Podcast: Při nejvyšším stupni údržby zůstane z letadla jen skořápka, říká šéf CSAT Petr Doberský
„Hodně namazat a nacpat vysoušeči,“ popisuje péči o odstavená letadla ředitel Czech Airlines Technics s tím, že nejčastější závada letadel je koroze.
V novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz vás vezmeme do zákulisí oprav a údržby úzkotrupých letadel na pražském letišti. Hostem u mikrofonu je ředitel Czech Airlines Technics (CSAT) Petr Doberský, který firmu vede od loňského září.
„Máme velmi dobré dílenské zázemí, to u podobných údržbářských firem není tak obvyklé. Naši zákazníci to kvitují s povděkem. Když díl z letadla sundáme, nemusíme ho posílat do externích opraven, ale spoustu toho jsme schopni udělat doma,“ říká v rozhovoru Petr Doberský.
Součástí leteckých opraven CSAT v Praze je například truhlárna, galvanovna (což je jedna z velkých konkurenčních výhod CSAT, jak uslyšíte v rozhovoru), avionické dílny, klempírna, kompozitárna a také zde pracují podle ředitele doslova spousty dam, které šijí čalounění.
Zázemí CSAT je v hangáru F na pražské Ruzyni a v menším nedávno dostavěném hangáru S pro lehčí údržbu, kam se vejde jedno letadlo. Ten se však letos promění v novou lakovnu letadel. „Vestavba pro lakovnu do hangáru S bude stát kolem 35 milionů, návratnost počítáme kolem tří až čtyř let, lakoven je v Evropě poměrně málo. Počítáme, že budeme dělat 30 laků za rok, a bude to byznys jako podvozkárna,“ plánuje Petr Doberský.
CSAT je dnes dceřinou společností Letiště Praha, pod nějž se dostala v rámci záchrany původních ČSA před deseti lety. Největším zákazníkem opraven je dnes Transavia, tedy nizozemská nízkonákladová letecká společnost, jejímž majitelem je Air France-KLM.
Jedním z velkých problémů všech opraven je nedostatek kvalifikovaných techniků, který často limituje počet zakázek, které mohou přijmout. Jak hledají mechaniky na Ruzyni a proč v Česku často pracují asijští mechanici, i to uslyšíte v novém díle podcastu.
A dotkneme se i tématu prodlužování životnosti letadel. „Je to trend, ale nemyslím, že je to chtěný trend. Historicky bývala hranice 20 let, za kterou už byly opravy moc veliké. Dnes je to 25 let. Ale letecké společnosti nemají jinou volbu,“ domnívá se Petr Doberský.
Poslechněte si rozhovor zde na stránce, případně ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.
Vybraná témata podle času
9. minuta: Jak se řeší vytápění v obrovském hangáru leteckých opraven
12. minuta: Jak bude fungovat nová lakovna CSAT a kdo budou její zákazníci
21. minuta: Nejčastější závady, které se na letadlech musí opravovat
25. minuta: Obchod s leteckými náhradními díly a second hand náhradních dílů
31. minuta: Jak se pečuje o dlouhodobě odstavená letadla v českých klimatických podmínkách
38. minuta: Jak daleko se vyplatí létat s prázdným letadlem do dílen a u jakých letadel se vyplatí letět až do Asie
40. minuta: Prodlužování životnosti letadel