Podcast: Úspora z omezení provozu Lužná – Žatec bude výrazně nižší, než se tvrdí starostům, říká Michal Barták
První jednotka Siemens Desiro po modernizaci pro provoz v síti Trilex. Foto: Die Länderbahn
Do příhraničního Seifhennersdorfu by se vlaky měly vrátit v roce 2023, obnova provozu dál do Eibau je podle Bartáka nepravděpodobná.
Sympatický člověk, který má své vize. Příjemný rozhovor. Přejme DLB, ať jim to jezdí bez problémů, ke spokojenosti cestujících. Jen maličkost. Ten název. Když mají dcery jako Vogtlandbahn, Alex, Waldbahn aj., nebylo by vhodné pro českou odnož zvolit jiný název, než je německé Die Länderbahn? Jistě by se něco vhodného našlo.
Die Länderbahn = Ta Zemodráha.
Tak mám doposloucháno 🙂 Děkuji Ondřeji za perfektní vedení rozhovoru a přípravu velmi zajímavých otázek. Děkuji Michale za poutavé odpovědi, občas i velmi odvážné 🙂 A k historce z okruhu o tom, jak se pak lidé (strojvedoucí) potkávají. Když jsem byl v Plzni na průmyslovce, jezdil jsem o víkendech po různu na lokomotivách, kde mi to byli ochotni „půjčit“. Měl jsem oblíbenou jednu partu z depa Bratislava hlavná s řadou tehdy ES 499.0, znal jsem jejich turnus a tak mé víkendy v letech 1985 a 1986 byly často mezi Prahou a Štúrovem. V roce 2010 jsem jezdil zkoušky EMC lokomotivy… Číst vice »
Vy jste z IDSK že vypouštíte taková odvážná tvrzení? Nebo snad zaměstnanec odboru veřejné mobility na KÚ SčK?
Díky za tento podcast 🙂 Host zněl velmi sympaticky i odborně zdatně, asi mi byl zatím nejsympatičtější ze všech zástupců soukromých dopravců, co zde byli. Ač je mi z konce ČD na lince L2 smutno, budu přát Länderbahnu hodně zdaru, na rozdíl třeba od RegioJetu (myšleno teď v regionální dopravě) mají přeci jen nějakou úroveň, pod kterou nejdou.
No jo, a co když DLB se stane sesterskou firmou RegioJetu?
Myslím, pokud Jančura prodá Regiojet italské firmě Trenitalia?
Vždyť rozdělení na busový/vlakový provoz do jedné skupiny firem a letenky/dovolené/nemovitosti/hotely/…do druhého holdingu muselo stát dost úsilí, takže nějaký cíl tím Jančura sledoval.
Vaše teorie
Myslím, tipuji, hádám, čekám, předpokládám, doufám….a přitom to je jen kecám, plevelím a trollím🥱
Co třeba jasně oddělené financování jednotlivých činností? Aby se to vůbec dalo řídit…
Alex totiž právě objevil Baťův systém řízení a ani mu to netrvalo tak moc dlouho 😃
Axel….
Na průhledné finanční řízení a na ručení za půjčky/úvěry není potřeba 2 holdingy. Stačí jednotlivé dceřinné firmy, což RGJ dělá.
Viz loňský seznam dceřinných/vnučkovských firem v dopravním holdingu Jančury:
Regiojet ÚK
Regiojet AT
Regiojet DE
Regiojet MD
Regiojet EU
Regiojet POOL
Student Agency
Regiojet
Regiojet (Slovensko)
Regiojet Finance
Regiojet Finance 2
V druhém Jančurově holdingu je 6 dceřinných/vnučkovských firem
Milé malé Axelátko, nechceš si jít raději hrát do domečku k rodičánkům s vagonkama?!?
Zde vlastně pan Barták zcela na rovinu řekl, že se neušetří žádné vozidlo. Tedy zpravidla zcela hlavní část nákladů. V tom případě to opravdu smysl nemá.
Kdyby ÚK zařízl dopravu již v Měcholupech tak se 1 jednotka ušetří…
Jedna věc je, zda se reálně ušetří jednotka. Druhá věc je, že ve smlouvě DLB s Ústeckým krajem není žádný mechanismus, jak vyjmout vozidlo ze smlouvy. Jinak řečeno by Ústecký kraj ušetřil pouze variabilní složku kompenzace. Jedině že by k vyjmutí vozidla došlo dohodou smluvních stran, ale proč to měla DLB akceptovat? (protože z něčeho se ten modernizovaný Regiosprinter musí zaplatit a těžko najdete někde kšeft pro jedno vozidlo…)
A kdyby to zařízl celé, ušetří se všechny? 🙂
Na jedné straně nechtěl pan Barták „pro jistotu“ komentovat výkony svých kolegů z Alexu na lince Praha-Mnichov. Samozřejmě. Pokud by k tomu řekl to, co k tomu říct lze, asi by dostal pěkný „Dunaj“, možná i s přídavkem. Na straně druhé ovšem komentuje presentované úspory z omezení železničního provozu na regionálních tratích ve Středních Čechách tím, „že se mu nezdají“. Proč tedy neoslovil pana Boreckého se svými pochybnostmi? Pokud by k tomu došlo a rozporoval by konkrétní údaje, mohla by se identifikovat příčina (např. v různé metodice). Vycházím z jednoduché domněnky, že pokud bych seděl na sudu střelného prachu (jako… Číst vice »
Tipuji, že je otázkou času, než Ländernbahn také začne působit jako busový dopravce. Podobně jako u mateřské NETINERy, která provozuje zhruba 3x víc busů než vlaků.
To by chtělo vidět, jak a co pan Barták počítal a co by na to řeklo KU.
Asi tak. Navíc takhle vystupovat proti svému zákazníkovi mi nepřijde úplně diplomatické a taktické. Napíšu něco, za co si tady vysloužím dost mínusů: dopravce má jezdit, plnit nasmlouvané výkony a standardy, hlídat si, že mu objednatel platí a držet (slušně řečeno) ústa. Jsou věci, do kterých mu nic není.
A stejně tak voliči, že? Hodit lístek jednou za čtyři roky a držet hubu a krok? A vám něco je do toho co se někdo rozhodne někde říct?
To motáte dohromady dvě nesouvisející věci.
To jsou související věci, to je totiž o způsobu myšlení…
S první částí bych Danieli souhlasil, ale ta druhá… to se směju a zařadil bych vás do doby před 89 (nebojte, pamatuji to), kdy to opravdu takto fungovalo.Třeba u ČSLA— splňte rozkaz a pak si případně stěžujte:)
A Trilex v součinnosti s objednavatelem opravdu lidi do vlaku nalákal (LBC- Hrádek), takže za mne palec nahoru.
Pletete si totalitní praktiky a normální obchodní vztah, který má svá pravidla.
Obchodní praktiky se někde náramně podobají těm totalitním. Sice by to měl řešit nejprve s objednatelem, na druhé straně i objednatel by to měl řešit nejprve s ním, což zjevně neudělal. Není z jeho strany zájem udržet vlaky, jednat o možnostech třeba i se státem s železniční správou. Prostě to hodí na silnice a hotovo.
Jestli si tady někdo něco plete tak jste ti vy. Když nemáte věcné argumenty, tak začnete ostatní jen osobně napadat? Takhle vedete obchodní jednání? Pokud zástupci územně samosprávných celků uvádějí nepravdivé údaje, tak je nějaká povinnost držet hubu a krok? Na základě čeho?
Tak pokud by o mě obchodní partner někde rozhlašoval že mu prý lžu, tím by obchodní jednání hodně rychle skončilo.
No, kraj není běžný obchodní partner, ale veřejnoprávní subjekt. Pokud bych v běžném obchodním vztahu zjistil, že mi druhá strana lže či lže jiným, ukončil bychom obchodní jednání velmi rychle. S podvodníky se obchodovat nedá.
Máte nějaké konkrétní důkazy o tom, že jedna strana „lže“ a ta druhá vypustila „křišťálově čistou pravdu“, nebo je to jen na základě vašich osobních sympatií/ antipatií?
Co když obě strany počítaly totéž, ale každá podle jiné metodiky?
Příkladem mohou být aktuální hrátky s různými hodnotami současné inflace, podle toho, co do toho započítá vláda a co ekonomové.
Jeho zákazník je, smluvně, ÚK, a v podstatě jeho zajímá jen výsledek, jak je domluví ÚK s StK.
Přesně tak. Má si hlídat výsledek, jehož parametry má ve smlouvě. Tečka. Na jeho komentáře není objednatel zvědavej, ledaže by ho sám o takový komentář požádal .
S vámi by byla radost spolupracovat, koukám. Schopnost prosazovat kokotiny až do hořkého konce, jen z pozice moci. Ještě, že nemusím. 🙂
Zato Františkovy nápady by dopravu v Evropě dovedly do přelomu 19/20 století
Kdepak, tedy silniční doprava existovala, stejně jako většina cest, ty vesnické… těch bylo víc. Františkovi vadí i polňačky, nejraději by je zrušil, protože se tam jezdí jenom na pole a zpátky.
František bohužel není sám, kdo si myslí, že na pole musí kraj objednávat autobus, nebo tu cestu zrušit.
A vy jste kdo, že chcete druhým určovat co mají dělat? Co se tak chovat dle rad pro druhým napřed sám…
Já jsem člověk, který se dlouhá léta pohyboval v byznysu a něco podobného bych si ke svému zákazníkovi nikdy nedovolil. Což berte jako odpověď na obě vaše věty.
Záleží, jak se Ústecký a Středočeský kraj dělí o fixní výdaje. Pokud to je poměrem kilometrů, tak dopravce omezením výkonů něco ušetří, ale zároveň budou samosprávy jiným poměrem platit fixní výdaje.
Středočeský kraj tak může ušetřit více, jak dopravce, protože to doplatí Ústecký kraj.
Na druhou stranu pokud vnímá nějakou mediálně prezentovanou budoucí snahu omezit provoz o X% za současné úspory objednatele Y%, ale on ví, že fakticky ta úspora bude Z% kde Z<Y, tak je jasné, že se proti tomu vymezuje, to je právě "prostě byznys".
Takové věci se mají řešit na jednáních a ne to vypouštět do éteru v podcastu. V týhle zemi se většina lidí chová jak burani nerespektující pravidla.
Děkuji, pane Jablonský, pregnantně a stručně jste vyjádřil to, co jsem měl v příspěvku výše na mysli. Na rozdíl od vás jsem na to bohužel potřeboval „kilometrový“ text.
Pochopil jsem to tak, že zatím mezi objednatelem a dopravcem právě žádné jednání nebylo, a dopravce chce zamezit situaci, kdy „už jsme to veřejně slíbili, takže to tak být musí“.
No právě. Pokud se mi nějaké údaje nezdají a z nějakého důvodu se mně to dotýká, tak se budu snažit kontaktovat druhou stranu a vyjasnit si, kde je zakopaný pes, u mně, nebo u protějšku.
Hlavně, že krajský zástupce pravidla respektuje, že. 🙂 Tak řekl, co si myslí, no. O tuhle zakázku už podle všeho stejně přijde, leda by si pořídil ty zde tak vzývané spásné autobusy.
Oznámit včas veřejnosti, co se chystám jako veřejný subjekt s veřejnými penězi udělat a podložit to čísly, je nedodržování pravidel?
To víte, zveřejnění jízdního řádu před dnem začátku planosti bylo vždy podezřelé. 😛
To by tak hrálo, aby se veřejnost co to platí ještě dozvěděla jak je to doopravdy…. Občane mlč, sice jsme volení zástupci, ale teď je to obchod a to tě nemá co zajímat? Opravdu?
Vlaky linky L7 by se měly do Seifhennersdorfu vrátit už v zimě 21-22. Nic se nestalo…
Ani v někdejší NDR není moc zájem o vlaky, ještě se dost nenabažili nových silnic a aut. 🙂
na jednu stranu, má to vůbec cenu? Když nemají zájem o napojení na německou síť, k čemu jim bude trať do česka? to tam jsou tak silné přepravní proudy?
Jde o spojení Seifhennersdorf-Zittau přes České území jako Varnsdorf-Liberec přes Německo
Stále je nebezpečí sesuvu půdy důlní činností na trati Görlitz – Krzewina Zgorzelecka – Zittau. Pak by se mohlo stát, že by byl rychle potřebný objezd přes Löbau u Poláků je možné vše.
Tam hlavně mizí kabely, proto tam každou chvíli jezdí NAD.
Při jednom mizení kabelů zloději i nějak „nařezali“ most přes Nisu a trať pak byla zařená docela dlouho, snad celé letošní léto.
Do Eibau je to pro osobáky vhodné.
Vzhledem k tomu, že DÚK a ZVON plánují propojit Seifhennersdorf s Rumburkem a spojit linku U28 a L8 do jedné, mi to nepřijde noc reálné.
*L7
Máte představu co se bude dít až Poláci zavřou peáže pod kterými je uhlí? Toasi bude muset ZVON trochu změnit plány. V Žitavě praskají domy a nevědí co st ím.
Rozšíření těžby uhlí neboli lignitu probíhá jiným směrem. Peážní trať vůbec nebude dotčené.
A proč praskají domy v Žitavě když se jich těžba nedotkne?
snížení hladiny spodní vody způsobí následné pohyby vrchní vrstvy nadloží. v těchto místech se jedná o hlinitopísčité sedimenty , to je vrstva velmi citlivá na jakékoli podzemní změny. a spodní voda klesá po velkolom turow všechnu vodu z okolí vtáhne.
Proč by Polsko zavítali trať, když těžba probíhá na druhé straně?
To víte…Marcell..
Nu, pokud si to tam celé začne sedat natolik, že sesuvy nepůjde kompenzovat… Ale tak to uhlí do nadvýroby potřebujeme více než sídla k životu. 🙂
Tak tohle je hodně velká utopie, ekonomicky je to nesmysl.
A jak je plánují propojit? Jediná varianta, co by dávala smysl, je novostavba z Rumburka do Seifiku, jinak na stávajícíh tratí je rychlejší varianta dojít z jedné obce do druhé pěšky, než vlakem.
Taková nějaká se v některých hlavách plánuje, reálně se na ní ale zjevně pracovat nezačalo.
Jenže to by mohly vzniknout nové použitelné vazby. Podle některých je lépe naopak udržovat slepé cancoury a některé pak i rušit, hlavně aby to nezačalo používat více lidí či zboží.
Vzniklo by spojení mezi kraji ze Zhořelce do Ústí nad Labem.
Takhle tupě uvažují jen někteří fanatici vašeho ražení.