Podcast: V Irsku už drony doručují až na zahradu, říká Jakub Kraus z ČVUT

Dron, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDron, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kdyby spadl dron na hlavu dítěti, bude to konec dronů na roky dopředu. Tomu chceme zabránit, ať nezničíme tuto oblast letectví dřív, než vůbec začala, říká Kraus.

Drony a jejich budoucnost v českém vzdušném prostoru, to je téma nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Pozvání k mikrofonu přijal Jakub Kraus, vedoucí Katedry letecké dopravy na Fakultě dopravní ČVUT v Praze a také muž, který už pět let předsedá Strategickému fóru bezpilotního letectví.

Právě tady se schází zástupci všech relevantních organizací a spolků (včetně leteckých modelářů), aby společně posouvali pravidla bezpilotního létání dopředu.

Typickým příkladem země, která masivně testuje, kam až je možné s bezpilotním létání zajít, je Čína. „V Číně mají jiné vnímání bezpečnosti, stejně tak jako v severní Americe. V Číně rádi udělají koncept a pro nás Evropany ho nepochopitelně neotestovaný pošlou do vzduchu. A sbírají provozní data. Když to spadne, tak se stalo. To je v Evropě neakceptovatelné. V Číně si objednáte dron, přijdete na místo vzletu a nastoupíte. On vás odveze bez pilota na další místo,“ popisuje v rozhovoru Jakub Kraus

Přeprava cestujících v bezpilotních strojích je ale zatím opravdu ještě v plenkách. Spíše se posouvají dopředu projekty s doručováním zásilek. „Existuje společnost Manna, která působí hodně v Irsku. Tam doručují dronem zásilky do tří kilometrů od svého depa, dodají vám ji na zahradu. Přiletí dron a spustí vám ji na lanku. Stejně tak Amazon se snaží o podobné projekty ve Spojených státech nebo v Itálii. Společnost Zipline pak třeba v Africe převáží zásilky a medikamenty na velké vzdálenosti, kam se nedá dostat snadno po zemi,“ popisuje zajímavé projekty ze světa Jakub Kraus

Standardně se v Česku nesmí létat s drony nad železničními koridory, dálnicemi a na řadě dalších míst. Projekty, které tyto dosud nepřekročitelné mantinely posouvají, už ale existují i u nás. Jen si musíte sehnat souhlasy a povolení. „Řešíme například projekt na přelétávání dálnic a scanování mostů nad dálnicí, kde je provoz. Drony používá ale i Správa železnic, ke kontrole tratí. Dron DJI Flycart 30, který zvládne třicetikilovou zátěž, se používá i na to, abyste dostal na střechu solární panely. Je to levnější než jeřáb. Dron můžete použít ale i na to, abyste umyl fasádu. I to se už v České republice děje,“ dodává v podcastu, který si právě teď můžete pustit, Jakub Kraus.

Kritici často říkají, že Česká republika je příliš svázána obavami o bezpečnost, a tak zatímco svět testuje a zkouší, co s dronem všechno jde, my stojíme při zdi. S tím ale Jakub Kraus nesouhlasí. Podle něj se i u nás pravidla vyvíjejí a postupně uvolňují. „Kdyby spadl dron na hlavu dítěti, bude to konec dronů na roky dopředu. Tomu chceme zabránit, ať nezničíme tuto oblast letectví dřív, než vůbec začala,“ říká v rozhovoru.

„Máme tu v Česku specifikum. Letecká amatérská asociace má opravdu velké množství členů. A i modelářská základna je v česku obrovská. Chtějí létat, ale s novou regulací se z nich stali dronaři. A je potřeba je do vzdušného prostoru začlenit,“ dodává Kraus.

Otevíráme samozřejmě i téma U-Space. To je speciální vzdušný prostor, kde budou platit pravidla pro pilotované i bezpilotní prostředky tak, aby se dokázaly bezpečně pohybovat na stejném území a nikomu se nic nestalo. V Česku vznikly zatím tři testovací polygony, kde se nové technologie pro takový vzdušný prostor zkouší. První U-Space v Česku v ostrém provozu by u nás měl vzniknout podle Jakuba Krause přibližně za čtyři roky.

Jaké firmy budou mít pravděpodobně zájem o vytvoření prvního U-Space v Česku? Jak testovací polygony fungují a kde se nacházejí? Proč se u nás zatím nevyplatí doručovat medicínské vzorky pomocí dronů? Kde v Česku létají drony s nákladem? Proč se nakonec nepovedlo, aby drony přepravovaly první cestující už na letní olympiádě v Paříži, jak bylo v plánu? Jak ovlivňují drony dnešní vojenské konflikty? A jak vypadá obrana proti organizovanému útoku dronů? To všechno se dozvíte v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz.

Pustit si ho můžete zde na stránce, odebírat ho můžete také na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Pokud jste amatérští letci, kteří se svým dronem rádi občas vyletí do vzduchu, doporučujeme vám stránky Řízení letového provozu www.letejtezodpovedne.cz , kde lze nalézt všechny potřebné informace.

Vybraná témata podle času
4. minuta: Co musím splnit, abych mohl létat jako amatér s dronem a jak složité jsou zkoušky, které musejí piloti složit
9. minuta: Země, kde jsou v bezpilotním létání dále než Česko
12. minuta: Jak se řídí drony na dlouhé vzdálenosti mimo vizuální kontakt s pilotem
17. minuta: Česká legislativa a její přísnost pro provozování dronů
21. minuta: U-Space v Česku. Příprava a testovací polygony
29. minuta: Jakub Kraus odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz
38. minuta: Vojenské využití dronů a obrana proti dronům
41. minuta: Vývoj dronů a české firmy

Tagy ČVUT drony Jakub Kraus podcast Cesty Zdopravy.cz
2 komentáře