Podcast: Řízení autobusu od 18 let si neumím představit, říká šéf královéhradeckého DP Zdeněk Abraham

Trolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHKTrolejbus v Hradci Králové. Foto: DPMHK

Výdrž baterií u elektrobusů v Hradci Králové překvapila. Je mnohem delší, než se plánovalo.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav

Netreba znižovať vekovú hranicu ale vytvoriť podmienky, v ktorých sa bude dať pracovať! Použijem môj obľúbený citát : „Keď roky ľudom srali na hlavy a ani sa nesnažili predstierať, že je to čokoláda, nečudujem sa že všetci odišli.“ Čo tak začať investovať aj do zamestnancov, kúpiť im aj niečo iné ako základnú výbavu? Zatraktívniť pozíciu vyšším platom? Na Slovensku niekde nemajú ani 4 eurá (95 Kč) od hodiny. Na to sa vykašlú aj mladí, veď môže ísť robiť na kamión a tam má raz toľko. Ja osobne si viem predstaviť za volantom autobusu aj mladších. Dajme tomu od 19-20 rokov,… Číst vice »

Samo

Ako vek súvisí s praxou? Ak niekto nejazdí na aute tak v 20ke bude mať úplne rovnakú prax ako mal v 18ke.

Jaroslav

Tak, že sa predpokladá, že dotyčný bude jazdiť. Na konci som spomínal že najlepšie by bolo hodnotiť vodiča podľa najazdených km, no dnes nemáme spôsob, ako to odmerať. V osobných autách neexistuje nič ako „karta vodiča“, kde by sa zaznamenávali odjazdené km. Jediná možnosť je zatiaľ merať prax s vekom.

J.K.

To je dobrý, 3% degradace baterie po 300 000 km a 5 letech. To si myslím, že spalovací motor je po těchto kilometrech horším stavu.
Mimo úspor za palivo (i při stropové ceně 9Kč/kWh) to muselo hodně ušetřit i ba servise.
Škoda, že baterie nejsou v podlaze, autobus se naklání, přenáší váhu a podle mě dává zabrat pneumatikám i povrchu.
A místo diesel topení mohli mít malý diesel agregát na malé dobíjení a topit to mohlo chladičem v kabině.

PvvS

U NP vozů není pod podlahou moc místa . Pár jeklů a překližka.

Peeetr

Jestli má někdo dotaz, nechť zaklepe na otevřené dveře a já se určitě dokážu poprat 🙂

Se nedivím, že si zaměstnanci a obzvláště ty ženské řidičky začínají masově stěžovat, že neumí naslouchat.

Arnošt

Opět… zas na venek ze sebe udělal frajera a jak je ve všem nejlepší… ovšem realita je jiná… ti co pod ním pracují vědí jak se reálně chová

Michaela

Moc nechápu, k čemu se psali předchozí otázky, když z nich část vůbec nezaznela. Jakmile měla otázka trochu konfliktní povahu, redaktor ji úplně přeskočil…

Granja

Řízení autobusu od 18 let si neumím představit…

…..no to já taky ne, copak jízda jen dopředu, ale co když bude potřeba někde zacouvat, to už chce fištróna!

Libcha

Předsudky a stereotypy.

Jedna věc je představit si, že by byly v ČR stovky osmnáctiletých profesionálních řidičů autobusů.

Druhá věc ale je, když je někdo fakt šikovný, aby mu výkonu kýženého povolání bránila nějaká uměle stanovená hranice. Samozřejmě platí, že někdo je blbej i v padesáti a jinej je dospělej už od šestnáciti.

Frantík

Zas by dávalo smysl aby měl naježděno něco s autem.

Jiří Kocurek

Naježděno může mít hodně, od 17 mohl legálně řídit traktor s vlekem a mít nacouváno. A pokud si dělá řidičák přímo v dopravním podniku, tak školitel snad pozná, jestli na to má hlavu i ruce.

Omezní na linkový bus a trasu do 50 km bych ponechal a navázal na 2 roky praxe.

Horst

DP tohle moc neřeší – hlavně že nějak udělá ŘP a šup s ním do provozu. Holt nejsou lidi.

Jiří Kocurek

No právě, nejsou lidi, tak není čas na jejich zácvik.
Co chcete udělat proto, aby lidi byli? Ten člověk 6 roků čekat nebude, půjde jinam.

Vrabec na střeše

To že má někdo 3 roky řidičák neznamená, že má 3 roky najezděno.

Peeetr

Ale to, že má někdo řidičák max 3 měsíce prokazuje, že naježděno nemá.

Horst

Dříve byla k řízení nutná praxe z nákladního auta. To padlo. Asi to nemělo zas takový velký vliv, nicméně osobně bych řízení busu od 18 let nepovolil. A zvlášť když by to znamenalo, že u takového řidiče by to byly první řidičské zkušenosti.
Souhlasit s tím může asi jen někdo, kdo nikdy nejezdil s náklaďákem či busem.

Samo

A aké presne skúsenosti získa človek tým že čaká do 21? Mnoho ľudí aj tak na aute nejazdí, Bčko možno ani nemajú a beztak pôjdu rovno z nuly na D. Akurát o tri roky neskôr.

Horst

V tomo máte bohužel pravdu. D po předchozí praxi je minulostí. Sice jsem zmiňoval, že to třeba nemá takový vliv – možná mi tento názor zkresluje to, že třeba v DP Praha nikdy nebylo mnoho mladých nevyježděných řidičů busů. Rozhodně bych ale neměl dobrý pocit z toho, že mě veze někdo kdo se teprve učí jezdit. A to platí pro všechny věkové kategorie. Nehody mají nejvíce ti s krátkou praxí. Ovšem to na první pohled nikdo neví.

Jiří Kocurek

Couvat? Tak to se ježděním dopředu nenaučí a nenaučí se to ani tříletým čekáním. Zato přeskládáváním „krabiček“ na vozovně zcela jistě ano, pokud na to má.
Někdo je „kam hlava, tam ruce“ i ve třiceti. Coto? Slečna vytáhla tričko, ukázala poprsí a řidič dostal na cílovce smyk. Ostatní se mu vyhnuli, takže nic hrozného.

***** Petr

Couvat? A viděl někdy někdo řidiče MHD HK couvat? Snad jen u garáže od nabíječky 🙂

Jaroslav

Zažil som také šoférske „lopaty“ čo nedokázali ísť ani rovno bez toho, aby nezobrali obrubník alebo neblokovali cestu pri státí na zastávke. A od 18 mali teda ďaleko. Ako som spomínal v mojom príspevku. Vodič, čo si spraví D v 50-60 a dovtedy jazdil len na aute do práce a späť je omnoho nebezpečnejší pre premávku ako 18 ročný mladík. V tomto veku sa oslabujú reflexy, vodič má vybudované zlozvyky a ťažšie si zvyká na rozmery autobusu, nevie kedy má preraďovať nakoľko má už naučený proces radenia z auta. 18 ročný a takýto vodič je síce také z kaluže do… Číst vice »

hobluj

re: jas
asi tak
Řízení autobusu od 18 jedině po důkladném psychologickém vyšetření, tzn. forenzním, což se zas nevyplatí.

M19

Všichni profesionální řidiči prochází dopravně-psychologickým vyšetřením. Forenzní psychologie profiluje pachatele. Co za trestné činy páchá člověk, když chce řidičák na sk. D?

hobluj

Forenzní psychologie neprofiluje jen pachatele. Řeší i občanské právo, nejen to trestní. V tomto případě právo 18-ti letých na řidičák sk. D. Všichni profesionální řidiči samozřejmě prochází dopravně-psychologickým vyšetřením. Kdo z psychologů ale dá soudu dobrozdání na řízení autobusu 18-ti letým, když bude „odpovědný“ za jeho řízení? Po jak náročném a dlouhém vyšetření? Aby náhodou netrvalo tři roky…

Jiří Kocurek

A jaký paragraf občanského práva poruší nástupem do autoškoly?

Jiří Kocurek

Nemusí se vám to líbit, ale nevznášejte nepřekonatelné požadavky, když si stěžujete, že nejsou lidi. (viz váš komentář výše) Pak totiž děláte všecko proto, abyste si mohl stěžovat dál.

hobluj

Nejde o vznášení nepřekonatelných požadavků. Přestože se urychluje dospívání, psychologická dospělost se nemění. Zaváděné řízení OA před 18-ti pod dohledem „zkušeného“ řidiče je právě věcí psychologické konktroly nedospělého řidiče, stejně jako na „Západě“. Riziko přitom zůstává, ale je menší. Nakolik bude 18-ti letý na úrovni 21-letého při vnímání ohrožení společnosti (cestujících) při řízení autobusu, je vskutku otázka zapeklitá. Možná na to neexistuje ani žádný ověřený postup. Západ, který vysává naše řidiče to řešit nemusel. Jen aby vypracování potřebného postupu netrvalo déle než zavedení automatického řízení aut(autobusů). Řízení autobusu od 18-ti pod dohledem zkušeného řidiče autobusu?…

Jiří Kocurek

forenzní … jakože napřed musí zemřít?

Kandelábr

forenzní ->> forum ( = soud)

jas

Plánujete udělat rozhovory i s dalšími řediteli dopravních podniků v ČR (případně se všemi)?

PAN

Také ne! Respektive ano, ale příčina – následek chudáci kaštani, dopravce a ve finále řidič (trpláky nebo krchov). O busu mlčím.

Řízení autobusu od 18 let si neumím představit