Podcast: Tramvajová trať v Počernické je evergreenem, má zpoždění 60 let, říká Jan Šurovský z DPP

První představení tramvaje Škoda Forcity Plus 52T v Plzni. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPrvní představení tramvaje Škoda Forcity Plus 52T v Plzni. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Fenoménem trolejbusové linky na letiště je velká nehodovost. Kolegové dopraváci zkoumají, čím to je.

Odebírat
Upozornit na
guest
68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Měl jsem nějaké přesvědčení o tomto člověku…ale po tom co jsem se dozvěděl proč skončil výrobce elektrovýzbroje Cegelec…a jak obhajuje tramvaj 52T…tak nemám slov opravdu spolek šotoušů ve vedení DP 🙁

Jan

Jeden z nejpodnětnějších podcastů poslední doby. Vysokoškolsky vzdělaný člověk s pravidelnou zkušeností s prací v běžném provozu. Neumím si představit lepší kvalifikaci pro management DPP…

Martin

S tema sedackama bych byl opatrny, pac v 52 to vypada dost chude i pri jednosmerne verzi… a u obousmernych to vetsinou neni o stejnem poctu dveri jako u 15T, treba KT8, ktere DP ma, jsou jen troje dvere + dvoje mensi…

Ares

Mě ty sedačky přijdou spíše jako výmluva. Prostě nechtějí obousměrné tramvaje. Jen až dožijí KT8.

Martin

Ja souhlasim, ze jednosmerne maji hodne vyhod, ale stejne urcitou cast obousmernych budou potrebovat, at uz pri vylukach nebo na nekterych linkach, kde smycku postavit nepujde, napr. nova trat na Zizkov se bez nich neobejde… KT-cka jsou stara a bez klimatizace,…

automatic

to mě upřímně nejvíc zaujalo – že jsou v planu stavby hned dvou nových tramvajových tratí, kde ale smyčka nikdy nemůže vzniknout, tou první je trať na Jarov, kde bude dokonce ostrovní nástupiště a jedna nácestná stanice bude mít jen jedno nástupiště, tudíž buď se počítá s provozem KT8 dalších desítek let, nebo je to zase nekoncepční jednání pana ředitele a celého vedení DPP. Kdo s prominutím normální na jedné straně staví a projektuje tratě bez smyček s úvratí (Jarov, Pankrác, Bohnice,..) a zároveň řekne, že se s nákupem obousměrných tramvají vůbec nepočítá. Argumenty o sedačkách atd. jsou úplně mimo… Číst vice »

Ondra K.

Úvrať na Habrové a využití kolejiště původní železniční trati bude provizorium do doby, kdy bude dořešeno finální uspořádání území a bude možné tramvajovou trať prodloužit na definitivní konečnou. V podcastu to bylo vysvětleno.

Martin

..a to ostrovni nastupiste?

Náhodný Kolemjdoucí

Spíš počítají, že ani jedna ze zmíněných úvratí není trvalé řešení, protože problém tam je v podstatě jen odpor městských částí.
Ostrovní nástupiště na Jarově není problém – je za jednokolejným úsekem, prostě pojedou nezvykle vlevo. Druhé nástupiště v zastávce Habrová postaví, až bude skutečně potřeba, do té doby je současné řešení praktičtější.

automatic

ve Vídni je na jedné lince tramvají také levostranný provoz a ostrovní nástupiště, před pár lety jsem tam jel a divil jsem se, proč najednou tramvaj přejela “ do protisměru”, ale už přesně nevím jaká linka to byla. Pokud to tak bude i na Jarově, tak ok. Jen všichni víme jak všechno v Praze trvá a jak jsem již psal, prvním Kátéčkům po modernizaci je už 20 let a pochybuji, že se do deseti let vyřeší to aby nebyla žádná z úvratí potřeba.

Jakub P

Hlavně ty 15T zaplněný sedačkama na maximum kvůli váze potom znamenaj, že naprosto není kam si pohodlně stoupnout a nepřekážet přitom jiným při výstupu/nástupu. Zejména když má člověk třeba batoh a tašku nebo jiný objemnější zavazadlo. A taky si nemaj kam rozumně stoupnout skupiny, který se chtěj držet za jízdy pohromadě (např. turisti kolem průvodce nebo žáci kolem učitelů). Stačí se podívat do 15T na lince 22 na Hrad. Tramvaj, která má sedačky poloprázdný, a přecpaný plošiny pro kočárky skupinama turistů tam není žádná vzácnost… Často by člověk radši postál, kdyby to stání nebylo tak blbě ve zbytkovým prostoru, ale… Číst vice »

Martin

15T neni moc dobre navrzena, alespon v casti meli byt sedacky 1+1… i prostredni vuz mohl mit jen jedny dvere uprostred… Ale take zas to nejlepsi co ted v Praze je… Ta 22 jsou ve skutecnosti dve linky, jedna Bila Hora – Z. Mesto a druha Vypich – Nadr. Hostivar, pricemz ma jedno cislo zrejme kvuli turistum… a k tomu ji doplnuje vyrazne osekana 23 se starymi vozy T3… Kdyby tu 22 rozdelili na dve linky a z 23 udelali plnohodnotnou linku idealne pres centrum posilena tak aby vykryla turisticke spicky, tak by to trochu pomohlo odlehcit situaci na bezne… Číst vice »

Jakub P

Bohužel by prý při méně sedačkách a více prostoru pro stojící byla příliš těžká.

Martin

Chapu, pro me je to i tak zatim nejlepsi tramvaj v Praze, rad s ni cestuji…

Jakub P

Nejlepší tramvaj v Praze je to zcela bez diskuse. Akorát to holt v té „konkurenci“ fakt neznamená, že je dobrá.

Jakub P

A zase se tam IMO v pozadí dá vystopovat základní problém dopravy v Praze. Pro ty, kdo do ní mluví, jí až na výjimky dominujou dlouhý cesty do/z práce/SŠ/VŠ. Ta spousta každodenních cest a řetězců cest pod 5 km, zato často s dětmi/nákupy/atd. je pro ně neviditelná a nedůležitá. „Ony“ (y je schválně, tyto cesty, stejně jako péče o děti/nemocné/seniory/domácnosti, se kterou často souvisí silně disproporčně připadaj na ženy, zatímco o dopravě s drtivou převahou rozhodujou muži) si přece nějak poraděj, důležitej je jen ten, kdo přímo vydělává, nebo se na to aspoň učí…

Martin

Vic mi vadi zesikmene nastupni plochy, spatne se na tom stoji a s kocarem nastoupite tak jako tak (v miste plosiny sikma neni)… zbytecne…
Pritom ty 2-3cm nijak nevadi,… vetsina nastupnich ostruvku se v posledni dobe rekonstruovala vc. trati prave kvuli novym vozum a tak nebyl problem zvednout nastupiste ostruvku o 2-3cm,…

Martin

Skoda, to jsem prosvihl, zajimalo by me totiz i propojeni Novych Dvoru a yrati na Budejovickou… i v souvislosti s trati do Jesenice…

Martin

Mmch., na Trat do Modran by se tak mohli dostat i lepe vozy z voz. Pankrac…

Juraj

Nevím, no. Úplně to ve mě nevyvrátilo reputaci vedení DPP jako šotospolku, který nejvíc řeší různé nostalgické linky, ale neumí si udělat pořádek v úvratích nebo vybavení vozidel.

Chápu, že strategii infrastruktury diktuje magistrát, DPP jen realizuje, ale i tak – podobně jako u Ropidu je z toho cítit takové to „máme tu svůj smrádek a jsme spokojeni.“

Každopádně díky za super rozhovor.

automatic

jsem rád že také někdo další má stejný názor že vedení DPP (hlavně pan ředitel “povrch”) je spolek sotoušů a nikoliv vedení společnosti jaké by vzhledem k velikosti firmy a objemu financí mělo být) a přesně na stejné věci poukazuji dlouhodobě – retro provozy (které navíc 99% cestujících nevnímá vůbec jako retro, protože nedokáží rozlišit mezi T3M a T3.RP a jedině trochu retro jim přijde T2 ale pouze ta s jedním předním světlometem, protože to už určité retro značí), retro wany kdy se dávají peníze sice do trochu smysluplného řešení vozů primárně na noční linky ale o retro provedení mám… Číst vice »

frank

tak jste si , abych použil váš vybraný slovník, po ránu pěkně ustříkl , je to lepší ?

automatic

nevím co je na mém slovníku tak “vybrané”..jestli myslíte slovo stříkačka, tak se běžně používá i k označení hasičského vozu s cisternou. Nicméně to nemění nic na tom, že lepší to teda určitě není, pokud se má vyhodit několik milionů z okna za věc, která je určena pouze pro šotouše a šotovedení DPP si na tom dělá zvláštní PR. Nebo čím mi chcete racionálně vysvětlit projekt výroby kopie kropicího tramvajového vozu kde slovo kopie je zásadní protože se vlastně ani o kopii nejedná, jelikož neexistují plány vozu, ani třeba žádná původní součást (ta nádrž ve Střešovickém muzeu je fake, který… Číst vice »

frank

myslel jsem třeba vaše vybrané trollí výrazivo : šotoonaniáda , šotoušská onanistický , vyndipindy atd . To už teďko holenku slovem stříkačka nezamaskujete o kdyby jste si ústa naleštil do úplné fake slušnosti…

automatic

ano, použil jsem schválně trollí výrazivo a to z důvodu apelu na absurditu myšlení jistého ředitele ( hlavního protagonisty podcastu) a toho, čemu on osobně dává prostor a důležitost před funkční moderní MHD. V Praze se hlavně díky němu všechno jen “testuje”, dělají se pochybné retro linky, za miliony se vytváří pseudo kopie historických tramvají kde je vůbec otázka smysluplnosti. Z iniciativy takovýchto lidí má Praha takové wany jaké má místo alepsoň trochu modernějšího Varia či liberecké (neretro) verze když už. Jestli se někomu líbil nátěr původní pražské verze wany tak o tom silně pochybuji a to je právě ukázka… Číst vice »

Jan

Je otázka a dobrá, jestli by to „vedení společnosti jaké by vzhledem k velikosti firmy a objemu financí“ byl DPP ochoten zaplatit.
Teď to možná dělá trochu šotouš, ale za dost nízkou mzdu. Tipuju, že poměr mzda/výkon tady bude jeden z těch lepších. Nevím, jestli by za ty peníze sehnali někoho, kdo by to byl ochoten dělat a zároveň měl znalosti v oboru.

Ondra

Jj škoda že nepadla otázka na tu příšernou dlažbu po rekonstrukcích

Ondra K.

Například u nás je to tak, že je-li tramvajové těleso používáno ostatní dopravou patří kryt tramvajové trati do správy správci komunikací a nikoliv dopravního podniku.

Daniel Jablonecký

Není lepšího důkazu vašich slov, než to nesmyslné šotoušské přečíslovávání linek jenom proto, že v části trasy pojedou se zdviženým sběračem, byť jinak budou na trolejovém vedení ve zbytku trasy zcela nezávislé. Cestující tady nikoho nezajímají, hlavně že se šotoušci uspokojí.

Adam Ř

To není šotouštví, to je marketing/politika

A. Mikulka

Já osobně nechápu jinou než šotoušskou potřebu mít trolejbusy v samostatné číselné řadě. Pro cestujícího je zcela irelevantní, zde to má na střeše klacky.

automatic

v jiné diskuzi jsem psal, že za mě přečíslování linek smysl má z důvodů budoucího rozšiřování počtu linek a vyčerpanosti číselných řad, Praha a hlavně PID, kdy dnes pod “pražským číslem linky” jezdí autobus až do Karlových Varů a Špindlerova mlýna a bůhví kam ještě kdy to už za mě není PID. Ale jinak je to samozřejmě šotoušovina a ta je i reálně hlavní motivací k přečíslování. Šotoušovina je i linka 23 a vlastně i linka 42 byť ta je komerční, jen se nabízí otázka zda Praha potřebuje dvě “historické” tramvajové linky a k tomu ještě “běžnou” retro linku.

Alibaba

Když jsem jel tím dlouhým trolejbusem na letiště, tak se nedivím, že mají větší nehodovost.
Musí si více najíždět (třeba už na vjezdu/výjezdu do smyčky na Veleslavín) než jednokloubové vozidlo a jsou delší. Pro ostatní účastníky silničního provozu je to velký nezvyk, a taky tu délku můžou podceňovat.

Juraj

Už se o tom psalo hodněkrát, najíždí to úplně stejně jako osmnáctimetr, protože to má říditelnou zadní nápravu a mnohem lepší prostorovou orientaci pro řidiče. V tomto se to nijak neliší.

Co je jiné, je nezvyk u ostatních řidičů, kteří prostě s tím třetím článkem nepočítají, nebo nepoberou ty sdružené zastávky tram+bus.

Frantík

Na káčku se říkalo, že je problém – zde spíše s vytrolejením, ale i to je přece jenom asi nějaká mimořádná událost – že řidiči si dávají pozor, projedou oblouk, ale začnou zrychlovat, než je celé vozidlo (a hlavně klacky) srovnané. Zde tedy logicky délka vozidla roli hraje. Podobně opatrní musí být i tramvajáci, ti jsou ale na to zvyklejší, že mají dlouhý zadek.

Jan Tichavský

Tam byl problém s nevhodně postavenou trolejovou stopou, což se začlo řešit až po několika nehodách. Ale jinak ano, ta linka začínala naostro se všemi vozy, takže řidiči šli získávat první zkušenosti s dlouhým vozem až na lince.

Leinad

Kde trolejbusy nejvíc bourají? Na Velekravíně to asi bude kravským řešením místa, kdy tam má práci i 18m kloubus ve spolupráci s řešením troleje.

Kozor24

Nejlepší je konstatování že trolejbusy na letiště využijí celou svojí životnost 😀

Frantík

Tak možná za tu dobu se obmění radnice v Troji a využíjí se i do zoo.

Náhodný Kolemjdoucí

Bylo by to hezké, ale v pracovní dny asi zbytečné, takže by si je asi z letiště půjčovali jen na víkendy a svátky.
Trochu se ale bojím, že ten nimbysmus je v těchto čtvrtích příliš hluboko zakořeněný.

Adam Ř

To je právě ta myšlenka: o víkendech se na letiště využije méně megabusů, a tak se zbytek může poslat do zoo

Leinad

„Již brzy vlakem na Letiště“

Ondra K.

Jakožto člen generace třicátníků si nemyslím, že bychom nechtěli mít zodpovědnost. Spíš bych řekl, že na rozdíl od předchozích generací více zvažujeme zda se kariérní postup vyplatí. Povýšení do pozice vedoucího není vždycky posun k lepšímu.

Martin

Tak nejak…

Martin

…plati v mboha oborech…

Jakub P

Škoda, že se nedostalo na moji otázku.

Zbynek

Netusim na co jste se ptal, ale vecne otazky zarazeny do vyberu zdejsich podcastu nebyvaji.

Ondra K.

Výběr otázek holt musí být takový, aby se hostům chtělo do podcastu chodit.

Jakub P

Ve zkratce na to, proč investice DPP maximálně likvidujou prostředí pro bezmotorovou dopravu a proč je MHD v praxi tak nepříjemná pro rodiče s dětmi.

Frantík

Tak on se vyhnul i té otázce na IS v tramvajích, není to jeho záležitost, ale nějaký názor by na to vyjádřit mohl.

Jakub P

Tohle jeho záležitost myslím si je je a otázka nebyla ani položena – vykroucení by byla taky vypovídající odpověď.

Ares

To se ani nedivím, že taková otázka nebyla zařazena.

Jakub P

Na jednu stranu se tomu taky úplně nedivím v rámci žánru podcastu, na druhou jsem přesvědčen, že je to něco, na co bychom se představitelů DPP měli ptát často (klidně jindy a jinde, ale často). Kvalita veřejné dopravy totiž je v kvalitě a spolehlivosti služby pro cestující a kvalitě interakce s okolím, včetně těch, kdo zrovna teď MHD z jakéhokoli důvodu nepoužijí. Není to modelové kolejiště, kde figurky cestujících ani kolemjdoucích nic necítí a dělaj přesně to, co si ten, kdo si s tím kolejištěm hraje, přeje. A bohužel mi přijde, že to v DPP často neplatí. Je to jedno… Číst vice »

Ondra K.

Jenže, klást otázky je zapotřebí nějakým normálním konstruktivním způsobem. Afektovaný prvoplánově útočný otázky jsou k ničemu.

Předpokládám, že nevhodná formulace otázky je určitě jedním z důvodů k jejímu nezařazení do podcastu.

Frantík

On by se to taky mohl zeptat redaktor sám od sebe, ne jenom citovat čtenáře.

hroch.obojzivelny

Protože to, co jste napsal, není ve skutečnosti žádná otázka. Je to vyjádření kritického postoje v nekvantifikovaných a tudíž neuchopitelných pojmech. V podstatě je to stejné, jako kdybyste napsal: „Mně se to vůbec nelíbí.“ Akorát jste tomu dal rozvinutější formu. Na to není platná odpověď.

Nedbal

Ze Lhotky na Nové dvory?Tak to se máme opravdu nač těšit.

Jan

Re: Nižší manažerské pozice
Tyto pozice mají pověst velkého stresu a odpovědnosti za malou pravomoc a peníze.

Souhlas

Jsou to vlastně administrativní pozice s velkým stresem a často nulovým potencionálem na růst. Middle management nic nerozhoduje a ani nic nevede, vedou lidi pod, a rozhodujou lidi nad. Není to úplně super práce.

Adam Ř

Doufám že s tou Jeremenkovou má pravdu – taky jsem si říkal, že s Dvorecký mostem a tunou autobusů by mohli místní změnit názor. Víte vlastně někdo, kolik tam očekávají cestujících? Já bych si totiž troufl odhadnout, že to může převzít podstatnou část lidí, kteří dnes jezdí Ječnou.

Frantisek X

Těžko říct. Tenkrát hlavně vadila tramvaj, která by si žádala oddělený pruh třeba jen kvůli preferenci, čímž by zanikla buď parkovací místa, nebo (ve prospěch parkování) stromové aleje; obava byla též z hluku, neboť na Podolském nábřeží tehdy tramvaje lomozily po kolejích v panelech BKV. A ačkoli byl jako hlavní důvod uváděn nárůst tranzitu automobilů, tento překvapivě nevadí (tzn. ani autobusy popojíždějící v kolonách protestující netrápí), jinak by v územním plánu nestrašil silniční most přímo naproti Jeremenkově, zatímco tramvaje byly poslány oklikou s ostrými oblouky (a linkou míjející uzel Dvorce) na most až kamsi k plaveckému stadionu.

Frank

Jeremenkovou jsem v životě tak 1000x vyjel a sjel na kole, skoro pokaždé za asistence funíciho autobusu, tam se tramvaj vleze úplně v pohodě ale slušel by tomuto kopci i trolejbus ideálně pres Nusle až na Vinohrady

tarten

Do tramvajové tratě zatím házeli vidle místní. Na argumenty, že by to bylo lepší než ty busy co jim tam jezdí, odpovídali (naštěstí neúspěšnými) snahami omezit i ty busy. Jak se to vyvíjí v posledních pár letech už nevím, mladá generace tam MHD používá už normálně.

MrMarkus

Dříve jsem jezdíval do práce tramvají z Modřan a pak 118 z Dvorců na Budějovickou, ale v ranní špičce to byl často masakr a přestal jsem tudy jezdit. Nebudu sám. Poptávka tam určitě je, pokud by se zvedl komfort přepravy. Hlad po spojení P4 – P5 znatelně stoupne s výstavbou Smíchov City, vytížení ve špičce se pěkně vyrovná oběma směry a také doufám, že konečně, po tě ostudných letech, konečně s Brumlovkou. Tam jediné co ten dlouhý boj města s majitelem? přinesl jsou mraky aut.

Adam Ř

Ja trochu doufám, že s výstavou Dvořeckého mostu se do toho DPP/PID opře a pošle tam tolik busů, aby se do nich všichni vešli. Jednak to je obecně rozumný postup, jednak se to zlevní, když bude ta trasa kratší, jednak to uvolní přetížené centrum a taky to bude nátlak na místní, aby podpořili tramvaje

Kopr

Skoda, ze most nemohl ustit primo na Jeremenkovu a na ni tram koleje. Ale i takhle lepsi neco, nez nic – hlavne, abh to uz bylo, prostredni cast mostu se stale nestavi…

tarten

Zas to místo přebíhací křižovatky má šikovnou tram zastávku slučující linky od centra i od mostu.

Adam Ř

Taková zastávka ovšem může být potenciální problém z hlediska kapacity. Pravda ale je, že pokud někdy nastane, asi bude případně možné udělat tam tramvajové nádražíčko