Podcast: Původní těleso Hitlerovy dálnice pro stavbu I/73 využít nepůjde, říká šéf ŘSD Radek Mátl

Stavba dálnice, ilustrační foto. Pramen: ŘSDStavba dálnice, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Musíme se zabývat méně legislativou a víc efektivitou úředníků. Není možné, aby vyřízení odvolání trvalo 18 měsíců.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mgr.pavel

Mátl volá po menší byrokracii.

Tak schválně, jak moc jej vyslyší vláda s klíčovými lidmi (premiér, ministři dopravy i spravedlnosti) z ODS, strany neustále volající po méně byrokracii?

Vážně jsem zvědav, jak zde ODS omezí byrokracii..

Ondra K.

ODS žádnou byrokracii neomezí stejně tak jako žádná jiná strana. Reálný možnosti omezení byrokracie celkem dobře ilustrovala tvorba a schvalování nového stavebního zákona. Všechny dotčené skupiny tvrdě hájí svoje zájmy a mají dostatek politické síly, aby se nenechaly převálcovat. Výsledkem je pat se kterým reálně nikdo nic neudělá.

Páv

ODS zřídí zvlášní uřad, který bude zjisťovat kde a jak by šla byrokracie omezit a kde a jak snížit armádu úředníků. Zjistí, že to neumí (nechtějí udělat), takže k žádnému sníženi byrokracie ani počtu úředníků nedojde, ale „antibyrokratický“ úřad zůstane. Ostatně hezky je to také znázorněno v dokumentu (ano je to snad ještě více dokument než komedie) Jistě, pane ministře.

lukas

Všechny problémy co píšete jsou díky žalobám a rozhodují o nich soudy. Co a tím má společného ŘSD?

lojzik

spousta žalob je založena na neschopnosti ŘSD připravit stavbu kvalitně a bez chyb.

Slepý blázen

Děkuji za moc super podcast, dobře se to poslouchalo, díky za zodpovězení dotazu k webu a aplikaci Dopravní info. Co se týče Pražského okruhu ,tkej sem na to zvědav a díky panu Mátlovi za to, jak se snaží a mák o 106, jen tak dál.

Koro

První podcast,.ktery jsem poslechl celý od začátku až do konce a ještě bez pauzy.

petr

to je fakt,když bourali fragment mostu,tak zjistili,že tam vlastně není žádná armatura..docela bych se toho bál,něco z toho použít

Honza

Dojeďte se podívat na D1 k Hořicím, konkrétně k Vojslavicím, kde dnešní dálniční most nad Sázavou stojí nad mostem, který byl stavěn za války Němci. Byla to původně plánovaná trasa. Oba mosty mají jedny společné základy a pilíře, vybudované za války. které jsou ve vodě přehrady .Mosty jsou v provozu. Tak tedy ten spodní most je cca 85 let starý, stále slouží a drží dnešní most s dnešním provozem.

bkv

Pro horní most byly postaveny nové pilíře.

Jiří Kocurek

Jak kdyby tady v ČR nebyly prvorepublikové mosty. Most přes Šmejkalku je z roku 1950 – ne fakt k tomu není potřeba okupace.

A že po starém dálničním mostě vede jenom okreska a tak prakticky není zatěžován dopravou, navíc je nadstřešený, takže vydrží dlouho? Blázen by čekal opak.

Vojta_7

Ten původní most nestavěli Němci, ale protektorátní vláda. Z „D1“ mělo Německo stavět jen MÚK s jejich dálnicí u Brna.

Mikuláš Pixa

Tak snad nejezdíte po D1 přes Šmejkalku…

Pavel B.

Zarazilo mne, že šéf ŘSD v souvislosti s rozšiřováním D1 mezi exity 194 a 196 mluví o křížení s D52. Žádné takové křížení bohužel neexistuje. D52 končí u Rajhradu a následně se kolony k D1 dostávají po silnici 52, alias ulici Vídeňské. Čekal bych, že bude toto vědět, když už ne řešit.

PetrM

tak to ovšem zcela mění situaci, všechno je úplně jinak!

Leštění

Já si nemůžu pomoc , ale I/73 mně7 připadá zbytečná. Pro tranzit z Polska dát do kupy silnici z Králíků do Zábřehu. A následně po dálnici do Brna. Časově i vzdalenotně prakticky stejně daleko. Z východních Čech nikdo až za Moravskou Třebovou jezdit nebude a budou dál jezdit po po I/43. Na které je potřeba dodělat nekoli obchvatů. Březová, Letovice, Sebranice a Lipůvka.

Leštění

Tak pro koho jaký směr má silnice I /73 tedy sloužit?

Jiří Kocurek

Brno-Olmouc-Ostrava taky není úplně přímo a jezdí se tam. Je to rychlejší než zasekaný Přerov (srovnej Svitavy).
Dobře, Svitavy budou míct obchvat. Ale okolo Březové by byl obchvat stavebně (a finančně) náročný, přes Farský kopec tunelem, z obou stran tunelu mosty nebo snad estakádou na opačném břehu?

PetrN

Tak trasa Brno-Olomouc-Lipník je cca jen o 2km delší než to bude po D1 přes Přerov, takže rozdíl vzdálenosti minimální. Trasu přes Přerov ale bude ale také zvýhodňovat výrazně menší převýšení a širší/pohodlnější dálnice.

Jaaaa

Ta silnice je přetížená z jednoho základního důvodu – silná denní dojížďka. Opět – lze řešit i jinak a lépe, ale to tenhle stát neumí.

Některé úseky I/43 svými parametry už nepatří do 21. století.

Kebab

Denní dojížďka o víkendu?

PvvS

A jakpak ? Vlak už tam je.

Jaaaa

Zvýšením kvality služeb? Dráha do Boskovic a dál není pro denní dojížďku do Brna použitelná.

Koro

Naprostý souhlas

grep

Na tuto silnici se vyžene tranzit, který teď morduje úsek od Sebranic do Březové nad Svitavou….

Hans

Chlapče, to víš že bude.. klidně si z Východních Čech par km zajedu , než se zabít mezi Svitavama a Letovicemi..
Poláci ať si zainvestují klidne jiný smer … ideálně protáhnout silnici k Dolní Lipce za EU peníze ..

Bunak

V Cesku se stavi dalnice s zivotnosi 100let? Neni tam chyba v radu?

none

Staví neznamená postaví. Mnohokrát ověřeno.

Jiří Kocurek

Životnost spodku, tedy násypů, zářezů, opěrných stěn, mostů, tunelů, ekoduktů… nentí totéž, co životnost obrusné vrstvy.

Podobně jako dům, jeho životnost není dána kobercem.

stenly

Ani mosty, které jsou dnes pomalu 80 let staré, si nedovedu představit, že bychom využili na stavbu nové dálnice s životností sto let.
Viděl nějaký ten most někdy? Ano, nejezdím na něm, ale občas pod jedním jezdím. A ještě spoustu let jezdit budu. Který most na D1 toto vydržel?

Milan

D 43 :Z velké části ne, za ty roky se z toho stal biotop a kvalita náspu není dobrá. Povedeme tu trasu tímto územím, ale budeme muset velkou část odtěžit, provádět sanace a budeme defacto stavět znovu. Ani mosty, které jsou dnes pomalu 80 let staré, si nedovedu představit, že bychom využili na stavbu nové dálnice s životností sto let,“ řekl v podcastu Mátl. Pane, ty mosty vypadají lépe, jak to co se opravilo na D1 před pár lety, přiznejte si, že Vás tlačí betonářská Lobby. Náspy jsou ve velké části v lepším stavu, než to , co produkují současné… Číst vice »

Jiří Kocurek

Byl jste tam na místě? Prováděl jste zkoušky ůnostnosti, nebo si tady jenom ventilujete víru z křesla?

Tohle teda rozhodně zdravé není: https://mapy.cz/s/baguzuluke
Kus betonu chybí a ano, jel jsem pod tím mostem několikrát.

liposh

Tenhle konkrétní mostek mi ještě přijde v té zachovalejší půlce z toho, co znám 😀

thebearspook

Pokácíte stromy a položíte trochu štěrku a asfaltu. Pařezy a kořeny to aspoň zpevní, nebo jak si to představujete?

Jiří Kocurek

Zaasfatované šachtové poklopy se občas (ne)vidí. Ale zaasfatovaný pařez, to by bylo něco!

Granja

…. se z toho stal biotop… , …. ale budeme muset velkou část odtěžit…..

Na odtěžování biotopu se jistě těší Patrik a spříznění ekologové.

Jaaaa

Vzhledem k tomu, že z částí se už staly přírodní rezervace, těmi místy dálnici mnohde možné vést už nebude…

M19

A jak by se měla nazývat? A proč?

Jiří Kocurek

Nazývat ji „hitlerovou dálnicí“ je nějaké velebení? Když se řekne „husákovy děti“, tak to taky není velebení Husáka.

Mimochodem A88 taky není „úplně košer“, jelikož 88 užívají náckové jako symbol pozdravu, ukradeného staroanglického a následně zkomoleného.

Martin

Stoupaci pruh nemeckeho typu je na D6 smer Lubenec>KV

Kleist

Na D5 u Plzně vedle té odpočívky s kapličkou je taky jeden.

Kleist

A taky na D4

PetrN

Těch stoupacích pruhů na D5 mezi Plzní a Německem je celkem 7 – pro všechny platí pravidlo že jsou značeny jako plnohodnotné 3 pruhy ->tj. povinnost využití pravého pro všechny vozidla a u všech sedmi je ukončen na konci stoupání vždy ten levý… U 5 ze 7 vzniká pruh na levé straně a u zbylých dvou vzniká z připojovacího pruhu rovnou průběžný a tak kamiony přejíždějí i pruh doprava…

Martas

No, hledali tak dlouho, až našli nějakou lopatu, která jim dala vyjádření.

Moravak

Takže přestavba MUK D1xD2 se příští rok nezačne stavět?

Lubas

Taky mám ten pocit. Pan ředitel nám taktně naznačil ať kolem Brna nečekáme na žádné velké vylepšení. 1.5km musí stačit a dále to vypadá na pokračování zoufalého stavu. Holt, stání kasa prázdná,dotace nejsou…

Lubas

Pokud je někdo v obraze,budu rád když mi situaci vysvětlí. V lednu letošního roku se psalo že už mají stavební povolení a stavba začne příští rok. Teď se z úst pana ředitele dozvíme,že na další úseky není ani územní rozhodnutí. Jak to tedy je? V tichosti se rozšíření zrušilo?

Couler

Já pevně věřím, že bylo myšleno zkapacitnění dalších úseků samotné D1. Ta křižovatka D1xD2 se snad stavět začne příští rok, ta je skutečně jediné, co je z dalších věcí připraveno. Má dokonce stavební povolení v právní moci už od zimy, nyní probíhá zpracování dokumentace k tendru. Ještě možná ta stavba další MÚK do ČT, ale ta příští rok na 99 % nezačne. Zbytek je na dlouhá léta u ledu, za 10 let tam nehnuli prstem v přípravě.

Lubas

Děkuji. Přiznám se,že závidím jak se pomalu v Čechách budují dálnice všemi směry. Na Moravě jsme trochu zaspali. D35 čekám odklad, D55 je akce na dalších dvacet let, D52 k Rakousku nebude nikdy a směr Brno-Svitavy? To je scifi…

PetrN

na druhou stranu dálniční síť na Moravě je poměrně dobře navržena – alternativní trasy Vyškov-Lipník D1 vs. D46, dále Bělotín -> Ostravsko D1 vs. D48 – kritický mezilehlý úsek 3+3 pruhy. D55 od Olmiku po Bzenec taky bude v dohledné době. D35 odklad neočekávám

Zdeněk

D52 bude taky do roku 2030/31 ?

Lubas

Opravdu chcete znát odpověď? Rychlost výstavby důležité silniční infrastruktury na jižní Moravě je jak ze zlého snu.

Vladimír Bílý

Ad. I/73: a kvalita zářezů je taky špatná? Máme tady 84 let stabilizovanou a rozestavěnou trasu s luxusním profilem, po většinou ve veřejném vlastnictví a 3x bych si rozmyslel, než bych řekl, že by to mělo vést (až na výjimky) jinudy. To že mosty se budou muset udělat znovu asi každý chápe.

Jiří Kocurek

Však mluví i o odtěžení a sanaci násypů. Ano, současná trasa přes Bystrc se použít nedá, tam jedině hloubený tunel.

Vladimír Bílý

Mě nejdříve nakopl ten razantní titulek. Po té, co jsem si 2x pečlivě poslechl, co přesně pan Mátl řekl, tak to chápu tak, že mluví spíše o tom, že původní stavební objekty nevyhovují, než že by se dělala nová trasa.

Jiří Kocurek

V titulku už není „trasa“, ale „těleso“, to sedí mnohem líp. Dík redakci za úpravu.

Jan Šindelář

Od začátku tam bylo „těleso“. Nic jsme neupravovali.

Jiří Kocurek

Tak v tom případě se omlouvám za zkrat.

Astroid

Je to tak. Naše firma na trase „Hitlerky“ dělala už v 90-tkách geologický průzkum a náspy jsou kvalitní, zářezy bez stabilní! Samozřejmě první metr eroze. Spíš při rozšiřování si bude nově přisypanej matroš jinak sedat, ale to se dá dnes pořešit…

Jiří Kocurek

Nekdě budou muset trhat pařezy… no práce tam je fůra.

Jaaaa

Holt předválečná kvalita…

PvvS

Předválečná kvalita ? U Hitlerovy dálnice? Kdypak se asi tak stavěla ?

Jaaaa

Předválečnou technikou a metodami…

PvvS

Zajímavý. Inženýři, kteří měli na starost trasování, projektování a výstavbu německé průchozí dálnice Vratislav – Vídeň, překonali svou dobu. Dodnes se o jejich průlomových metodách, které poprvé vyzkoušeli při stavbě tzv. Hitlerovy dálnice, učí studenti německých technických škol.