Podcast: Teror menšiny? Každý projekt má řadu nepřátel, bojuje se do poslední chvíle, říká Kupka
Odstranili jsme už řadu špuntů. Legislativu si teď musí osvojit i projektanti, říká v podcastu ministr Martin Kupka.
Hostem prvního dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz v letošním roce je ministr dopravy Martin Kupka. První část rozhovoru věnujeme strategii ministra a ministerstva pro letošní rok v nejdůležitějších dopravních segmentech. S tím také souvisí otázka, kde chce stát brát v dalších letech peníze na dopravní stavby.
„Abychom dokázali splatit historický infrastrukturní dluh na železnici i na dálnicích a silnících I. třídy, tak to bude znamenat kombinaci více nových finančních nástrojů. Loni a letos přistupujeme poprvé k vyžití velkého úvěru od Evropské investiční banky a čekají nás další novinky, jako je využívání modernizačního fondu třeba pro prostou elektrizace železničních tratí a budeme muset mnohem víc zapojit PPP projekty,“ říká v podcastu Martin Kupka a vysvětluje, v jakých situacích jsou projekty PPP pro stát výhodné.
Klíčové segmenty českého dopravního trhu ovládají tři manažeři. Generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda (pořadí je abecední, pozn. red.). Čím přesně přesvědčili ministra, že jsou muži na svém místě? V čem vidí ministr jejich silné stránky, pro které s nimi chce dál spolupracovat? Můžete si poslechnout právě teď přímo v podcastu.
„České dráhy mají za úkol uspět. Zajistit stabilní ekonomiku, zkvalitnit služby a snižovat zpoždění. A stejný úkol má i Správa železnic,“ odpověděl ministr na otázku, jaký úkol od něj má vedení státem vlastněných Českých drah na prahu liberalizace. A dodal: „Je jasné, že podíl ČD může klesnout z více než 80 %, ale podstatné je, aby celá liberalizace měla pozitivní dopad na cestující a kvalitu služeb.“
Detailně v rozhovoru rozebíráme také start výhradního provozu pod ETCS na českých koridorech, který podle ministra skutečně začne 1. ledna 2025. Diskutujeme problémy ETCS na uničovské trati. Nemůže se stát, že sice výhradní provoz za rok začne platit, ale pak se hned přepne systém ETCS do výluk? „To nechci připouštět, můj úkol je dát dohromady jednotlivé aktéry. Vyloučit, že si bude hrát každý na svém vlastním písku, ale že budou pracovat jako tým, byť si v jiných případech třeba konkurují nebo komplikovaně hledají shodu,“ reagoval v podcastu ministr.
Otevíráme také téma autonomních automobilů na českých silnicích a dálnicích, rychlost přípravy vysokorychlostních tratí v Česku a diskutujeme vážení kamionů i vznik speciální inspekce, která by měla na starosti právě tuto činnost.
Celou půl hodinu v závěru rozhovoru pak věnujeme čtenářským otázkám.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
5. minuta: Jak bude stát do budoucna financovat stavby dopravní infrastruktury v Česku a proč poroste význam PPP projektů
7. minuta: Jaké jsou aktuální zkušenosti ze stavby dálnice D4 formou PPP projektu a jaké stavby jsou podle ministra vhodné pro tento způsob financování
16. minuta: Jak bude stát dál pracovat s cenou dálničních známek a cenou mýtného, které jsou důležitým příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury
19. minuta: Start výhradního provozu ETCS na české železnici k 1.1.2025 a problémy s ETCS na tzv. Uničovce.
25. minuta: Jaké úkoly má od svého vlastníka současné vedení Českých drah
30. minuta: Jak hodnotí ministr práci klíčových manažerů v české dopravě, Michala Krapince, Radka Mátla a Jiřího Svobody
35. minuta: Jak chce stát urychlit přípravu liniových staveb v Česku
37. minuta: Jak začlení stát nové autonomní technologie na silnicích a železnici do české legislativy
42. minuta: Ministr dopravy odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz.
55. minuta: Proč na Českých dálnicích stále nefunguje dynamické vážení kamionů
60. minuta: Zůstanou parciální trolejbusy i nadále drážními vozidly
63. minuta: Kdy se rozšíří systém jednotné jízdenky OneTicket i mimo železnici