Podcast: Trh městských autobusů se spalovacím motorem zanikne, říká Karel Novák z Iveca

Nový Iveco Crossway. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNový Iveco Crossway. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Crosswaye z Vysokého Mýta jezdí v Norsku za polárním kruhem, na Sibiři, ale i v Kazachstánu, na Islandu nebo v africkém Dakaru a Pobřeží slonoviny.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Viktor

Dobrý den, jakožto rodák z Vysokého Mýta, bych poprosil psát Mýto s velkým „M“. Děkuji.

MMXA

No možná spoustě měst začne víc dávat smysl přejít na trolejbus než na aku-bus.

Granja

Hlavně pokud ten trolejbus bude parciální. Je to nejlepší řešení pro městský provoz.

Asd

Nemyslím si že všude na světě jsou posedlí elektrifikací. Ale je fakt že elektrika je do města s jeho věcnými zácpami ideální alternativa pro spalovací motory. Aspoň pro některé druhy osobních aut.

Milan

Většina republiky jsou vesnice a městysy kde jeden autobus denně otočí klidně i 4-500km, u nás jezdí jedna linka i 45km, většinou co koukám to je 20-35km, takže když tu linku jede 4x tam/zpět ujede 360km, pokud stihne otočit ještě něco jsme na 500km velmi rychle, pokud mají elektrobusy dojezd 200-300km museli by být dva busy protože dobíjení netrvá patnásc minut jako tankování, už tak je při tržním tlaku na cenu dopravy a jejich zvyšující se náklady nemyslitelné, že by podnik imho většinou soukromá firma nakoupila 4x dražší dopravní prostředek který potřebuje ještě k tomu 2x pro to aby linku… Číst vice »

Vitapb

Povinné přestávky nic? Samozřejmě se musí vybudovst infrastruktura na obratištích, ale zrovna městský provoz je pro elektrobus to nejlepší. Nízké rychlosti = nízký aerodynamický odpor. Časté brždění = mnoho rekuperace u elektra, nebo hodně zmařený energie u spalováku. A to nemluvim o ekologii, kdy spalovací busy čoudí pomalu stejně jako kamiony, akorát lidem přímo pod okny. Městský provoz je pro spalováky extrémně náročný v těchto podmínkách.

Antonín

V Praze jezdil před lety elektrobus na lince213 denně asi dva roky zkušebně – pěkně kopcovité – z Želivského rychle dolů k Edenu a pak prudkým kopcem na Bohdalec a dál stoupáním až na Jižní Město (cca 11 km) a cca 20 zastávek, tj samý rozjezd, kdy je největší odběr proudu a zvládl jezdit celý den – nabíjel se celou noc a pak rychlonabíjením na Želivského. K tomu 213 jezdí po dost zatížených silnicích, samý semafor a hustý provoz, tedy další zastavování a rozjezd. A dnes jsou určitě už zase lepší baterky, tak proč by to nezvládl někde mimo město,… Číst vice »

Facepalm

Čemu konkrétně nerozumíte ve výrazu „městský autobus“?

Peeetr

Stačí se vykašlat na zastaralý takt, soustředit se na ranní a odpolední špičku, a rázem máte v poledne spoustu času na nabíjení. Přičemž při moderním rychlodobíjení někdy stačí i jen hodina a vždy se to stihne do dvou. A soláry už dnes způsobují mimo zimu v poledne přebytek výkonu.

PvvS

Jojo, lidi musí jezdit jen do a z práce/školy… proč mít použitelnou dopravu, když můžou být soláry..

Jiří Kocurek

Článek je o městských autobusech. Až bude o regionálních autobusech…

Tom

Přátelé, nenechte se oklamat, nafta u městských autobusu bude ještě nejméně několik desetiletí! Městské převýšení a vzdálenost většiny linek, na to prostě nemají a nikdy mít nebudou. Elektro-busy na 80ti+ procntech městských linek nemají šanci, ty kopce a vzdálenosti prostě nedají a můžou se stavět na hlavu jak chcou! Můžou na každé konečné dobíjet (ale nevím o kolik se nabíjí když na konečné často není ani pár minut v dnešním provozu!) Můžou naložit ještě více baterek a tím zvednou i hmotnost a razantně sníží kapacitu míst, takže tudy cesta taky nevede… A technologie baterií opět další blábol, efektivita se zvedne… Číst vice »

Cuba

Já sice nemám alektrotechnickou školu, ale také denně cestuji městským autobusem kopcovitým terénem. Mám tedy jen 50% znalostí a praxe, než co tady pán nade mnou, ale troufám si tvrdit, že víme úplnou tužku, jak na tom budou technologie za 10 let!

Kubajsu

Jasně. Kamion ujede 500 km přes Alpy, ale autobus nemá šanci přejet město 😀 😀 😀

Facepalm

Klasika. Ředitel fabriky, která vyrábí tisíce autobusů ročně, ví úplný hovno, a jak to ve skutečnosti je, to ví akorát nějakej indifernetní zoufalec ze šotodiskuse.

Podobně jako jakoukoli planetární židozednářskou konspiraci vždy odhalí nějakej nezaměstnanej absolvent 6 tříd základní školy v Havířově.

Antonín

V Praze jezdil před lety elektrobus na lince213 denně asi dva roky zkušebně – pěkně kopcovité – z Želivského rychle dolů k Edenu a pak prudkým kopcem na Bohdalec a dál stoupáním až na Jižní Město (cca 11 km) a cca 20 zastávek, tj samý rozjezd, kdy je největší odběr proudu a zvládl jezdit celý den – nabíjel se celou noc a pak rychlonabíjením na Želivského. K tomu 213 jezdí po dost zatížených silnicích, samý semafor a hustý provoz, tedy další zastavování a rozjezd. A dnes jsou určitě už zase lepší baterky, tak proč by to nezvládl někde mimo město,… Číst vice »

Tonda Sehnal

Ale tohle jsou hodně core slinty 😃😃😃
Prý baterky budou pořád stejné 😃
Jako že vývoj neexistuje? A nebude? Máte doma Š120 s vytékající kyselinovou baterkou nebo modernější auto s polymerovými elektrodami a elektrolytickým gelem? 🙂
Zdravý rozum, prosím 🙏
Do konce dekády tu máme články se schopností uchovat takový náboj, o kterém se dneska ani nezdá.
Píšete, že jste vystudovaný v oboru elektro. Pak věřím, že se stabilně rozvíjíte ve více směrech a nezamrznul jste v době stykačových kombinací. Moderní literatury k tématu je plný kopec. Včetně trendů ve vývoji právě akumulace energie 🙂

Pája

Jezdím elektrobusem i 2x týdně. Je zařazený do turnusu s diesely a pokud vím, tak to zvládá třetí rok. Dobíjí se občas krátce na konečné a kromě toho jestě dlouho v noci. Ale je fakt, že nemám vystudovanou elektro školu a tak nevím, jak je to možné…

Erich

Můj vnuk jezdí v Německém Mainzu s autobusem.Tam tak nespěchají s likvidaci spalovacích motorů.Dobře radím,nepospichejme!

Kubrt

Nemám dojem, že by se někde v ČR spěchalo s likvidací autobusů se spalovacími motory.

Mikuláš Pelíšek

Například Kladno deklarovalo, že provoz MHD pod budoucí novou smlouvou od září 2030 již bude plně elektrický. Ten současný od září 2020 je pak plně plynový.

MMXA

Rok 2030 je poměrně daleko a politici se mění každý 4 roky, jak svatý na orloji. Takže co bude nakonec jezdit je ve hvězdách.

VHbrno

Zajímalo by mě, jak to vlastně bude fungovat. Bude kromě termínu, kdy už se nesmí nakupovat nové vozy, stanoven i nějaký termín, kdy musí dopravní podniky všechny takové vozy vyřadit? Chápu, že třeba v Praze už je to nyní dávno ošetřeno tou maximální dobou provozu 15 let. Leda že by se i v PID vzbouřili proti EU a zase tu hranici začali posunovat zpátky nahoru 😁 Ale jinak se tady nabízí myšlenka zase ve velkém obnovit generálky, jako tomu bylo v éře Karos, kdy některé vozy vydržely jezdit i přes 20 let. Dneska je u současných typů autobusů známo, že… Číst vice »

liborvavrik82

Hodně bude záležet na tom kam se posune technologie elektrických autobusů. Ona i ta cena bezemisních vozů nemusí být stále stejná.

jkjk

Podle aktuální podoby návrhu od roku 2035 bude muset výrobce prodávat pouze bezemisní městské autobusy, v letech 2030 až 2034 85% bezemisních. U kamionů a meziměstských autobusů v letech 2030 až 2035 43%, v letech 2035 až 2039 64% a od roku 2040 90%.

Olda

DE FACTO!!!

Karl vB.

Pan Novák si libuje v nadužívání zcela zbytečných plevelných frází:
– …de fakto… (i několikrát v jedné větě) 🙁
– …vlastně…
– …jsme za to velmi rádi…
Po 20. minutě mně přestalo bavit to dál počítat.
Těmito vycpávkovými frázemi zbytečně zatěžuje obsahovou stránku svého projevu a může to odrazovat posluchače.
Tamní HR by mohlo do plánu osobního rozvoje zařadit soft skills „Prezentační dovednosti, rétorika“.

Martin Lér

Nebo by mohli rozhovory prepisovat do textu, jak bývalo kdysi dobrým zvykem :(. S dnešními technologiemi by to mohlo být už méně pracné, než když jsem pretacel kazetu v diktafonu stále tam a zpět

Karl vB.

Ano, s dnešními technologiemi bychom možná snadno získali prostý přepis mluveného projevu do textu.
V případě verbálního projevu pana „de fakto“ by ale byl použitelný pouze jako zpětná vazba pro něj.
Pro čtenáře by to bylo poněkud surové čtení.
Následný redakční zásah by musel“vydesinfikovat“ opakovaně použité nicneříkající fráze.
To by znamenalo ztrátu času vícepracemi na korektuře, následném odsouhlasení upraveného znění atd.

SaulGoodman

Nic, co by nevyřešil ChatGPT 😀

jkjk

Není to osoba, která by měla v náplni práce komunikaci s médii. V tomhle podcastu tradičně „zasvěcenost“ přednější, než rétorické schopnosti. Rétorické schopnosti má tisková/tiskový mluvčí, ale ti zas znají řádově méně informací.

Mikuláš Pelíšek

Na mě tento rozhovor tedy příliš zasvěceně nepůsobil. Posluchači, který má o problematice trochu hlubší přehled, těžko nabídnul něco nového. Že mají v Mýtě kataforézu a motory berou z Itálie, jsou přeci základní znalosti. Dřívější rozhovor s panem Murgašem ze Soru byl pro mě mnohem přínosnější.

Michal Bartoníček

Vaše starosti 😄 Já jsem to ani nevnímal. Rozhovor byl pěkný a hodně jsem se dozvěděl.

Peeetr

???
Jsem si myslel, že představí všechny nové pohony a celkově vylepšení nových Crosswayů oproti starým automaticky. A ne, že bez otázky z publika, se na to úplně vykašlou.
Taky nevyužil vůbec možnosti propagace výšky platů a lákání rodičů, aby přihlásili své děti na střední školy v oborech, kde jim nejvíc schází odborní dělníci. Nějaktuálnější dnešní téma baterek a jejich výrobě v Evropě bylo také odignorováno.