Podcast: Sezonu na úzkokolejce chceme rozjet o Velikonocích. V celé délce obou tratí, říká Albert Fikáček
Jindřichohradecké úzkokolejky, trať do Nové Bystřice. Autor: Jan Píšala

Největší škody vznikly v hlavách lidí, kteří si zvykli, že to nejezdí, míní nový majitel jindřichohradeckých úzkokolejek.
Těším se, že budu součástí tohoto provozu. Jen mě mrzí, že jsem na severu a tenhle unikát jižně. Je to hromada km. Ale jako člověku kolejí praštěnýmu mi lahodí to, když můžu vidět, že něco funguje a rozdává radost. Jen prosím, nedopadněte jako jhmd, dělejte s vášní. Ne jen pro byznys🙏
Myslím, že pan Fikáček ještě všem pochybovačům vytře zrak.
Děkuji za rozhovor.
Kež by. Přeji mu úspěch. A jestli vyjede přijedu jej podpořit
Přeju všem co se okolo dráhy budou motat, ať fungují a ekonomicky alespoň „černou nulu“.
Pecka. O takové záchraně se ani nesnilo! Diky
no zatím se plně nejezdí 😉
Nějak jsem tam nepostřehl otázku a hlavně odpověď, z čeho se bude zprovoznění tratí financovat.
Ale věřím, že to nějak vymyšlené je a budu držet palce, byť jsem stále skeptik.
Áááá tak místo mínusů, já budu odpovím, ale doporučil bych buď ušní, nebo jestli nedejbože raději jdete rovnou do diskuze bez prvotního poslechu, tak i nějaké ty drogy by mohly pomoct.
– Kraje – objednávka turistické dopravy
– SFDI – díky objednávce to splňuje, že mohou dostat příspěvek 50%
– Turismus – Přímo (výběr jízdného z „klasických“ vlaků a zážitkových parních vlaků), za pomocí krajů při objednávce dopravy, služby (ubytování – funguje a fungovalo i letos, občerstvení, …)
– Crowfunding
OK, ale toto vše bude, až ty vlaky začnou jezdit a na to je třeba nejspíše větší miliony Kč. A z toho co jsem vyslechl kolem kolejí, tak vše co píšete stejně nebude saturovat náklady, natož nějaký rozvoj. Takže dotazy po externích zdrojích jsou zcela na místě.
Dotace na neci koníček…skvělý. Jako.detem stačí i kolínská reparská 2x do roka za 500…neni nutný a kde kdo sál z eráru
Asi takto: Celá úzká se dá přirovnat k naší místní atrakci a to je Baťův kanál. Taky jsou kecy proti investicím do něj. Přitáhne ale dost turistů na to, aby se investice a to i státní vrátily na zaměstnanosti a potažmo daních. Tož tak.
Nikoliv. Železnice bohužel neumožňuje zcela volný pohyb turistů, jako je to na Baťáku. Je to vyhrazená jízdní dráha bez možnosti potkávání kromě určených dopraven, navíc v okolí není mnoho turistických zajímavostí a pokud bychom chtěli to nějak přizpůsobit Baťáku, tak není možné něco tak bezpředpisového provozovat na splítce mezi normálními velkými vlaky.
dovolil bych si oponovat ohledně zmíněných turistických zajímavostí. záleží samozřejmě na tom co hledáte. v regionu novobystřicka je těch turistických zajímavostí dost. dá se to spojit s podporou cyklistiky. zapojit do toho obce a tenhle trochu zapomenutý kout povznést. a nemusí se z toho dělat zrovna disneyland. spíš zapracovat na infrastruktuře pro návštěvníky. ta tu dost pokulhává. a lidi si tu cestu najdou.
Ano, Baťův kanál je také hlavně o cyklistech, kraji, vínu, jen menší část lidí jede po vodě.
Jste vedle jak ta jedle. Nejde o provozní financování, ale o zprovoznění dráhy do povodní traťové rychlosti, což bude ta největší darda. Swietelsky to odhadoval na 140 mio CZK a o tom tam nepadlo ani slovo. Tomu se říká dostupný kapitál. Takže ne mýt uši ale znát drobet firemní fungování a přemýšlet.
„zprovoznění dráhy do povodní traťové rychlosti, což bude ta největší darda. Swietelsky to odhadoval na 140 mio CZK a o tom tam nepadlo ani slovo“
O rychlosti tam padlo, že se bude jezdit pomalu (příští rok), postupně obnovovat a že je to dlouhý běh na 80km.
Jenomže proto, aby se jezdilo alespoň těch 20 km/hod je potřeba kapitál, což vám asi moc neříká. A o tom tam nepadlo ani slovo, snad jen že ho Fikacek má devítimístný, leč co je z toho likvidní? Bez peněz ani do hospody nelez a tady je na kost ohlodany a rozpadávající se majetek kupován na dluh. Provozuschopnost dráhy není sekání trávy a natírání všeho možného, ale normový stav toho co je momentálně pot trávou. Taky doporučuji se podívat na dostupnost prostředků SFDI. Pokud SZ není prekompenzovana Fikackovi 50% chybí. O majetku dopravce se nebavím, jezdit může každý k tomu oprávněný.… Číst vice »
Děkuji za konstruktivní odpověď. Poslouchal jsem to v práci, nicméně se tam musím soustředit i na jiné věci, takže mi občas nějaká souvislost nemusí vyplynout nebo ji přeslechnu.
Každopádně mě šlo spíš o tu prvotní investici, jak psal třeba Vlasta. Ale jestli je to spočítané, že stačí prodat vagony…nevím. Já jsem v tom spíše skeptik, ale možná mám jen vysoké nároky na cílový stav.
Hezký rozhovor, tak snad JHMD konečně budou mít zase trochu štěstí. Tady si šototouhy určitě uspokojí. Rozhovor vyzněl celkem rozvážně a nohama na zemi, tak držím palce a třeba bydlení vyřeší rovnou přestěhováním do Hradce, ty různý vlak-festy na úzké by se v Hradci vjímaly.. 😀
Alberte, držíme palce ať se dílo zadaří a vlaky jezdí. Věřím, že racionalizace provozu pomůže a bude se jezdit j období, kdy to má smysl.
Ještě doufám v Mikulášské jízdy 😉
Ale jo, rozhovor celkem pěkný. 👍🏻
Je to takový trošku snílek, tak uvidíme jak mu to půjde.
Uděláme fikfik a vlaky budou plné, že se bude jezdit i na střeše 😁
Leda by do vagonu nastoupil Maxipes Fík…
Maxipes Fík jezdí do Kadaně.
Ano,úzkokolejka do každé vesnice,ke každému supermarketu 😀
Hlavolam pana Fikáčka je vyřešen. Neexistuje ústavní právo na dotace, aby si Fikáček nebo Losna nebo Mažňák…vozit fláčky či lodičky či vzducholodě.
A to zvláště za situace, kdy stát zanedbával (minimálně už 10 let) zajistit dostatek odborníků a odbornic na ochranu zdraví a na obranu země, což jsou ústavní povinnosti státu
Takže dotační pijavice se od nádražáků holt ničeho dalšího nedočkají, protože není z čeho. Žádný nádražní 100miliardový „oslíček otře se“ prostě neexistuje. Nádražáci se musí vrátit k základům svého podnikání = „Náš zákazník/cestující, náš pán/paní“.
Asi tak.
Pokud by nějaké dotace, přes všechny problémy, kterým aktuálně naše země čelí, nakonec dostal, tak by to bylo do nebe volající.
Ať si tam vozí šotouše za náklady, tedy asi tak 1000kč/km.
Když máme jednu velkou pijavici, tak proč si nepořídit další, že? A těch pijavic už máme více než dost. A jestli někdo hodlá razit přístup, že jedna další pijavice se v tom bordelu ztratí, tak už fakt nevím, kam tento národ spěje.
No nevím, stavět na roveň linku na toustovej chleba a 100 let starou památku……… kus identity regionu nazvat pijavicí……
Zatím o žádné dotace nežádá.
Je potřeba teda si dát priority.
Máme platit šotosen nebo stavit dálnice a VRT jako Poláci?
Co Češi vlastně chtějí, platit všechny blbosti pro rekreaci, a pak nadávát, proč každý rok skoro srážíme vlaky na 59 let starém hradle v Praze?
Ano stavět VRT, ale u nás to dopadne tak, že se miliardy prošustrují za studie, vizualizace a projekty, ale v příštich 50 letech se stavět nezačne. Nejsme schopni postavit pitomou konvenční trať, jako je například Všejanská a Bezděčinská spojka, o Liberci raději nemluvím a přitom budeme mít divoké sny o stovkách km VRT.
Je snaha státu dostat dopravu přednostně na silnice a dálnice, proto se stavějí ty, zatímco železnice se malují, aby se neřeklo. Stavět paralelně obojí pro stejný účel je pak v důsledku stejně neefektivní, takže zaplatit místo toho zachování provozu malé dráhy v kraji, která slouží alespoň turistům, ale může převzít i nějaké ty náklady, se jeví celkem přijatelně.
Asi tak, VRT u nás beru jako fantasmagorii. JHMD nás bude stát zlomek a je to technická památka.
Jaké VRT stavějí Poláci, asi něco mi uniklo?
Nádraží dávají nějaké dotace? Vzpomněl jsem si na jedni přísloví. Zloděj křičí, chyťte zloděje. Nevíte proč?
Ano. Jasně identifikovatelný projev.
Po přečtení vašeho příspěvku mi nezbývá mi nic jiného, než s vámi dílčím způsobem souhlasit. Ve vaší lokalitě asi zřejmě bude nedostatek „odborníků a odbornic na ochranu zdraví“, protože v opačném případě by váš příspěvek byl formulovám poněkud méně expresivně, zato alespoň s nějakými stopovými prvky racionality.
Varování: Příští rok bude zahájena rekonstrukce vaší oblíbené trati 226: Veselí nad Lužnicí – České Velenice, takže v zájmu zdraví by bylo vhodné nasadit správnou životosprávu, abyste to rozdýchal.
PS: Změna nicku při zachování formálních i obsahových znaků příspěvků se zpravidla míjí účinkem.
Můžeme polemizovat, co bylo dřív, jestli slepice. nebo vejce.
Ve zdejších reáliích tedy, zda tady jako první zazářil Axel, nebo ten váš favorit. Já bych tipoval, že Axel, protože délka, četnost, recyklace a terminologie jeho příspěvků byly jen stěží zapomenutelné. Váš favorit zase vynikal poněkud přepjatou argumentací vůči názorovým oponentům.
Já se vám divím = všem, kdo zaplevelujete debaty tím, že na ty průhledné provokace všelijakých zapšklých maniaků pořád naskakujete, čímž jim jen děláte radost: stačí přece dát mínus a jinak nereagovat, to by mělo na jejich ubohost mnohem užitečnější dopad – a ušetřený čas můžete věnovat konstruktivnějším příspěvkům k věcným tématům. A to se samozřejmě týká i všech ostatních debat, ne pouze té o JHMD.
Nesouhlasím. Já bych tedy rád, aby všechny naše peníze nešly do předražených a mnohdy nesmyslných vojenských zakázek, ale i do něčeho, co tady bude pro lidi. Jinak ti zmiňovaní vojenští odborníci nebudou mít co chránit. Takovou dobu i pamatuji.
Ajaj…to jste si naběhl. Já jsem se v podobném duchu, ale o něco mírněji vyjádřil o úzkokolejce asi před rokem. Ihned mi majitel tohoto webu pan Sůra podsunul, že prý toužím po okupaci, že prý se mám přestěhovat do ruska atd. Pak se přiřítilo plno dalších soudruhů a psali mi, že jsem špína, odpad společnosti atd. Přitom já osobně jsem ukrajincům poslal a daroval 100 vysílaček… zajímalo by mě, co pro zastavení putina udělali všichni tihle bojovníci a hrdinové, kteří mi tu nadávali a osočovali… nakonec mě Sůra zablokoval… no nic, tak úzkokolejce i předraženým armadním zakázkám zdar!!