Podcast: Rušení lokálek teď není na stole, říká ředitel KORDIS JMK Jiří Horský
Nová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMK

„Kvůli tomu, aby jel i v posledním vlaku průvodčí, se systém výrazně prodražuje z hlediska nocležny a všeho dalšího. Řešíme různé varianty,“ říká šéf integrované dopravy na jižní Moravě.
Sice z jmk nejsem, ale líbilo by se mi přímé spojení Veselí nad Moravou-Nové Město nad Váhem alespoň v sezóně. Sám bych jej využíval při výletech při rekreaci.
To mně by se líbil i přímý rychlík Brno-Veselí-Nové Mesto nad Váhom-Trenčín, případně Piešťany (traťové poměry solidní, díky čachtické spojce žádná úvrať).
Vlak je velkokapacitní doprava. Podle toho se má nasazovat, tam kde je ta kapacita potřeba. Dogma, že vlak pojede všude, kde jsou nějaké koleje po cukrovaru z devatenáctého století odrovnalo IDS JMK hned na začátku, protože autobusy se pak musely pokřivit podle nevhodně jezdících vlaků. Ty dlouhé hady aut táhnoucí se ráno k Brnu a dalším městům a odpoledne od nich, jsou veledílem Kordisu.
Tak nám dobrý muži vysvětlete mozkové pochody géniu, co stojí v Kuřimi v zácpě každé ráno…když z Kurimy jezdí v taktu tuším 30 minut vlak. A kde tam tedy byl cukrovar.
Dtto kolony od Rosic.
Nebo lidi, co jezdí autem od Břeclavi či ze Slavkova
Kuřimskou situaci neznám (je tam pro lidi z vesnic kde pohodlně zaparkovat a na ten vlak přestoupit?), ale obecně jde většinou o čas.
Pokud vám cesta z domu do práce (dveře-dveře) trvá s použitím VHD devadesát minut a autem i se započtením intenzity provozu padesát (to je prosím skutečná situace), můžete si dovolit související vyšší náklady a v zaměstnání máte možnost parkovat, vypadá to auto najednou dost lákavě. Osmdesát ušetřených minut denně, to je pro dojíždějícího (zvlášť z vesnice, kde je pořád co dělat) zatraceně silný argument.
Ano, hezký jste to popsal, jen ani jeden příklad k věci tam není. Argumentace hodná politika…
Pan na kterého jsem reagoval…akorát nadává a ještě poněkud mimo. A vy to zaplacnete floskuli.
Kuřim je v totmo případě argumentační faul. Podsouvání.
Předřečník měl spíše na mysli Hevlín než Kuřim, chápeme kontext.
A dovolím si jednu ironickou poznámku: Ty kolony v Kuřimi jsou dozajista proto, že do Prefy po vlečce nejezdí 810, ale pouze autobusy linky 302, 310, 311, 312 a 314.
Aby nakonec z Veselí n. Moravou a ze Znojma nejezdila Arriva. viz 16:00 minuta podcastu.
https://zdopravy.cz/jihomoravsky-kraj-oznamil-plan-soutezi-na-zeleznicni-dopravce-zvazuje-nasazeni-hybridu-95146/
Zasvěceně se tady kibicovalo, že to najistotu dostane Jančura 😀
Nevylučoval bych to.
A to by vadilo? Raději ARRIVA nebo RJ než ty dieselové rakve od ČD.
Holt si bude muset zařídit to, co měly ČD. Pokud si nespočítali, co musí mít k bezproblémového provozu, je to jejich problém. PS: Když tam nebude průvodčí, kdo bude poskytovat cestujícím informace, pomáhat starým lidem a dohlížet na čistotu vlaku.
vy byste vsichni pomahali starym lidem, jeden altruista vedle druhyho na ty draze…
to ze se „stary lidi“ musi splhat do honneckeru a becek (kde ani nejsou schopni otevrit dvere), je vsem historicky vurt…
samozrejme ze vlak v s-bahnu s doprovodem je lepsi a problem s noclehy je trochu prehnany (zejmena pokud ta infrastruktura uz existuje).
Když bude ve smlouvě, že dopravce musí poskytovat informace při mimořádnostech … může to dopravce řešit jak chce. Třeba pokud ve vlaku stejně musí být vlakvedoucí(někde se posunuje, souhlasí s odjezdem) tak to bude dělat on.
Já osobně bych nebyl proti tomu, aby kecy do vlakového rozhlasu kecal hlasatel sedící na dispečinku.
No tak to u ČD taky moc nefunguje…
Nakládaní staré paní do vlaku jsem prováděl taky, ač nejsem zaměstnancem ČD a nebyl jsem jediný. A ráčejí si povšimnout, že JMK nakoupil nízkopodlažní vozidla, nikoliv Honeckery s podlahou 1250 mm nad kolejnicí.
Ač mě to jednou může stát místo, tak názor mám takový, že na čistotu vlaku můžou dohlížet kamery se záznamem, protože když vidím zdevastované ešusy kolem Prahy, tak uhlídat to lidsky stejně nejde. A sehnat personál je taky docela problém.
presne tak, jak muze jeden clovek uhlidat sest pater elefanta + vsechny ty kreativni zakouti co tam jsou.
a o praci bych se na vasem miste rozhodne nebal…
Tak hlavně ať předělají tu jejich priblblou aplikaci Poseidon přes kterou nejde koupit normálně jízdenka…
Souhlas. Ze všech appek IDS, které prodávají jízdenky, se mi Poseidon zdá opravdu jako nejhorší a nejméně intuitivní.
i kdyz mame kraje, kde nemaji ani to 🙂
S Poseidonem si celkem rozumím, tím nechci říct, že něco co zlepšit. Ale docela mi vadí způsob, jakým se (ne) načítá QR kód u řidiče. Nevím, kde je problém, jestli v kase, nebo v kódu. Plno řidičů už na to rezignovalo a rovnou kontrolu odmávne rukou.
Ve vlaku QR funguje dobře. Jezdím skoro každý všední den a lístky kupuju přes něj. A do Starého města u UH mě dovezl levněji než tarif ČD.
Ano, ve vlaku probíhá kontrola bez pohotově problémů. Takže budou zlobit spíš kasy.
Nákup strojků za nejnižší cenu. Co dodat
Podobná zkušenost v Praze, nadpoloviční skupina řidičů QR vůbec nekontroluje.
Jako při nástupu do příměstského busu? Já tam pípám QR pravidelně a nenapadlo by mě zkusit projít kolem jen tak. Je fakt že někteří řidiči to moc nestudují (stejně se neptají jestli opravdu jedu do toho pásma kam mám jízdenku) a nebo mě popohánějí ať jdu dál, hlavně když už tam dlouho mávám telefonem protože každý dopravce tu čtečku namontuje jinam.
Nacitani QR kodu u ridice je stejna sazka do loterie jako platba platebni kartou. Na peronu mi stoji 30 lidi, 10 ma QR kod, 10 kartu, 10 hotovost. 9 QR kodu je v pohode, desaty nejde nacist, a to ani s prisvitem a ani, kdyz zakaznik meni vzdalenost mobilu od ctecky. 9 pateb kartou je behem peti sekund prijato, desata nejde ani na treti pokus. Oficialni stanovisko Kordisu je, ze nejde-li karta ani na druhy pokus, ma ridic chtit po cestujicim hotovost. Ano, muze to byt signalem, ale kdyz stojim na jednom a tomtez miste a 9 z 10 zakazniku… Číst vice »
Proč by nešla přes aplikaci koupit jízdenka? Problém bude asi ve vašich rukách nebo hlavě… Já s tím nemám problém
No nevím tedy jak je to teď ale nejdřív se musel cestující zaregistrovat a poslat tam peníze… To vám připadá normální? V aplikaci lítačka jsem zadal jen email vybral si jízdenku a zadal jsem si platbu kartou a jízdenku jsem měl koupenou za pár minut… V tom poisedonu si takhle ten den jízdenku nekoupím.
Na druhou stranu, kredit je dobrej na to, že lístek máte koupený ihned. Zrovna já tuto možnost při každodenním ježdění využívám rád. Kredit platím převodem a pokud není víkend v noci tak nabito do 5 – 10 minut.
sorry, takhle se to delalo v devadestkach, dneska je podobny princip uplne mimo.
Sorry, věc názoru. Nepoužívám ho týden, ale více než 2 roky. Nabíjím trv. příkazem pravidelně stejnou částku a za celou dobu se mi stalo snad 2x že bych neměl kredit.
Přesně jak se zde už píše. Povinná registrace pro nákup lístku. Nutnost dobíjení kreditu, ještě tuším po nějakých divných částkách (minimum mi to myslím nabízelo 156 Kč, protože se logika stále neoprostila od papírových jízdenek). Prostě pro člověka sice znalého dopravy a jejího fungování, ale neznalého IDS JMK, je to celé velmi složité a nepochopitelné. Tři různé QR kódy k jízdence, protože jeden umí číst průvodčí, druhý revizor a třetí řidič autobusu. Jako vážně?
156 Kč se zadává jen při prvním dobití. Pak už lze dobíjet libovolnou částkou (jako minimum je tam napsáno 20 Kč).
A pokud jde o počet kódů, je to stará informace; teď už je na jízdence jen jeden kód.
Ale proč se někde registrovat a něco v aplikaci nabíjet? Prostě zadám že jedu z xy do xx zaplatím kartou a mám jízdenku a nebo si přímo koupím jízdenku a zádam z jaké do jaké zóny jedy a je to proč nějaká registrace a přeposílání peněz…
Registrace se dá provést přes Google nebo Facebook účet, takže je to otázka dvou kliknutí, a jízdenky se už dají kupovat i bez kreditu v aplikaci přímo kartou (resp. to funguje tak, že se částka připíše z karty do kreditu a ihned se z něj strhne, ale proběhne to okamžitě).
Hezká neodpověď.
Proč vůbec musí zákazník tu registraci dělat?
Třeba já nemám účet u FB ani Google (příp nechci to párovat), takže to určitě není otázka na 2 kliknutí.
Chápu že to nabíjení není zrovna nejpříjemnější varianta, ale už jsem si zvykl. Každopádně registrace mi umožní si v aplikaci zadat a rovnou ověřit ISIC, zároveň si to uchová nějaká data o častých trasách, takže mi to jízdenku nabídne bez toho, abych musel u dělat o pár kliků více. Těch výhod bude asi víc, ale nebudu je všechny zmiňovat.
A co teprve eshop.idsjmk, to je ještě větší paskvil a k tomu ty platební karty, které věčně nefungují, klíčenky, které můžou používat jen děti či zaměstnanci, měsíční platební karty přes GPay, které po aktualizaci jsou nefunkční….atd atd….Spousta věcí nedotažených, hlavně, že se ušetří
Poseidona používám na každou cestu po kraji a funguje dobře. Neříkám ale, že není co zlepšovat. Aplikace mi přijde nedodělaná a má své mezery.
Já osobně si nemůžu na Poseidona stěžovat. Jistě, optimalizace není dokonalá a UI taky zrovna ne, ale co se týče funkčnosti jako takové, s tím jsem nikdy neměl problém. (pouze s placením, ale to byla chyba na mé straně). A na mail odpovídají taky rychle.
Každopádně, nechci JMK nijak obhajovat, ale komu vadí Poseidon, tak ať se podívá vedle na ZK. Ten pro jistotu žádnou aplikaci nemá.
Taky na jakých lokálkách by chtěli zastavovat provoz, když už ho všude zastavili ( Hevlín, Pohořelice, Lednice, Oslavany, Ždánice, Holíč, Hrušovany- Bohutice), vlastně jediná opravdová lokálka, kde se ještě jezdí je Hodonín – Zaječí.
jj, zrovna me napadlo totez, co by se tam jeste dalo zavirat. 🙂
Asi jen Boskovice – VO.
No na tu jsem zapomněl ale ten čtyř až šesti hodinový takt snad ani nestojí za řeč.
aha, ale tam jsem bral, ze je zavreni uz jiste po elektrizaci boskovic.
To by zrušit chtělo, naprosto zbytečné plýtvání peněz, průměrná obsazenost co vidím jsou 3 lidi, strojvedoucí, průvodčí a 1 cestující taky kdo by tím jezdil, když stejnou trasu jede i bus 3x do hodiny a zastavuje v centrech obcí a ne v polích 2km od obcí tak jako vlak, vyjímkou sou Knínice kde to sice zastavuje na jednom okraji, ale tam staví i bus( který je k domům o 100 metrů blíže) a bus staví ještě v centru a na druhém konci.
Pardubický kraj dostal naštěstí rozum, bohužel Jihomoravský kraj je v tomto směru dosti pozadu
A můžete konkretizovat ?
PU kraj před 12ti lety již pochopil, že trať Boskovice-Moravská Třebová nemá význam, a tak se jej v jeho části rozhodl zrušit a nahradit autobusy, čím mimo jiné dal najevo signál v podobě odstranění šrotů 810 a potvrdil teorii, že náhrada za tyhle odporné vraky je AUTOBUS. JMK v tomto případě dosti zaspal.
Opravdu? Pardubický kraj jen zrušil vlak, ale fakticky nic nenahrazoval. JMK posílil autobusovou dopravu na trase Jevíčko – Boskovice a omezil tu vlakovou, jen ji zcela nezrušil. Naopak Pardubický kraj obnovil víkendovou vlakovou dopravu na trati z Moravské Třebové do Chornice a dále do Dzbelu (zde návaznost na pravidelné vlaky do Prostějova). JMK uvažoval o vlacích až do Jevíčka s návaznou autobusovou dopravu z nádraží do obce, ale pro neochotu Pardubického kraje cokoliv měnit, k tomu nedošlo. Ono to není tak přímočaré, jak to prezentujete.
Náhodou, opatovští využijí k cestě do Boskovic či Brna raději vlak než bus. Zbytečnost je dle mého slavný dvouhodinový spoj VO – KPN. Spíše by chtělo přidat vlak ráno po deváté hodině z Boskovic zpět do VO. Koneckonců škoda, že nelze časově protáhnout vlak až do Jevíčka a zrychlit tak obsluhu Jaroměřic, potažmo i Jevíčka samotného.
Tak napříkald do Morké-Horákova žádná osobní dorpava nejezdí. Takže tu trať Jihomoravský kraj brzo zavře.
To je hloupost, co? Neobjednání vlaků krajem nemusí nutně znamenat, že majitel ty koleje vytrhá.
Proč by měl kraj zavírat soukromou vlečku?
A někde zase obnovili (Židlochovice).
Ždánice spádují do Bučovic, trať vede opačným směrem. S tím se moc udělat nedalo. Dotovat šroubárnu, aby vozila vlakem?
Protože kamióny nás spasí..
Ta fabrika zkrachovala. Budete muset zakázat svařování a lepení, aby se znova muselo všecko šroubovat.
A nákladní dorpavu jaksi kraj neobjednává, jak si někteří možná myslí. Nákladní dopravu si objednává buď dodavatel nebo odběratel, podle toho jak se dohodnou.
No, ona je snad už i zavřená…
A ještě jste zapomněl cejc uhrice. S tou sexy uvrati v kloboukach
Tak to je ta samá, z Uhřic kdysi pokračovala do Ždánic. Stanice a zastávky kilometry od obcí, směrování úplně jinam, než kam cestující potřebovali… udržovat na tomhle dopravu nemělo smysl už dávno, a už dávno tay i sončila.
Tak uhrice tuším fungovaly ještě 2007? Samotné Ždánice skončily driv a to i fyzicky. Kdežto uhrice existuji
Uhřice fungovaly pro nákladní dopravu, vozila se tam ropa z nalezišť u Dambořic a Uhřic, než si Komárek postavil trubku. To už Ždánice končily a dnes je z tohohle úseku Ždánky (celkem nevyužitá) cyklostezka.
Fyzicky, pravda, Uhřice existují… v jakém stavu, to je trochu jiná. Ale osobní doprava tam (mimo nějaké té nostalgické jízdy) nejezdí už desítky let, a naprosto oprávněně – nikdo vám nebude chodit přes tři kilometry na vlak, který ho párkrát za den pomalu zaveze někam úplně jinam, než potřebuje…
Čistě technicky je úsek Hrušovany bohutice bývalá hlavní štreka StEGu Brno Vídeň. Dtto Hevlin.
A má to zhruba stejný potenciál pro spojení Praha-Vídeň jako stará Tišnovka.
To zase ne, tisnovka vyjma svitavske pobřežní dráhy, nějakých koleji u kralovopolske a vlečky tuším di lomu či rozvodny v tísňové už neexistuje.
Do hevlina se furt dostat po kolejích dá, pak přejít do Laa a odtamtud zase po kolejích.
Sice nesmyslná akce, ale uskutecnitelna
A co dělají obyvatelé dotčených vesnic, zavření v nich bez možnosti vycestovat, když jim tam nejezdí 810? Žijí vůbec ještě anebo to pana radního nezajímá???
Jde dát konkrétní příklad takových vesnic?
Ach jo…
Co takhle Lanžhot ? Odtud se vlakem nedostane nikdo..
To ne, já se jej spíš ptal, abych se utvrdil v tom, že to byla ironie a nejde o druheho Jardu nebo Františka. 🙂
Tak ano, byla to ironie😊
Aha :), taky jsem se lek, že by se namnožili 🙂
A běda jim, kdyby po té silnici šli pěšky! … z hospody.
Bohužel je tomu opravdu tak. O víkendech máme z Lanžhota do Břeclavi „luxusní“ autobusové spojení, např. autobus jede v 9.02 a pak až ve 13.02. Co se týče vlaků, líbilo by se mi prodloužení linky S51 ze Šakvic až do Lanžhota. A rezignovat na spojení do Kůtů, které díky vazbě na vlaky ZSSK přinášelo častá zpoždění.
No to je hodně mizerný. Kdyby byl aspoň 2h takt,pak by se to nějak dalo.
ad Lanžhot: Tak si napište na JMK, že nemáte žádné spojení na Slovensko. Ale stanovisko JMK je takové, že obslužnost řeší v rámci JMK (což je bus 572) a jestli chce někdo na Slovensko, mají si to platit Slováci Hodně štěstí. Rozhodnutí zrušit vlak přes Lanžhot je rozhodnutí JMK, stěžujte si tam.
Jak jsem psal … o SK vůbec nejde, jde o spojení na Břeclav.
Normálně jezdí autem, co by taky dělali jiného.
Autobusem? Jezdí docela často a nemá motor z ŠL 11 jako ta věc, co jezdila po kolejích.
A důvod proč bych dal přednost autobusu před autem?
Osobně by mě opravdu zajímalo kolik diskutérů bydlí v nějaké obci na lokálce nebo jakékoliv jiné na periferii. Protože celkově mně přijde, že si to každý představuje jak Hurvínek válku.
zijou v panelaku na metru…
Cena, nemusim resit parkovani, pro nekoho moznost si dat pivo/vino pred cestou.
A samozřejmě to nejdůležitější, můžu ho použít, i když nemám řidičák (nebo řidiče) nebo auto.
Je spousta lidí, kteří řidičák mít nemůžou (z věkových nebo zdravotních důvodů) nebo třeba mají zákaz řízení. Nebo prostě nemají na auto (x-té do rodiny)…
Na vás přesně sedí ten dotaz kde bydlíte. Parkování na vesnici nebo nejbližším městě nebývá problém, kromě toho zpravidla se jezdí ty samé cesty takže se parku je stále na těch samých místech.
Neustále pít alkohol nemá většina lidí důvod, taky pití před jízdou do práce je stejně nemůže. Ano někteří lidé řídícak nemají ale stejně je veřejné dopravě nevidíte a vozí je někdo z rodiny nebo známí. Protože jezdit VD která jede jednou za dvě hodiny je na hovno ale stále to lidé z měst kde jede MHD třikrát za hodinu nedokáží pochopit.
Ovšem když už VHD jede jednou za hodinu, ráno a odpoledne po půl hodině, tak se dá celkem snést i to, že o víkendu jede jednou za ty dvě hodiny. Tenhle standard má IDS JMK pro mnoho vesnic, a pro většinu lidí je pak už VHD k dojíždění vcelku použitelná.
Někde tady u hodinového taktu bude hranice praktické použitelnosti VHD.
Mam zkusenosti s bydlenim ve velkem meste i na vesnici, kde tehdy jel ten jeden bus za dve hodiny. Parkovani na vesnici samozrejme problem nebyva, na opacne strane, v tom meste, kam se dojizdi, to problem byt muze. Pit rano pred cestou do prace fakt nepotrebuju. Ostatne piju celkove spis vyjimecne. Ale pokud se clovek po praci (skole) nekde stavi s kamarady, at uz v hospode, nebo treba zajde na koncert, nekdy je pritom na nejaky ten alkoholicky napoj chut. A auto pak muze prekazet. Vsechno, co jsem napsal jsou naprosto realne duvody. Jo, nemusi vsechny platit pro kazdyho kazdej… Číst vice »
Bohužel Hodonín – Zaječí se opravdu s velmi výraznou redukcí minimálně výhledově počítá… o Velkých Opatovicích raději nemluvě, tam se to omezuje už posledních několik let, ale i samotné Boskovice jsou na seznamu. Minimálně tedy dokud nebude spojka. Což je nakonec možné že nebude nikdy.