Podcast: Už v době výstavby prvních drah docházelo ke korupci, říká historik Hlavačka

Koněspřežka v Kerschbaumu v Horních Rakousích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKoněspřežka v Kerschbaumu v Horních Rakousích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nejvýnosnější místní dráha v celém Rakousku byla Kralupy – Zvoleněves – Třebichovice. Některé dráhy byly od počátku ekonomickým propadákem.

Připravili jsme pro vás historický speciál podcastu Cesty Zdopravy.cz. Do studia přišel historik Milan Hlavačka z Historického ústavu Akademie věd, kde je vedoucím oddělení dějin 19. století. Tématem rozhovoru jsou mimo jiné počátky železnice na našem území z pohledu peněz, získávání potřebných znalostí, politických vlivů, korupce i problémů, které s sebou stavba dráhy nesla ve společnosti.

Dráha přinesla podle Milana Hlavačky lidem rozsáhlé bohatství, a to především díky možnosti rychle dovážet dříve nedostupné komodity i do odlehlých regionů. „Od té doby, co je železnice, neexistuje žádný plošný hladomor,“ říká historik.

Samotné počátky stavby drah byly také spojené s intenzivním politickým lobbingem i s uplácením. „Předražené, levně stavěné, nedbalo se na bezpečnost,“ komentuje Milan Hlavačka případ jedné z drah v dnešním Polsku. Série nehod tehdy skončily soudním procesem ve Vídni, při kterém v roce 1874 vyšla najevo tehdejší kultura všimného. Například ředitelé Ringhofferových závodů u soudu podle Hlavačky přiznali 12procentní dárek ve prospěch ředitele ze zakázky na dodávku vagonů.

Proč na stavbu koněspřežky z Českých Budějovic do Lince nestačil ani milion zlatých? Proč zde jezdili první cestující načerno? Proč podpis císaře Ferdinanda na privilegiu, které povolilo Severní stavbu první parní dráhy u nás, budí spekulace, že císař možná ani netušil, co podepsal? Jakých přečinů se dopouštěli na Moravě dělníci stavějící Severní dráhu císaře Ferdinanda? Jak se prověřovala ekonomická smysluplnost masivní výstavby místních drah v druhé polovině 19. století? Jak velkostatkáři a starostové chodili „motivovat“ úředníky, aby stavbu místní dráhy v jejich regionu podpořili? Proč byla například dráha z Rakovníka do Jesenice a Bečova už před 120 lety ekonomickým propadákem? Pro které dráhy bylo zestátnění vysvobozením z ekonomických problémů?

Odpovědi nejen na tyto otázky najdete v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz. Rozhovor si můžete pustit zde na stránce, odebírat můžete naše dopravní rozhovory i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Slavnosti koněspřežky v Horních Rakousích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Slavnosti koněspřežky v Horních Rakousích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prof. PhDr. Milan Hlavačka, CSc.

Vedoucí oddělení dějin 19. století Historického ústavu Akademie věd ČR a vysokoškolský učitel. Jeho doménou jsou politické, sociální a hospodářské dějiny českých zemí a habsburské monarchie v letech 1740–1918, dějiny dopravy a dějiny samosprávy. Má za sebou bohatou publikační činnost, je členem několika vědeckých rad, je zahraničním členem Rakouské akademie věd. Věnuje se popularizaci svého oboru, například v pořadu Historie.cs. Je držitelem Hlávkovy medaile.

Tagy Doporučeno historie dopravy Milan Hlavačka podcast Cesty Zdopravy.cz
45 komentářů