Podcast: Vyprojektovat kolejové vozidlo stojí desítky milionů, říká Zdeněk Sváta z plzeňské Škody

Tramvaj Škoda ForCity Smart 38T. Foto: Zdopravy.cz / Jan SůraTramvaj Škoda ForCity Smart 38T. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Prodej značky Škoda ukončil vleklé a v podstatě neřešitelné spory s koncernem Volkswagen, zahajujeme proces rebrandingu.

V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz vás pozveme do výroby v plzeňské Škodovce. I když čistě plzeňská už dávno není, protože má celkem sedm výrobních závodů a na deset tisíc zaměstnanců. Hostem u mikrofonu je Zdeněk Sváta, člen představenstva Škody Group a její provozní ředitel (zastává pozici COO – Chief Operations Officer).

Zdeněk Sváta je mimo jiné zodpovědný za výrobu kolejových vozidel. Detailně proto rozebíráme, jak má Škoda výrobu rozdělenou mezi jednotlivé závody, včetně finského Transtechu. V rozhovoru také uslyšíte, jak se Škoda rozhoduje, co bude vyrábět sama, a kdy sáhne po externích dodavatelích, a nebo že velkou část jejích tržeb dnes tvoří dodávky komponent a servis.

„Po covidu, který byl pro nás extrémně složitým obdobím, měla Škoda některé ekonomické problémy. Situaci se podařilo stabilizovat, máme vzestupnou tendenci a letošní rok plánujeme slušné výsledky,“ říká Sváta.

Rozebíráme, co obnáší výroba vlaku od podpisu smlouvy se zákazníkem až po předání hotového vozidla. Železniční zakázky tvoří zásadní část výroby Škody, a tak se jim věnujeme velmi podrobně. I čtenáře deníku Zdopravy.cz dle dodaných dotazů velmi zajímá, zda v Plzni ještě někdy navážou na slavnou tradici výroby lokomotiv.

„Škoda v zásadě z elektrických lokomotiv nikdy neodešla, prostřednictvím Škoda Electric se účastníme mnoha lokomotivních projektů. Jedna věc je univerzální lokomotiva pro panevropský trh se speciální homologací, druhá otázka je vývoj speciálního hnacího vozidla pro účely například vratných souprav. V tom druhém případě si to umím představit,“ naznačuje budoucnost vývoje Škody Zdeněk Sváta.

Velkým tématem je také opuštění značky Škoda, kterou plzeňská skupina přestane dle dohody se stejnojmennou automobilkou používat už za čtyři roky. Pro řadu lidí to bude velmi těžké loučení. „Prodej značky ukončil vleklé a v podstatě neřešitelné spory s koncernem Volkswagen. Zahajujeme proces rebrandingu. Značku Škoda budeme používat do roku 2029. Postupně budeme představovat nový brand,“ říká Sváta.

Probíráme společně i první zkušenosti s ostrým provozem bateriových panterů ale i zpoždění železničních zakázek, se kterým se po covidu výrobci potýkali. Termíny dodávek RegioPanterů pro RegioJet nebo bateriových vlaků do Moravskoslezského kraje ale podle Sváty ohrožené nejsou.

„U obou projektů jsme v rámci smluvního harmonogramu, ale škála problémů, které postihly železniční průmysl covidem nekončí. Možná jste zaznamenali loňskou katastrofu ve Švýcarsku, kdy došlo k zaplavení výrobního závodu na dodávku hliníkových profilů. To mělo přímé důsledky i pro nás,“ doplňuje Sváta.

Dotkneme se samozřejmě i segmentu MHD, probereme například, jak si Škoda vybírá dodavatele karosérií pro trolejbusy a elektrobusy. Ve výrobním plánu pro letošní rok má strojírna 120 tramvají, přičemž většina z nich zamíří do Německa. Je mezi nimi ale i nová pražská tramvaj 52T, u níž řadu odborníků i dopravních fandů na první pohled zaujal velmi malý ovládací panel na stanovišti řidiče.

„Ono sice stanoviště opticky působí menší, ale ergonomicky je propracované a řidič by měl mít všechny ovládací prvky v dosahu. Je to zase o generaci dál než u tramvaje 15T,“ říká Sváta a dodává, že půjde o první tramvaje, které budou mít v Česku vlastní antikolizní systém od Škody.

Detaily a mnoho dalších informací o plzeňské Škodě a její budoucnosti si poslechněte právě teď. Podcast si můžete pustit zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
5. minuta: Jak má Škoda rozdělenou výrobu kolejových vozidel mezi jednotlivé závody v Česku i ve světě
11. minuta: Aktuální železniční zakázky Škody
15. minuta: Vývoj nové rodiny elektrických jednotek ve Škodě
20. minuta: Nákup šumperského Parsu Škodou a jeho budoucnost v železniční novovýrobě
24. minuta: Tramvajová výroba a vývoj Škody
36. minuta: Výroba metra ve Škodě, trolejbusy, elektrobusy
39. minuta: Pohled do zákulisí výroby od podpisu smlouvy až po předání vozidla zákazníkovi
51. minuta: Zdeněk Sváta odpovídá na dotazy čtenářů

Tagy Doporučeno Škoda Group Zdeněk Sváta
15 komentářů