kmax

Podcast: V Irsku už drony doručují až na zahradu, říká Jakub Kraus z ČVUT

Dron, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDron, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kdyby spadl dron na hlavu dítěti, bude to konec dronů na roky dopředu. Tomu chceme zabránit, ať nezničíme tuto oblast letectví dřív, než vůbec začala, říká Kraus.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
buk

na ukrajine taky

Michal

Sorry, jako, ale běžte s tím už do zadele. Na jedné straně vyháníme auta z měst s kvůli bezpečnosti a hluku, bráníme rodičům, aby svoje děti mohli dovést do školy autem, a potom nám 24 hodin denně budou nad hlavou létat drony. Samozřejmě, jestli je dron při usazování v solárních panelů nebo umývání fasády levnější a praktičtější, je to v pořádku, ale doručování zásilek je něco, co prostě nelze akceptovat. Nejsem žádný zpátečník, ovšem ne všechno, co je nové, musí být automaticky lepší. Jakoby nestačily ty příšerné výdejní schránky od Alzy a spol., které doslova zamořily naše města. Neustále se… Číst vice »

Juraj

Pan Kraus mluví hezky, ale přiznám se, že mě moc neuklidnil. Říkat „dron nespadne“ a „policie vyřeší“ je jako tvářit se, že silniční pravidla jsou k ničemu, protože lidi jsou přeci rozumní. V nějakém malém množství to třeba funguje, ale poměrně záhy se vám do té množiny dostane blbec – natož v zemi, kde se skupina chronických porušovatelů pravidel může dostat až do parlamentu. Taky chápu paraglajdisty, že se jim nelíbí extra povinnost. Dá se nad tím mávnou rukou, že jsou to hysterky a je to okrajová skupina, ale pak přijde nějaký génius s tím, že chodci nově musí nosit… Číst vice »

Zdeněk

Další příklad přeregulovanosti v EU. A pak se „soudruzi“ dohadují, proč nás Čína předhání v inovacích. Nyní pravidla pro drony ještě dále přitvrdíme a nebude s nimi už létat nikdo, jen armáda.

Pavel

A ve finále my máme dost pravděpodobně vyšší nehodovost než oni. Např. na železnici téměř 100%. Jediné štěstí v neštěstí je, že jsou naše vlaky v průměru extrémně pomalé, takže následky nejsou většinou moc tragické.

Igor

Ono to možná bude i o státním režimu a informováni veřejnosti. Pokud se drobná nehoda zatají = jakoby se nestala. Pokud se o ní nedozvíte nemusí to znamenat, že se nestala.

Juraj

K té nehodovosti bych poprosil nějaká data. Bude to ale složité, protože Čína se samozřejmě o tyto informace moc nedělí.

Zatím víme jen to, že obšlehnutý CTCS není tak dobrý jako ETCS. Ale klidně si život v nějaké diktatuře zkuste, jak si budete užívat ty výdobytky.

Juraj

Čína nás předstihla v inovacích, protože domácí podniky posledních dvacet let řeší jen cenu akcií a ziskovost, zatímco na vývoj totálně pečou. Málokdo jde průmyslu, hlavně automotive, tak na ruku jako evropské země, a přesto ty firmy neumí konkurovat.

Teď jdeme revidovat zákaz spalovacích motorů, protože evropští výrobci jsou v háji a všichni je předběhli, i když měli obrovský náskok. To fakt není vinou regulace.

A pokud si chcete nechat spadnout experimentální dron na hlavu, tak klidně, ale já jsem za určitou opatrnost rád.

MajsterN

V doručování vidím větší potenciál v autonomních vozítkách (v Číně třeba samořídící automat na zmrzlinu), drony jsou pro tohle určení takový spíš hype.

MajsterN

https://ibb.co/5J2yhMr
Spočítejte, kolik je potřeba dronů na nahrazení všech kurýrů s jídlem a vložte si to na oblohu.
Pak musí být jasné, že jinak, než po silnici logistiku dělat nejde. Bylo by to naprosto neobyvatelné.
Maximálně na vesnici, ale když už existuje elektrododávka pro město, tak to prostě vyklopí přes plot, nemusí létat nad hlavou a vydrží jezdit 8+ hodin na jedno nabití.

Pavel

Je to podobné jako tvrdit, že letecká doprava je utopie, navzxory tomu, že běžně funguje. Vše je o řízení provozu.

Frantisek X

A stejně to občas spadne na nezúčastněné. Snad nebude nutné se kromě rozhlížení se do stran nutné také průběžně koukat nahoru, jestli se něco neřítí odtamtud…

Juraj

Letecká doprava je hromadná doprava, s marginálním segmentem bizjetů.

Pokud si někdo myslí, že běžná populace bude létat do Chorvatska EVTOL dronem, jak říká pan Kraus, tak to je prostě zcela mimo realitu, protože to neškáluje. Plus tedy když vidíme, jaký odpor vyvolává dostavba jedné ranveje, tak to je nic oproti odporu lidí, co se ocitnout v blízkosti vertiportu.