Podcast: Účinnost pachových ohradníků u silnic je minimální, říká Václav Hlaváč z AOPK

Nový ekodukt na D1. Foto: SkanskaNový ekodukt na D1. Foto: Skanska

Ekologická výhodnost vysokorychlostních tratí není tak zřejmá.

Hostem prvního prázdninového podcastu je ředitel regionálního pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) z Vysočiny Václav Hlaváč.

Dopravní stavby vytvořily podle něj pro zvířata nepřekonatelný problém, jenž v době, kdy se začínaly stavět, nikdo neřešil. Zvířatům znemožňují migraci a některé populace, například jihočeských losů, tak zůstávají odříznuté od ostatních, a pomalu vymírají. Česko v tom není výjimkou, stejný problém řeší s dálniční sítí většina zemí Evropy.

K dopadům silničního provozu na přírodu a zvířata se dostal Václav Hlaváč přes pomoc vydrám. „Řada vyder hyne na silnicích a silniční mortalita byla v některých zemích tím hlavním důvodem, proč vydra z oblastí s hustou silniční sítí úplně zmizela. U nás se vydře podařilo pomoci. V 80. letech se jejich počty pohybovaly v nízkých stovkách, dnes u nás žije kolem 4 až 5 tisíc vyder,“ říká v podcastu Václav Hlaváč.

Proč v některých případech vydra nejde podél vody, ale překonává silniční tahy, probíráme v rozhovoru, který si právě teď můžete pustit třeba zde na stránce.

Na Šumavě dnes dožívá poslední česká populace losů, která má kolem 15 jedinců. Právě dálnice D1 znamenala konec pravidelné migrace losů z Polska na jih Čech a populaci tak odřízla. Možná jste ale zaznamenali na přelomu letošního června a července výskyt losa v okolí Ostravy, o němž se hodně psalo. Poslední videa ho zachytila na Zlínsku.

Je to právě jeden z polských losů, který se snaží dostat pravděpodobně na Šumavu. Jak bude úspěšný, ukážou příští týdny. Detaily jeho chování rozebíráme v podcastu.

Podle čeho se rozhoduje zvěř, jestli podchod nebo nadchod u dálnice využije? Jak dnes vypadá legislativa, která určuje pravidla prostupnosti krajiny při přípravě nových liniových staveb? Jak jsou účinné pachové ohradníky u silnic, které mají zabránit vstupu zvěře do míst se silným provozem? Jak jsou využívané ekodukty, které vznikly v rámci rekonstrukce dálnice D1?

„Je pravda, že dříve než existovala mapa migračních koridorů, byla řada velkých ekoduktů postavena na špatných místech, kde se migrace neodehrává,“ říká v podcastu Václav Hlaváč.

Věnujeme se i tomu, že železnice je pro zvířata mnohem přívětivější. Sice při jejím překonávání řada živočichů zahyne, ale netvoří pro ně nepřekonatelnou bariéru.

„U vysokorychlostních tratí už není ekologická výhodnost tak zřejmá. Třeba uhlíková stopa a ekologická náročnost – četl jsem zajímavé stanovisko zeleného kruhu, což je sdružení ekologických organizací, kde se uvádí, že při rychlostech kolem 360 km/h je energetická náročnost až čtyřikrát vyšší než při klasických rychlostech kolem 160 km/h. Další věc je, že VRT má limitované možnosti, jak se přizpůsobovat terénu. Je to dané vysokou rychlostí, ta stavba je náročnější. Více zemních prací, zářezů, náspů, tunelů a podobně. Ekologickou stopu výstavby je třeba brát také v úvahu,“ říká v podcastu Václav Hlaváč. Ale jedním dechem dodává, že všechny plánované úseky vysokorychlostních tratí jsou připravovány na Správě železnic velmi citlivě, co se týká průchodnosti krajiny pro zvěř.

Otevíráme v rozhovoru také téma spolupráce Agentury ochrany přírody a krajiny s Ředitelstvím silnic a dálnic i Správou železnic, probíráme plašičky zvěře, využívané u některých železničních tratí v zahraničí, fungování rybích přechodů nebo úrazy proudem u ptáků, jež dosednou na sloupy velmi vysokého napětí.

„Dělali jsme kontrolu oplocení na modernizované D1. Po třech letech po instalaci jsou přes ploty napadané stromy. Na neuvěřitelném množství míst jsou poškozené, zvířata tam vcházejí a ocitají se u dálnice v pasti. Ty ploty přestávají fungovat,“ upozorňuje Václav Hlaváč.

To vše si můžete poslechnut právě teď. Podcast si pusťte zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
8. minuta: Dopady dálnic na migraci živočichů
17. minuta: Dopady železnic na migraci živočichů a ekologická stopa VRT
28. minuta: Ekodukty, jejichž poloha nebyla zvolena vhodně a využití ekoduktů na D1
36. minuta: Jak se liší Česko v přístupu ochrany zvířat silničním provozem od ostatních zemí Evropy
40. minuta: Jak fungují rybí přechody
45. minuta: Úrazy ptáků velmi vysokým napětím
47. minuta: Václav Hlaváč odpovídá na otázky čtenářů Zdopravy.cz

Tagy AOPK podcast Cesty Zdopravy.cz prostupnost krajiny Václav Hlaváč
16 komentářů