Podcast: První nákladní loď by se mohla podívat do Pardubic v roce 2033, říká Lubomír Fojtů
Plavební komora Smíchov je nejvytíženější ve střední Evropě.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je ředitel Ředitelství vodních cest (ŘVC) Lubomír Fojtů. Rekreační plavba zažívá boom v celé Evropě a Česko není výjimkou. Naopak nákladní doprava na českých řekách dlouhodobě slábne, především kvůli nízkému stavu Labe u Děčína, kde mohou plout nákladní lodě jen několik měsíců v roce. A tak v první části rozhovoru detailně rozebíráme právě aktuální situaci kolem stavby a prosazování tzv. plavebního stupně Děčín.
Z pohledu lodní dopravy (nákladní i rekreační) je u nás nejhustší provoz v centru Prahy. „Vodní cesta je tu velmi intenzivně využívána pražskými betonárkami v Troji a na Rohanském ostrově, kam se naváží po vodě ročně asi 300 000 tun štěrkopísku. A co se týká rekreační a osobní plavby, tak plavební komora Smíchov v Praze je už za hranicí své kapacity. Propluje tu 28 000 plavidel za sezonu. Je to nejvytíženější plavební komora ve střední Evropě,“ říká Lubomír Fojtů.
Detailně v rozhovoru rozebíráme, jak se vyvíjí projekt splavnění Labe do Pardubic, jak to vypadá se splavněním Odry do Bohumína, prodloužením vodní cesty až do centra Českých Budějovic nebo majiteli plavidel sledovanými lodními výtahy na Orlíku a Slapech.
„Výtahy by měly zvládnout i větší osobní lodě, které se nedostanou přes přehrady. K tomu, aby tyto investice bylo možné realizovat, je nutné spočítat ekonomiku. Státní fond dopravní infrastruktury nedá peníze na nic, co nebude ekonomicky zhodnoceno. Podklady zpracovávalo Povodí Vltavy a předložilo je ministerstvu dopravy,“ říká v podcastu Lubomír Fojtů.
Diskutujeme také o prodloužení splavných částí Baťova kanálu směrem k Hodonínu i ke Kroměříži. Na kanál se vypraví každý rok na 90 000 turistů. „Finální plán pro Baťův kanál neexistuje, technicky je možné ho prodloužit až do Olomouce, i o tom se tady kdysi mluvilo, byť vím, jaký je postoj kraje a města, takže o tom nemá smysl diskutovat. Jsou i možnosti prodloužení kanálu pod Hodonín, ale to je otázka velkých investic. Myslím, že na dlouhá léta bude fungovat Baťův kanál mezi Kroměříží a Hodonínem,“ dodal Lubomír Fojtů.
ŘVC pracuje letos s rozpočtem 800 milionů korun, největším projektem letošního roku je pro něj nová plavební komora Rohatec na Baťově kanále. Na příští rok by mělo hospodařit s cca 1,3 miliardy korun. Nárůst je způsoben tím, že v příštím roce by ŘVC rádo začalo s prohlubováním Vraňansko-hořínského plavebního kanálu.
„Od svého vzniku nebyl významně rekonstruován, navíc je to technická památka. Je potřeba ho prohloubit, labská vodní cesta umožňuje ponor zhruba 2,2 metru, zatímco Vltava do Prahy jenom 1,8 metru. Bylo rozhodnuto, že dojde ke sjednocení. Prohloubení o 40 centimetrů zvýší efektivitu přeprav,“ říká v podcastu Lubomír Fojtů.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času:
12. minuta: Kam u nás nejčastěji plují nákladní lodě
17. minuta: Jak často se využívá zdvihání nových mostů na Vraňansko-hořínském kanále
22. minuta: Jaké je využití remorkéru Beskydy a jak fungují servisní lodě ŘVC
29. minuta: Jak se vyvíjí jednání o splavnění Odry do Bohumína
37. minuta: Úpravy Baťova kanálu a splavnění nových úseků
43. minuta: Jak vidí Lubomír Fojtů rozvoj lodní dopravy v Česku v dalších dvaceti letech
46. minuta: Zapojení Vltavy do citylogistiky v hlavním městě
52. minuta: Lubomír Fojtů odpovídá na otázky čtenářů Zdopravy.cz