Podcast: S novými modely chce Tatra zdvojnásobit produkci, říká šéf vývoje Radomír Smolka
Tatra si stále drží výrobu a vývoj vzduchem chlazených motorů, které nabízí do svých nákladních automobilů jako jediná na světě.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdpravy.cz je Radomír Smolka, člen představenstva automobilky Tatra Trucks zodpovědný za vývoj a výzkum, který šéfuje i výzkumu a vývoji ve společnosti Tatra Defence Vehicle.
Jestli je o někom možné říct, že je pro něj Tatra láskou na celý život, je to právě Radomír Smolka. V prváku na strojní průmyslovce se zamiloval do Tatry, na vysoké měl jasno, kde chce jednou pracovat a diplomovou práci na VUT v Brně už psal přímo pro Tatru. Na jejím základě mu Tatra nabídla v roce 1995 práci. Od té doby je tatrováckému vývoji věrný.
Letošní a loňský rok jsou pro kopřivnickou Tatru přelomové. Loni představila automobilka novou generaci Tatry Force, letos na začátku června novou generaci Tatry Phoenix a tento týden novou Tatru Force ve vojenském provedení. Jde o změnu, kterou Radomír Smolka přirovnává v našem rozhovoru k začátku 80. let, kdy se spustila v Kopřivnici výroba nové Tatry 815, jež se nakonec stala nejdéle vyráběnou Tatrou vůbec. S novou generací obou modelů chce nyní automobilka téměř zdvojnásobit objem výroby ze stabilních 1500 nákladních aut ročně na 2500–3000 aut.
Šéf Tatra Trucks Lukáš Andrýsek říká, že automobilka, která nemá vlastní motor, není automobilkou. Tatra si stále drží výrobu a vývoj vzduchem chlazených motorů, které nabízí do svých nákladních automobilů jako jediná na světě. A dál je zdokonaluje. „V nové řadě Tatry Force jsme představili i nový vzduchem chlazený dvanáctiválec, jehož vývoj před pětadvaceti lety de facto skončil. My se k němu ale vrátili,“ říká Radomír Smolka v novém díle podcastu Zdopravy.cz s tím, že na něm spolupracují z devadesáti procent s českými firmami. A ve strategických plánech Tatry se s ním i do budoucna počítá. „Pracujeme na tom, abychom dostali i tento motor na trošku vyšší úroveň, s ČVUT provádíme výzkum přímého spalování vodíku,“ dodává Smolka.
Nedostižnou konkurenční výhodou Tater vždy byly podvozky unikátní konstrukce s nezávislým zavěšením náprav. „Jezdit s Tatrou 8 x 8 na vzduchovém pérování je jako jezdit s žehličkou terénu. Průchodnost terénem, kdy díky nezávislému zavěšení zůstává kolo neustále v kontaktu s podkladem je o kus jinde než u konkurence. Tato koncepce má výhodu i v obrovské jízdní stabilitě, proto je tak oblíbená u hasičů. Tatra ustojí v zatáčkách daleko více,“ popisuje v novém díle podcastu Radomír Smolka.
Jak často chtějí zákazníci Tatry speciály na míru, proč nevěří v některých zemích vzduchem chlazeným motorům, kde by mohly fungovat první Tatry na baterie a proč si přímo v Tatře nemohou zákazníci koupit kompletní nákladní auto i s nástavbou, kterou pak musí řešit s dealerem nebo s výrobcem nástaveb? I o tom mluvíme v novém díle podcastu, který si můžete poslechnout právě teď zde na stránce.
Padesát procent zakázek Tatry tvoří obranný sektor, především česká armáda. „Máme velmi dobrou spolupráci s armádou Saudské Arábie, kde jsme před pár lety vybudovali i montážní závod, takže se Tatry montovaly přímo tam. Dodáváme auta do Indonésie, spolupracujeme s polskou armádou, do Brazílie dodáváme vozidla pro armádu. Zhruba polovina prodejů civilních vozidel je pak v České republice, ale velmi dobře se nám rozjela i Austrálie, kde prodeje rostou,“ popisuje detaily v podcastu Radomír Smolka. V našem rozhovoru se tak detailně věnujeme i armádním zakázkám Tatry nebo vývoji pancéřovaných kabin v Tatra Defence Vehicle.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
10. minuta: Proč se Tatra rozhodla během jednoho roku představit nové generace obou svých modelů Force i Phoenix.
13. minuta: Jaký je technologický rozdíl mezi Tatrou Force a Tatrou Phoenix
18. minuta: Jak je možné, že nikdo dosud ve světě neokopíroval unikátní podvozky Tatra
21. minuta: Jak běžel vývoj nové generace Tatry Phoenix a Tatry Force v posledních letech
28. minuta: Jak si dnes vybírají zákazníci nové nákladní auto
33. minuta: Proč Tatra ke svým nákladním autům nenabízí také vlastní nástavby
38. minuta: Jak se staví Tatra k alternativním způsobům pohonu svých nákladních aut
45. minuta: Jak probíhá vývoj v Tatra Defence Vehicle a jaký je její vztah k Tatra Trucks
48. minuta: Jak se vyvíjí a testuje pancéřovaná kabina pro Tatry
57. minuta: Radomír Smolka odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz