dpp

Podcast: Vláda by měla jít cestou speciálního zákona, říká o splavnění Labe rejdař Lukáš Hradský

Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.

"Mým přáním je postavit si aspoň jednu novou loď. To by byl splněný sen," říká rejdař.

Nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz věnujeme nákladní lodní dopravě na českých i západoevropských řekách a kanálech. Pozvání k rozhovoru přijal rejdař Lukáš Hradský. Vystudoval obor lodní doprava na děčínské průmyslovce, začínal jako plavčík na pražských parnících a dnes je jednatelem a spolumajitelem rejdařství EVD-Sped. ze skupiny Evropská vodní doprava. Ta je největší českou lodní společností.

Stejně jako ostatní rejdaře trápí i jeho špatná splavnost Labe u hranic s Německem, v některých letech poslední dekády se tudy nedalo proplout i devět měsíců v roce. Chybějící jezy a s tím spojená nespolehlivost této vodní trasy považují dopravci za obrovský problém.

„Měl by se najít jiný způsob, jak to postavit. Situace je natolik vážná, že by na to měl být speciální zákon, aby se infrastruktura budovala rychleji. V systému, který dnes máme, kdy menšina blokuje většinu, se to myslím nepostaví ani za dalších 30 let,“ říká Hradský.

Nákladní lodě EVD-Sped. plují pod českou vlajkou a s českými posádkami i v západní Evropě – v Německu, Holandsku, Belgii a Francii. V Čechách převažuje podle Lukáše Hradského přeprava hromadných substrátů, ale najdou se i speciální nadrozměrné přepravy, které by měly při běžné cestě po silnici nebo železnici velké problémy. „V poslední době byla zajímavá přeprava pivních tanků pro Plzeňský prazdroj. Měly 6,5 metru v průměru a bylo jich 16 najednou. Na to bylo potřeba několik našich soulodí, abychom je odvezli z Hamburku do Lovosic,“ popsal rejdař.

Proč nedává podle Lukáše Hradského smysl, aby si dnes rejdaři koupili úplně novou nákladní loď pro říční plavbu? Kolik stojí nová loď a kolik sacondhandová? Kolik českých firem se plaví po řekách západní Evropy? Které přístavy v Česku jsou nákladní dopravou nejvyužívanější? Jakou jsou příležitostí pro vodní přepravu železniční výluky mezi Českem a Německem? Proč se Lukáš Hradský domnívá, že v Praze je takzvaná citylogistika jen na papíře, ale v praxi vůbec nefunguje? Dočkáme se přeprav odpadků nebo kontejnerů po českých řekách? Podle jakých parametrů si dnes rejdaři vybírají lodě do své flotily? Proč je dnes extrémně těžké najít zájemce o práci na lodi? Kolik Čechů pracuje na říčních lodích západní Evropy? A najdou se i ženy mezi členy posádek, nebo jde o ryze mužskou profesi?

Odpovědi na tyto a další otázky si poslechněte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz, včetně odpovědí na dotazy čtenářů. Podcast můžete poslouchat přímo zde na stránce, odebírat jej můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno EVD-Sped. lodní doprava Lukáš Hradský podcast Cesty Zdopravy.cz
29 komentářů