Podcast: Vodík je teď příliš drahý. Nikdo se ho ale nezříká, říká šéf ODIS Aleš Stejskal
Souprava push-pull dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Ostrava hlavní nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Průvodčí ve vlacích zůstanou i v dalších letech. Chystáme ale redukci pokladních přepážek. Tržby jsou někdy nižší než plat pokladní.
Pro autora, nákladní vlaky by nemuselY dělat úvrať, rod mužský neživotný…
kde se budou nabíjet BEMU?Bohumin, hlavák?
Ostrava střed
Ve Štramberku vznikne nabíjecí stopa. Jinak asi na Hlavním nebo na středu
Pod dráty. A Štramberk.
MSK tradičně prochází i ty slepé uličky. Co ale cením je konec i poslední lokomotivy 163 a ty tarifní integrace do Glucholaz a Čadce
Od nového GVD ji prý nahradí souprava honeckerů se syslem (snad jen jedna).
No to doufám, že ne, z podcastu to vyznělo trochu jinak
Prý ČD nestíhají instalaci ETCS do elefantů, takže „dočasně“ má jezdit na R61 souprava: sysel s ETCS + hromada šrotu co nikde nechtějí + 362 s ETCS.
Tak to asi uroním slzičku
ODIS úplně zbytečna firma.
Děkuji za mínusy.. zlepšení dopravy v moravskoslezském kraji ODIS nedělá. Tlak kraje na modernizaci 323 není . Bateriové pantery nesmysl stejně jako projekt 811. Jediné plus spěšně vlaky Štramberk – Ostrava.
Odis je integrovaný systém a ne firma.
Pán měl nepochybně na mysli KODIS a bohužel má pravdu, co udělal KODIS kdy dobře?
ODIS má bohužel do solidního IDS ..(integrovaného dopravního systému) hodně daleko….. Nazvěme to třeba Tarifní integrací, a to ještě neúplnou a někteří ji hodnotí i jako nepovedenou…..
V personálním obsazení to platí doslova.
Noc.moc neřekl,největší počin jeho je snižování stavu pokladních, ale to se děje už několik let.
Pokladní je drahá, jen když tam sedí a nic nedělá.
Ale stačí jí dát do popisu práce pokladní, informace, ostraha, úklid a na přepážku zvoneček na přivolání, a má dostatek užitečné práce po celý den.
Teoreticky ano. Ale v praxi to moc nedovedu představit… Možná tak tu ostrahu, že by tam byl kamerák nebo něco ale stejně, něco se tam bude dít a co… Řekne člověku „moment, musím tam jít zachránit cestujícího před opilcem…“? Nebo zrovna bude na druhé straně stanice se smetákem, tak poletí přes celou stanici prodat jednomu člověku jízdenku za 20 a zase se přes celou stanici vrátí ke smetáku? To fakt nevím teda
A ještě bude dělat údržbáře a uklízečku za 20 čistého že,?
Hromada ještě aktivních důchodců by po tom skočila.
Samozřejmě aktivní ostraha, co jen nevolá policii a pořizuje záznam, s tou vámi navíc vymyšlenou funkcí údržbáře, by už spíš vycházela na 40 čistého.
Kdysi prodávali jízdenky třeba výpravčí. Ještě pamatuji tahanici ČD x SŽ o provize.
Ale stejně pokud kromě informací má pokladní dělat něco jiného(odbíhat pryč, doprava, úklid) tak mi to připadá tarifně zajímavé – vlezu do vlaku bez jízdenky, mám průvodčímu platit pisné, byla ve stanici otevřená pokladna? Z pohledu cestujícího, který přišel na nádraží pár minut před odjezdem a nedozvonil se, byla pokladna zavřená – z pohledu dopravce, proč tedy pokladnu platí?
Vodik v tomto podani je technologicky, tudiz ekonomicky nesmysl. Z podstaty toho, co vodik je. Nejmensi molekula-unikne jakoukoliv netesnost, navic v stochastickem smyslu prochazi kovovou mrizkou a zpusobuje krehnuti kovu. Jediny zpusob jak jak uzit vodik, je chemicky vazat a vytvorit tekutinu stalou pri normalnich teplotach a tlacich. Takova sloucenina existuje. Vodik na amoniaku. Jenze jde prave o ten amoniak. Je jedovaty. Cili s nim nelze pracovat a radne zabezpecit provoz v malych mnozstvich jako napr. ve vlaku. Cyklus vodikoveho hospodarstvi by tudiz vypadal takto: elektrolyticky vyrobeny vodik ze „zelene“ elektriny, vytvoreni transportni tekutiny, transport, odlouceni amoniaku a vodiku, rekombinace… Číst vice »
Mno, nejsem proponent vodíkové energetiky, nicméně.
Jestli má vodíková energetika jeden zásadní problém, je to účinnost. Tlakové láhve různých konstrukcí, včetně bezpečnostního příslušenství kolem, jsou vyřešené.
Možnosti uchovávat vodík v nějaké vhodné sloučenině, bezpečnější než vlastní vodík (kovové hydridy, organické sloučeniny – methanol, kyselina mravenčí..), se zkoumají dlouhá léta a zdaleka to není jen amoniak, který je z nich snad nejproblematičtější.
A přitom nám příroda ukázala formu, jak jednoduše vodík skladovat a energeticky využívat jen je to dnes ideologicky fuj a jmenuje se to uhlovodíky.
Naopak, to je in, jmenuje se to e-fuel a jsou to kapalné uhlovodíky vyrobené z vodíku a CO2 🙂 Takový pokus, jak ucpat ústa petrolheadům.
Názorná ukázka deterministické hlouposti. Zkuste používat termíny, kterým rozumíte a nedělat ze sebe hlupáka. Tolik nesmyslů, to muselo dát práci. Mimochodem víte, že se amoniak používal v chladničkách? Víte, že jedovatá je i směs do ostřikovače?
Neodstranitelny problem vodiku je ucinnost. To je zaklad a vic ani neni treba zminovat.
Podařilo se nám ale s Českými drahami někde vyškrábat pár motorových vozů řady 842
Ano a pak to u nás má nějak vypadat… Místo toho, aby vypsali normální soutěž na výkon v civilizované jednotce, tak všechno nabagrujou ČD a pak se doprošujou o popelnice za zenitem, které jinde už nechtěly.
Je od těch ČD hrozně hezké, že těch pár vozů 842 teda někde vyškrábaly a kraj vytuněných šukafonů a testů bateriových prototypů Škoda za veřejné peníze je zase o něco lepšejší…
Plus celých 5 souprav Push-pull, přičemž turnusová potřeba je 5 souprav a běžně vyjedou 3, když se daří tak 4, a zbytek se lepí trojregínou a klasikou s Bdt…
a co si kodis vymyslel novou grafiku, tak nezobrazují data mimi obrazovky u dveří, mám prostě pocit, že v MSk se vše tak nějak dělá polovičatě, těžké patrové vlaky na rozdrbanou trať Ostrava – Frýdek, když by asi měli opravit, elektrifikovat a pak tam cpát tento ne příliž povedený vlak, ale co čekat od národního výrobce škoda
Když ono je to složité. Kraj má velmi omezené možnosti, jak SŽ donutit k modernizaci tratě 323. Ta idea push-pullů na tuhle trať je od začátku špatně – atypická vozidla, nulová záloha, nízký měrný výkon, zbytečná dvoupodlažnost (perony jsou tam dost dlouhé). Já vím, kraj si myslel, že teď už bude probíhat elektrifikace a někdy kolem roku 2026 se přejde na elektrické lokomotivy (haha). Celé je to okořeněné zjevně nadstandardním vztahem mezi vedením kraje (kde není žádná opozice), ČD a Škodou.
Elektrifikace 323 už mohla být dávno SZ to brzdí jak může.. už mne to nebaví..jezdí po té jednokolejné tankodromovce.jedu z Veřovice do ovy a zpět půl dne.
Ano brzdí to jak může, z Ostravy střed do Valmezu přes Kopřivnici…… a do Frenu z UANu 45 busů/den
Kraj měl a má stejné možnosti jako třeba OCK na trati 290 a 291, což jsou oproti 323 lokálky….
Před 20 lety když se připravovala elektrizace 323, tak o elektrizaci lokálek 291 a 290 /zejména mezi Šternberkem a Šumperkem, kde je frekvence na 814/ nebylo slyšet slovo…
Záloha je dostatečná, se 4 P-P se dá pohodlně vyjezdit hodinový takt Ohl.n. – Veřovice, ovšem to by tramvajáci z KODISu museli pochopit, že nahradit 5 souprav Bdt se zálohou dalších vozů pouze pěti nedělitelnými soupravami P-P je nesmysl……..
Na tu elektrizaci má Škoda nachystanou patrovou hlavu, takže žádná 163 nebo 363, ale čtyřvozová EMU 400, zbytečně nadkapacitní, což jsou P-P s 356 sedadly už i teď (3x 814 = 252 sed.)…………………
Ovšem to je rozhodnutí objednatele, že souhlasil s nulovou zálohou, Dráhy* by si klidně nechaly v ceně výkonu zaplatit záložní soupravu.
*Jakýkoliv dopravce. Podobně třeba EJ 654 RJ ÚK, turnus na 6, dopravce jich má 7, protože kraj chtěl 7 jednotek.
To souhlas – mají, co si zaplatili…
Nulová záloha neměla být.
Původně bylo potřeba 4ks plus 1ks záloha, ale asi to počitaly s elektrickou trakci a ne brejlovcem.
Ono i tak jedna záloha by moc nepomohla.
Protože bud je jedna souprava v opravě po střetu na přejezdu. Po jejich navrátu je druhá zas poškozená v depu…a tak dále….
842 na spěšných vlacích Štramberk – Ostrava je plus.. ale chce to modernizace trati ,325 a 323
Oproti době, kdy žádné takové vlaky neexistovaly, to jistě plus je. Ovšem ten způsob realizace – bez jakékoliv snahy zjistit, zda by to někdo nedokázal odjezdit za lepších podmínek, než ČD, je špatně. Ale to platí pro celou „MSK kolej dojazdowu“.
Tady byla příčina to, že ČD chtěly upíchnout kvatra po odchodu z horní Vláry, a MS kraj jim pro ně vymyslel vlakové spoje. Správně by to samozřejmě mělo být naopak. Ale podobně tomu předtím bylo s kvatry ze Šumavy, pro které vznikly nové Sp do Písku s tak šikovnými oběhy že vozidlo většinu dne stálo.
A měl někdo zájem to odjezdit za „lepších“ podmínek? Já jsem nic neregistroval….
Když měl Jančura zájem o R8 tak se neslo jeho zájem eterém. Ale realita už není taková hitpárada….
Já jsem nezaregistroval, že by MSK vypsal na ty výkony výběrové řízení.
Včera tu byl članek o Bruntálsku. Jediny uchazeč ČD.
Nevypsál, protože nebyl nějaký zájem od dopravců. Kdyby vypsál bylo by to košer.
Co se tyče autobusu, tam je vyběr.
Ale upřímně příšel by nějaký dopravce s něčím jiným? ČD aspoň tlači BEMU (ikdyž).
V případě Bruntálska se jednalo o zakázku na 4 roky (+ 2 opce) pro (tuším) 6 vozů. Motivace pro takové zadání – nasazení BEMU v dohledné době. OK, beru. Sp do Štramberka by byly podobný případ – malý provozní soubor na pár let. Na druhou stranu, vyhlašovat výběrové řízení jen tehdy, když se někde v kuloárech šušká, že zájem má i dopravce X, je špatně. Naštestí tomu už je konec a soutěžit se musí (krom nějakých minisouborů). Samozřejmě je žádoucí, aby se soutěžily větší a logické celky, které umožní vytvořit rozumné oběhy a zálohy pro jeden typ vozidel.
Souhlasím, RJ na R8 je hnus…
A kdo? ČD jsou ta nejméně špatná varianta
Za 325 chtěla SŽ cca 2,5 miliardy v roce 2015.
323 se má modernizovat až po 322 (což se dějě teď).
Ano vyškrábali pár 842…… z trati 323, kde místo nich jezdí „převlečená bída“ nazývaná 814, případně i 810 z ValMezu do Frýdlantu, resp. až do Ostravy míst těch slavných P-P
Pokud vím na trati 323 kvatra stále jezdí, ale jen za Frýdlantem a společně s regínami. Nebyly štramberské Sp zavedeny ještě před nástupem pushpullů? Kvatra se uvolnila z horní Vláry, kde místo nich jezdí Arriva s Linty.
No podél čísel. Část štrámberských měla depo ve Valmezu, takže šli z 323.
019 šla z Vláry
Vyškrábat pár 842…… ano „vyškrábané“ z trati 323, kde místo nich jezdí „převlečená bída“ nazývaná 814, resp. i 810 z ValMezu do Frýdlantu, případně i mezi Frýdlantem a Ostravou