Podcast: Překvapilo mě, kolik lidí létá z Ostravy do Indie, říká šéf ostravského letiště Jaromír Radkovský
Z Mošnova má být největší cargo letiště v zemi.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Jaromír Radkovský generální ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava, který je sám pilotem, ale také psychologem či nadšeným mořeplavcem. V čele letiště je od roku 2017. Tehdy se tam po letech vrátil, jak se říká, na místo činu. Svou kariéru totiž začínal jako vojenský psycholog u stíhacího letectva Armády ČR právě na letišti v Mošnově, později v Přerově.
V posledních letech dostal se svým týmem hospodaření letiště do černých čísel. Loni měli rekordní rok, když odbavili 493 tisíc cestujících. V roce 2017, kdy tu Jaromír Radkovský začínal, to bylo 324 tisíc. A rekord padl na zdejším letišti i v přepravě nákladu, který vůbec poprvé překonal loni 22 tisíc tun zboží. „Zaměřili jsme se na Cargo, protože jsme si řekli, že počet cestujících u nás nemůže dramaticky růst. Když se mě někdo zeptá, kdy předeženeme Katovice, tak říkám, až Brno dožene Vídeň. Můžeme dělat to v čem jsme dobří, a dnes jsme zhruba na padesáti procentech carga, které má letiště Praha. Mým cílem je, abychom byli největším cargo letištěm v Česku,“ říká v rozhovoru Jaromír Radkovský, který teď domlouvá další nákladní linky z východu. Detaily si poslechněte v podcastu.
Největší skupinou odbavených cestujících v Ostravě jsou dovolenkáři. Charteroví cestující tu tvoří cestující tvoří 70 %. „U nás se běžně operovalo s 12 až 15 destinacemi, loni jsme jich měli už 31. Cestující si měli z čeho vybírat. Do plánu pro rok 2025 jsme dali velmi konzervativně podle předprodejů cestovních kanceláří 6 procent v nárůstu počtu cestujících, ale osobně si myslím, že se budeme blížit k devíti nebo desíti procentům,“ odhaduje v podcastu Jaromír Radkovský, který chce letos pokořit hranici půl milionu odbavených pasažérů.
Letecké spojení se světem pro Ostravsko zajišťuje polský LOT. Jde o krajem dotovanou linku, která však nemá příliš pravidelný letový řád. Co se s tím dá dělat, jak to bude se spojením s Varšavou, až skončí její veřejná podpora, a kam lidé létají z Ostravy přes Varšavu vůbec nejčastěji, detailně diskutujeme v podcastu, který si můžete právě teď pustit níže na stránkách. „Když létala ATRka před lety do Prahy, tak počet obchodních cestujících, kteří dnes létají přes Varšavu, je zhruba stejný. Problém je v tom, že ATR už dnes nelétají. Létá se s většími letadly, kde je 95 míst. Jestli je tam v průměru 40-45 cestujících, tak to samé dřív létalo z Ostravy do zahraničí přes Prahu,“ říká v podcastu Jaromír Radkovský.
V rozhovoru otevíráme také armádní témata, tedy jak to vypadá s projektem armádního logistického centra, o kterém už delší dobu není slyšet, a proti němuž se začali stavět okolní obyvatelé, ale také jak se organizují a připravují Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil AČR. „Je to pro nás velká zátěž, tyto dny jsou zpravidla v září, kdy máme ještě plnou sezonu. Vše je za plného provozu. Někdy je to legrační, když jde na přistání letadlo s cestujícími od moře a vidí, jak se dole střílí z tanků nebo zrovna přistává stíhačka či vrtulník,“ popisuje pravidelný zářijový obrázek zdejšího letiště Jaromír Radkovský.
V rozhovoru probíráme také nejbližší letištní investice, možnou stavbu nové příletové haly, blížící se opravu zdejší ranveje nebo ekonomickou kondici letiště. Zastavujeme si u tématu počtu regionálních letišť v České republice a jejich vzájemné konkurence.
Nemůžeme se samozřejmě vyhnout ani otázce, zda se ještě někdy podaří rozlétat spojení Ostravy s Prahou. „Vzhledem k tomu, že se mají budovat vysokorychlostní tratě, tak nevím. V jakém horizontu budou hotové? Ale my se soustředíme na Varšavu, protože z ní bude obrovský hub na úrovni Vídně nebo Mnichova. Varšavu bych nepodceňoval,“ doplnil Jaromír Radkovský.
Celý rozhovor si můžete pustit zde na stránce, k dispozici je i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
10. minuta: Které pravidelné linky jsou nejvíce využívané.
14. minuta: Jak to bude dál s dotovaným spojením polského LOTu.
25. minuta: Častější vlakové spojení na mošnovské letiště od letošní letní sezony.
28. minuta: Jak se vyvíjí projekt logistického centra armády u ostravského letiště.
36. minuta: Nákladní doprava na letišti v Ostravě.
43. minuta: Ekonomická kondice letiště, plánované investice a příprava rekonstrukce ranveje.
49. minuta: Názor Jaromíra Radkovského na menší regionální letiště.
54. minuta: Jaromír Radkovský odpovídá na dotazy čtenářů