Podcast: Přesun zboží ze silnice na železnici je sci-fi, říká ministr dopravy Martin Kupka
Technologické limity ETCS si musíme uvědomit, oddalovat ho by ale byla chyba.
Hostem prvního podcastu Cesty Zdopravy.cz roku 2025 je ministr dopravy Martin Kupka. Jeho aktuální mandát od voličů se pomalu krátí, do konce volebního období zbývají poslední měsíce. Co chce letos jako ministr dopravy ještě stihnout?
„Například zřízení Inspekce silniční dopravy jako nástroje pro vymýcení rozšířeného nešvaru přetěžování kamionů na českých dálnicích. To je jedna důležitá změna. Další je legislativní podklad pro poptávkovou dopravu. Moderní způsob dopravy, kdy můžete lidem zajistit službu na míru a s menšími náklady. A také legislativní podpora pro autonomní řízení v České republice. Aby čeští výrobci, kteří už často vyrábí autonomní systémy, je tady mohli také prodávat a řidiči si je mohli užít. Hovořím o úrovni 3 pro situace, kdy můžete na výzvu vozidla předat řízení do jeho péče a na jeho odpovědnost,“ vyjmenoval při natáčení podcastu své tři největší úkoly pro rok 2025 Martin Kupka.
Podcast, který si můžete právě teď poslechnout, je ale také speciálem, který téměř z poloviny věnujeme vašim čtenářským otázkám.
Se začátkem roku vstupuje Česko postupně v několika etapách do výhradního provozu pod ETCS na prvních vybraných koridorech. S odkazem na počty mimořádných událostí a projetých návěstí je ministr přesvědčen, že nástup ETCS je nezbytnou cestou. I přes to, že proti tomu stojí řada názorů, že jde o příliš rychlý a revoluční krok.
„Česká republika musí přinést větší zabezpečení. Ministr je vlastně demokratickou institucí a má respektovat a naplnit, co vystavěli i jeho předchůdci a nepodělat se z toho. Protože kdyby se z toho podělal, tak by to také znamenalo, že se vykašle na všechny, co investovali prostředky do přípravy. Samozřejmě, že to nemusí fungovat naprosto dokonale, ty technologické limity si musíme uvědomit. Ale oddalovat to by byla porážka pro železnici,“ vysvětluje Kupka, proč odmítl ustoupit tlaku na posun termínu spuštění ostrého startu výhradního provozu pod ETCS na české železnici.
V rozhovoru také otevíráme, proč je v praxi podle ministra nereálné naplnit představy o přesunu 30 procent zboží ze silnic na koleje. „Přesun zboží ze silnice na železnici nefunguje nikde v Evropě, i když by si to všichni přáli. Je to sci-fi a je fér to říct,“ uvedl ministr.
Řešíme také, proč stát vybírá železniční dopravce podle nabídnuté ceny, kde se objeví první stopadesátka na našich dálnicích, proč se podařilo začít rychleji zlevňovat dálniční stavby (na rozdíl od těch železničních) i jaké má ministr požadavky na členy Centrální komise ministerstva dopravy a nebo jak vnímá problém personálního podstavu Drážní inspekce.
Také jsme se zastavili u obstrukcí, které ministerstvo musí překonávat při prosazování plavebního stupně Děčín. „Protiproud proti plavebnímu stupni Děčín je fakt mimořádný. Z hlediska některých úředníků ministerstva životního prostředí nebo celé řady ekologických iniciativ. Co s tím? Je třeba stejná urputnost, kterou uplatňuji všude jinde, když vyvracíme rozšířené omyly a lži,“ říká v podcastu Martin Kupka.
Celý rozhovor si můžete pustit zde na stránce nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict.
Vybraná témata podle času:
4. minuta: Jak bude vypadat česká legislativa, která umožní předat řidiči řízení autonomním systémům svého auta
8. minuta: Jak bude fungovat vážení kamionů novou Inspekcí silniční dopravy
12. minuta: Začátek ETCS v Česku
20. minuta: Jak vidí ministr dopravy závaznost termínů v Koncepci rozvoje elektrické trakce v ČR
24. minuta: Nejdůležitější stavby, které teď začíná stát připravovat a rozhýbávat
30. minuta: Proč podle ministra nefunguje v praxi přesun zboží ze silnice na železnici
37. minuta: Martin Kupka odpovídá na dotazy čtenářů