Podcast: Přesun zboží ze silnice na železnici není na pořadu dne

Historický nákladní vagon, muzeum Lužná. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorický nákladní vagon, muzeum Lužná. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Poslechněte si diskusi o budoucnosti nákladní dopravy z tohoto týdne i v audiu jako podcast.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

Cim to je ze v USA tahani po zeleznici 40% nakladu? Staci pro to, ze se jim tam neplete osobnii doprava a maji standardizovanou zeleznici?

PeDazOl

Že by vzdálenosti? 🤣

jirka

Ze spanelska to do polska taky je docela daleko

Elb

Ze Španělska do Polska je rozdílný rozchod a Francie, která není otevřená zahraničním soukromníkům.

jirka

Na plochu jsou EU a USA priblizne stejne velky.

PeDazOl

A ja to to souvisí se směry objemy transferů v EU? 🙂

jirka

Ptal jsem se jcim to je, vy jste mi napsal dva komentare ani v jednom neni duvod. Jestli vite, ze tam je z nejakeho duvodu jina struktura zbozi, ktere prepravuji z nejakeho jineho duvodu na jine vzdalenosti, tak to prosim reknete.

PeDazOl

Co a jaké objemy se vozí mezi Polskem a Španělskem?

Petr David

Je to v první řadě o vůli, Švýcarsko je maličká zemička s hornatým terénem. Díky vůli obyvatel se úspěšně převádí nákladní doprava na koleje. A zatím EU spinká.

jirka

V USA to tak funguje bez nějakých velkých pobídek. Takže to bude mít jiné duvody.

Petr David

Řekl bych, že podmínky v Evropě jsou jiné, než podmínky v USA, tady v Evropě máme intenzivní osobní dopravu (za mořem procenta), navíc zkapaciňování roste u nás pouze u silnic. A tak jsou dvě možnosti, buď budeme přihlížet k dalšímu přecházení nákladky z kolejí na silnice- EU , nebo to uděláme jako ve Švýcarsku.

none

Tak to bylo dobrý. Máš doma glóbus?

jirka

?

Jaaa

Mají obecně jeden standard, resp. ty dvě transkontinentální společnosti, co si na sebe zbyly (BNSF a UP) potřebují primárně vydělávat peníze a nemají jako hlavní účel své činnosti zajišťovat teplá místečka všem těm státním podtajemníkům, náměstkům generálních ředitelů a jediným správným dodavatelům. Jsou interoperabilní – objednáte přepravu z jednoho konce USA na druhý, nebo třeba do Kanady nebo Mexika, a dostanete ji za slušné peníze, bez úřednických buzerací, bez schvalování na 6 různých infrastrukturních úřadech s 5 různejma průjezdnejma profilama a traťovejma přechodnostma na 4 různý drážní licence…

Jonáš

O tom už se mluví 30 let a pořád se nic neděje a dalších 100 let se o tom jenom bude mlejt pantem a kamionů bude přibývat.

Granja

Co se divíte — vlk taky sliboval.

Jaaa

Jo, protože ve svém důsledku “se to nehodí” spoustě lidí, co by museli změnit byznys.

Petr David

Přesun zboží ze silnice na železnici se daří ve Švýcarsku. Podařilo se prosadit systém, při kterém funguje převádění výtěžku z vysokého mýtného do kolejové infra. Tento způsob nemá s HDP Švýácarska nic společného, protože jde o poměrnou záležitost. Jde o poměr, jde o to,jakou část z kupičky stát dá do té, či tamté dopravy. Takže bohatý může udělat totéž, co chudý-zvýhodní jednoho, nebo druhého.

PeDazOl

Tak se do toho Švýcarska odstěhujte a váš osobní problém je vyřešen a přestaňte tady rozkazovat, aby stát přerozděloval cizí peníze, neb vám nedochází, že je zaplatí jen a jen spotřebitel…. O způsobu dopravy rozhoduje její objednatel.

Otto

Kdyz si to bude objednatel vozit na svych silnicich mimo obce, tak klidne. Ale argumentovat “odstehujte se do svycarska, my tady chceme skanzen, to mi teda neprijde koser

PeDazOl

Na svých silnicích je co? Dálnice a jedničky nepatří státu a dvojky trojky krajům? Ono se neplatí mýto a silniční daň, ona se neplatí spotřební daň z paliv a maziv? Firmy mají zpravidla sídlo kde? V Obcích, takže se nemá v obcích jezdit jo? Máte zajímavé komunistické názory..Dráha patří státu ale silnice si má každý stavět sám jo? :-))

Jaaa

To, co silniční doprava platí na daních, nepokryje ani údržbu stávající sítě, natož jakoukoli novou výstavbu dálnic nebo obchvatů.

dopravopat

Páči sa mi obrázok historické vagónu. 🙂 Budvar je Budvar.

Petr David

Krásné pro přátele železnice a zároveň i piva!

Frantisek

A svěží připomínka toho, čím je jeho pití zpravidla vykoupeno dnes. 🙂

Pája

Taky jsem se zakoukal. Znám modeláře, který pivovarské vozy z té epochy staví. Bohužel by se v dnešní době jejich provoz nevyplatil, ale model pro vlastní potěšení – proč ne.

Daniel

Doložil byste cenovou rozvahou i proč by se provoz pivovarských vozů v moderním pojetí dnes již nevyplatil?
Nebo jde jen o výkřik na základě osobních dojmů a pod vlivem kamionové lobby? Který vůbec nemusí být pravdivý.

Stráťa

Nestačí to že přestaly jezdit?

Daniel

Elektromobily taky na začátku 20. století přestaly jezdit a dnes trhají prodeje. K tomu, aby něco přestalo jezdit, občas stačí zalobovat na správných místech. A to bolševici uměli. Během té doby se pivo ve vagonech přestalo vozit, protože dráha byl vynález z císařského Rakouska-Uherska.

Marek

elektromobily trhají prodeje??? kdy, kde ??? a za jakou cenu ???

Martin II

Dnešní elektromobily trhají hlavně dotace…

Pája

Já vagóny, lokomotivy, později trolejbusy, autobusy a náklaďáky opravoval. Cenovou rozvahu měli na starost jiní. Tudíž ne, nedoložím ji.

Rudolf Tuček

Stát tu není od toho aby provozoval pivovar.

Petr David

Ale když už ho má tak ať ho provozuje. Protože jen blbec prodá slepici, která snáší zlatá vejce.

Rudolf Tuček

Jenže kdyby nebyl státní tak by mohl vydělávat desetinasobek jako prazdroj.

Petr David

To je na křišťálovou kouli, znám i řadu opačných výsledků. Vlastnictví pivovarů státem není výjimkou.

ušatá

Nesmysl. Předražené a docela mizerné pivo, neodpovídjící původnímu kvasnicovému ležáku – dvanáctce. Takže se vydělává jakoby na značce. To ten Budvar je lepší. A nese peníze nám, nejdou do ciziny jako u toho Prazdroje.

Milana

Ale ale šlo by to ..jenže se nechce

Lukáš Chytil

Šlo, ale malá kapacita hraničních přechodů a časté výluky a mimořádnosti. Tento týden nebyl den, aby někde nebyly spadlé dráty.

Granja

Malá kapacita je celé železnice. Pokud by se postavilo tolik4kolejných tratí co dálnic a nových dvoukolejných tratí co silnic ostatních, pak teprve by to šlo. S dluhem třičtvrtě století je to naivita, ledaže by se zrušila osobní doprava, což je zase volovina.

Lukáš Chytil

Neprotáhnete to přes uzly a už vůbec ne přes hraniční přechody.

Frantisek

A zase – dnes, dnes, dnes. Co se s tím dělá? Prd.

Granja

Aha, takže vše musí povinně včetně tranzitu, přes všechny uzly a stávající přechody? Vlakům co musí do uzlu by snad sjezdy měly stačit a nové přechody je zakázáno budovat? Aneb hledáme proč to zase nejde?

libor

blbost, většina věcí je mimo a pokud by cena dopravy vzrostla 2x, díky přesunu, tak „lidi vyjdou do ulic“…

M19

Nevyjdou. Tady lidi nevyjdou do ulic, i kdyby kdo ví co. Ty statečné totiž srabi obětovali, čekajíce, až to někdo udělá za ně, bez rizika pro ně, až tu zůstali sami. Jediné co by dokázali je obětovat toho, kdo se za ně postaví a pak střídavě bud tvářit se spokojeně nebo plakat. Bohužel.

Frantisek

Tak by byly levnější věci z bližších míst, no. Lidi by nevyhazovali třetinu žrádla a funkční věci a nebyli by tak nemocní.

Frantisek

Mam chodit jen do tech supermarketu, ktery maji vlecku a odebiraji pecivo jen z pekaren ci jatek, ktere to maji take tak? A dovoz cersteveho zbozi bude taky 1-2 vagony denne podle toho kolik se toho prubezne za den proda?

martin-2630

Já nevím, jestli je to ironie, ale nikdo nikdy nezásoboval maloobchodní prodejny po vlečkách. Něco jiného je zásobování obřího skladu velkého řetězce velkoobjemovým zbožím, jako jsou nápoje, konzervy, psí žrádlo a kdovíco. Do takového skladu přijedou za den stovky kamionů. Takové sklady mají ve Švýcarsku vlečky a na nich jsou přes den vidět desítky dlouhých krytých vozů.

PeDazOl

A proč by se mělo chtít?

Petr David

Máte internet, tak si njděte vlasnosti jednotivých druhů doprav. Jako druhý krok zvolte prohlídku nějaké frekventované silnice.

PeDazOl

A proč bych to měl hledat? Doprava funguje podle toho jakou si kdo zaplatí. Máte s tím problém?

Petr David

To není tak docela pravda, doprava výrazně ovlivňuje celou společnost a docela přetváří přírodu. Ano, se stávajícím počtem kamionů mám problém.

PeDazOl

Tak přestaňte konzumovat a kamiony jezdit nebudou. Nebo chcete rohlíky vezené dva dny vlakem? To byste jedl? .-)))

Petr David

Proč? Já nemám problém s existencí kamionové dopravy jako takové, ale s přebujelou dopravou. K tomu si vybírám pokud možno místní výrobky., nebo výrobky, které jsou dovezené z menší vzdálenosti. Rád podporuju místní farmáře aa nedaleký pivovar.

Daniel

Nekrmit trolla. Jsou lidi, kteří mají radost z husté neekologické kamionové dopravy. Mají radost i když se vozí za dráž po silnici, když je železnice např. u substrátů a nadrozměrů levnější.

PeDazOl

No tak se odstěhujte někam kde doprava nehrozí nakupujte u místních a problém máte vyřešen a přestaňte druhým kázat co si oni mají kupovat a jakou dopravou se to má dopravovat. Když vám něco vadí řešte si to po svém a nenakazujte druhým co mají dělat když je to váš problém. Nebo si myslíte, že kamiony a auta jezdí jen tak pro radost?

ušatá

Až si vše budou muset zaplatit, bude to úplně jinak. Proč se to asi dnes neděje?

PeDazOl

A propos ty kecy o tom vašem místním pivovaru jsou zcela mimo mísu. Víte co se s tím pivem děje než si ho koupíte? myslíte, že ho do obchodu zaváží pivovarský auto? Ne kamion ho odveze do logistického centra obchodníka a odtud ho jiný kamion spolu s jinými položkami doručí do vašeho supermarketu. Takže pokud budete ze Šumperka a koupíte si Litovel v kaufu tak vězte, že se vezl do Olomouce a odtud teprve do Šumperka vy teoretiku. Takže jsou sny a je realita.

Petr David

Naposledy zareaguju na vaše bláboly. Tedy jen k tomu pivovaru. V době covidu bojovallo mnoho pivovarů o přežití, jednou z možností byl rozvoz piva. Byl jsem z těch, kdo této služby využil, nechal jsem si tu dobrůtku vozit a protože se pivovaru i zákazníkům systém zalíbil, zůstali jsme u toho i po covidu. Já mám to štěsí-6km!
Je mi úplně fuk, jestli tomu věříte. Takže sbohem.

PeDazOl

Ano rozvoz piva a vy brojíte proti dopravě? A jinak máte hlavu v pořádku? Takže rozvoz po pár flaškách je ekologičtější než rozvoz po hektolitrech? .-)))

PeDazOl

Zkuste argument věcný, když to máte 6 km proč si pro to pivo nezajdete na kole, .-))

Rudolf Tuček

Přesně takhle to dělá Madeta, všechno co vyrobí vezou kamiony do Jesenice u Prahy do svého centrálního skladu a odtud se závaží Jihočeský kraj.

PeDazOl

Dělají to tak všichni, protože je to jednoznačně logisticky i finančně výhodnější. Z centrálního skladu jde komlex dodávka do centrálního skladu obchodníka a odtud jede kompletovaná dodávky x položek zboží do konkrétních marketů. Protože zavážet jednotlivé obchody kurzovními rozvozy je ekonomický i logistický nesmysl o tepelných přechodech a dalším specifiku potravin mluvit netřeba. Bohužel většina lidí není sto pochopit co je to logistika a jak dnes funguje…

Petr David

Což ukazuje jedno jediné, že není nákladní doprava zpoplatněna s ohledem na externality.

PeDazOl

Co jsou ty externality?

ušatá

Zkuste si to najít v odborné literatuře. Stačí si sednout do nějaké knihovny, půjčit si nějaké učebnice a odbornou literaturu.

ušatá

A to někomu připadá normální a proto musíme mít dálnice, přivaděče, sklady na zemědělské půdě atd. A to je přeci správně a to je ten pravý grýn dýl a ekonomika.

Otto

Jeste jsem si nevsiml, ze by rohliky vozily kamiony

PeDazOl

Mouku na rohlíky kamiony vozí stačí takhle? A obilí z pole do sila a ze sila do mlýna jezdí na koloběžce. .-)

Otto

Jeden kamion mouky = 0,5 milionu rohliku. A o tom je to cele zelene pokrytectvi. Resi se, jestli ma osobni auto 50 nebo 80 nebo 120 g CO2 na km, ale negativni dopady neustaleho vozeni neceho nekam se neresi. Oproti zeleznici je kamionova doprava holt extremne levna. A je to videt (slyset) i z toho podcastu. U nas se to proste zabije klasickym ceskym “nejde to”, a pritom svycarsko nebo uz i rakousko jsou prikladem, ze to jde, kdyz se chce. A to nemluvim o tranzitu pres cr- proc rumuni, srbove nebo bulhari jezdi ze zapadu pres cr, kdyz treba… Číst vice »

PeDazOl

Až bude mít ČR HDP Švýcarska nebo Rakouska tak tady něco vykřikujte :-)) Dopravu si objednává ten kdo ji platí. Tak to bylo je a bude.

Daniel

Netušíte jak jste mimo. Sice nemáme HDP Švýcarska ale rozhodně máme vyšší ceny a vyšší životní náklady než Švýcarsko. Možná i díky těm kamionům.

PeDazOl

Až pochopíte jak funguje logistika a proč tak funguje tak pište bláboly o tom kdo je mimo. Míru zdar.

Otto

Logistika funguje tak, jak jinto stat umozni na jim vlastnene infrastrukture

Otto

Jejich HDP sice nemame, ale ceny rozhodne. S elektrinou v cele jeste vyssi. A celkem me prekvapuje, kolik lidi tady obhajuje neco, na co uz jinde prisli, ze uplne nefunguje. Ale asi tady vetsine vyhovuje, ze se zivotni urovni blizime spis bulharsku nez rakousku… viz propad v zebricku HDI o sest mist, kdy nas predbehlo estonsko a polsko s litvou jsou dve mista za nami. Polaci asi vedi, proc maji vyssi mytne nez my

PeDazOl

Přidejte v práci na efektivitě, jedině tak se zvýší životní úroveň…

ušatá

To je ale nesmyslný argument. S tí m to nemá vůbec co dělat. Pouze a jenom s odbornými poznatky a účelnou koncepci dopravy, ekonomikyapod.

PvvS

A copak asi vozej takový kamiony PENAMu ? Někde pečou rohlíky, jinde tousťák .. A vesele se to rozváží po celý republice

ušatá

Bohužel!

ušatá

A vy potřebujete vozit rohlíky kamionem? Co tak místní pekárna, což tady vždy bylo, než si někdo vzpomněl vozit třeba zmražené předpečené pečivo třeba z Polska! Nebo mí tpekárnu jednu na celý kraj? To je normální? Rohlík můžete vést v ošatce na kole třeba 200 m do prodejny a nebo ho prodávat přímo v prodejně té pekárny. Já to dokonce ještě pamatuji a sem tam to existuje i dnes a takové pečivo je lahůdka. Kvůli tomu máme mít dálnice a tisícovky kamionů denně pod okny?

ušatá

No a právě, že si silniční doprava neplatí třeba jen údržbu, investice a už vůbec ne dopady do zdraví lidí. Pak se můžeme o tom fungování dopravy a co si kdo zaplatí bavit.