Podcast: Velká přílivová vlna vozidel z Německa se už nebude opakovat, říká Jan Paroubek
ETCS? Ať už je to tady. Láska k lokálkám by neměla být nadřazena ekonomickému principu. Neměli bychom zachraňovat něco, co nedává moc smysl.
Hostem dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Jan Paroubek mladší. Strojvedoucí, který je dnes více manažerem. Vede a také většinově vlastní novou opravnu drážních vozidel WYNX Pool, která vznikla z nuly v ještě nedávno chátrajícím depu v Kutné Hoře. Depo ze 70. let patří k posledním, která se v Československu postavila.
„Objem údržbových kapacit v republice klesá. Když klesá, snižuje se jejich dostupnost a případně i kvalita,“ vysvětluje v novém díle podcastu Jan Paroubek, proč se rozhodl právě pro podnikání v této oblasti.
Jako strojvedoucí prošel hned několika dopravci, a tak může srovnávat. Jak vnímá rozdíl v práci pro Leo Express, RegioJet nebo Arrivu?
Došlo i na jeho pracovní zkušenosti z autobusové dopravy: „Spolupracovat s řidiči autobusů bylo o nervy. Strojvedoucí jsou neskutečně spolehliví lidé, mají v sobě čest. Proti tomu lidé, se kterými jsem se potkal v autobusové dopravě, tyto vlastnosti neměli,“ říká Paroubek.
Jak složité je domluvit se s Českými drahami na pronájmu opuštěného depa? Jak běží generální oprava úzkorozchodné lokomotivy z osoblažské dráhy a jak se bude tato mašina lišit od těch, které provozují JHMD? Jaké to je pro elektrického fíru, který je zvyklý na dálkové vlaky, ocitnout se na příhraniční trati D3 s malými motoráky GW Trainu? Proč si WYNX Pool pořídil stejnosměrnou žehličku a lokomotivu řady 740? Chystá se firma na nákup dalších lokomotiv? Které oprávnění je to poslední, které mu ještě chybí v řidičském průkazu? A jak se dostal k létání ve vlašimském aeroklubu?
Tato témata otevíráme v novém díle podcastu a došlo i na názor našeho hosta na otázku, která řadu lidí kolem dráhy silně rozděluje: „ETCS? Ať už je to tady. Láska k lokálkám by neměla být nadřazena ekonomickému principu. Neměli bychom zachraňovat něco, co nedává moc smysl. Pokud to nějaké lokálky položí, asi to tak má být,“ řekl Paroubek.
Zajímavý je i jeho pohled na řízení vlaků, které jsou vyrobené u nás a těch, které slouží pro provoz v západní Evropě: „U nás je strojvedoucí člověk, který se opravdu vyzná v technice, sleduje chování stroje a je schopný ho vyhodnocovat. V Německu se šlo spíš cestou, že strojvedoucí je řidič, řízení je zjednodušené a strojvedoucí dostává diagnostické informace o vozidle v nejmenším možném množství,“ popisuje Jan Paroubek v novém díle podcastu.
Ten si můžete pustit zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.