- Železnice •
- Podcast •
- Stavebnictví •
- Silnice
Podcast: U Pražského okruhu byla veřejnost velmi úspěšná, říká specialistka na EIA Ilona Plevová
Dálniční ekodukt. Foto: Skanska

Častou připomínkou bývá: odsuňte stavbu na území jiné samosprávy. To je zase iracionalita. Tím se přece dopad stavby nesníží.
Kdyby byla velikost obce min. 10k obyv. nejen, že by stát ušetřil, ale výrazně by to zlepšilo jednání o umístění liniových staveb se samosprávou. Protože odsunutí do katastru vedlejší obce už by nebylo tak jednoduché a muselo by přijít na řadu nějaké racionálnější řešení.
A kolik si myslíte, že by se ušetřilo? V malých obcích často pracuje tzv. neuvolněný starosta – jeho odměna je v v rozmezí od 0,3 do 0,6 násobku výše odměny jakou by měl uvolněný starosta (což je od 54 426 po 179 548 Kč (primátor Prahy) – takže obvykle bere minimum – tj. 11.717 Kč To daleko (i řádově) ušetříte, když zmenšíte počet ministerstev a i jejich úředníků. Na velikost země máme více než dvojnásobně velký parlament (obě komory). Zrušte 10 % byrokratických požadavků státních orgánů požadovaných po soukromých firmách a máte úspory v miliardách. Na svobody a práva občanů… Číst vice »
Median velikosti obce je 440 obyvatel. Takže u10k obce by se ušetřilo zhruba 20 starostů a obecních úřadů. Ale hlavně by se zlepšil přístup k různým službám, zjednodušila spousta věcí vč. přístupu k dotacím apod. U malých obcí jsou volby beztak většinou jen pro formu., protože kandidátů je stejně jako zastupitelů.
Pro zajímavost min. Velikost obce v Dánsku je 40k (to už je fakt moc) a ve Slovinsku 5k.
Odpor proti okruhu na Suchdole je kromě zmíněných problěmů živen i developery. Trasa okruhu je dána prakticky už téměř 100 let. Kvůli řekněme stavební uzávěře, lze v trase najít jen pole nebo zahrádkářské kolonie. Ta plocha je obrovská a pokud by se podařilo, jak se dříve diskutovalo, posunout vedení a někam před Kralupy, pak by se vytvořila možnost počet obyvatel Suchdola zdvojnásobit a tím i příjmy do rozpočtu. A obrovský balík peněz pro developery. To, že by pak doprava přes Suchdol definitivně zkolabovala je jasné. Ale tohle místním málokdo řekne. A nejen doprava.
Asi na tom něco bude, před 20 lety chtěly tunelové řešení, teď jej mají a zase nesouhlasí. Přitom kdo na Strahově pozná, že pod ním vede tunel. Kromě znalců umístění výdechů tunelu o něm nikdo neví. Jde o klidnou lokalitu se sportovním a studentským zázemím.
A není problém také to, že je, jak říkáte „Trasa okruhu je dána prakticky už téměř 100 let.“ a za tu dobu se (i) Praha rozrůstá, (ii) dramaticky narostla intenzita dopravy a (iii) zvýšil se požadavek na komfort bydlení a prostředí je žijeme?