jen o dohodě mezi PPF a Volkswagenem o využívání značky na výrobcích dvou firem – a třeba Doosan Škoda power a.s. se vůbec netyká.A upřímně šlo tu dohodu uzavřít lépe s ohledem na různé výrobky tak, aby nedocházelo k zaměňování dvou firem, nicméně chápu, že riziko, že autobus(elekrobus) Škoda by chtěl někdo reklamovat v MB místo v Plzni je dosti reálná situace. A co je za mě zajímavé, netýká se ani automobilky Temsa, kterou PPF až přejmenovala na Temsa Škoda Sabanci Ulasim Araclari A.S. , respektive není o tom nikde zmínka.… Číst vice »
Zvolte Konečnou do parlamentu a s trochou smůly to tak akorát vyjde na opětovné přejmenování na ZVIL. 😀
je imho logické, že značka skončí v rukou firmy, která prodává běžným lidem. Firma mířící na jiné firmy, jejíž produkty začínají na desítkách mega, ten marketing tolik nepotřebuje
Spíš je divné, že s novou značkou už nevyšli hned po prodeji a nezačali ji propagovat paralelně se Škoda. To by spíš naznačovalo, že plánují ŠT prodat někomu, kdo už značku má.
PPF neumí vymýšlet značky. U O2 taky neví, co s tím.
V případě O2 mohou oprášit značku Eurotel, kterou pořád vlastní.
On ten prodej značky asi nebyl až tak součástí nějaké dlouhodobé strategie, ale spíš potřeby vyřešit nějaký okamžitý problém, což by vysvětlovalo onu absenci stragtegie. Dovedu si představit, že Škoda si stále není jistá na jaký název se bude transformovat. Vzhledme k tomu, že je momentálně nejsilnější v tramvajích, a hodně žije z toho, co se naučila akvizicí Transtechu, by dávalo smysl použít tuto značku.
Také by asi mohli použít značku ČKD, na kterou má část práv Ostravská vagonka, navíc je zde tradice tradice tramvaje T3 na kterou by mohla značka navázat. Spíš ale předpokládám, že vymyslí nový název.
Já vůbec nechápu proč se značka Škoda stará přes 150let prodává !!!!!!!! V téhle zemi se dá prodat všechno !!!
Prodává se proto, že se prodat dá a někdo je ochoten za ní zaplatit. To je základní princip každého obchodu. Prodává jí její majitel, který značku nabyl legálně a zcela legálně ji nabízí novému majiteli.
jak jste přišel na to, že se značka Škoda prodává? Zase to šíření propagandy dezolátů o tom, jak nás vláda zaprodala Západu a vše co bylo české a naše se prodává? Nic se neprodává, značka Škoda patřila od začátku automobilce v Mladé Boleslavi, potažmo Volkswagenu a jen ta plzeňská měla práva na to, používat jí pro výrobky mimo automobilový průmysl, problém nastal když Škoda vyrobila třeba autobus, nebo nalepila logo Škoda na Temsu. Takže v roce 2022 došlo k dohodě mezi PPF a Volkswagenem o tom, že všechna práva se přenechají jemu a plzeňská firma začne používat jiný název, jelikož… Číst vice »
zde máte tiskovou zprávu PPF z roku 2022 – PPF oznamuje, že její strojírenské společnosti v rámci Škoda Group podepsaly dohodu s automobilkou Škoda Auto ze skupiny Volkswagen, kterou budou ukončeny veškeré známkoprávní spory a současně odstraněny neshody týkající se mnohaletého souběžného užívání značky Škoda. Součástí dohody je, že Škoda Group může název Škoda i znak okřídleného šípu používat až do roku 2029. Dohoda umožní odstranit problém častého zaměňování značek mladoboleslavského výrobce osobních automobilů a plzeňské strojírenské společnosti. Změna značky se nijak neprojeví na existujících, rozjednaných či budoucích zakázkách plzeňské skupiny Škoda, včetně společnosti Škoda Transportation.
Laurin & Klement byla od roku 1895 obchodní značka českého výrobce jízdních kol, motocyklů a automobilů. Po 1. sv. válce firma potřebovala peníze na svůj další rozvoj. Majitelé hledali silného partnera. V roce 1925 firmu koupil strojírenský gigant Škoda z Plzně. Tím byl položen základ značky Škoda Auto.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Laurin_%26_Klement
Mrzí mě, že nepřišel dotaz na to jak aktuálně vypadá ta smlouva na modernizaci a servis lokomotiv v Egyptě.
Poslední oficiální zprávy co jsem dohledal jsou přes rok staré.
je fakt, že to nějak vyšumělo. ale podobně jako s VRT v Egyptě a jejich ICE 3 neo ( vlak existuje ale tratě zatím snad vůbec). Holt Egypt.. mnohé zdejší projekty stále připomínají dobu Faraonů, ale už ne efektivitou výstavby. Holt dnešní egypťan by pyramidy nepostavil, protože by se mu prostě nechtělo. Už jsem viděl tolik plánů na moderní tramvaje v Káhiře, na modernizaci stávajících v Alexandrii (projekt počítal s provozem KT4 z Berlína, které teď hnijí uprostřed pouště a to tam byly dovezeny v perfektním a provozuschopném stavu). Jestli spíš v Plzni nezjistili, že dodávat do Egypta je horší… Číst vice »
Opustit název a znak úspěšné celosvětově známé firmy, založené v roce 1859, která vydržela dvě světové války a znárodňování…
Bohužel nová doba kde podvody, korupce, snaha být nejbohatší s nejmenším úsilí, tak takhle zaniká legenda v ČR.
Něco podobného se ve světě jenom tak nevidí, aby lidé, kteří takovou firmu ovládli na základě privatizačního projektu, najednou zjistili, že jsou málo bohatí a přemýšleli jak rychle zbohatnout. I když se ohání rodinami, tak by za peníze prodali i své kamarády a chlebodárce.
Co na to stát?
Škoda – mluvit …
Nepopírám, že je / byla Škoda celosvětově znamá firma a značka, pod kterou tisíce lidí odvedli kus práce. Mnoho známých a světových firem ukončilo činnost, tak to bylo je a zřejmě i bude. Svět letí dál. Tomuto rozhodnutí rozumím, chápu jeho souvislosti. V oblasti železnice se musíme zaměřit na jiná trápení. K tomu budou potřeba technici a techničky, mechanici a lidi která tato branže bude bavit. Na to si železnice bude muset vydělat a mít takové manažery, aby tyto lidi zaplatili a vytvořili jim pořádné pracovní prostředí.
co by s tom mel delat stat?
nespletl jste si dobu o nejakych 40-50 let?
Jednak ta firma vlastnící značku od privatizace má již několikého majitele, to vám asi uniklo a jednak je to jejich firma a jejich značka a mohou si s ní tedy dělat co chtějí. Státu do toho nic není. Značka navíc prodejem nezaniká, jen se přesová do jiných rukou.
Obchod se značkami se děje dnes a denně, takže váš pocit, že se to hned tak někde nevidí je mylný.
Firma po privatizaci má stále jen jednoho majitele a to je Volkswagen – plzeňská společnost nikdy nebyla držitelem práva na značku a logo Škoda, pouze platila dohoda o používání. V roce 2022 se PPF za financí obnos vzdala možnosti ji nadále používat, protože na ní tlačil Volkswagen už od 90. let k tomu, aby došlo k vyřešení problému a sporu o používání značky. Zjistíte i z tiskové zprávy PPF k této věci.
Oba byli nástupci firem nesoucích jméno Škoda a oba právo ji využívat (což také dosud dělají). Škoda auto jen do toho šlape a agresivněji a rozhodli se ji mít sólo. Spory se vedly dlouho, nikdy nedošlo definitivnímu závěru, nakonec PPF značku prodala, čímž se práva na užívání zřekla a spor se tím vyřeší. Rozhodně to neznamená, že Škoda auto měla výhradní samojediné právo. Cit:“ Škoda Auto vlastnila značku a logo Škoda pro automobily a s nimi související zboží a služby. Většina historických práv ale zůstala v majetku Škody Plzeň a na její činnost navazujících společností, včetně Škoda Group a Škoda… Číst vice »
Pokud si to pamatuji správně, tak se v devadesátých letech Škoda Plzeň (tehdy pod Soudkovým vedením) se Škodu Mladá Boleslav o značku přelo, a vlastnictví známky bylo přiřčeno Plzni s tím, že VW platila za licenci k užívání. Tehdy to bylo problematické i protože Plzeň měla v plánu pod značkou Škoda vyrábět nákladní automobily (Liaz Fox a Xena) a užitkový vůz se spalovacím motrem Beta (nakonec prodáván pod značkou Tatra). I dnes si dovedu představit, že u VW nejsou příliš nadčeni, dkyž vidí logo „své“ automobilky nalepené na rozhrkaném trolejbuse postaveném na základu od SORky.
Ve vzdáleném zahraničí znají Škodu jenom jako výrobce cenově dostupných aut, pokud vůbec. To, že to byla nějaká významná strojírenská firma nikdo neví.
co to šíříte za bludy? Za tento stav se značkou Škoda může zcela a jenom bolševický režim, který firmu Škoda znárodnil, sice už hned po válce, ale až po roce 1948 došlo k rozdělení původní společnosti Škoda na dvě samostatné společnosti a to na Závody V.I.Lenina v Plzni (ZVIL a to až do roku 1965) a na Automobilové závody, národní podnik. Stačí se podívat na výrobní štítek kdejakého Favorita nebo Škody 120 a zjistíte, že jako výrobce je uvedena automobilka AZNP. Nic jako Škoda v Mladé Boleslavi neexistovalo. Problém nastal až privatizací a prodeji automobilky Volkswagenu, protože i podle tehdejšího… Číst vice »
Já bych to vyčítal hlavně devadesátkovému spěchu na privatizaci. Proč nebyly ZVIL a AZNP před prodejem sloučeny? (A naopak byly sloučeny Telecom a Eurotel, aby byl celek prodán za menší cenu, než byla nabídka za samotný Telecom)
Třeba proto, že žádný výrobce aut, tedy ani VW neměl zájem o výrobce železničních vozidel? Tím byste ty firmy spolehlivě zabil.
Železniční průmysl má budoucnost, mají opravdu hodně pracovních pozic.
Tak se přihlaš na funkci logistika a zaveď železniční přepravy skříní mezi závody a vstoupíš do dějin železniční dopravy.
https://www.idnes.cz/technet/reportaze/sledovali-jsme-zrod-noveho-pantografu-z-plzne-regiopanter-je-hotovy.A110711_103602_tec_reportaze_rja
Klidně by mohly jezdi vlakové skříně mezi Ostravou a Plzní po kolejích.
https://www.k-report.net/clanky/prepravy-vozovych-skrini-z-skv/
Připouštíš si možnost, že to, jak to dělají, je pro ně nejvýhodnější?
Pozor, teď přijdou stesky nad tím, jak je špatně nastavený celý systém, že železnice nevychází vždy nejvýhodněji, a je třeba silniční dopravu zásahem státu co nejvíc znevýhodnit a prodražit a z řidičů a majitelů kamionů udělat veřejného nepřítele číslo 1. I to už tady bylo.
To není tak jisté. A i kdyby bylo, občané jistě za zničené silnice poděkují. Každý kamion zkracuje životnost silnic a nadměry zvlášť. Z hlediska fyzikálních zákonů je pro velké a těžké náklady vždy vhodnější železnice. I co se týče spotřeby energie. To že je neekologická silniční doprava uměle zvýhodňována je bohužel hloupost, kterou zaplatíme my všichni.
Kamion s vagonem to dá s Ostravy do Plzně za šest hodin, když jsou kolony tak maximálně osm hodin a vyjde to na cca 60 000 Kč tam i zpět. Pokud pojede vlak s vagónem na podvozku, tak pojede minimálně 6 hodin, možná 12 hodin. A náklad bude okolo 80 000 Kč rám i zpět.
A máte započítané i náklady na opravu silnice? A zdroj těchto čísel? Teď jsem shodou okolností poptával kamion na převoz 30tunového svarku a ta vaše cena za kamion je nějaká levná. Pokud má dvouvozová jednotka Moravia 106tun, hmotnost jedné hliníkové skříně bude max 30tun. Můj odhad nákladů na kamion je tak 300 000Kč za jednu cestu.
a jsou v poplatcich za zeleznicni cestu zapocitane realne naklady na jeji opravu?
https://www.cdcargo.cz/prepravni-spojeni-a-tarifni-vzdalenosti
Ty čísla si cucáte z prstu? Z veřejných stránek lze snadno zjistit, že nákladní vlak ujede z Ovy doPlzně 14h34min. A tu cenu za kamion máte asi za návěs s plachtou, ne? A ten pětadvacetimetrový svarek, 2,82m na šířku pod tu plachtu narvete jak?
Jj, marxismus leninismus obohacený o zelenou ideologií a šotoušství a výsledkem je jedinec, který vůbec nechápe jak funguje ekonomika a obecně svět. Což mu nebrání plevelit skoro každou diskusi.
Zajímavé. S tím jak nechápu svět a ekonomiku, jsem se stal technickým odborníkem, co vydělávám spousty peněz. Asi něco dělám dobře.
A teď tu o Sněhurce.
Presentujete své subjektivní hodnocení sebe sama. Myslím, že to moc lidí neosloví.
Samochvála smrdí. Ve tvém případě dvojnásob Halásku.
Perfektně vystiženo
Určitě jim to tak poradili v nějaký dopravní plánovací komisi a muže za to silniční lobby!
Jojo, silniční lobby. když jsem se zeptal firmy, která vyrábí díly do vagonů, proč neexpedují po železnici, odpověděli: „Ne všichni zákazníci, co vyrábí vagony sídlí u kolejí“ WTF?!?!?
Mne by docela zajimalo, zda prodejem znacky neporušují privatizační smlouvu. Jestli třeba stát nemá předkupní právo atd. A taky bych si tipnul, že vzhledem k budoucímu vývoji na automobilovém trhu už tady za 20 let nemusí mladoboleslavská automobilka vůbec být.
Stát? Ten už s tím nemá nic společného.
vzhledem k tomu že pro Volkswagen má značka Škoda velmi vysokou hodnotu , za první kvartál 2025 má Škoda zisk 546 mil Eur, samotný Volkswagen 112 a Seat/Cupra pouze 5, takže za 20 let tu nemusí být Seat a možná ani Volkswagen jako značka ale Škoda určitě, je tahounem celé skupiny a nejprodávanější značka. I proto Volkswagen tolik stál o koupi práv na celou značku od PPF v roce 2022. Do té doby totiž plzeňská Škoda měla práva na značku pro všechny výrobky a služby kromě aut a týkajících se aut, tudíž zas takový problém existence dvou subjektů se stejnou… Číst vice »
Sice máte hromadu mínusů, ale dovedu si představit, že nějaké omezení nakládání se známkou tam klidně být mohlo. Například Iveco se při převzetí Karosy muselo zavázat k používání značky po určitou doubu (po jejímž uplynutí ji okamžitě zařízli) Nicméně i pokud tam takový požadavek byl, vůbec bych se dnes nedivili, kdyby jeho časová platnost dávno vypršela, a nebo byla ztracena její platnost díky změně vlastnictví mezi původním privatizátorem a současnými vlastníky.
V porovnání s tím je oprava oprýskané omítky směšným nákladem… 🙂 🙂
Jojo, omítka na zkušební koleji nedá spát, to bude chtít lepší medikaci.
U koleje na které Skoda Werke Pilsen przentuje její výrobky pro celý svět… 🙂
https://zdopravy.cz/obrazem-skoda-ukazala-prvni-vyrobenou-tramvaj-forcity-plus-59t-pro-prahu-234432/
Musíte koukat na výrobek, ne na industriálního ducha závodu, nebo jestli má fabrika umytá okna. Tohle nikoho nezajímá, není to butik s kabelkama.
On je tam nějaký závod? Já vidím jen omlácenou zeď jak někde v šumperské žosce v osmdesátkách a okna tramvaje ve kterých se ta omlácená zeď zrcadlí. Vy tam vidíte nějaký závod, halu a okna? A co takhle šňupete po obídku, řeknete?
A mým dotazům radši preventivně vyhnuto… 😂😂😂🤣
Položil jste zajímavé dotazy, ale vzhledem k obsahu, zvláště toho posledního, bylo lze už dopředu očekávat, že možnost jejich položení (a zodpovězení) se nachází pouze v teoretické rovině.
Koho by vaše dotazy zajímaly, může si je vyhledat v diskusi k článku o tomto podcastu z 20.04. 2025 12:30.
Koho by zajímalo, o co se jednalo ve 3. dotazu, muže si kliknout na tento link:
https://www.cs-dopravak.cz/spolecnosti-ze-skupiny-skoda-group-zadaji-o-opravu-clanku-na-cs-dopravakovi/
Nechápu, že se tomuto ještě někdo diví, když se tohle zde řeší pořád dokola. Je zřejmé, že výběr otázek musí být kompromis, a míra konfrontace musí být přiměřená. Jedině tak lze zajistit, že se dozvíme alespoň něco, a že hosté budou ochotni do podcastu chodit. Někomu se to může nelíbit, ale tak to prostě je.
Je škoda, že nezazněl dotaz, proč se Škoda stáhla ze spolupráce z Bozankayou poté, co koupila Cegelec, když vlastně v tom okamžiku měla vítězství ve výběrovém řízení pro Prahu jisté. To přece není konfrontační, ne?
Protože věřili, že se jim tím povede Bozankayu ze soutěže vytlačit.
Ze na tyhle dotazy nedojde ani tematicky jsem cekal, protoze to by pak nebylo s kym natacet a redakce by mela zbytecny problem na dalsi tvorbu, koncept techto rozhovoru ani neni konfrontacni (coz je v pohode). Staci, ze chovani Skody smrdi uz na hony daleko a ze se o tom vi, kazdy s tim pak muze nalozit po svem. Stejne tak, ze se nebude vyjadrovat k bezicim VR, to je celkem standardni a logicke, to bych necekal od zadneho vyrobce. Ale nehlede na vyse napsane, takhle slaby rozhovor jsem necekal. Slysel jsem asi vsechny dily podcastu a spousta temat mne… Číst vice »
Příště zkuste položit dotazy jinak. A opravdu dotazy. Bez toho názoru na konci, kterým sám si odpovídáte, takže vlastně proč.
Připadá mi hloupý a nepraktický lichoběžníkový průřez. Ať sedíte kdekoli , tlačí vás těch pár zbytečně chybějících centimetrů na souseda , nebo do uličky.
Lidské tělo se přece od nohou k ramenům nezužuje !
Myslíte, že ty chybějící centimetry jsou zbytečné? Rozměry tramvaje jsou dané průjezdným profilem užívaným v tom kterém městě a jeho případné změny jsou vždy během na dlouhá léta.
Hlasite se jako mecenas, ktery na svoje naklady rozkope vsechny Evropska mesta a upravi profil pro vozidla? Skvele
U zvolení karosérie pro trolejbusy a elektrobusy bych si asi dovolil polemizovat, že to je na zákazníkovi. Ten si nemůže vybrat jestli chce SOR či Solaris. A že to též záleží na autorizovaným servisem či náhradních dílu pro danou karosérie a co má dopravce zákazník na skladě též docela není pravda. Krásným příkladem mohou být České Budějovice, kde jezdí trolejbusy s touto karosérií a mají i autobusy od Solaris a najednou bum nové trolejbusy mají karosérii SOR. Teď třeba i Zlín. Tam jim jezdí už trolejbusy s karosérií od Solaris, ale je pravda, že ne jako autobusy. To že tam… Číst vice »
Tuzemští zákazníci Škodovky svým chováním aktivně pomohli monopol JSV vytvořit, takže teď prostě mají to, co chtěli.
Variant je, Airjet, Yettel dle názvů sesterských firem v rámciholdingu PPF. Stejně mohou použít Transtech.
Dozvěděli jsme se, proč spolu většina Panterů různých řad nekomunikuje. Zákazník to nepožadoval a Škodovka to vzhledem k časové a finanční náročnosti schvalovacího procesu nemá za potřebí.
Tomu se říká „prozákaznický přístup“ v praxi.
Naivka by si mohl myslet, že by to u jednotek od jednoho výrobce a různých generací jedné řady mohla být samozřejmost.
Zaprvé si to má zákazník pohlídat. Zadruhé prostě, zvláště tehdy, pokud uplyne delší doba, se poměrně dost mohou odlišovat použité komponenta a SW, takže ani ta technická kompatibilita není úplně zadarmo. No a i takové spojení generací musí být schváleno, takže prachy navíc. Právě proto mají být takové věci v kontraktech.
Pokud jsem vyjádření pana Sváty pochopil správně, tak problém není ve schopn osti jednotlivých druhů jednotek spolu komunikovat, ale v nutnosti spolu otestovat všechny kombinace, jenž takto mají být provozovány, což by zřejmě výrazně zvýšilo náklady na homologaci jednotlivých produktů.
Takže aktuálně je to ve stavu, že by po vypnutí blokování mezi sebou jednotky velmi pravděpodobně komunikovaly, v protokolu nejsou zásadní změny, ale není na to razítko?
Já jsem to takto pochopil, ale informace čerpám jen zde z podcástu.
Zkuste se zeptat v Německu, jak dlouho se trápili s kompatibilitou mezi jednotkami ICE různých generací. Já nejsem ze Škodovky, ale pokud bych se tomu mohl vyhnout, tak to v zájmu vlastního zdraví udělám.
pokud neco takoveho zakaznik nepozaduje, bylo by to vyhazovani penez akcionari
Když už tak vyhazování peněz akcionářůůůů
Jsem další v řadě s dotazem: už se něco ví o novém jménu? Předpokládám, že se nevrátí ke jménu z let padesátých ani čtyřicátých.
Že bychom jim nějaké sami navrhli?
Půjde-li politický vývoj dál současným směrem, tak naopak návrat k tradičnímu názvu Závody Vladimíra Iljiče Lenina úplně nepravděpodobný není.
Nová značka je jasná: JSV.
Teď jde jen o to jaké jméno k tomu kreativci z reklamní agentury vymyslí a jaké logo namalují.
Nový brand nás tady celkem zajímal.
Mě by to taky zajímalo, ale při vší úctě k tomuto serveru, dá se předpokládat, že s tím vyjedou spíš někde na Innotransu nebo podobné akci 🙂
Brand je v překladu pálenka (nebo taky požár či žďár), takže možná to bude Rudolf Jelínek i s novým výrobním programem.
Není nic lepšího než smíchat němčinu s holandským původem slova brandy a anglické slovo brand.
Ale i v angličtině má toto slovo i přes mnohoznačnost význam vajgl nebo hořící poleno. Ale možná i v tom je jeho krása – každý si může vybrat, co se mu líbí.
Nemůže si vybrat, nýbrž musí použít ten význam, který odpovídá kontextu. Jo, já vím, haha.
https://slovniky.lingea.cz/anglicko-cesky/Brand